تاریخچه کمپانی سانگ یانگ

۲ آبان ۱۴۰۲ تاریخچه کمپانی سانگ یانگ

کمپانی‌های خودرویی آسیایی، بخش عظیمی از صنعت خودروسازی را تشکیل می‌دهند. از جمله این شرکت‌ها، می‌توان به کیا (Kia Motors)، تویوتا (Toyota) هیوندای (Hyundai) و البته سانگ یانگ (SsangYong) اشاره کرد. این برند هم مانند بسیاری دیگر از برندها، متعلق به کشوره کره جنوبی است. البته نسبت به دیگر رقبای خود که در دهه ۳۰ یا ۴۰ میلادی وارد میدان شدند، قدمت کمتری دارد.

در حال حاضر، این کمپانی متعلق به شرکت چندملیتی  هندی، یعنی ماهیندرا اند ماهیندرا لیمیتِد (Mahindra & Mahindra Limited) است. حدودا در سال ۲۰۱۰ بود که کمپانی سانگ یانگ تا مرز ورشکستگی پیش رفت. به همین دلیل برای جلوگیری از این اتفاق ناگوار، در فوریه سال ۲۰۱۱، این کمپانی هندی بیش از ۷۰ درصد سهم آن را خریداری کرد. در ژانویه سال ۲۰۱۹، مشخص شد که این شرکت خودروسازی هندی صاحب ۷۴.۶۵ درصد سهام کمپانی محبوب کره‌ای است. این قرارداد توسط کمسیون بازرگانی آزاد کره جنوبی پذیرفته شده است.

سانگ یانگ چه بود و چه شد؟

این کمپانی محبوب کره‌ای، در چهارم مارچ سال ۱۹۵۴، یعنی ۶۶ سال پیش تاسیس شد. در واقع در ابتدای کار، این کمپانی متشکل از دو کمپانی دیگر بود. این دو کمپانی ورکشاپ ها دونگ-هوآن (Ha Dong-hwan Motor Workshop) که در همان سال تاسیس شد و کمپانی دونگ‌بانگ موتور (Dongbang Motor Co) بود که در سال ۱۹۶۲ تشکیل شد. پس از گذشت یک سال (۱۹۶۳)، این دو کمپانی ادغام شده و شرکت هادونگ-هوان موتور (Ha dong-hwan Motor Co.) به وجود آمد. در سال ۱۹۶۴، این کمپانی به ساخت جیپ برای ارتش آمریکا مشغول شد. البته در کنار آن محصولات دیگری مانند وانت و اتوبوس نیز تولید می‌کرد. فعالیت واقعی این کمپانی از سال ۱۹۷۶ آغاز شد، درست زمانی که ها دونگ-هوآن، محصولاتی برای اهداف مختلفی می‌ساخت. در سال ۱۹۷۷ نام این شرکت به دونگ-آ موتور (Dong-A Motor) تغییر یافت و در سال ۱۹۸۴، مدیریت کمپانی جیپ سالی کیوهوا (Keohwa) را بر عهده گرفت. تقریبا دو سال بعد، گروه بیزینسی سانگ یانگ (SsangYong Business Group) وارد ماجرا شده و این کمپانی را از آن خود کرد.

متاسفانه عمر کمپانی کیوهوا (Krohwa Ltd.) آنچنان طولانی نبود. این کمپانی در سال ۱۹۸۱ شکل گرفت و در سال ۱۹۸۴ مدیریتش به گروه بزینسی سانگ یانگ منتقل شد. فعالیت اصلی آن در زمینه تولید جیپ‌ها بود؛ یعنی تحت لیسانس کمپانی اصلی جیپ ساخته و به بازار کشورهای دیگر صادر می‌کرد. این کمپانی، پس از قرارداد مشترک شینجین موتورز (Shinjin Motors) و AMC (American Motor Corporation) به وجود آمد. این همکاری در سال ۱۹۷۴ شکل گرفت. این کمپانی در سال ۱۹۸۱ به یک شرکت مستقل تبدیل شد، آن هم درست زمانی که AMC قرارداد را ترک کرد. در سال ۱۹۸۳، جیپ‌هایی که کیوهوا می‌ساخت، کوراندو (Korando) نام می‌گرفتند.

کمپانی فعلی سانگ یانگ که اکنون در حال فعالیت است، در سال ۱۹۸۶ پا گرفت. پس اینکه گروه بیزینسی سانگ یانگ دونگ-آ موتورز را تصاحب کرد، نام کمپانی در سال 1988 به سانگ یانگ موتور (SsangYong Motor) تغییر یافت. اما پیش از آن توانست در سال ۱۹۸۷ و زمانی که در اوج بود، کمپانی انگلیسی پنتر وِست‌ویندز (Panther Westwinds) را که با نام پنتر نیز شناخته می‌شود، از آن خود کند. یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های کمپانی سانگ یانگ موتور، همکاری با دایملزر-بنز (Daimler-Benz) برای تکنولوژی در سال ۱۹۹۱بود. طبق این قرارداد، کمپانی کره‌ای موظف به ساخت شاسی بلند و مرسدس بنز (Mercedes-Benz) موظف به تامین تکنولوژی آن بود. استفاده از امکانات آماده مرسدس-بنز، این اجازه را به این کمپانی نوپا می‌داد که بدون صرف کردن وقت برای زیرساخت، جای پای خود را در بازار محکم کند. البته این کار برای مرسدس-بنز هم هیجان انگیز بود، چرا که در بازار شلوغ و پررونق شاسی بلندهای دهه ۹۰ میلادی، برای خود رقیب می‌آفرید. حتی تا مدت‌‎ها پس از پایان فروش مدل موسو (Musso)، این کمپانی همچنان از همکاری با کمپانی موفق و مشهور آلمانی سود می‌برد.

در سال ۱۹۷۷، کمپانی دِوو موتورز (Daewoo Motors) که اکنون جی ام کره (GM Korea) شناخته می‌شود، بخش عظیمی از سهم گروه سانگ یانگ را خریداری کرد تا مجددا آن را در سال ۲۰۰ بفروشد. در سال ۲۰۰۴، کمپانی چینی سیاک (SIAC)، توانست ۵۱ درصد از سهام این کمپانی را از آن خود کند و اما این پایان ماجرا نیست.

در طی عمر نه چندان کوتاهش، این کمپانی کره‌ای برای جلوگیری از ورشکستگی، بین شرکت‌های داخلی و خارجی زیادی دست به دست شد. در ژانویه سال ۲۰۰۹، پس از ثبت ضرری معادل ۷۵.۴۲ میلیون دلار، به امانت گذاشته شد. یکی از مهم‌ترین دلایل این ضرر مالی، بحران اقتصادی جهانی در آن زمان و کاهش تقاضا در بازار بود.

همانطور که پیش‌تر گفته شد، بخش زیادی از سهام این کمپانی در سال ۲۰۱۱ و برای جلوگیری از ورشکستگی، به کمپانی هندی ماهیندرا واگذار شد. از آن زمان تاکنون، کمپانی سانگ یانگ با قدرت پیش رفته و رقیب نسبتا قدری برای دیگر برندها محسوب می‌شود.

مدل های محبوب سانگ یانگ

رکستون  G4 (Rexton G4) ۲۰۱۸

سانگ یانگ رکستون 2018

نسل اول سانگ یانگ رکستون شاسی بلند متوسط، در سال ۲۰۰۱ وارد بازار شد و حضور آن تا سال ۲۰۱۷ ادامه داشت. موتور توربوشارژ چهار سیلندر این مدل G4 آن که در بازار ایران نیز یافت می‌شود، ۲۲۲ اسب بخار نیرو و ۲۵۰ نیوتون.متر گشتاور تولید می‌کند. جعبه دنده این مدل ۶ سرعته و اتوماتیک است.

کوراندو پرمیوم ۲۰۱۴ (Korando)

کوراندو پرمیوم 2014

کوراندو یکی از قدیمی‌ترین مدل‌های این کمپانی کره‌ای در بازار جهانی است. نسل سوم آن از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۹ در بازار حضور داشت. موتور چهار سیلندر آن، قدرتی معادل ۱۵۰ اسب بخار و گشتاوری برابر با ۱۹۷ نیوتون.متر دارد. همچنین شتاب آن در عرض ۱۴.۶ ثانیه از ۰ به ۱۰۰ می‌رسد.

تیوولی ۲۰۱۶ (Tivoli)

تیوولی 2016

تیوولی یکی از محبوب‌ترین و موفق‌ترین مدل‌های این شرکت است که در سال ۲۰۱۵ تولید شد. در سال ۲۰۱۹این مدل فیس‌لیفت داشت. موتور آن چهار سیلندر است و انتقال نیرو از طریف دیفرانسیل‌های جلو صورت می‌گیرد. قدرت آن ۱۲۸ اسب بخار و گشتاورش ۱۶۰ نیوتون.متر است.

کایرون (Kyron)

سانگ یانگ کایرون 2011

کایرون در سال ۲۰۱۱ به بازار عرضه شد. موتور آن شش سیلندر دارد و حداکثر قدرت آن ۲۲۰ اسب بخار و بیشینه گشتاورش ۳۱۲ نیوتون.متر است.

شرکت خودروسازی سانگ یانگ چندین دوره پیاپی متحمل ضرر و زیان شد و سپس از دادگاه کره جنوبی تقاضای اعلام ورشکستگی کرد.

سانگ یانگ موتور، خودروساز کره‌ای و از زیرمجموعه‌های شرکت هندی ماهیندرا و ماهیندرا (Mahindra & Mahindra) است. این شرکت ۱۳۵ میلیون دلار به بانک توسعه کره (KDB) و دیگر موسسات مالی بدهکار است.

ورشکستگی سانگ یانگ موتور

بعد از اینکه سهامداران سانگ یانگ در مجمع فوق‌العاده‌ای در مورد مذاکره با بانک توسعه کره برای افزایش زمان پرداخت بدهی موافقت کردند، دادگاه ورشکستگی کره جنوبی حکم به مصادره شرکت سانگ یانگ داد. پنج ماه قبل، بانک توسعه کره زمان پرداخت بدهی این خودروساز را تا ۲۱ دسامبر اعلام کرده بود.

شرکت سانگ یانگ در بیانیه‌ای اعلام کرد: «به علت اینکه بازپرداخت بدهی‌های معوقه، شرکت را با مشکلات بیشتری مواجه خواهد کرد، تصمیم بر آن شد تا از دادگاه تقاضای ورشکستگی کنیم.»

اعلام این حکم به این معنی است که سانگ یانگ موتور به طور داوطلبانه وارد برنامه حمایت و بازسازی می‌شود، به گفته کارشناسان این اتفاق منجر به اخراج ۲۰ درصد از کارکنان شده تا در ازای آن کمک‌های مالی برای پرداخت حقوق و دستمزد کارکنان و همچنین هزینه‌های شرکت انجام شود.

همچنین تمامی دارایی‌های شرکت سانگ یانگ موتور مسدود شده تا از فروش آنها برای پرداخت بدهی‌های معوقه شرکت جلوگیری شود.

بر اساس اعلام وزارت بازرگانی کره جنوبی، اقدامات دادگاه برای نهایی کردن طرح و برنامه بازسازی سانگ یانگ سه ماه زمان لازم دارد.

در بیانیه وزارت بازرگانی کره جنوبی نوشته شده است که: «پس از مذاکره و گفتگو با طرف‌های ذی‌نفع و طلبکاران سانگ یانگ موتور، جزئیات برنامه و طرح دادگاه اعلام خواهد شد.»

پیش از توقف نماد سانگ یانگ موتور در بورس کره جنوبی (KRX)، قیمت هر سهم این شرکت از ۳.۳۶ دلار به ۲.۵۰ دلار سقوط کرد. در صورتی که ارزش هر سهم سانگ یانگ موتور در طی سال ۲۰۲۰ میلادی ۳۶.۴۵ درصد رشد پیدا کرده بود.

ارسال پرونده سانگ یانگ موتور به دادگاه بعد از آن رخ داد که شرکت ماهیندرا در ۱۴ دسامبر اعلام کرد که امکان پرداخت ۵۴ میلیون دلار بدهی خود به جی‌پی مورگان چیس را ندارد. ماهیندرا و ماهیندرا ۷۴.۶۵ درصد از کل سهام سانگ یانگ موتور را در اختیار دارد.

همچنین این شرکت ۸۱ میلیون دلار به بانک توسعه کره (KDB) و ۹ میلیون دلار هم به پی‌ان‌بی پاریباس بدهکار است.

با وجود اینکه سانگ یانگ موتور انتظار داشت تا شرکت ماهیندرا سرمایه خود را برای نجات این شرکت کره‌ای وارد کند، ماهیندرا تصمیم گرفته بود تا سهم مدیریتی خود از این شرکت کره‌ای را به اچ‌ای‌ای‌اچ اتومتیو (HAAH Automotive) واگذار کند که با مخالفت دولت هند مواجه شد.

سانگ یانگ موتور، شرکت همیشه بدهکار

سانگ یانگ برای مدت طولانی دچار مشکلات عدیده‌ای بوده است. این شرکت در سال ۱۹۹۷ که تحت مالکیت شرکت دوو (جنرال موتورز کره) قرار گرفت و سپس در سال ۲۰۰۴ میلادی، ۵۱ درصد از سهام آن به شرکت چینی سایک موتور (SAIC Motor) فروخته شد.

این شرکت در سال ۲۰۰۹ نیز اعلام ورشکستگی کرده بود و پس از پایان دوران مدیریت سایک موتور، با اعلام اینکه این شرکت چینی فناوری انحصاری را دزدیده و منجر به ورشکستگی سانگ یانگ شده، در سال ۲۰۱۱ با قیمت ۴۶۳.۶ میلیون دلار به ماهیندرا فروخته شد.

فروش فوری خودرو

نویسنده و مترجم: پرستو مهدی قلیخان