هیوندای سنتنیال ۲۰۱۱-۲۰۱۴ در برابر هیوندای جنسیس ۲۰۱۲-۲۰۱۳

۱۲ بهمن ۱۴۰۲ هیوندای سنتنیال ۲۰۱۱-۲۰۱۴ در برابر هیوندای جنسیس ۲۰۱۲-۲۰۱۳

زمانی که برند لکسوس در سال ۱۹۸۹ میلادی به بازار جهانی معرفی شد، یکی از جدیدترین و نوظهورترین برندهای لوکسی بود که دنیا تا پیش از ورود به قرن بیست و یکم شاهد آن بود. اما در دو دهه گذشته شرایط بازار جهانی شکل دیگری رقم خورد. لوکس‌گرایی تا حد بسیار زیادی اوج گرفت و حال بسیاری از برندهای اقتصادی‌ساز صنعت خودرو جهانی نیز به تولید خودروهای لوکس و رقابت با برندهای مطرح جهان روی آوردند.

ورود خودروسازان کره ای مخصوصا گروه خودروسازی هیوندای کیا به صنف لوکس‌سازان جهانی، با توجه به سرعت چشمگیر پیشرفت این گروه در میان خودروسازان مطرح جهان، بیشتر به مانند امری غیرقابل اجتناب جلوه می‌کرد. مخصوصا اگر به یاد داشته باشیم که تلاش این گروه خودروسازی برای تولید خودروهای پریمیوم/لوکس تنها به دو دهه اخیر محدود نمی‌شود.

دو خودرو از برند هیوندای به نام‌های هیوندای سنتنیال و هیوندای جنسیس از دسته خودروهای سدان لوکس فول سایز (سایز بزرگ) هستند و هر دو از جدی‌ترین تلاش‌های کمپانی کره‌ای در راستای دستیابی به رقابتی سالم در کلاس خودروهای پریمیوم و لوکس با برترین‌های جهان به شمار می‌آیند.

ریشه شناسی

حضور نام سنتنیال در بازار جهانی به سال ۱۹۹۹ و همکاری مستقیم هیوندای موتورز کره با میتسوبیشی موتورز ژاپن باز می‌گردد. همکاری این دو برند با یکدیگر به تولید خودرویی با نام اصلی هیوندای اکوئس (Equus/در زبان لاتین به معنای اسب) انجامید که در برخی از بازارهای جهانی از جمله ایران با نام هیوندای سنتنیال (Centennial) عرضه شد. این محصول که در دو نسخه سدان و لیموزین به تولید رسید از سوی میتسوبیشی به ترتیب با دو نام مجزا دیگنیتی و پرودیا شناخته می‌شد.

اگر چه هیوندای تاکید کرده بود که تولید سنتنیال با پیشرانه‌های V6 و V8 و ساختار محرک جلو، به منظور رقابت با بی ام و سری ۷ و مرسدس بنز کلاس S در بازار کره جنوبی صورت گرفته است، اما در حقیقت این خودرو به منظور رقابت مستقیم با رقیب هم‌وطن خود با ساختار فنی مرسدس بنز، یعنی سانگ یانگ چرمن انجام گرفت که در بازار ایران از سوی شرکت خودروسازی مرتب به موازات شاسی بلند سانگ سانگ موسو نیز عرضه شد. نسل اول سنتنیال که در آن زمان گران‌ترین محصول تولیدی هیوندای بود هرگز روانه بازار ایران نشد.

نسل دوم سنتنیال با عبور از فرایند تغییرات بسیار اساسی با پیشرانه‌های V6 و V8 و در ساختار محرک عقب با فاصله محورهای کشیده‌تر سوار بر پلتفرمی کاملا جدید به بازار جهانی معرفی شد که این بار مستقیما رقبای اروپایی چون بی ام و سری 7، مرسدس بنز کلاس اس و آئودی A6 را هدف قرار داده بود. این مدل از سال ۲۰۰۹ جانشین نسل اول شد و تا سال ۲۰۱۶ روی خط تولید قرار داشت، اما در نسخه‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۴ روانه بازار ایران شد و با وضع قانون منع واردات خودروهای لوکس مجهز به پیشرانه‌های حجیم‌تر ۲.۵ لیتر؛ واردات آن نیز ممنوع شد.

هیوندای جنسیس سدان فول سایز نوظهور کره‌ای در قرن بیست و یکم بود که سال ۲۰۰۸ به بازار جهانی معرفی شد. این خودرو برخلاف سنتنیال، از کلاس سدان‌های لوکس دسته اِگزِکِتیو (Executive) به تولید رسید و از این رو از دیدگاه ابعاد کوچک‌تر از سنتنیال بود. نسل اول جنسیس با کد شناسایی BH تا سال ۲۰۱۶ روی خط تولید قرار داشت و در دو نسخه قبل و پس از فیس لیفت بین سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۳ روانه بازار ایران شد. نسخه فیس لیفت هم در بخش طراحی ظاهری و هم در بخش فنی دستخوش تغییرات قابل توجه شد و از این جهت نسخه فیس لیفت ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳ آن مورد نظر این مقاله است.

جنسیس از سوی هیوندای با شعار تبلیغاتی «قیمت سری ۳، تجهیزات سری ۷، در ابعاد سری ۵» به جهانیان معرفی شد.

پس از سال‌ها تلاش در عرصه تولید خودروهای پریمیوم و لوکس، هیوندای در سال ۲۰۱۶ تصمیم گرفت محصولات لوکس خود را تحت برند تجاری کاملا انحصاری و جدید جنسیس به تولید برساند تا رسما وارد رقابت مستقیم با برندهای لوکس جهانی شود. در نتیجه از سال ۲۰۱۶ و در پس معرفی جهانی برند انحصاری جنسیس، دو خودرو هیوندای سنتنیال و هیوندای جنسیس به محصولات زیرمجموعه این برند نوظهور تبدیل شدند و هیوندای جنسیس تحت عنوان جنسیس G80 و هیوندای سنتنیال با نام جنسیس G90 به فرایند تولید خود ادامه دادند.

هر دو خودرو مورد بررسی این مقاله از سوی نماینده رسمی واردات محصولات هیوندای در ایران، یعنی شرکت آسان موتور به کشور راه یافتند.

مشخصات فنی

هیوندای سنتنیال خودرویی است که با سابقه‌ حضور طولانی‌تر از جنسیس، از ابتدا به‌عنوان خودرویی لوکس در بازار کره و جهان حاضر شد. در نتیجه استفاده از پیشرانه‌های ۶ و ۸ سیلندر در آن غیرقابل اجتناب بود. اما هیوندای جنسیس با تعلق به کلاسی پایین‌تر بیشتر با پیشرانه‌های ۶ سیلندر عرضه شد، هرچند که پیشرانه‌های ۸ سیلندر نیز برای آن قابل سفارش بود.

در نتیجه نسل اول جنسیس وارداتی بازار ایران با نسخه ۳.۸ لیتری V6 سری لامبدا ۲، مشترک با هیوندای جنسیس کوپه و وراکروز (ix55) روانه بازار ایران شد. این پیشرانه در نسخه فیس لیفت قادر به تولید قدرت ۲۹۰ اسب بخار در دور ۶۲۰۰ و گشتاور ۳۴۰ نیوتن.متر در دور ۴۵۰۰ بود. با این تفاوت که در نسخه فیس لیفت جنسیس، گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته با نمونه ۸ سرعته ساخت ZF آلمان جایگزین شد تا این خودرو ۱.۹ تنی با ضرایب بهتر دنده‌ها سواری پرشتاب‌تر و لذتبخش‌تری را ارائه دهد. در نتیجه توان دستیابی به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برای نسخه فیس لیفت جنسیس ۶.۵ ثانیه عنوان شده است و مصرف سوخت متوسط آن نیز در حدود ۱۱ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است. این اعداد و ارقام با توجه به توان حرکتی این خودرو کاملا قابل احترام است.

اما سنتنیال با پیشرانه ۴.۶ لیتری V8 سری Tau به ایران وارد شد. پیشرانه‌ای که حداکثر در نسخه ۵ لیتری برای هر دو خودرو سنتنیال و جنسیس قابل سفارش بود. این پیشرانه می‌تواند قدرتی برابر با ۳۶۵ اسب بخار در دور ۶۵۰۰ و گشتاوری معادل با ۴۴۰ نیوتن.متر در دور ۴۵۰۰ به تولید برساند. سنتنیال با کمک گیربکس ۸ سرعت اتوماتیک، با وجود وزنی فراتر از ۲ تن می‌تواند در حدود همان ۶.۵ ثانیه به تندی ۱۰۰ کیومتر بر ساعت دست پیدا کند. این درحالی است که مصرف سوخت متوسط آن حدود ۱۲.۵ لیتر در هر صد کیلومتر عنوان شده است.

شایسته بود هیوندای سنتنیال در زمان آزادی واردات خودرو با حجم‌های دلخواه، با نسخه ۵ لیتری وارد بازار ایران شود تا فاصله خود با برادرش جنسیس را بسیار زیاد و این فاصله را با رقبای پریمیوم/لوکسی چون مرسدس بنز کلاس S و بی ام و سری ۷ تا جای ممکن کاهش دهد اما این مهم انجام نپذیرفت.

مشخصات کلی

 

هیوندای سنتنیال

هیوندای جنسیس

نوع موتور خودرو

V8 بنزینی

V6 بنزینی

حجم موتور

 ۴.۶ لیتر

۳.۸ لیتر

سیلندر / سوپاپ

۸ / ۳۲

۶ / ۲۴

تنفس موتور

طبیعی

طبیعی

قدرت

۳۶۰ اسب بخار

۲۹۰ اسب بخار

گشتاور

۴۴۰ نیوتن.متر

۳۵۸ نیوتن.متر

گیربکس

۸ سرعته اتوماتیک

۸ سرعته اتوماتیک

محور محرک

دیفرانسیل عقب

دیفرانسیل عقب

شتاب

۶.۴ ثانیه

۶.۵ ثانیه

سرعت

۲۴۰ کیلومتر بر ساعت

۲۴۰ کیلومتر بر ساعت

مصرف سوخت

۱۰.۷ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر

۹.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر

استاندارد آلایندگی

یورو ۵

یورو ۵

فرمان

الکتروهیدرولیکی

الکتروهیدرولیکی

بدنه

سدان بزرگ

سدان بزرگ

نوع رینگ

آلومینیومی

آلومینیومی

ابعاد و ظرفیت ها

 

هیوندای سنتنیال

هیوندای جنسیس

طول

۵۱۶۰ میلیمتر

۴۹۸۵ میلیمتر

عرض

۱۸۹۰ میلیمتر

۱۸۹۰ میلیمتر

ارتفاع

۱۴۹۵ میلیمتر

۱۴۷۵ میلیمتر

فاصله محورها

۳۰۴۵ میلیمتر

۲۹۳۵ میلیمتر

وزن خالص

۲۰۰۵ کیلوگرم

۱۹۳۰ کیلوگرم

تعداد سرنشین

۵ نفر

۵ نفر

ظرفیت صندوق

۴۷۳ لیتر

۴۵۰ لیتر

حجم مخزن سوخت

۷۷ لیتر

۷۳ لیتر

قطر رینگ

۱۸ اینچ

۱۸ اینچ

طراحی ظاهری

طراحی هیوندای سنتنیال

طراحی هیوندای جنسیس

هر دو این خودروها در دوران آغاز اوج‌گیری بخش طراحی برند هیوندای شکل گرفتند. از آنجایی که هیوندای در آن زمان در تولید این دسته خودروها تجربه بسیار گسترده‌ای نداشت، به جرات می‌توان شباهت ظاهری و الهام‌گیری مستقیم جنسیس از نمای خارجی سنتنیال را به وضوح دید.

چراغ‌های بزرگ و کشیده در جلو و عقب از بارزترین شباهت‌های ظاهری میان دو خودرو است هرچند تلاش شده است تا گرافیک آن‌ها با یکدیگر متفاوت باشد. جلوپنجره، سپرها و طراحی زیرسپرها نیز به شکل غیرقابل انکاری مشابه یکدیگر است، با این تفاوت که در طراحی خارجی سنتنیال از تریم کرومی به مقدار بسیار بیشتری استفاده شده است و ازاین‌رو جلوه لوکس‌تری دارد.

بارزترین تمایز میان بدنه سنتنیال و جنسیس (به جز اختلاف ابعادی) وجود خط شانه جانبی و خط برجسته گلگیر عقب است که در سنتنیال جلوه ظاهری پهن‌تر و ظاهری همانند بنتلی کانتیننتال ایجاد می‌کند. متاسفانه جنسیس نسل اول از نعمت وجود چنین خط شانه حساب‌شده‌ای محروم است.

البته لازم است بار دیگر تاکید کنیم که هیوندای سنتنیال از کلاس خودروهای لوکس سایز بزرگ و هیوندای جنسیس از کلاس سدان‌های کلاس اگزکتیو سایز بزرگ است. در نتیجه جای تعجب ندارد که سطح آپشن‌های رفاهی و حتی شیوه طراحی سنتنیال با جنسیس بسیار متفاوت باشد.

مقایسه ابعاد خارجی این دو خودرو نشان می‌دهد با وجود سایز بزرگ بودن هر دو گزینه، تمایز در کلاس اصلی آن‌ها باعث می‌شود سنتنیال سدان ۱۷۵ میلیمتر در طول کشیده‌تر، ۱۰ میلیمتر در عرض پهن‌تر و ۲۰ میلیمتر در ارتفاع از نسخه فیس لیفت (۲۰۱۲-۲۰۱۴) جنسیس بلندتر باشد. این در حالی است که سنتنیال در بخش فاصله محورها ۱۱۰ میلیمتر از جنسیس سدان کشیده‌تر است. جای تعجب نخواهد داشت که سنتنیال از دیدگاه ابهت و ظاهر ایستا به‌مراتب از جنسیس لوکس‌تر و مردانه‌تر جلوه کند. به عبارت دیگر خودرو لوکسی چون هیوندای جنسیس در برابر ابهت ابعادی و طراحی هیوندای سنتنیال بیشتر همانند یک سدان معمولی از کلاس‌های پایین‌تر به نظر می‌رسد. سنتنیال در نسخه لیموزین نیز به تولید رسید که از دیدگاه ابعادی حتی از نسخه سدان نیز به اندازه قابل توجه ۴۰۰ میلیمتر کشیده‌تر است. نسخه لیموزین این خودرو هرگز به ایران راه نیافت.

جنسیس مورد بررسی در این مقاله از نسخه فیس لیفت است که در سال‌های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳ وارد بازار ایران شد. مهم‌ترین تمایزهای ظاهری نسخه فیس لیفت با نسخه قبل از آن در استفاده از ریم‌های بزرگ‌تر، گرافیک جدید چراغ‌های جلو و عقب و استفاده از سیسیتم روشنایی در روز LED، استفاده گسترده‌تر از تریم کرومی و طراحی جدید مه‌شکن‌های زیر سپر است.

طراحی داخلی

کابین هیوندای سنتنیال

کابین هیوندای جنسیس

با نگاهی سطحی به نمای داخلی هر دو خودرو می‌توان ویژگی‌های طراحی مشترک بسیار زیادی را در کابین هیوندای سنتنیال و هیوندای جنسیس یافت. این شباهت‌ها به هیچ عنوان تعجب‌برانگیز نیستند، چراکه هر دو خودرو از ساخته‌های یک برند مشترک و از دسته خودروهای لوکس به حساب می‌آیند که در آن زمان هنوز زیر پرچم برند لوکس انحصاری جنسیس قرار نگرفته بودند.

داشبورد هیوندای جنسیس ظاهری قرینه با طراحی کاملا ساده دارد که از خودرویی لوکس کاملا انتظار می‌رود. این داشبرد در عین سادگی با چرم روکش شده است که در نسخه تریم دو رنگ جلوه بصری خوبی به همراه دارد. استفاده تریم طرح چوب بر کنسول میانی، فرمان و رودری‌ها در ترکیب با تریم آلومنیومی بر کنسول میانی و وسط داشبرد و پنل دربرگیرنده سیستم‌های کنترلی سیستم مولتی مدیا و تهویه مطبوع، ترکیب منطقی و به دور از اغراق را به نمایش می‌گذارد. به جرات می‌توان گفت که جنسیس برای طراحی نمای داخلی خود از طراحی ساده و میانه‌رو مرسدس بنز کلاس S پلتفرم W221 نیز الهام بسیار زیادی گرفته است.

غربیلک فرمان و نشانگرهای دایره دوقلو پشت فرمان این خودرو اما به سرعت تعلق این محصول به برند هیوندای را لو می‌دهد. خوشبختانه کیفیت متریال داخلی جنسیس از روکش صندلی‌ها گرفته تا تریم چوبی و آلومینیوم و کیفیت مونتاژ آن بسیار بالا است که باعث می‌شود بتوان این خودرو لوکس کره‌ای را با هم قطارهای پریمیوم آلمانی آن مقایسه کرد.

اما نمای داخلی هیوندای سنتنیال همان‌طور که انتظار می‌رود از هر نظر یک سر و گردن بالاتر از جنسیس است. داشبرد قرینه این خودرو در بخش میانی در اتصال با کنسول مرکزی خودرو به دو نیمه تقسیم می‌شود. استفاده از تریم طرج چوب تیره بر داشبرد، رودری‌ها، کنسول میانی و فرمان در کنار تریم‌های آلومینیومی نشان‌دهنده طراحی مشترک با جنسیس است، اما از دیدگاه کیفیت متریال و مونتاژ، این خودرو با جنسیس فاصله قابل توجهی دارد. شیفتر اهرم و فرمان چهارشاخه مشترک با سایر محصولات هیوندای در سنتنیال به لوگو انحصاری سنتنیال مزین شده است و ساعت آنالوگ دایره‌ای قرارگرفته بر میانه داشبرد نشان می‌دهد که هیوندای در ایجاد تمایز میان سنتنیال و سایر محصولات این برند تمایز بسیار زیادی قائل بوده است.

هیوندای سنتنیال از دیدگاه طراحی داخلی در نسخه ۴ نفره نیز به بازار ایران راه یافت که به نسخه VIP مشهور شد. در این مدل یک کنسول میانی مزین به طرح چوب در وسط ردیف دوم نشیمن قرار گرفت و باعث شد ظرفیت سرنشینان به چهار نفر کاهش پیدا کند، اما در عوض تا حد بسیار زیادی بر جنبه لوکس‌گرایی این خودرو افزود و نمای داخلی برای این خودرو به ارمغان آورد که از سوی خودروسازان لوکس کلاس جهانی چون مازراتی کواتروپورته و لینکلن کانتیننتال استفاده می‌شد.

آپشن ها و امکانات

هیوندای سنتنیال و هیوندای جنسیس به‌عنوان رده‌بالاترین محصولات خودروساز کره‌ای در آن زمان، بیشترین امکانات ایمنی و رفاهی را در اختیار راننده و سرنشینان قرار می‌دهند. سطح آپشن‌های این دو خودرو با هم یکسان است.

 

هیوندای سنتنیال

هیوندای جنسیس

کروز کنترل

دارد

دارد

کروز کنترل هوشمند

دارد

دارد

کنترل ایستایی در سربالایی

ندارد

ندارد

کنترل سرعت در سرازیری

ندارد

ندارد

کنترل کشش

دارد

دارد

کنترل پایداری

دارد

دارد

اتو پارک

ندارد

ندارد

سنسور جلو

دارد

دارد

سنسور عقب

دارد

دارد

رادار نقطه کور

ندارد

ندارد

رادار تغییر لاین

ندارد

ندارد

رادار تصادف جلو

ندارد

ندارد

رادار تصادف عقب

ندارد

ندارد

ترمز ضدقفل

دارد

دارد

توزیع نیروی ترمز

دارد

دارد

ترمز کمکی

دارد

دارد

ترمز اضطراری

ندارد

ندارد

ترمز پارک برقی

دارد

دارد

پدال شیفتر

ندارد

ندارد

اتولایت

دارد

دارد

چراغ روز

ندارد

دارد

دکمه‌های کنترلی فرمان

دارد

دارد

گرم‌کن فرمان

دارد

دارد

نمایشگر اطلاعات و سرگرمی

دارد

دارد

ناوبری

ندارد

ندارد

نمایشگر هدآپ

ندارد

ندارد

دوربین عقب

دارد

دارد

دوربین ۳۶۰ درجه

ندارد

ندارد

کیسه هوا

دارد

دارد

ورود بدون کلید

دارد

دارد

استارت بدون کلید

دارد

دارد

تهویه اتوماتیک

دارد

دارد

صندلی برقی راننده

دارد

دارد

صندلی برقی سرنشین جلو

دارد

دارد

گرمکن صندلی جلو

دارد

دارد

سردکن صندلی جلو

دارد

دارد

ماساژور صندلی جلو

دارد

ندارد

آینه بغل برقی

دارد

دارد

گرم‌کن آینه بغل

دارد

دارد

پانوراما

ندارد

ندارد

سانروف

دارد

دارد

هیوندای سنتنیال و قیمت هیوندای جنسیس در بازار

نمای عقب هیوندای سنتنیال

نمای عقب هیوندای جنسیس

دو خودرو هیوندای سنتنیال و هیوندای جنسیس به هیچ عنوان هم‌کلاس یکدیگر نیستند، اما حضور موازی آن‌ها در بازار کشور باعث شد تا این دو برادر لوکس مقابل یکدیگر قرار بگیرند. هر دو خودرو به حساسیت و استهلاک قابل توجه مجموعه فنی و هزینه‌های بسیار بالای نگهداری مشهور هستند، ولی کسی که به سراغ خودروهایی از این کلاس می‌آید نباید از این بابت گلایه‌ای داشته باشد. چراکه استهلاک بالا از ویژگی‌های استاندارد خودروهای این کلاس است و محصولاتی چون رولزرویس، مرسدس بنز، مازراتی، بی ام و، آئودی و بنتلی نیز از آن مستثنا نیستند.

تیراژ پایین واردات و سنتنیال و قیمت قابل توجه آن باعث شد تملک و ارائه خدمات به این خودرو برای مالکان ایرانی بسیار دشوار باشد. از این رو جنسیس با داشتن تیراژ واردات بسیار بیشتر به عنوان خودرویی منطقی‌تر و هماهنگ‌تر با وضعیت معیشتی مردم به عنوان گزینه‌ای عقلانی در بازار ایران ایفای نقش کرد. با وجود سطح رفاهی، آپشن‌ها، کیفیت ساخت و ابهت بسیار بیشتر سنتنیال در برابر جنسیس، خریداران بازار دست دوم باید انتظار دردسرهای بسیار بیشتری از سوی سنتنیال را داشته باشند. ازاین‌رو بازار بسیار سرد دست دوم سنتنیال را باید یکی از بزرگ‌ترین نقاط ضعف این خودرو در ایران دانست.

فروش فوری خودرو

نویسنده: شهاب انیسی