بررسی مشخصات هیوندای کونا N 2022

۵ شهریور ۱۴۰۰ بررسی مشخصات هیوندای کونا N 2022

کونا (Kona)، کراس اوور بسیار کوچک (ساب کامپکت) برند هیوندای است که در سال ۲۰۱۸ به جرگه کراس اوورهای هاچ‌بک مانند بازار جهانی نظیر فیات 500X، جیپ رنِگِید، تویوتا C-HR، مزدا CX-3 و نیسان کیکس پیوست.

رقابت در این کلاس اقتصادی نیمه شاسی بلند و نیمه شهری در بازار امروز جهان بسیار داغ است چرا که بسیاری از مشتریان به جای خرید یک سدان معمولی سایز کوچک، ترجیح می‌دهند مالک اندک هیجان بیشتر یک کراس اوور شهری اقتصادی و کوچک با ویژگی‌های فنی مشابه با یک سدان باشند. حال تصور کنید اگر این کراس اوور شهری رنگ و بوی کمی از حس اسپرت گرایی برده باشد.

کونا دومین محصول هیوندای (پس از ولستر و قبل از النترا) است که پا در بخش عملکرد محور N-Line هیوندای گذاشته تا اندکی جسورتر و هیجان‌انگیزتر شود.

مشخصات فنی کونا N ۲۰۲۲

مشخصات

حجم / میزان / تعداد

محور محرک

جلو

حجم موتور

۲.۰ لیتر

نوع موتور

چهار سیلندر خطی

تنفس موتور

توربوشارژر

حداکثر قدرت

۲۷۶ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور در دقیقه

حداکثر گشتاور

۳۹۲ نیوتون.متر در ۱۴۵۰ تا ۴۷۰۰ دور در دقیقه

شتاب

حدود ۵.۵ ثانیه

حداکثر سرعت

۲۴۰ کیلومتر بر ساعت

تعداد سیلندر

۴

تعداد سوپاپ

۱۶

انتقال قدرت

۸ سرعت اتوماتیک دوکلاچ (8DCT)

مصرف سوخت ترکیبی

۷.۴ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر

استاندارد آلایندگی

یورو ۶

سیستم فرمان

سیستم تعلیق جلو

مکفرسون استرات

سیستم تعلیق عقب

مولتی لینک

نوع بدنه

کراس اوور ساب کامپکت اسپرت

نوع رینگ

آلیاژ آلومینیومی

نوع شاسی

یکپارچه

ترمز جلو

دیسکی دوجداره هواخنک

ترمز عقب

دیسکی هواخنک

 

مشخصات

ابعاد و اندازه‌ها

طول

۴۲۱۵ میلی‌متر

عرض

۱۸۰۰ میلی‌متر

ارتفاع

۱۵۶۵ میلی‌متر

فاصله بین محور جلو و عقب

۲۶۰۰ میلی‌متر

وزن خالص

۱۵۱۵ کیلوگرم

حجم مخزن سوخت

۵۰ لیتر

قطر رینگ

۱۹ اینچ

چرخ جلو و عقب

حجم صندوق عقب

۵۴۴ لیتر

تعداد سرنشین

۵ نفر

 

طراحی کونا N ۲۰۲۲

نمایی از کونا N ۲۰۲۲

با ارائه در سال ۲۰۱۸ و فیس لیفت جزئی که در سال ۲۰۲۰ برای آن عرضه شد.، نسخه ۲۰۲۲ کونا N ظاهر خارجی از خود برجای می‌گذ‌ارد که برخی المان‌های اصلی آن در رقبای هم رده نیز دیده می‌شود. اندکی اغراق با چاشنی رادیکالیزم و طراحی که بر اساس زبان امروز هیوندای، اندکی فضایی است.

هیوندای با ارائه توسان و وانت جدید سانتا کروز نشان داد که بار دیگر مسیر رادیکال گرایی را در پیش گرفته و می‌خواهد با طراحی خود انقلاب کند. اما کونا به عنوان یکی از محصولات کاملا جدید این خودروساز، آنچنان هم اغراق شده نیست.

نمای جلو خودرو الهامی از محصولاتی نظیر سیتروئن C4 کاکتوس یا جیپ چروکی است. چراغ‌های باریک LED روشنایی در روز و مه‌شکن‌هایی که در حقیقت نقش چراغ اصلی را بازی می‌کنند. این نما نیز با شکستگی‌های متعدد با طرحی مشبک پوشیده شده تا جلوه کامل جلوپنجره را شکل دهد. نمای عقب کپی برابری از نمای جلو خودرو است، چرا که چراغ‌های اصلی عقب کاملا باریک و در دو قسمت بالا و پایین در ترکیب با راهنما و چراغ دنده عقب شکل گرفته است.

کونا در نسخه معمولی در نمای جانبی به گلگیرهای بیرون زده پلاستیکی مشکی رنگ مجهز است که نقش خود را برای نمایش تعلق کونا به دسته شاسی بلندها به خوبی بازی می‌کند، اما این گلگیرهای بیرون زده در نسخه کونا N عملکرد محور به رنگ بدنه درآمده است که حالا بجای القای حس یک کراس اوور، حسی کاملا اسپرت نظیر یک هاچ‌بک بزرگ را به کونا هدیه می‌دهد. نباید فراموش کرد که کونا N نه تنها در سپر عقب، بلکه در کل نمای جلوپنجره با نسخه معمولی متفاوت است و جلوه‌ای جسورتر و به مراتب اسپرت‌تر دارد. ناگفته نماند که خط قرمز رنگ سرتاسری دامن کونا N در برخی مدل‌ها نیز به القای حس سرعت بسیار موثر جلوه می‌کند.

نمای داخلی کونا N هرچند ساده‌تر از ولستر و النترا، اما مجهز به نمایشگر تمام لمسی ۱۰ اینچی سیستم مولتی مدیا است که می‌تواند اطلاعاتی چون نقشه پیست‌های مسابقه و زمان بندی هر دور پیست را در اختیار مالک قرار دهد. سیستم هدآپ دیسپلی (HUD) در این مدل به صورت استاندارد عرضه می‌شود و پدال‌های تعویض دنده پشت فرمان در آن از جنس فلز است. دوخت بخیه آبی آسمانی روشن روی صندلی‌ها، تریم داخلی، داشبر و فرمان و اهرم دنده نیز تمایز رنگی نمای داخلی تمام مشکی این کراس اوور اسپرت را تکمیل می‌کند.

هیوندای کونا N ویژگی‌های ایمنی نظیر سیستم ترمز اضطراری، سیستم کنترل خودرو در بین خطوط، سیستم نظارت بر نقاط کور، سیستم هشدار عبور و مرور از پشت خودرو، کروز کنترل هوشمند تطبیق پذیر، سیستم نظارت بر حواس پرتی راننده و نور بالا اتوماتیک را به صورت استاندارد با خود به همراه دارد.

مزایا و معایب کونا N ۲۰۲۲

نمایی از کابین کونا N ۲۰۲۲

ارائه سواری اسپرت و عملکرد محور به دور از هرگونه توان حرکتی آفرود در این کراس اوور تمام شهری کوچک، از طریق یک پیشرانه تزریق مستقیم توربو ممکن شده است که به همراه سایر ویژگی‌های فنی نظیر گیربکس اتوماتیک در آن مستقیما از مدل ولستر قرض گرفته شده است. این خودرو جز با گیربکس اتوماتیک به بازار عرضه نمی‌شود.

از این رو سیستم انتقال نیرو این کراس اوور اسپرت قابلیت تنظیم بین پنج حالت مختلف اکو، نرمال، اسپرت، N و حالت کاملا شخصی را به همراه دارد که در هر حالت متفاوت بر شیوه فرمان‌پذیری، تنظیمات عملکرد پیشرانه، سیستم کنترل پایداری، حساسیت سیستم فرمان و البته سیستم اگزوز خودرو تاثیر می‌گذارد.

با استاندارد بودن دیفرانسیل لغزش محدود (LSD)، سیستم تعلیق آلومینیومی سبک، سوار بر ریم‌های آلیاژی ۱۹ اینچی مجهز به تایرهای تابستانی پیرلی نسخه P-Zero با ترمز‌ها و تایرهای بزرگ‌تر از نسخه استاندارد به همراه سیستم لانچ کنترل برای کسب شتاب بهتر، این خودرو در هیچ زمینه‌ای از دیدگاه حس سواری هیجان انگیز و اسپرت برای صاحب خود کم نمی‌گذارد.

همچنین سیستم افزایش بوست (فشار تولیدی سیستم توربو) از هیوندای ولستر در کونا N نیز به کار گرفته شده است که می‌تواند تنها به مدت ۲۰ ثانیه برای اجرای مانورهای سریع رانندگی نظیر شتابگیری و سبقت سریع، قدرت خروجی پیشرانه را برابر با ۱۰ اسب بخار افزایش دهد. تنها تمایز این سیستم با نمونه مشترک به کار رفته در ولستر آن است که بجای مدت زمان دو دقیقه، این سیستم در کونا N تنها به ۴۰ ثانیه زمان استراحت نیاز دارد که پیشرفت بسیار قابل قبولی است.

نتیجه گیری

نمایی از بخش پشتی کونا N ۲۰۲۲

هیوندای کونا N برای مدل ۲۰۲۲ احتمالا با قیمت پایه نزدیک به ۳۵ هزار دلار وارد بازار می‌شود. این رقم برای یک کراس اوور کره‌ای ساب کامپکت شهری رقم قابل توجهی است که در صورت تجهیز به تمامی آپشن‌ها در نسخه فول به مرز ۴۰ هزار دلار نزدیک می‌شود.

در این بازه قیمت می‌توان خودروهای مطرحی از برندهای آمریکایی یا ژاپنی را خریداری کرد، اما در عین حال باید در ذهن داشت که میزان اسپرت‌گرایی در هیوندای کونا N به مراتب بیشتر از رقبای هم رده آن است.

فروش فوری خودرو

نویسنده شهاب انیسی