مقایسه هیوندا النترا AD و تویوتا کرولا E170

۱۳ دی ۱۳۹۹ مقایسه هیوندا النترا AD و تویوتا کرولا E170

زمانی که به چهل سال پیش خیره می‌شویم؛ باور و مخصوصا پذیرش این حقیقت دشوار خواهد بود که صنعت خودروسازی ایران و کشور کره جنوبی تقریبا در یک دوران و موازی با یکدیگر آغاز به کار کردند. هر دو کشور کار خود را با مونتاژ خودرو آغاز کردند اما سهم ایران مونتاژ خودروهای برتر بازار جهانی، یعنی محصولات جیپ، شورولت و کادیلاک بود.

امروز چهار دهه از آن دوران می‌گذرد و ما ایرانی‌ها در این بازار چینی زده؛ نهایت ذوق و شوق خودرویی خود را به هنگام ورود یک گزینه جدید کره‌ای (و نه آلمانی یا آمریکایی) بروز می‌دهیم. گذر از این فاز با پذیرش حقیقت کمی ساده‌تر خواهد بود. باید پذیرفت که صنعت مونتاژکاری خودرو ایران فقط به عقب رفت و امروز بهترین گزینه‌های موجود (از نظر کیفیت و قیمت) در بازار خورویی ایران را خودروهای کره‌ای تشکیل می‌دهند.

البته شانس این را داشتیم که حداقل در چهار دهه اخیر به لطف آزادی واردات جسته و گریخته خودرو، حضور برخی از ژاپنی‌های باکیفیت و خوش قیمت را نیز تجربه کنیم. به همین دلیل امروز و در دوران منع مجدد واردات خودرو به کشور، می‌توانیم حداقل در بازار دست دوم برخی از گزینه‌های مطلوب این بازار را هر چند در بازه قیمتی غیر منطقی تجربه کنیم.

در میان ایرانیان به عنوان مردمانی خانواده دوست با شرایط معیشتی نه چندان خوب، دسته خودروهای اقتصادی و کاربردی انتخاب اول جامعه ما را تشکیل می‌دهند. این دست خودروها معمولا از دسته سدان‌های سایز کوچک یا سایز متوسط هستند که شانس حضور در بازار ایران را پیدا کرده‌اند. مخصوصا سدان‌های سایز کوچک که از دیدگاه قیمت نهایی با عمق جیب این مردمان همخوانی بیشتری دارد.

ریشه شناسی کرولا  و النترا

طراحی ظاهری هیوندا النترا AD

طراحی ظاهری تویوتا کرولا E170

دو گزینه تویوتا کرولا و هیوندای النترا (با تلفظ صحیح الانترا) دو نام آشنا در بازار خودرویی ایران هستند که پیش‌تر سابقه حضور در بازار کشور داشتند و از این رو برای مردم ایران به هیچ عنوان غریبه نیستند. تویوتا کرولا یکی از پرفروش‌ترین محصولات تاریخ تویوتا است که به عبارت بهتر، با مد نظر دادن فروش تمامی نسل‌های آن، رکورددار حجم فروش یک مدل بخصوص خودرویی در جهان به شمار می‌آید. این مدل در سال 1966 میلادی به عنوان خودرویی از دسته خودروهای بسیار کوچک به بازار جهانی معرفی شد اما در سال 1991 به یک دسته بالاتر یعنی دسته خودروهای کوچک تغییر ابعاد داد.

کرولا اولین حضور نسبتا گسترده خود در بازار ایران را در نسل ششم (E90) تولید شده بین سال‌های1987 تا 1991 تجربه کرد. اما اولین حضور پررنگ این مدل در نسخه E120 نسل نهم بود که با وجود استقبال بسیار خوب جهانی، ظاهر جذابی به همراه نداشت. نسل یازدهم کرولا با کد شناسایی E170 (نسخه مدرن‌تر E160) به بازار ایران وارد شد تا تصورات عموم را از طراحی ظاهری این خودرو دگرگون کند. این نسل از کرولا همانند سایر نسل‌ها از سوی نماینده رسمی این برند در ایران، یعنی شرکت ایرتویا به بازار کشور وارد شد. توجه داشته باشید که تقریبا تمامی نسل‌های کرولا نه تنها در نسخه‌های سدان و هاچ‌بک به تولید رسید بلکه طراحی ظاهری بیشتر آ‌ن‌ها با توجه به بازار هدف (بازار ژاپن یا بازار جهانی) با یکدیگر متفاوت است. در حال حاضر جدیدترین نسل کرولا نسل دوازدهم آن است که از سال 2018 با کد شناسایی E210 روانه بازار شد.

هیوندای النترا در نسل سوم (XD) از سوی کرمان موتور با نام تجاری هیوندای آوانته در ایران مونتاژ شد. واردات رسمی این مدل اما در نسل پنجم (MD) از سوی نماینده رسمی واردات هیوندای در ایران، شرکت آسان موتور صورت گرفت. نسل ششم مورد بررسی بار دیگر با دوری از تحریم‌ها و بهبود روابط تجاری با هیوندای موتورز از سال 1396 در کرمان موتور مونتاژ و این نسل به صورت نسخه تولید داخل در ایران ارائه شد و از این جهت آسان موتور اجازه واردات این نسل را نیافت تا الانترا MD به عنوان نسخه‌ای تولید داخل در بازار ایفای نقش کند. جدیدترین نسخه تولیدی هیوندای در بازار جهانی نسل هفتم این خودرو با کد شناسایی CN7 است که از سال 2020 به بازار جهانی معرفی شد.

مقایسه نمای داخلی، کرولا اندکی جلو‌تر از النترا

هیوندا النترا AD

طراحی داخلی تویوتا کرولا E170

شاید بر خلاف نمای خارجی، النترا در نمای داخلی خود کمی بیشتر از تویوتا به میانه‌روی روی آورده است. نمای داشبرد النترا AD بسیار ساده است اما در وسط با شیب ملایمی تمام ادوات کنترلی سیستم مولتی مدیا و تهویه مطبوع را به کنسول میانی متصل می‌کند در حالی که مقدار مختصری به سمت راننده زاویه دارد. متریال به کار رفته در داخل کیفیتی قابل قبول دارد و تریم تزئیناتی در پایین‌ترین حد ممکن به کار رفته‌اند و جز نوار نقره‌ای رنگ افقی قرار گرفته بر مرکز داشبرد تقریبا هیچ المان متمایز کننده دیگری دیده نمی‌شود. غربیلک فرمان از نوع سه شاخه با طراحی کاملا معمولی است که خوشبختانه با متریال نقره‌ای رنگ مشترک با تریم داشبرد تزئین شده است تا همخوانی بیشتری با طراحی کلی داشبرد خودرو داشته باشد. نشانگرهای پشت فرمان نیز از دو دایره بسیار خوانا و ساده به همراه یک کامپیوتر سفری تشکیل شده است. البته این سبک طراحی نمای داخلی از سیاست‌های برند هیوندای است تا در کنار برادرش کیا، بتوانند مکمل بازار باشند. به عبارت خلاصه‌تر، اگر به دنبال هیجان و حس سواری اسپرت در طراحی نمای داخلی خودرو هستید، محصولات کیا به ذات اسپرت‌تر از محصولات هیوندای هستند.

کرولا اما در نسخه E170 از دیدگاه نمای داخلی پیشرفت محسوسی را به نمایش گذاشت. پیچیدگی طراحی داشبرد در این نسل کرولا از برادران هم دورانش الهام گرفته است که ظاهری سه طبقه را ارائه می‌دهد. این داشبرد که در میانه اتاق پهن می‌شود، در طبقه بالا در برگیرنده دریچه‌های سیستم تهویه، طبقه وسط سیستم مولتی مدیا و طبقه پایین ادوات کنترلی سیستم تهویه مطبوع است. هدف از این شیوه طراحی داشبرد بدون شک چیزی جز درگیری بیشتر چشمان مالک و سرنشینان با هندسه پیچیده‌تر داشبرد نبوده است که اتفاقا کرولا E170 به مراتب بهتر از النترا از پس این داستان بر آمده است.

شاید غربیلک فرمان سه شاخه، نشانگرهای پشت فرمان، کیفیت متریال داخلی و نوع تریم رنگ متضاد به کار رفته در داخل کابین کرولا چندان متفاوت با النترا نباشد اما کرولا از دیدگاه نمای داخلی طراحی چشمگیرتری را ارائه می‌دهد که معمولا از تویوتا بعید است.

مقایسه فضای صندوق بار کرولا و النترا نشان می‌دهد که کرولا با 368 لیتر فضای صندوق عقب در برابر النترا با ظرفیت 407 لیتر فضا، با اندکی اختلاف بازنده است. اگرچه این اختلاف قابل چشم پوشی است اما با در نظر گرفتن یکسان بودن فاصله محورهای هر دو خودرو، انتظار می‌رود نمای داخلی آن‌ها با یکدیگر تقریبا برابر باشد و از این رو هیوندای در چیدمان و طراحی مفید فضای داخلی وظیفه خود را به شیوه بهتری انجام داده است.

مقایسه طراحی ظاهری کرولا و النترا؛ زیبا رویان شرقی

هیوندا النترا AD

نمای عقب تویوتا کرولا E170

تا پیش از ورود E140 هر ایراد طراحی به کرولا وارد بود. زشت و نچسب با طراحی که گویی از سر اجبار انجام شده بود. اما نسل دهم کرولا این موضوع را تغییر داد. نسل دهم که هم ‌دوره با تویوتا کمری XV40 روانه بازار شد؛ از زبان طراحی زیباتر و آمریکایی پسند بهره می‌برد. بدنه‌ای پف کرده و عضلانی که این بار به خوبی از پس تامین سلیقه آمریکایی‌ها و کشورهای منطقه شاخاب پارس برآمد. نسل یازدهم کرولا (E170) همچنان رویه استفاده از طراحی زیبای خود را پیش گرفت و همانند سایر محصولات تویوتا با تغییر در زبان طراحی، به المان‌های مشترک با محصولات لکسوس روی آورد.

در نتیجه چهره E170 خشن و تا حدودی نزدیک به زبان طراحی محصولات لکسوس هم دوره خود است. مهم‌ترین ترکیب زیبایی کرولا در چراغ‌های تیز و دشنه مانند آن به موازات با جلوپنجره کرومی است که هارمونی و ترکیب هندسی زیبایی را به نمایش می‌گذارد. خوشبختانه از نظر گرافیکی، چراغ‌های عقب نیز سیاستی مشابه را دنبال می‌کندد که باعث می‌شود ترکیب و جلوه نهایی کرولا بسیار مطلوب، زیبا و خشن به نظر برسد. تنها ایراد این خودرو در نمای جانبی آن است که المان‌‌‌های به کار رفته در آن بیش از حد ساده است و عدم تناسب آن با جلو و عقب خودرو، خلائی در دیدگان بینده ایجاد می‌کند.

النترا نیز تمایز را از نسل پنجم آغاز کرد که به ایران نیز راه یافت. تمایزی که در خط مشی شرکت هیوندای نبود و با قدم بزرگی که این خودروساز با شهامت بسیار زیاد برداشت، ممکن شد. تحولات بارز طراحی گروه خودروسازی هیوندای/کیا تقریبا از ابتدای دهه گذشته آغاز شد. این تحولات در زبان طراحی این دو برند برادر به اندازه‌ای عظیم بود که حتی تصویر برند هیوندای و کیا را دربازار جهانی دگرگون کرد. این خودروسازان اقتصادی دیگر همانند برندهای میانه‌رو و ترسوی قدیم نبودند و حالا با ارائه طراحی‌های فضایی و بسیار برجسته سعی داشتند خود را در بازار جهانی با پرچم قرمز رنگ به همگان نشان دهند.

این تغییرات فاحش الزاما با نتیجه مثبت همراه نبود. در نتیجه هیوندای برای کسب بازار فروش افراد میان سال و جوانان در کنار یکدیگر، نسل ششم را با طراحی معقول و میانه‌رو‌تری به بازار فرستاد که البته تصمیم استراتژیک و هوشمندانه‌ای بود. در نتیجه النترا نشل ششم کمی از اغراق خود کاست، چراغ‌های جلو کوچک‌تر و باریک‌تر شده و ظاهر ابرویی خود را از دست دادند. شکست‌های گوشه سپر در محل نصب چراغ‌های مه‌شکن در کنار باریک‌تر شدن پوزه خودرو و جایگزینی جلو پنجره با نمونه شش ضلعی کرمی به عنوان امضا جدید محصولات هیوندای، جلوه بصری خشونت آمیزی از النترا را به نمایش گذاشت.

نمای پشت خودرو تغییرات جزئی به خود دید که تغییر گرافیک چراغ‌‌های عقب ضمن حفظ طراحی ابتدایی از مهم‌ترین آن‌ها است. تغییرات مهم انجام شده در نمای جانبی خودرو، شامل حذف برجستگی‌های بزرگ گلگیرهای جلو و عقب و جایگزینی آن با دو خط جانبی شانه و دامن خودرو است که در راستای کاهش حجم‌‌ اغراق به کار رفته در آن اجرا شده است.

ظاهر هر دو خودرو شرقی بسیار زیبا و گیرا است اما در مقایسه ابعاد خارجی آن‌ها در‌می‌یابیم که کرولا معادل 50 میلی‌متر کشیده‌تر، 25 میلی‌تر باریک‌تر و 25 میلی‌متر بلندتر از النترا است و این درحالی است که فاصله محورهای آن‌ها کاملا با یکدیگر برابر است. در نتیجه نباید تعجب کرد که النترا با داشتن ارتفاع کم‌تر و عرض بیشتر، ظاهر ایستایی زیباتری در مقایسه با کرولا داشته باشد.

بررسی مشخصات فنی، پیشروی النترا از کرولا

کرولا در دو تریم متفاوت GLI و XLI به بازار ایران راه یافت که تمایز میان‌ آن‌ها در سطح آپشن‌های بیشتر به کار رفته در نسخه GLI است. اما پیشرانه و قوای محرکه هر دو تریم با یکدیگر برابر است و نیرو بخش این خودرو یک پیشرانه 4 سیلندر 16 سوپاپ به حجم 2.0 لیتر است که قدرتی برابر با 143 اسب بخار و گشتاوری برابر با 187 نیوتون.متر تولید می‌کند. وظیفه انتقال نیرو به محور جلو بر عهده گیربکس اتوماتیک 4 سرعت سنتی گذاشته شده است تا وزن 1.3 تنی کرولا E170 را در حدود 10.5 ثانیه از حالت سکون به تندی صد کیلومتر بر ساعت برساند. این ترکیب برای کرولا مصرف سوخت متوسطی برابر با کمتر از 8 لیتر در هر صد کیلومتر برجای می‌‌گذارد.

النترا از پیشرانه با ساختار فنی مشابهی بهره می‌گیرد با این تفاوت که توان و گشتار خروجی آن به ترتیب برابر با 153 اسب بخار و 195 نیوتون.متر است. خروجی بالاتر پیشرانه هیوندای بدون شک از تکولوژی به روزتر این خودرو نشات می‌گیرد اما اختلاف مهم میان آن با کرولا در گیربکس 6 سرعت اتوماتیک است که دو ضریب دنده بیشتر را در اختیار النترا قرار می‌دهد. النترا با کمک همین دو ضریب دنده بیشتر با وجود وزن 1330 کیلوگرمی خود می‌تواند در مدت زمان بسیار بهتر 9.5 ثانیه به تندی صد کیلومتر بر ساعت برسد و این درحالی است که مصرف سوخت متوسط آن برار با 7.5 لیتر در هر صد کیلومتر (اندکی بهتر از کرولا) اعلام شده است. داشتن دو ضریب دنده بیشتر نه تنها در بخش شتاب و مصرف سوخت، بلکه در زمینه لذت و آسایش سواری نیز تاثیر بسیار چشمگیری دارد.

سخن نهایی

تمایز میان کرولا E140 و النترا AD دیگر به سادگی ادعای برتری کیفی و دوام بالای تویوتا توجیح نمی‌شود. کره‌ای‌ها مسیری بسیار دشوار و طولانی را آمده‌اند تا امروز در برابر رقبای ژاپنی خود قد علم کنند. البته النترا AD نسخه تولید داخلی است اما باید این مهم را به فال نیک گرفت چراکه همین موضوع باعث می‌شود قیمت نهایی این خودرو در پس فاکتوری چون پیشرانه و گیربکس بهتر، مخصوصا در بازار دست دوم در برابر کرولا به عنوان مهم‌ترین برگ برنده ایفای نقش کند.

 

نویسنده: شهاب انیسی