آیا ولوو با پیشرانه‌های درون سوز خداحافظی می‌کند؟

۲۰ مهر ۱۳۹۹ آیا ولوو با پیشرانه‌های درون سوز خداحافظی می‌کند؟

برند سوئدی لاکچری ولوو (Volvo)، یکی از مهم‌ترین و محبوب‌ترین غول‌های خودروسازی در این صنعت است. این کمپانی، 93 سال پیش یعنی در سال 1927 تاسیس شد. این شرکت همگام با بسیاری از کمپانی‌های دیگر، فعالیت‌های گسترده‌ای در زمینه تولید خودروهایی با سوخت پاک و قابل جایگزین دارد.

سال 2009، کمپانی ولوو خبر از تولید تعدادی خودروی پلاگین هیبرید داد و توانست توجه طرفداران محیط زیست را به خود جلب کند. همچنین در نمایشگاه خودروی پاریس، در سال 2010، از مدل مفهومی ولوو C30 DRIVe الکتریکی (Volvo C30 DRIVe Electric) رونمایی کرد. سال گذشته، با توجه به پیشرفت‌های قابل توجه حاصل شده در دنیای خودروهای الکتریکی و البته تکنولوژی، این کمپانی اعلام کرد که تا سال 2040، تمامی محصولاتی که وارد بازار می‌کند به طور تمام و کمال الکتریکی خواهند بود و پس از آن دیگر هیچ ماشینی با موتور درون سوز تولید نخواهد کرد. اما حالا ورق برگشته است. خبری که این روزها سریعا دست به دست می‌شود، حاکی از خداحافظی زود هنگام این کمپانی با موتورهای درون سوز است.

مدل XC40 ریشارژ P8 (XC40 Recharge P8)، جدیدترین محصول الکتریکی این برند سوئدی است. اینطور که به نظر می‌رسد، دیگر لازم نیست برای خداحافظی ولوو از موتورهای درون سوز، بیست سال صبر کنیم.، خصوصا حالا که رقبا هر روز محصول پاک جدیدی ارائه می‌دهند. این برند پیش‌تر عنوان کرده بود که تا سال 2025، نصف خودروهایی که به بازار ارائه می‌دهد تمام الکتریک خواهد بود. این آمار، بسیار فراتر از انتظار است زیرا دیگر برندهای اروپایی، هنوز به این نقطه نرسیده اند.

هاکان ساموئلسون، مدیرعامل ولوو در مصاحبه‌ای جدید می‌گوید: «بخشی از بازار که متعلق به خودروهای باکیفیت است، اکنون با سرعت غیرقابل انکاری در حال رشد است. ما باور داریم که این خودروهای باکیفیت، در آینده الکتریکی خواهند بود. شاید تصور کنید که الکتریکی شدن این ماشین‌ها به زمانی طولانی نیاز دارد، اما ما تصمیم گرفته‌ایم که سریع باشیم. ما باید بر روی این بخش تمرکز کنیم. تمرکز بر این بخش از وقت گذاشتن بر روی خودروهای معمولی هوشمندانه‌تر است.»

خودروی الکتریکی بعدی چه زمانی به بازار می‌رسد؟

ساموئلسون می‌گوید که تیم ولوو قصد دارد چند خودروی الکتریکی جدید به صنعت خودروسازی معرفی کنند. این مدل‌ها از لحاظ کیفیت به XC40 ریشارژ شبیه خواهند بود. خودروی بعدی که این تیم در نظر دارد، هم گروه همین مدل و پل‌استار 2  (Polestar 2) خواهد بود. این مدل در سال 2021 ارائه شده و فقط و فقط الکتریکی خواهد بود. این بدان معناست که هیچ گزینه‌ای برای موتور درون سوز نخواهد داشت. همچنین از قرار معلوم، نسخه الکتریکی نسل بعدی مدل محبوب XC90 نیز به بازار خواهد آمد. این تیم قصد دارد به زمینه ساخت ماشین‌های الکتریکی کوچک نیز وارد شود.

ساموئلسون می‌گوید: «ما به دنبال ساخت خودروهای الکتریکی کوچک هستیم و قصد داریم از پلتفرم‌های تمام الکتریک استفاده کنیم. این پلتفرم را از برادرمان در چین، یعنی از کمپانی جیلی (Geely) خواهیم گرفت. پلتفرم SEA. این برنامه ما برای آینده است».

کلمه SEA مخفف شده عبارت Sustainable Experience Architecture و به معنای تجربه معماری پایدار است. گروه لینک اند کو (Lynk & CO) برند جیلی، در نمایشگاه پکن همین امسال، از یک مدل مفهومی رونمایی کرد که بر روی همین پلتفرم سوار شده بود.

کمپانی سوئدی محبوب، اخیرا نام XC20 را به عنوان یک برند تجاری ثبت کرده است. آنطور که مشخض است، این نام نماد کراس‌اوورهای کوچک خواهد بود. این برند قصد دارد خودورهای بزرگی که در آینده وارد بازار می‌‎کند، هم نسخه الکتریکی داشته باشند و هم پلاگین، اما طبق گفته‌های آقای ساموئلسون، مدل‌های کوچک‌تر فقط الکتریکی خواهند بود و گزینه هیبریدی نخواهند داشت. او می‌گوید:

برای مدل‌هایی که از XC40 کوچک‌تر هستند، موتور درون سوز در نظر نخواهیم گرفت، زیرا خودروی بنزینی کوچک ارزان است. ما به دنبال یک محصول باکیفیت و سودآور هستیم.

آقای ساموئلسون اظهار داشته‌اند که صنعت خودروهای الکتریکی در کشورهای مختلف جهان، با سرعت مخصوص به خود در حال حرکت هستند و برند ولوو، همیشه برای کسانی که به دنبال ماشین‌های الکتریکی یا هیبرید هستند، گزینه مناسبی خواهد بود.

تا جایی که بتوانیم، همه مدل‌ها را الکتریکی خواهیم کرد. محصولی مثل XC40 یک ماشین مدرن است، چه هیبرید باشد که بنزینی. با نسل جدید XC90، تمامی امکانات الکترونیکی جدید را خواهید داشت، تمامی  ابزار ایمنی در دسترس شما خواهد بود، اما اگر در جایی زندگی می‌کنید که به ایستگاه شارژ درسترسی ندارید، می‌توانید از نسخه هیبرید بهره ببرید.

 

ولوو درون سوز

پایان موتورهای درون سوز؟

نکته بسیار مهم این مصاحبه، تاکید آقای ساموئلسون به پایان عمر محصولات درون سوز این برند بود. او پیش بینی که پایان این محصولات بسیار نزدیک است و کمپانی‌اش احتمالا جزو اولین برندهای اروپایی خواهد بود که با این خودروهای دیزلی خداحافظی خواهد کرد. او گفت که شاید مدل XC90، آخرین محصول ولوو باشد که با پیشرانه درون سوز حرکت می‌کند. او گفت: «احتمالا بعد از این مدل، شاهد مدل‌های الکتریکی بیشتر و بیشتری باشیم. بستگی دارد که مشتریان بخواهند با چه سرعتی پیش بروند و زیرساخت‎‌های الکتریکی سازی چقدر سریع ساخته شوند. ما امید داریم پیش از اجباری شدن ساخت خودروهای تمام الکتریکی توسط دولت‌ها، به این نقطه رسیده باشیم.

اینطور که به نظر می‌رسد، ایالت کالیفرنیا قصد دارد تا سال 2035 ساخت مدل‌های بنزینی را ممنوع کند. این در حالی است که کشورهای اروپایی، قصد دارند این کار را هرچه زودتر انجام دهند.

 

نویسنده و مترجم: پرستو مهدی قلیخان

منابع: https://en.wikipedia.org/wiki/Volvo_Cars#:~:text=Volvo%20was%20founded%20upon%20the,Larson%20as%20the%20technical%20manager

https://www.caranddriver.com/news/a34316557/volvo-electric-vehicle-future-plans/