تویوتا پرادو ۲۰۱۳ در برابر هیوندای سانتافه ۲۰۱۳

۲۹ شهریور ۱۴۰۲ تویوتا پرادو ۲۰۱۳ در برابر هیوندای سانتافه ۲۰۱۳

هیوندای سانتافه و تویوتا پرادو دو خودرو شاسی بلند هستند که از دیرباز در کشور ما طرفداران و مشتریان فراوانی را به سوی خود جذب کرده‌اند. در شرایطی که واردات خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی‌سی به ایران برای مدت‌های زیادی ممنوع است، پرادو ۲۰۱۳ کارکرده و سانتافه ۲۰۱۳ شش سیلندر از بازار نسبتا قابل قبولی برخوردارند و برخی مشتریان همچنان با این دو خودرو، خصوصا تویوتا پرادو ارتباط خوبی دارند‌. در ادامه به مقایسه تویوتا پرادو ۲۰۱۳ و هیوندای سانتافه ۲۰۱۳ می‌پردازیم تا بدانید خرید هر کدام چه مزایایی برای شما خواهد داشت.

مشخصات فنی

هیوندای سانتافه ۲۰۱۳ از یک پیشرانه ۶ سیلندر تنفس طبیعی به حجم ۳.۵ لیتر نیروی مورد نیاز خود را تامین می‌کند. این پیشرانه قادر به تولید ۲۷۶ اسب‌بخار قدرت و ۳۳۵ نیوتن.متر گشتاور است که توسط یک جعبه دنده اتوماتیک ۶ سرعته و سیستم دو دیفرانسیل به سوی چرخ‌ها ارسال می‌شود.

در سمت مقابل تویوتا پرادو VXL به پیشرانه ۶ سیلندر تنفس طبیعی ۴ لیتری مجهز شده است که توانی معادل ۲۷۱ اسب بخار و ۳۸۱ نیوتن.متر را از طریق یک گیربکس ۵ دنده اتومات و دو دیفرانسیل به سوی محور چرخ‌ها روانه می‌کند. همچنین یک پیشرانه ۴ سیلندر تنفس طبیعی به حجم ۲.۷ لیتر در نسخه GX تویوتا پرادو کارکرده وجود دارد که قادر به تولید ۱۶۰ اسب بخار قدرت و ۲۴۵ نیوتن.متر گشتاور است و نیروی آن به وسیله یک جعبه‌دنده ۴ سرعته اتوماتیک به تمامی چرخ‌ها منتقل می‌شود. البته در این مطلب نسخه ۶ سیلندر پرادو مد نظر ما است.

شتاب صفر تا صد هیوندای سانتافه ۶ سیلندر ۸.۵ تا ۹ ثانیه است و حداکثر سرعت آن به ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. این میزان چالاکی سانتافه در مقابل شتاب ۹ ثانیه‌ای تویوتا پرادو ۶ سیلندر برابری می‌کند و شاید گاهی مواقع حتی نسبت به رقیب ژاپنی چالاک‌تر عمل کند. همچنین حداکثر سرعت تویوتا پرادو نیز بیشتر از هیوندای سانتافه ۲۰۱۳ است و از ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت کمی فراتر می‌رود.

در این میان از نظر مصرف سوخت ترکیبی، هیوندای سانتافه ۲۰۱۳ در هر ۱۰۰ کیلومتر ۱۰.۳ تا ۱۱ لیتر سوخت مصرف می‌کند، اما این رقم در تویوتا پرادو ۶ سیلندر ۱۳ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است که نشانگر کم‌مصرف‌تر بودن سانتافه است.

ماشین‌های تویوتا پرادو و هیوندای سانتافه ۲۰۱۳ سیستم تعلیق نسبتا کارایی دارند و سواری تقریبا پایداری را در سرعت‌های متعارف به سرنشینان خود ارائه می‌دهند. البته در این بین شاید سواری سانتافه کمی نرم‌تر احساس شود.

همچنین گرچه هر دو خودرو به دو دیفرانسیل با قفل مرکزی مجهزند، اما تویوتا پرادو به‌طور ویژه از قابلیت‌ها و امکانات آفرود برخوردار است و می‌تواند در مسیرهای خارج جاده‌ای عملکردی تحسین برانگیزتری به نمایش بگذارد.

طراحی ظاهری

طراحی تویوتا پرادو ۲۰۱۳

طراحی هیوندای سانتافه ۲۰۱۳

هیوندای سانتافه ۲۰۱۳ طراحی قدیمی دارد و برای بازار امروز کاملا کهنه به نظر می‌رسد. در طراحی بدنه سانتافه از اشکال هندسی تندوتیز خیلی بهره گرفته نشده و ظاهری نسبتا خانوادگی برای آن پدید آورده شده است که البته امروزه دیگر جذابیت زیادی ندارد.

در سوی دیگر با تویوتا پرادو ۲۰۱۳ طرف هستیم. نسل سوم و چهارم ماشین پرادو در بازار ایران حضور نسبتا پررنگی دارد. این دو نسل تویوتا پرادو از لحاظ ظاهری چندان با یکدیگر اختلاف ندارند و پرادو J150 را که از سال ۲۰۱۲ وارد بازار کشورمان شده است، می‌توان به نوعی فیس‌لیفت نسخه قبل به شمار آورد. تویوتا پرادو ۲۰۱۳ دارای چهره مدرن‌تری است و تغییراتی که در ناحیه چراغ‌ها، سپرها و جلوپنجره آن اعمال شده، نمای خوشایندتری از این شاسی بلند تمام‌عیار ژاپنی را به نمایش گذاشته است. نمای جانبی و عقب تویوتا پرادو نیز تحولات بسیار جزئی را نسبت به گذشته به خود دیده است که در مجموع جذابیت و قاطعیت بهتری نسبت به سانتافه به نمایش می‌گذارد.

طراحی داخلی

کابین تویوتا پرادو ۲۰۱۳

کابین هیوندای سانتافه ۲۰۱۳

کابین هیوندای سانتافه ۲۰۱۳ طراحی ساده‌ای دارد که هیجان و زیبایی چندانی در آن برای مشتری امروزی دیده نمی‌شود، اما در زمان خود توانست نظر مثبت کاربران را جذب کند.

طراحی داخلی تویوتا پرادو در مقایسه با سانتافه زمخت و هیجان‌انگیزتر به نظر می‌رسد. در اینجا کمتر اثری از المان‌های پیچیده به چشم می‌خورد و عمده بخش‌های کنسول میانی، داشبورد و غربیلک فرمان سرشار از ادوات چهارگوش به فرم مربع و مستطیل شده است. با این حال غرور و پختگی خاصی در سبک طراحی داخلی تویوتا پرادو احساس می‌شود که با اهداف کاربردی شاسی بلند تویوتا مطابقت دارد و نسبت به نمای داخلی سانتافه ۲۰۱۳ بسیار دلچسب‌تر احساس می‌شود.

سانتافه ۲۰۱۳ فول‌آپشن از تجهیزات رفاهی و ایمنی قابل قبولی برخوردار است که شامل موارد زیر می‌شود:

کروز کنترل، کنترل سرعت در سرازیری، کنترل شروع حرکت در سربالایی، کنترل کشش، کنترل پایداری، حسگر پارک عقب، حسگر سنسور باران، پایش فشار باد تایر، ترمز کمکی، اتولایت، چراغ شور، گرمکن فرمان، مانیتور و سیستم پخش اینفینیتی، رهیاب، دوربین‌ عقب، بلوتوث، USB، ایربگ‌های جلو و جانبی و پرده‌ای، پشت‌سری فعال، ورود بدون کلید، استارت دکمه ای، تهویه اتومات دوگانه، صندلی راننده ۸ حالته برقی، صندلی سرنشین جلو ۴ حالته برقی، گرمکن صندلی‌ جلو، سردکن صندلی جلو، سانروف و آینه‌های جانبی تاشونده برقی.

تویوتا پرادو ۲۰۱۳ از نظر آپشن تقریبا هم‌سطح حریف کره‌ای است، اما اختلافاتی هم با رقیب دارد. مهم‌ترین تجهیزات نسخه فول‌آپشن VXL آن در موارد زیر خلاصه می‌شود:

کروز کنترل هوشمند، کنترل حرکت در سربالایی، کنترل سرعت در سرازیری، کنترل کشش و پایداری، حسگر پارک عقب، ABS، EBD، ترمز کمکی، ترمز اضطراری (سفارشی)، فرمان ۴ حالته هیدرولیک، مانیتور (افترمارکت)، نویگیشن، دوربین عقب، دوربین جانبی، بلوتوث، USB، دو ایربگ، ورود بدون کلید، استارت دکمه‌ای، تهویه اتومات دوگانه، آینه‌های تاشونده برقی با گرمکن و سانروف.

تویوتا پرادو یا هیوندای سانتافه

نمای عقب تویوتا پرادو ۲۰۱۳

نمای عقب هیوندای سانتافه ۲۰۱۳

هیوندای سانتافه ۲۰۱۳ و تویوتا پرادو ۲۰۱۳، دو عضو مهم و بازیگر اساسی بازار خودروهای شاسی‌بلند قدیمی در ایران به شمار می‌روند. در این میان از آنجا که سانتافه دارای قیمت کمتر و مصرف پایین‌تری در مقایسه با پرادو است، خودروی مناسب‌تری برای مصارف شهری به شمار می‌رود و بازار خرید و فروش آن هم کمابیش رونق دارد.

از طرف دیگر تویوتا پرادو شاسی‌بلند تمام‌ عیار و نسبتا لوکسی به حساب می‌آید که از پرستیژ بسیار بالاتری بهره می‌برد و قابلیت‌های آفرود آن قابل مقایسه با سانتافه نیست. تویوتا پرادو، به‌ویژه در نسخه ۶ سیلندر از توان فنی بسیار بالاتری برخوردار است و کابین فوق‌العاده جادار آن مکان مناسبی برای حضور افراد یک خانواده پرجمعیت به شمار می‌رود.

بنابراین اگر قابلیت‌های رانندگی آفرود، دوام فنی بالا، کیفیت ساخت مطلوب و کابین جادار برای شما از درجه اهمیت بالاتری برخوردار است، می‌توانید تویوتا پرادو را انتخاب کنید. در غیر این صورت، هیوندای سانتافه به عنوان یک کراس اوور شهری با ابعاد نسبتا مناسب و قیمت کمتر، می‌تواند گزینه مناسب‌تری برای مصارف خانوادگی باشد.

فروش فوری خودرو

نویسنده: حسین باباپور