معرفی هیوندا توسان N لاین، در جستجوی جذابیت سانتافه

۲۸ آبان ۱۳۹۹ معرفی هیوندا توسان N لاین، در جستجوی جذابیت سانتافه

یکی از جذاب‌ترین محصولات کمپانی هیوندا، کراس اوور توسان است. این خودرو از سال ۲۰۰۴ در حال تولید است و یکی از پرفروش‌ترین خودروهای چهارچرخ محرک جهان محسوب می‌شود.

تاکنون هیوندا سه نسل مختلف از این کراس اوور را راهی بازار کرده است و اکنون تنها ۳ سال از معرفی نسل آخر آن می‌گذرد. هر سه نسل این خودرو موفق شده‌اند به بازار تشنه کشورمان راه پیدا کنند و اتفاقا از فروش خوبی نیز برخوردار شده‌اند. البته به هر صورت همچنان محبوب‌ترین خودرو تولیدی هیوندا در بازار کشورمان سانتافه است و هنوز مسیر طولانی در راه است تا توسان بتواند به اندازه سانتافه جای خود را در دل ایرانیان باز کند.

توسان‌های موجود در بازار کشورمان را دو شرکت آسان موتور و کرمان موتور وارد بازار کرده‌اند و البته تعدادی نیز به صورت شخصی وارد کشور شده‌اند. هیوندا حدودا ۳ ماه پیش توسان ۲۰۲۱ را معرفی کرد. این خودرو که نسبت به نسل‌ها و تیپ‌های گذشته خود تغییرات بزرگی را تجربه کرده بود با سیل عظیمی از انتقادها مواجه شد. از آنجا که توسان پرفروش‌ترین کراس‌اوور و دومین محصول پرفروش هیوندا در کشور آمریکا محسوب می‌شود جایگاه خاصی برای کمپانی سازنده خود دارد. به همین جهت نیز انتظار می‌رفت هیوندا ریسک کمتری را در خصوص نسخه جدید این خودرو متحمل شود.

به هر روی این خودرو از اواسط سال ۲۰۲۱ با نام توسان ۲۰۲۲ راهی بازارهای جهانی خواهد شد و باید منتظر ماند و دید که استقبال طرفداران هیوندا و دیگر خودروسواران از توسان جدید چگونه خواهد بود. اما به تازگی این کمپانی کره‌ای اعلام کرده است قصد دارد نسخه اسپرت‌تر هیوندا توسان ۲۰۲۲ را تحت عنوان توسان N لاین راهی بازار جهانی کند. این نسخه که بخشی از برنامه هیوندا برای خط تولید N است در بازار ایالات متحده عرضه خواهد شد و در حال حاضر تنها مراحل طراحی آن تایید شده است.

تنها اطلاعاتی که از این خودرو منتشر شده یک تیزر و تعدادی تصاویر که مطابق با آن‌ها احتمال می‌رود با یک خودرو متفاوت در طراحی روبرو باشیم. در تصاویر جدید ما با یک جلوپنجره جدید روبرو هستیم که حالتی تهاجمی‌تر به خود گرفته است. این موضوع در کنار طراحی جدید چراغ‌های جلو نمای جدیدی به خودرو بخشیده است.

در نمای عقبی خودرو نیز تغییراتی مشاهده می‌شود که نتیجه آن القای حس خشونت بیشتر به مخاطب است. در قسمت عقبی ما با یک دیفیوزر بزرگ‌تر و سپر ضخیم‌تر روبرو هستیم. در این طراحی، لوله‌های اگزوز نیز شکلی بیضی به خود گرفته‌اند.

البته هنوز هیچ جزییات و اطلاعات دیگری از تصاویر منتشر شده برداشت نمی‌شود و به نظر می‌رسد که هیوندا قصد دارد با تشنه نگه‌داشتن مخاطبان خود توجه بیشتری را به توسان N لاین جدید جذب کند.

توسان N لاین از چه پیشرانه‌ای برخوردار خواهد بود؟

طراحی ظاهری توسان N لاین 2022

در خصوص موتور نیز وضعیت به همین روال است. پیش از آنکه هیوندا توسان ۲۰۲۲ معرفی شود احتمال می‌رفت که N لاین جدید این شرکت یک مدل هیبریدی با قدرت موتوری برابر با ۲۳۰ اسب بخار باشد اما معرفی توسان ۲۰۲۲ با همراهی یک نسخه هیبریدی صورت پذیرفت و سبب شد که احتمال بهره‌مندی از قوای محرکه برقی در نسخه اسپرت‌تر در نطفه خشک شود.

براساس شایعه دیگری که در خصوص قوای محرکه این خودرو مطرح است توسان N لاین به یک موتور ۲.۵ لیتری توربوشارژ با توان ۲۹۰ اسب بخاری مجهز خواهد بود. البته این شایعه نیز چندان منطقی به نظر نمی‌رسد و علت این موضوع نیز به اختلاف ۱۰۰ اسب بخاری مدل N لاین با نسخه استاندارد برمی‌گردد.

هیوندا اعلام کرده است که نسخه استاندارد توسان ۲۰۲۲ به یک موتور ۲.۵ لیتری چهار سیلند مجهز خواهد بود. این موتور می‌تواند ۱۹۰ اسب بخار قدرت و ۲۶۰ نیوتن متر گشتاور تولید کند. بر این اساس اگر هیوندا توسان N لاین را به قوای محرکه‌ای با ۲۹۰ اسب بخار مجهز کند عملا طرفداران خود را ناامید کرده است.

تنها ۱۰۰ اسب بخار اختلاف قدرت میان نسخه اسپرت و استاندارد یک کراس اوور رقم قابل‌توجهی نیست و عملا جذابیتی برای اسپرت‌سواران ندارد.

این موضوع را نیز در نظر بگیرید که نسخه هیبریدی توسان ۲۰۲۱ از قدرت موتوری ۲۳۰ اسب بخاری و گشتاوری ۳۵۰ نیوتن‌‌متری بهره‌مند است. با این شرایط قوای محرکه‌ای که قدرت موتوری کمتر از ۳۳۰ اسب بخار داشته باشد نمی‌تواند توقعات احتمالا به‌جای طرفداران هیوندا را برطرف کند. به هر روی باید منتظر ماند و دید که هیوندا چه برنامه‌ای برای نسخه اسپرت توسان ۲۰۲۲ دارد و چگونه می‌تواند علاوه‌بر راضی نگه‌داشتن طرفداران خود مشتریان خود را نیز افزایش دهد؟

آشنایی با سایر محصولات خط تولید N هیوندا

نمای داخلی توسان N لاین 2022

در بخش انتهایی تیزری که هیوندا برای عرضه توسان N لاین منتشر کرده، به دو خودرو دیگر که در خط تولید N لاین عرضه خواهد شد اشاره شده است. هنوز مشخص نیست که این دو محصول دیگر خط تولید N چه خودروهایی خواهد بود. ممکن است هیوندا تصمیم بگیرد توسان را در دو مدل N لاین عرضه کند. عرضه کونا N لاین نیز محتمل است.

شعبه هیوندا در استرالیا اعلام کرده است که به احتمال قوی تا پایان سال ۲۰۲۱ خط تولید توسان N لاین به این کشور خواهد رسید.

این خط تولید به احتمال قوی شامل مدل‌های سدان i30  N Line و کونا  N Line و سوناتا N Line و توسان  N Lineخواهد بود.

گفته می‌شود تا پایان سال ۲۰۲۲ هیوندا هفت یا هشت مدل جدید از خط تولید N را در بازار هدف خود عرضه خواهد کرد. بسیاری از این محصولات تنها در ایالات متحده عرضه خواهند شد.

لازم به ذکر است که هیوندا نام‌نویسی برای خرید توسان ۲۰۲۲ را آغاز کرده و اواسط سال میلادی آینده نیز این محصول را به دست خریداران خود خواهد رساند.

طراحی عقب توسان N لاین 2022

فروش فوری خودرو

نویسنده: زهرا ملکی