بررسی مشخصات هیوندای سانتا کروز ۲۰۲۲

۲۴ مرداد ۱۴۰۰ بررسی مشخصات هیوندای سانتا کروز ۲۰۲۲

تصور پیدایش کلاس وانت‌های سایز کوچک (کامپکت) آن هم در بازار آمریکای شمالی کمی دشوار است. اما گویا کمپانی هیوندای و خودروسازی فورد به ترتیب با تولید دو مدل سانتا کروز و ماوریک به این مهم تحقق بخشیده و تلاش دارند تا با ارائه خودروهایی از این کلاس، بازار خودرو جهان را تا حدود زیادی از کراس اوورهای خسته کننده به سمت و سوی وانت‌های کوچک جثه ارزان قیمت بکشانند.

سانتا کروز در ابتدای معرفی در سال ۲۰۱۵ در نمایشگاه دیترویت آمریکای شمالی بیشتر همانند یک ایده مفهومی و نمایشی جلوه می‌کرد. اما هیوندای با عرضه این خودرو نشان داد که در ارائه یک وانت اسپرت کوچک سایز مخصوصا برای بازار آمریکای شمالی با کسی شوخی ندارد.

مشخصات فنی سانتا کروز ۲۰۲۲

مشخصات

حجم / میزان / تعداد

محور محرک

دو دیفرانسیل

حجم موتور

۲.۵ لیتر

نوع موتور

چهار سیلندر خطی

تنفس موتور

توربوشارژر

حداکثر قدرت

۲۸۱ اسب بخار

حداکثر گشتاور

۴۲۲ نیوتون.متر

شتاب

حدود ۷ ثانیه

حداکثر سرعت

تعداد سیلندر

۴

تعداد سوپاپ

۱۶

انتقال قدرت

۸ سرعت اتوماتیک دوکلاچ (8DCT)

مصرف سوخت ترکیبی

۱۰.۲ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر

استاندارد آلایندگی

یورو ۶

سیستم فرمان

سیستم تعلیق جلو

مکفرسون استرات

سیستم تعلیق عقب

مولتی لینک

نوع بدنه

وانت کامپکت

نوع رینگ

آلیاژ آلومینیومی

نوع شاسی

یکپارچه

ترمز جلو

دیسکی دوجداره هواخنک

ترمز عقب

دیسکی هواخنک

 

مشخصات

ابعاد و اندازه‌ها

طول

۴۹۷۰ میلی‌متر

عرض

۱۹۰۵ میلی‌متر

ارتفاع

۱۶۹۵ میلی‌متر

فاصله بین محور جلو و عقب

۳۰۰۵ میلی‌متر

وزن خالص

۱۸۷۰ کیلوگرم

حجم مخزن سوخت

۶۷ لیتر

قطر رینگ

چرخ جلو و عقب

ظرفیت حمل بار

۳۰۰ کیلوگرم

تعداد سرنشین

۵ نفر

 

طراحی سانتا کروز ۲۰۲۲

نمایی از هیوندای سانتا کروز 2022

با دیدن طرح مفهومی ابتدایی سانتا کروز احتمالا تصور همه بر آن بود که این یک نمونه مفهومی است و در صورت تولید، بسیاری از المان‌های ظاهری آن تغییر خواهد کرد، اما اینطور نشد. این خودرو با همان ظاهر عجیب و غریب مشابه نمونه مفهومی به تولید رسید که معنای آن بازگشت مجدد هیوندای (و احتمالا  تمام گروه خودروسازی هیوندای-کیا) به دومین دور از سبک طراحی‌های فضایی و اغراق آمیز قرن بیست و یکم است. برداشتی که با ارائه نسخه جدید هیوندای توسان بر اساس همین زبان طراحی قوت گرفت.

این شکل طراحی‌ها از نظر زیبایی شناسی ابهام دارد. شاید هم سلیقه در کار باشد! جلو پنجره بزرگ مشبک، ترکیب شده با هشت چراغ روشنایی در روز نسبتا مخفی، چراغ‌های اصلی قرار گرفته در دو گوشه سپر جایی که معمولا مه شکن‌ها قرار می‌گیرند، طراحی غریب و ناموزون و فلش مانند چراغ‌های عقب، و بدنه‌ای که در جلو عقب مملو از خطوط تیز و شکسته و در نمای جانبی تقریبا گرد و صیقلی است.

اینطور به نظر می‌رسد که هیوندای برخلاف فورد با مدل موریک، تلاش دارد تا بر بازار مشتریان جوان تمرکز کند و با ارائه این سبک طراحی فضایی، عیب و مدرن مشتریان کم سن و سال را به خرید وانتی اسپرت ترغیب کند. اما در مقابل ماوریک طراحی رایج و استاندارد فورد را در پیش گرفته و با وجود تعلق به کلاسی مشابه به سانتا کروز، ظاهر با ابهت، قلدر و شبیه به برادران بزرگ‌تر خود دارد، ویژگی که اولین وانت هیوندای از آن محروم است.

مشکل آن است که نمای داخلی سانتا کروز بر خلاف نمای داخلی آن چندان فضای و اسپرت نیست. در حقیقت این سبک طراحی نمای داخلی، سبک رایج در سایر محصولات هیوندای است و از این بابت با توسان جدید نسل چهارم مشترک است.

این مهم در حالی است که توسان جدید از نظر طراحی خارجی با داشتن خطوط شکسته و زوایای تند و تیز بیشتر، هاهنگی بیشتری در نمای خارجی خود به همراه دارد. با این وجود این فضا بسیار ساده و در عین حال زیبا است. سانتا کروز اولین وانت جهان است که از مجموعه نمایشگر پشت فرمان تمام دیجیتالی LCD بهره می‌گیرد. این در حالی است که نمایشگر مجزا سیستم مولتی مدیا در حالت استاندارد برابر با ۸.۰ و در نسخه سفارشی برابر با ۱۰.۳ اینچ قطر دارد.

همچنین کسانی که از دیدگاه کیفیت و قدرت صدا حساسیت شنیداری دارند، می‌توانند سیستم صوتی به همراه هشت اسپیکر مجزا برند مشهور بوز (Bose) را سفارش دهند.

هیوندای با به کارگیری دو نمایشگر LCD بزرگ در داخل کابین بسیاری از کلیدها و ادوات کنترلی را حذف کرده و آن‌ها را در منو دیجیتال خودرو قرار داده است که ازطریق نمایشگر لمسی مولتی مدیا در دسترس خواهد بود. این سبک کاری به عقیده بسیاری از کارشناسان حوزه خودرو قدمی بسیار اشتباه است که کار کردن با خودرو را برای مشتری دشوار می‌کند.

مزایا و معایب سانتا کروز ۲۰۲۲

نمای داخلی هیوندای سانتا کروز 2022

سانتا کروز در نمای خارجی طراحی بسیار نوینی دارد. یا شیفته آن هستید یا از آن متنفر. نمای داخلی خوشبختانه به نوعی هم رده با برندهای رده بالاتر پریمیوم جلوه می‌کند که از تخصص برندهای کره‌ای است تا در بازه قیمت پایین‌تر جلوه‌ای لوکس‌تر داشته باشد.

این خودرو با سیستم استاندارد ترمز اضطراری اتوماتیک، سیستم هشدار دهنده برخورد از جلو، سیستم هدایت بین خطوط، سیستم هشدار دهنده خروج از خطوط، قفل دیفرانسیل مرکزی (در نسخه AWD)، سیستم تنظیم ارتفاع اتوماتیک، سیستم قابل سفارش سیستم نظارت بر نقاط کور، دوربین نقاط کور، چشم عقاب (دوربین ۳۶۰ درجه) و سیستم هشدار مانع پشت سر در دسترس خواهد بود.

پیشرانه نسخه پایه طبیعتا با قیمتی به مراتب پایین‌تر از نوع ۲.۵ لیتری تزریق مستقیم تنفس طبیعی به قدرت ۱۹۰ اسب بخار و گشتاور ۱۴۵ نیوتون.متر خواهد بود که به صورت استاندارد با سیستم انتقال نیرو دیفرانسیل جلو (FWD) رونه بازار می‌شود. اما مالک می‌تواند تنها با پرداخت ۱۵۰۰ دلار رقم بالاتر، مالک سیستم دو دیفرانسیل بر روی نسخه پایه باشد.

این خودرو زاویه حلمه‌ای برابر با ۱۷.۵ درجه و زاویه فرار ۲۳.۲ درجه دارد که در کنار ارتفاع کف خودرو تا سطح زمین برابر با ۲۲ سانتی‌متر (برابر با سوبارو اوتبک/Outback)، قابلیت آفرود قابل احترامی دارد اما نباید از یاد ببرید که بر خلاف یک شاسی بلند حقیقی، این خودرو فاقد گیربکس ضریب سنگین کمکی است و در نتیجه نمی‌توان از آن انتظار آفرود جدی داشت. با این حال می‌تواند وزنی برابر با ۳۰۰ کیلوگرم را در بخش بار حمل یا برابر با ۱۵۹۰ کیلوگرم را بکسل کند.

نتیجه گیری

نمای پشتی هیوندای سانتا کروز 2022

سانتا کروز وانت اسپرت جوان پسند جدید هیوندای است که رقیب مستقیم فورد ماوریک به حساب می‌آید. هرچند فورد مدل ماوریک را پیرو خط تولید خانواده وانت‌های سری F طراحی و تولید کرده است اما هیوندای در سانتا کروز اندکی قوی‌تر با قابلت حمل وزن بالاتر است.

در مقابل اما سانتا کروز قیمت پایه‌ای برابر با حدود ۲۵ هزار دلار دارد که از این بابت در حدود پنج هزار دلار گران‌تر از ماوریک است. این در حالی است که نسخه فول سانتاکروز می‌تاند به رقم قابل توجه ۴۰ هزار دلار نزدیک شود. رقمی که در بازه آن خرید یک وانت سایز کوچک چندان منطقی به نظر نمی‌رسد.

هیوندای سانتا کروز را باید تنوع بخش بازار کراس اوورهای قدیمی دانست. کراس اوورهایی که در دهه ۱۹۹۰ میلادی به منظور گسترش دسترسی و تنوع بخشی به بازار شاسی بلندهای آفرودی به میدان آمدند، امروز پس از سه دهه کمی خسته کننده شده و حالا خودروسازان تاش دارند تا وانت‌های اقتصادی ارزان قیمتی را جایگزین هیولاهای غول آمریکایی و رقبای ژاپنی آن‌ها از کلاس وانت‌های دو کابین فول سایز کنند.

با ادامه این جدال تازه آغاز شده، در آینده نزدیک شاهد رقابت سنگین خودروسازان در کلاس وانت‌های کامپکت شهری ارزان قیمت به عنوان کلاسی پرفروش در کنار کراس اوورها حداقل در بازار آمریکای شمالی خواهیم بود.

فروش فوری خودرو

نویسنده: شهاب انیسی