مرسدس بنز کلاس A به آخر خط رسید

۲۹ بهمن ۱۴۰۰ مرسدس بنز کلاس A به آخر خط رسید

خبری که مدت‌ها منتظرش بودیم و شنیدن آن چندان عجیب نیست، حالا کم و بیش حالتی رسمی پیدا کرده است. بعضی منابع از اطلاعیه‌ای خبر می‌دهند که کمپانی مرسدس بنز به نمایندگی‌هایش فرستاده است. بر اساس این اطلاعیه، مدل پایه صندوقدار یا سدان مرسدس بنز کلاس A تا پایان سال ۲۰۲۲ از خط تولید خارج و به عبارتی بازنشسته می‌شود. احتمالا بعد از تعطیلی خط تولید مدل سدان، کلاس A هاچبک نیز به تاریخ خواهد پیوست.

البته پیش‌تر اعلام شده بود که مرسدس AMG A35 از فهرست مدل‌های ۲۰۲۲ خودروساز آلمانی حذف شده است. تعطیلی خط تولید مدل پایه عملکرد منطقی مدیران بنز بود. بدین ترتیب، مرسدس بنز کلاس CLA رده پایین‌ترین سدان این کمپانی خواهد بود، هر چند به احتمال زیاد این خودرو نیز به سرنوشت سدان مرسدس بنز کلاس A دچار خواهد شد.

پایان مرسدس بنز کلاس A

مرسدس بنز کلاس A

مقصر اصلی و متهم ردیف اول تعطیلی مرسدس بنز کلاس A یک چیز است: خودروهای کراس‌اوور. خودروساز آلمانی در حال حاضر مجموعه‌ای از کراس‌اوورهای باکیفیت را تولید می‌کند که سری GLA رده پایین‌ترین این خودروها است. هر دو مرسدس بنز کلاس A و GLA روی پلتفرم دیفرانسیل جلو ساخته می‌شوند و می‌توان آنها را با سیستم دو دیفرانسیل و تمام چرخ متحرک نیز سفارش داد.

سدان کلاس A در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ به بازارهای جهانی رسید و کمپین تبلیغاتی پر زرق و برقی برایش تدارک دیده شده بود که می‌توان به تبلیغات این خودرو در بزرگ‌ترین مسابقه ورزشی آمریکا (Super Bowl) اشاره کرد. اما این کمپین تبلیغاتی چندان موفقیت‌آمیز نبود.

اولین سری سدان مرسدس بنز کلاس A در آمریکا ۱۷،۶۴۱ دستگاه فروخت که پرفروش‌ترین مدل این سدان است. میزان فروش خودرو کلاس A تا پایان سال ۲۰۲۱ میلادی، فقط ۸،۱۰۸ دستگاه بود. این میزان افت فروش جای هیچ گونه دفاعی برای مرسدس باقی نگذاشت.

هدف از تولید و عرضه کلاس A دستیابی به تعداد بالای فروش خودرو بود. داشتن یک اتومبیل لوکس باکیفیت با قیمت اولیه کمتر از ۳۴ هزار دلار، در آن زمان منطقی به نظر می‌رسید. اما ناگهان همه چیز کاملا تغییر کرد. گسترش و شیوع ویروس کرونا و راه افتادن موج ماشین‌های الکتریکی و ارائه خودروهای برقی سری EQ، موجب شد تا مدیران مرسدس تصمیم خود را بگیرند.

هدف کمپانی آلمانی، مثل دیگر خودروسازان، تعطیلی کامل مدل‌های درون‌سوز (بنزینی و دیزلی) است. اتفاقی که باعث تعطیلی مرسدس بنز کلاس A شد، میانگین کم سود ناخالص آن بود و ماشینی نبود که بتواند پول زیادی را روانه حساب‌های دایملر کند.

مدل پایه سدان مرسدس بنز کلاس A از یک پیشرانه چهار سیلندر خطی با حجم ۲ لیتر، قدرت قابل قبول ۱۸۸ اسب بخار و گشتاور ۳۰۰ نیوتن متر استفاده می‌کند. مرسدس AMG A35 دارای موتور مشابه، اما با قدرت ۳۰۲ اسب بخار و گشتاور ۴۰۰ نیوتن متر و سیستم چهار چرخ متحرک است.

فروش آنلاین خودرو

نویسنده: میلاد قزللو