بررسی وضعیت خدمات پس از فروش خودروهای خارجی در ایران در گفت گو با خودرو45

۱۷ آذر ۱۳۹۹ بررسی وضعیت خدمات پس از فروش خودروهای خارجی در ایران در گفت گو با خودرو45

یک کارشناس خودرو به خودرو ۴۵ گفت: تامین قطعات خودروهای خارجی به سختی صورت می‌گیرد و نمایندگی‌های خدمات پس از فروش وضع دشواری دارند.

آغاز تحریم‌ها علیه ایران و خروج آمریکا از برنامه جامع اقدام مشترک، برجام سبب شد که بسیاری خودروسازان خارجی از ایران خارج شوند و وضعیت خودروسازان ایرانی با مشکلاتی مواجه شود. در این بین ممنوعیت واردات خودرو نیز به وضعیت نابسامان خودروسازی ایران دامن می‌زد.

قائله تنها به خودروسازان ختم نمی‌شد و وضعیت بسیاری از قطعه‌سازان، واردکنندگان خودرو، نمایندگی‌های خدمات پس از فروش و… با مشکلات عظیمی رو‌به‌رو شد تا جایی که افراد بسیاری بیکار و بلاتکلیف ماندند. به گفته مهدی دادفر دبیر انجمن وارد کنندگان خودرو، پس از ممنوعیت واردات خودرو چیزی حدود ۱۵ هزار نفر بیکار شدند و از سویی دیگر بسیاری از نمایندگی‌های خدمات پس از فروش نیز یا تعطیل شدند و یا بسیاری از نیروهای خود را تعدیل کردند و حالا وضعیت نمایندگی‌های خدمات پس از فروش خودروهای خارجی بد نیست اما تعریفی هم ندارد.

چالش های واردات خودرو و خدمات پس از فروش

علی شکوهی- کارشناس صنعت خودرو درباره وضعیت نمایندگی‌های خدمات پس از فروش به خودرو ۴۵ گفت:  واردات خودرو از ابتدای سال ۹۷ با چالش‌های جدیدی روبه‌رو شد و از سویی دیگر تحریم ایران سبب شد که ورود خودرو به ایران را نداشته باشیم و شرکت‌های وارد کننده خودرو به مرور دچار ضعف‌های بنیادی، منابع مالی و وارد کردن قطعات یدکی مورد نیاز برای خدمات پس از فروش در یک دوره‌ای شدند که پس از گذشت یک دوره سخت سه ماهی می‌شود که وضعیت نمایندگی‌های خدمات پس از فروش کمی بهتر شده است.

وی افزود: نمایندگی‌های خدمات پس از فروش خودروهای وارداتی به دلیل مشکلات مالی، بسیاری از نیروهای خود را تعدیل کرده‌اند و یا تعطیل شده‌اند. همه این موارد دست به دست هم دادند که شرایط مانند گذشته نباشد و با ضعف‌های بزرگی در بحث خدمات پس از فروش مواجه شویم.

این کارشناس خودرو تاکید کرد: معضل بزرگ‌تر به نرخ خدمات پس از فروش باز می‌گردد و اگر برای سرویس ساده یک خودرو وارداتی در سال ۹۶ تنها ۵۰۰ هزار تومان پرداخت می‌کردیم حالا باید چیزی حدود دو تا سه برابر این مبلغ را بپردازیم که در بحث قطعات یدکی نیز این نرخ  به چهار تا چهار و نیم برابر رسیده است.

شکوهی یادآور شد: افزایش نرخ ارز و چالش‌های مربوط به واردات خودرو خارج از اختیار شرکت وارد کننده و ارایه دهنده خدمات پس از فروش است. بسیاری از این مشکلات به تغییرات نرخ ارز و سخت تر شدن واردات در کشور باز می‌گردد که در نهایت کاهش رضایتمندی مشتری را به همراه داشت.

این کارشناس خودرو به این سوال که وضعیت تامین قطعه برای خودروهای خارجی به چه صورت است، گفت: نرخ ارز قطعات یدکی برای خودروهای خارجی همان نرخ ارز رایج است و قطعات به کشور وارد می‌شود اما این کار به دشواری انجام می‌گیرد.

شکوهی تصریح کرد: در سال ۹۶ یک تحریم داخلی داشتیم، در سال ۹۷ نیز تحریم‌های بین‌المللی آغاز شد و واردات از تحریم‌ها جدا نیست. اکنون بحث این است که ارز موجود در کشور برای تامین کالاهای اساسی صرف می‌شود و به سمت کالاهای لوکس نمی‌رود و در نتیجه اکوسیستم تغییر ماهیت داده و به سادگی نمی‌توان از نمایندگی‌های مادر قطعه وارد کرد.

وی درباره راهکار برون رفت از وضع موجود گفت: ما منتظر گشایش بین المللی در تحریم‌ها هستیم که در این صورت روند نرخ ارز به ثبات می‌رسد و خیلی بهتر می‌توان با وجود تحریم‌ها خدمات ارایه کرد. مشکل بزرگ در کشور ما بی ثباتی نرخ ارز و ممنوعیت‌های داخلی است.

فروش آنلاین خودرو

نویسنده: شقایق صفی خانی