پرفروش ترین خودروهای جهان در سال ۲۰۱۸

۲۶ مرداد ۱۴۰۲ پرفروش ترین خودروهای جهان در سال ۲۰۱۸

فهرست ۲۵ خودرو پرفروش جهان در سال ۲۰۱۸ توسط سایت معتبر JATO ابلاغ شده است. جالب است بدانید که اکثر این خودروها، توسط سه کشور طلایه‌دار خودروسازی جهان یعنی آمریکا، آلمان و ژاپن به فروش رسیده است. البته قیمت خودروهای خارجی در بازار خودرو جهانی ثابت است و فروش ماشین به راحتی انجام می‌شود.

در این لیست فورد سری F، تویوتا کرولا، نسان ایکس تریل ، هوندا سیویک  و تویوتا راوفور به ترتیب به عنوان 5 ماشین پرفروش سال ۲۰۱۸ شناخته شده است.

فروش خودرو در سال ۲۰۱۸

سال ۲۰۱۸ حدود ۸۶ میلیون دستگاه ماشین در ۵۴ بازار بزرگ جهان فروخته شد که در نتیجه با این آمار اعلام شده، درصد فروش نسبت به سال ۲۰۱۷ حدود ۰.۵ درصد کاهش یافته است. از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۸ درصد فروش جهانی خودرو، سیر صعودی را طی کرده و سال گذشته اولین سالی است که جهان با کاهش فروش خودرو مواجه شده است.

البته با توجه به افزایش فروش ماشین در هند، برزیل، روسیه و جنوب شرق آسیا پیش‌بینی می‌شود که کاهش فروش خودرو در اروپا، چین و ایالت متحده آمریکا جبران شود و از سال ۲۰۱۹ دوباره شاهد بالارفتن این آمار جهانی باشیم.

فهرست پرفروش ترین خودروها

فهرست پرفروش‌ترین خودروهای جهان در سال ۲۰۱۸ به ترتیب زیر است.

۲۵- مزدا CX-5

ماشین مزدا CX-5

مزدا CX-5، محصول کمپانی مزدا ژاپن است که در بازار ایران هم مشتریان زیادی دارد. آمار فروش جهانی این شاسی بلند زیبا با ۱۳ درصد افزایش فروش، ۴۵۶،۷۱۲ دستگاه در سال ۲۰۱۸ بوده است.

فیلیپ مینوز، تحلیل‌گر JATO می‌گوید: «سال گذشته با کاهش فروش ۳۰ درصدی ماشین در بازار چین، فرصت مناسبی برای کشورهای دیگر همچون ژاپن فراهم شد تا با فروش بیشتر در بازار جهانی، یک دوره جدید در صنعت خودرو دنیا شروع شود.»

۲۴- مرسدس بنز کلاس C

ماشین مرسدس بنز کلاس C

مرسدس بنز کلاس C، محصول کلاسیک کمپانی سرشناس مرسدس بنز آلمان است که آمار فروش جهانی آن ۴۵۹،۷۷۸ دستگاه در سال ۲۰۱۸ بوده است.

با اینکه فروش جهانی مرسدس بنز کلاس C، هفت درصد کاهش داشته؛ اما یک‌ بار دیگر به عنوان «تنها ماشین لوکس لیست» توانست در میان ۲۵ خودرو پرفروش جهان، جایگاهی را به خود اختصاص دهد.

۲۳- فولکس واگن لاویدا

ماشین فولکس واگن لاویدا

لاویدا، محصول عرضه شده توسط شرکت فولکس واگن آلمان است که تنها جهت فروش در بازار خودرو چین تولید می‌شود. آمار فروش لاویدا در سال گذشته ۴۶۸،۷۹۲ دستگاه بوده که با این رقم، موفق به کسب مقام بیست و سوم در لیست JATO شده است.

جالب است بدانید که این خودرو سدان زیبا و جذاب، به افتخار یکی از آهنگ‌های ریکی مارتین (خواننده اهل پورتوریکو) به نام «لاویدا» نام‌گذاری شده است.

۲۲- فولکس واگن جتا

ماشین فولکس واگن جتا

جتا، محصول سدان خودروساز آلمانی فولکس واگن است که طبق آمار، ۴۷۰،۳۰۹ دستگاه از این ماشین در سال ۲۰۱۸ به فروش رسید. با اینکه فروش این خودرو به میزان ۱۵ درصد در اروپا کاهش یافته و حتی در انگلیس متوقف شده است؛ اما به دلیل محبوبیت بالای فولکس واگن جتا در آمریکا و چین، کسب مقام بیست و دوم توسط آن دور از ذهن نبود.

۲۱- نیسان سیلفی کلاسیک

ماشین نیسان سیلفی

سیلفی، محصول سدان کامپکت شرکت ژاپنی نیسان است که آمار فروش آن در سال قبل ۴۹۶،۱۴۱ دستگاه بوده که با این رقم، مقام 21ام را در لیست پرفروش‌ترین خودروهای جهان به خود اختصاص داده است.

فروش نیسان سیلفی در سال ۲۰۱۸ نسبت به سال قبل، ۱۸ درصد افزایش داشته که بالاترین افزایش درصد لیست متعلق به آن است. همچنین این خودرو جز ماشین‌های محبوب کشورهای آسیایی همچون تایوان، چین و روسیه محسوب می‌شود.

۲۰- هوندا آکورد

آکورد

هوندا آکورد سدان بسیار محبوبی در کشور آمریکاست که توسط شرکت ژاپنی هوندا به بازار خودرو جهانی وارد شد. جالب است بدانید که این خودرو به مدت ۱۵ سال پیاپی، موفق به کسب عنوان «پرفروش‌ترین خودرو ژاپنی در آمریکا» شد.

در سال ۲۰۱۷ حدود ۵۰۰،۶۸۷ هوندا آکورد در جهان به فروش رفت که سال بعد یعنی ۲۰۱۸، این آمار کاهش پیدا کرد و آکورد تنها توانست تعداد ۴۹۹،۵۹۴ دستگاه را به فروش برساند.

۱۹- هیوندای توسان

ماشین هیوندای توسان

هیوندای توسان، خودرو شاسی بلند شرکت هیوندای موتورز از کشور کره جنوبی است که در سال ۲۰۱۱ طراحی، تولید و وارد بازار جهانی خودرو شد.

پس از کاهش چهار درصدی فروش جهانی توسان در سال ۲۰۱۷، بار دیگر فروش این شاسی بلند جذاب با رقم ۵۱۱،۹۶۳ دستگاه، به میزان ۱۱ درصد در سال ۲۰۱۸ دچار افت شد. شاید مهم‌ترین دلیل آن، بازار نامناسب جهانی خودرو در سال اخیر باشد؛ زیرا با توجه به محبوبیت توسان، نباید شاهد کاهش فروش آن باشیم.

۱۸- فورد اسکیپ / کوگا

ماشین فورد اسکیپ

 اسکیپ در رده‌بندی کامپکت قرار دارد و محصول کمپانی فورد آمریکا است که به تعداد ۵۴۴،۸۲۷ دستگاه از آن در سال ۲۰۱۸ به فروش رسید.

خودروساز فورد تصمیم به معرفی یک کوگا جدید با تغییرات زیاد در سال ۲۰۱۹ دارد که پیش‌بینی می‌شود در سال جدید، آمار فروش خود را بسیار بیشتر از این رقم کند و موفق به کسب جایگاه بهتری در لیست پرفروش‌ترین خودروهای جهان شود.

۱۷- وولینگ هونگ گوانگ

ماشین وولینگ هونک گانک

وولینگ هونگ هانگ محصول اتحاد SAIC.GM.Wuling است که این اتحاد با همکاری شرکت‌های جنرال موتورز، وولینک موتورز و خودروسازی شانگهای به وجود آمده است.

این ون چند منظوره، موفق به فروش حدود چهار میلیون اتومبیل تا انتهای سال ۲۰۱۸ شد که امتیاز بسیار بزرگی برای آن محسوب می‌شود؛ با این حال، آمار فروش وولینگ هونگ هانگ در سال ۲۰۱۸ با کاهش ۹ درصدی مواجه شد و تنها تعداد ۵۴۵،۹۲۵ دستگاه از این ماشین در دنیا به فروش رسید.

۱۶- هیوندای النترا / آوانته

هیوندا آوانته

هیوندای النترا که در کشورهای مالزی، ایران و کره جنوبی به اسم آوانته شناخته می‌شود؛ محصول کمپانی کمپانی هیوندای از کشور کره جنوبی است.

النترا هم همچون خودروهای دیگر، دچار افت آمار فروش در سال ۲۰۱۸ شد و تنها تعداد ۵۷۴،۷۰۰ دستگاه از این ماشین محبوب در سال اخیر به فروش رسید.

۱۵- نیسان قشقایی

ماشین نیسان قشقایی

نیسان قشقایی محصول شرکت ژاپنی نیسان است که در سال ۲۰۰۷ میلادی تولید و به بازار جهانی عرضه شد. این شاسی بلند محبوب با استقبال قابل توجهی در آمریکا مواجه شده و همچنان در امریکا، بسیار پرطرفدار است.

نیسان قشقایی برخلاف تمام نه موردی که تا به اینجا ذکر شد، با افزیش ۱۳ درصدی فروش در سال ۲۰۱۸ روبرو و موفق به فروش ۵۸۶،۹۴۰ دستگاه شد.

۱۴- فولکس واگن پولو

ماشین فولکس واگن پولو

پولو یک خودرو سوپرمینی تولید شده توسط خودروساز فولکس واگن است که در چند نوع هاچبک، استیشن واگن و سدان عرضه می‌شود.

نسل جدید پولو، اوایل سال ۲۰۱۸ وارد بازار جهانی شد و تا اواخر سال، تعداد ۵۹۸،۵۰۰ دستگاه از این خودرو فروخته شد تا رکورد جدیدی در فروش فو لکس واگن پولو زده شود.

۱۳- تویوتا کمری

ماشین تویوتا کمری

تویوتا کمری، چندین سال است که عنوان «پرفروش‌ترین سدان آمریکا» را با خود به یدک می‌کشد. این خودرو به دلیل مصرف سوخت پایین و قابلیت اطمینان بالا، محبوب‌ترین سدان سایز متوسط دنیا شناخته شده است.

فروش کمری در سال ۲۰۱۸ به ۶۲۲،۳۱۶ دستگاه رسید و موفق به کسب رتبه سیزدهم در لیست JATO شد. انتظار می‌رود که با ورود نسخه هیبریدی کمری در سال ۲۰۱۹ به بازار بریتانیا، شاهد فروش هر چه بیشتر این سدان محبوب در سال جدید باشیم.

۱۲- فولکس واگن تیگوان

ماشین فولکس واکن تیگوان

فولکس واگن تیگوان در رده بندی کراس‌اور کامپکت قرار دارد و در میان محصولات این کمپانی، جز یکی از موفق‌ترین خودروها محسوب می‌شود. از این خودرو آلمانی به تعداد ۶۲۲،۴۶۷ دستگاه در سال گذشته به فروش رسید که بیشترین آمار فروش آن مربوط به کشور آمریکا است.

۱۱- پیکاپ رم

ماشین پیکاپ RAM

جایگاه یازدهم لیست پرفروش‌ترین خودروهای جهان، به پیکاپ رم (RAM) با فروش ۶۳۸،۱۹۴ دستگاه تعلق گرفت.

پیکاپ‌های رم در مدل‌های سبک و سنگین ۱۵۰۰،  ۲۵۰۰و ۳۵۰۰ عرضه و به عنوان یکی از قوی‌ترین وانت‌های پیکاپ در دنیا شناخته می‌شوند؛ همچنین بیشترین شمار فروش این گروه خودروها متعلق به آمریکا، کانادا و آمریکای جنوبی است.

۱۰- هوندا HR-V

HR-V هوندا

هوندا HR-V تحت عنوان کراس‌اور کوچک ژاپنی، پر از ویژگی‌های شگفت‌انگیز بوده و به همین دلیل از محبوبیت بالایی در سرتاسر جهان برخوردار است. آمار فروش این کراس‌اور جذاب و پرطرفدار در سال ۲۰۱۸ به ۶۴۶،۱۴۴ دستگاه رسید که ایران هم در لیست این خریداران علاقه‌مند قرار گرفته است.

۹- شورلت سیلورادو

ماشین شورلت سیلورادو

در میان پیکاپ‌ها، شورلت سیلورادو موفق شد با فروش ۶۰۵،۶۵۴ دستگاه در جهان، رتبه بهتری نسبت به رقیب اصلی خود یعنی پیکاپ رم بگیرد. این خودرو آمریکایی بیشتر در کانادا و مکزیک خواهان دارد و درصد بالایی از سیلورادو در این کشورها به فروش رفته است.

۸- فولکس واگن پاسات

ماشین فولکس واگن پاسات

فروش پاسات به عنوان دومین خودرو محبوب فولکس واگن و هشتمین خودرو پرفروش جهان در سال گذشته به ۶۶۰،۴۵۳ دستگاه رسید. کمپانی فولکس واگن قصد دارد که مدل جدید پاسات را در سال جدید با هدف افزایش فروش سی میلیونی به بازار خودرو عرضه کند.

۷- فولکس واگن گلف

ماشین فولکس واگن گلف

گلف یکی از خودروهای با سابقه و مشهور جهان است که این روزها با کاهش میزان فروش روبرو شده؛ در حالی که انتظار کسب رتبه بهتری از این خودروی همیشه پرفروش می‌رفت، تنها ۷۳۱،۵۶۱ دستگاه از آن در سال گذشته به فروش رسید.

مهم‌ترین دلیل کاهش فروش ماشین‌های فولکس واگن، در نتیجه رسوایی آلایندگی خودورهای دیزل فولکس واگن است که به اعتبار این برند سرشناس آسیب رساند.

۶- هوندا CR-V

CR-V هوندا

هوندا CR-V با کاهش فروش ۱.۵ درصدی مواجه و تعداد ۷۳۶،۴۷۱ دستگاه از این خودرو در جهان به فروش رسید. خودروساز هوندا قصد دارد تا در سال ۲۰۱۹ با عرضه نسخه هیبریدی CR-V، درصد جهانی فروش خود را افزایش دهد تا کاهش آمار فروش سال ۲۰۱۸ را جبران کند.

۵- نیسان ایکس تریل

ماشین نیسان ایکس تریل

ایکس تریل زیباترین و خاص‌ترین ماشین‌ عرضه شده توسط کمپانی نیسان است و به خاطر ظاهر جذاب خود در دنیا بسیار محبوب و پرطرفدار است.

در میان پنج خودرو پرفروش دنیا X-Trail  با فروش ۷۷۱،۱۴۵ دستگاه، تنها خودرویی است که درصد فروش آن در سال ۲۰۱۸ کاهش داشته است.

۴- تویوتا راوفور

ماشین تویوتا RAV4

تویوتا RAV4 با فروش ۸۰۷،۱۱۶ دستگاه، موفق به صعود دو پله‌ای نسبت به سال قبل در لیست شد. همچنین انتظار می‌رود که یک بار دیگر RAV4 در لیست «پرفروش‌ترین خودروهای جهان در سال ۲۰۱۹» جایگاه بهتری کسب کند و رکورد جدیدی را  برای خود به ارمغان آورد؛ زیرا که کمپانی تویوتا قصد دارد تا در آینده، مدل جدید خود را به بازار جهانی معرفی کند.

۳- هوندا سیویک

سیویک

هوندا سیویک کامپکت کوچک ژاپنی و محبوب در آمریکا، همچون تویوتا RAV4 صعود دو پله‌ای در لیست JATO داشته و موفقیت خود را مدیون فروش ۸۱۲،۷۶۷ دستگاه در سال گذشته است. با عرضه نسخه هیبریدی هوندا سیویک در سال ۲۰۱۹، قطعا آمار فروش بیشتری در کارنامه آن به ثبت خواهد رسید.

۲- تویوتا کرولا

ماشین تویوتا کرولا

کرولا دومین ماشین محبوب جهان و پرطرفدارترین محصول تویوتا است که از سال ۱۹۶۶ تا الان، در ۱۲ نسل به بازار جهانی عرضه شده و آخرین نسل آن در سالی که گذشت با آمار ۹۳۴،۳۴۸ دستگاه به فروش رسید.

درصد بالای فروش این خودرو شیک و زیبا را می‌توان به عواملی همچون آپشن‌های متعدد و کاربردی، کیفیت بالای ساخت و ویژگی‌های فنی قوی آن نسبت داد.

۱- فورد سری F

ماشین فورد سری F

فورد سری F تنها ماشین لیست است که فروش آن از مرز یک میلیون گذشت و به تعداد ۱،۰۷۶،۱۵۳ دستگاه از آن در جهان به فروش رسید؛ اما این آمار زمانی شگفت انگیز می‌شود که بدانید ۸۴درصد فروش فورد سری F در آمریکا رخ داده است.

طبق نظریه کارشناسان بازار خودرو جهان پیش بینی می‌شود که «مقام اول پرفروش ترین خودروهای جهان در سال ۲۰۱۹» هم به فورد سری F تعلق بگیرد.

فروش فوری خودرو

نویسنده: شیوا فاضلی