خداحافظی هیوندای با آیونیک کم مصرف

۲۳ خرداد ۱۴۰۱ خداحافظی هیوندای با آیونیک کم مصرف

چند سالی می‌شود که موج برقی‌سازی در صنعت خودرو راه افتاده و همه خودروسازان جهان سوار آن شده‌اند. البته دلیل اصلی برقی‌سازی و افزایش تولید خودروهای الکتریکی، تصویب قوانینی برای مقابله با آلودگی هوا و گرمایش زمین است. بر اساس این قوانین خودروسازان اروپایی مثل بی ام و، مرسدس بنز و فولکس واگن از سال ۲۰۳۰ به بعد فقط می‌توانند محصولات الکتریکی‌شان را در بازارهای اروپا به فروش برسانند. به دنبال این شرکت‌ها، خودروسازان آسیایی شامل تویوتا، هیوندای و کیا هم برنامه‌ای برای برقی‌سازی تدوین کرده‌اند.

بر اساس این برنامه‌ها خودروهای برقی سال به سال سهم بیشتری از تیراژ تولید و فروش بازار را به خود اختصاص خواهند داد و همین باعث شده تا هر از چند گاهی تعدادی از ماشین‌های بنزینی و دیزلی به پایان عمر خود نزدیک و از فهرست محصولات کمپانی‌ها حذف شوند. بدین ترتیب، هیوندای به زودی تولید سوناتا را متوقف می‌کند.

البته فقط خودروهای درون‌سوز قافیه را به رقیب برقی نمی‌بازند، بلکه خودروهای برقی قدیمی‌تر نیز که اواسط دهه گذشته معرفی شده‌اند، به زودی از دور خارج خواهند شد.

پایان عمر آیونیک

پایان عمر هیوندای آیونیک

هیوندای آیونیک ۵، اولین خودرو برقی شرکت کره‌ای است که سال گذشته معرفی و به بازار عرضه شد و تا سال ۲۰۲۵ دو مدل دیگر از آن با نام‌های آیونیک ۶ و آیونیک ۷ هم رونمایی می‌شوند و بدین شکل دیگر جایی در خط تولید برای آیونیک اصلی باقی نمی‌ماند.

طبق اعلام هیوندای، تولید آیونیک هیبرید و آیونیک برقی ژوئیه ۲۰۲۲ میلادی (تیر ۱۴۰۱ خورشیدی) در کارخانه اولسان کره جنوبی متوقف خواهد شد.

جهت یادآوری، اولین محصول هیوندای که از نام آیونیک استفاده می‌کند، در سال ۲۰۱۶ به بازار آمد و مدل ۲۰۲۰ آن نیز فیس‌لیفت شد. این خودرو از پیشرانه‌های هیبرید، پلاگین هیبرید و برقی استفاده می‌کند.

آن طور که خودروساز کره‌ای می‌گوید این کار به خاطر «تغییر تقاضای مشتریان» است و در آینده خودروهایی مثل آیونیک ۶ و آیونیک ۷ که روی پلتفرم اختصاصی E-GMP ساخته شده جای آیونیکی را که از پلتفرم قدیمی ماشین‌های بنزینی استفاده می‌کند، می‌گیرد.

هیوندای آیونیک هیبرید در سال ۲۰۱۶ برای رقابت با تویوتا پریوس معرفی شد و توانست با مصرف سوخت ۴ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر، بنزین کمتری از رقیب ژاپنی بسوزاند. مورد دیگری که آیونیک را برنده رقابت با پریوس می‌کرد، قیمت آن بود. برای این خرید خودرو هیبریدی مشتریان باید فقط ۲۳ هزار و ۶۰۰ دلار می‌پرداختند. مدل پلاگین هیبرید آیونیک نیز به همان‌اندازه مدل هیبریدی کم‌مصرف و ارزان‌قیمت بود. قیمت آیونیک PHEV از ۲۶ هزار و ۸۰۰ دلار شروع می‌شد و بُرد تمام برقی آن ۴۷ کیلومتر بود.

هیوندای آیونیک EV با پیشرانه برقی هم در کنار مدل‌های هیبرید و پلاگین هیبرید یکی از مدل خودروهای کم‌مصرف کره‌ای است، اما تفاوت خیلی زیادی با نسل جدید محصولات برقی هیوندای دارد. هیوندای آیونیک برقی ۲۷۳ کیلومتر بُرد دارد و با شارژر ۱۰۰ کیلوواتی شارژ می‌شود که در مقایسه با باتری‌های بزرگ‌تر و شارژ سریع‌تر آیونیک ۵ شانسی برای موفقیت نخواهد داشت. قیمت این خودرو برقی از ۳۳ هزار و ۲۴۵ دلار شروع می‌شد، در صورتی که هیوندای آیونیک ۵ در بازارهای جهانی ۳۹ هزار ۹۵۰ دلار قیمت دارد.

هر چند هیوندای آیونیک خودرو خاص و ویژه‌ای نیست، اما یکی از کم‌مصرف‌ترین ماشین‌هایی است که می‌توان در بازار خریداری کرد.

فروش آنلاین خودرو

نویسنده: میلاد قزللو