بررسی مشخصات فنی پژو ۴۰۸ فست بک ۲۰۲۳

۱۴ تیر ۱۴۰۱ بررسی مشخصات فنی پژو ۴۰۸ فست بک ۲۰۲۳

خودروسازان فرانسوی چون پژو و سیتروئن، در یک دهه اخیر مسیری را طی کرده‌اند که ‌باعث تمایز آنها با هرآنچه ما ایرانیان از قبل می‌شناختیم، شده است. مخصوصا پس از ادغام گروه خودروسازی PSA (پژو-سیتروئن) با FCA (فیات-کرایسلر) و تشکیل یکی از بزرگ‌ترین گروه‌های خودروسازی جهان به نام استلانتیس در سال ۲۰۲۱، پژو نیز تحول قابل توجهی در سبد محصولات خود پدید آورده است که نشان از تاثیر تغییرات مدیریتی و بازاریابی در سطوح بالای شرکت دارد.

۴۰۸ جدید پژو یکی از این تغییرات است که ضمن پیروی از ساختار طراحی معاصر پژو، با هدف گسترش سهم بازار و بهبود آمار فروش تولید خواهد شد.

مزای مزایا و معایب

+ طراحی پیرو از سنت برند پژو

+ بهبودهای ریز در سبک طراحی

+ ابعاد داخلی جادار و بزرگ

+ پیشرفته از دیدگاه علم ارودینامیک

+ اقتصادی و کم‌مصرف

– نداشتن ذات چندان اسپرت برخلاف ظاهر

– عدم استفاده از پیشرانه‌های عملکرد محور

مشخصات فنی

پژو ۴۰۸ جدید یک سدان فست‌بک از دسته خودروهای سگمنت C (خودروهای کامپکت) است که با داشتن بزرگ‌ترین ابعاد خارجی ممکن، در بالاترین بخش سگمنت C می‌ایستد. در نتیجه نه تنها فضای داخلی خودرو در ردیف جلو و عقب، بلکه فضای سر، فضای پا و حتی ظرفیت صندوق عقب آن نیز به شکل قابل توجهی بزرگ و جادار است. به این ترتیب که در صورت تا شدن ردیف دوم صندلی‌ها، فضای صندوق تا مرز قابل توجه ۱۶۱۱ لیتر افزایش می‌یابد. همه این‌ها در حالی است که ۴۰۸ جدید یک سدان با طراحی زیبای فست‌بک است.

یکی از بزرگ‌ترین نقاط تمرکز پژو در ساخت ۴۰۸ جدید، کاهش وزن نهایی و بهبود قابل توجه ویژگی‌های ارودینامیک خودرو است. تقریبا تمامی بخش‌های بدنه این خودرو، از سپرها، لبه درب صندوق عقب، دیفیوزرها گرفته تا آینه‌های جانبی، ریم‌ها و ستون‌های خودرو، همگی با دقت و بهینگی قابل توجه ساخته شده که نتیجه آن بهبود ضریب درگ نهایی تا رقم خیره‌کننده ۰.۲۸ است. البته اینگونه نیست که همه این تغییرات تنها به صورت بهبودهای مهندسی غیر قابل درک باشند. به دلیل تغییرات مهندسی زیاد اعمال شده در زیربندی و هندسه فرمان خودرو، ۴۰۸ فست‌بک برای دور زدن تنها به دایره‌ای با شعاع حدود ۱۱.۲ متر نیاز دارد. ابعاد تایرها بین ۱۷ تا ۲۰ اینچ قابل انتخاب است و نوع تایرهای انتخابی با هدف کاهش اصطکاک حرکتی، از برترین کلاس ممکن انتخاب شده‌اند، بدون آن ‌که هندلینگ و پایداری خودرو را خدشه‌دار شود.

پژو ۴۰۸ فست‌بک جدید، در حقیقت با تمرکز بر ساختار پلاگین هیبرید طراحی شده است. در نتیجه دو نسخه ۲۲۵ و ۱۸۰ اسب بخاری هیبرید به بازار عرضه خواهد شد. اما یک نسخه بنزینی پیور تِک سه سیلندر ۱.۲ لیتری نیز قابل سفارش است که ۱۳۰ اسب بخار قدرت دارد. بر اساس گزارش‌ها، پژو قصد دارد یک نسخه تمام الکتریکی نیز برای مدل ۴۰۸ در آینده نزدیک ارائه دهد.

پک باتری ارائه شده در نسخه‌های پلاگین ظرفیتی برابر با ۱۲.۴ کیلووات.ساعت دارد، اما این خودرو می‌تواند با دو نوع شارژر سفارشی درونی، ۳.۷ کیلووات تک فاز و ۷.۴ کیلووات تک فاز سفارش داده شود. تمایز در توان خروجی شارژر درونی ۴۰۸ فست‌بک، در نهایت به مدت زمان نهایی برای شارژ باتری خودرو باز می‌گردد. زمان شارژ بر اساس نوع شارژر انتخابی می‌تواند بین دو ساعت تا حدود چهار ساعت متفاوت باشد. تمامی نسخه‌های تولیدی ۴۰۸ فست‌بک با گیربکس اتوماتیک هشت سرعت عرضه می‌شوند و از این بابت هیچ تفاوتی میان نسخه‌های مختلف آن نیست.

هنوز مشخصات کامل پژو ۴۰۸ فست‌بک به صورت دقیق اعلام نشده است اما این خودرو از استاندارد آلایندگی یورو ۶.۴ پیروی می‌کند.

مشخصات کلی

نوع موتور

برقی-بنزینی انژکتوری تزریق مستقیم توربو-I4 TGDI

حجم موتور

۱.۶ لیتر

سیلندر / سوپاپ

۴ / ۱۶

تنفس موتور

توربو

قدرت

۱۸۰+۴۵ اسب بخار

گشتاور

گیربکس

۸ سرعت اتوماتیک

محور محرک

جلو

شتاب

سرعت

مصرف سوخت

استاندارد آلایندگی

یورو ۶.۴

فرمان

برقی

نوع بدنه

سدان سایز کوچک فست‌بک

نوع رینگ

آلومینیومی

ابعاد و ظرفیت ‌ها

طول

۴۶۹۰ میلی‌متر

عرض

۱۸۵۹ میلی‌متر

ارتفاع

۱۴۸۰ میلی‌متر

فاصله محورها

۲۷۸۷ میلی‌متر

وزن خالص

حدود ۱۳۹۶ کیلوگرم

تعداد سرنشین

۵ نفر

ظرفیت صندوق

۵۳۶ لیتر

حجم مخزن سوخت

قطر رینگ

۱۷ تا ۲۰ اینچ بر اساس سفارش

آپشن ها و امکانات

کروز کنترل

دارد

کروز کنترل هوشمند

دارد

کنترل ایستایی در سربالایی

دارد

کنترل سرعت در سرازیری

دارد

کنترل کشش

دارد

کنترل پایداری

دارد

اتو پارک

ندارد

سنسور جلو

دارد

سنسور عقب

دارد

رادار نقطه کور

دارد

رادار تغییر لاین

دارد

رادار تصادف جلو

دارد

رادار تصادف عقب

دارد

ترمز ضدقفل

دارد

ترمز کمکی

دارد

ترمز اضطراری

دارد

ترمز پارک برقی

دارد

اتولایت

دارد

چراغ روز

دارد

دکمه‌های کنترلی فرمان

دارد

گرم‌کن فرمان

دارد

نمایشگر اطلاعات و سرگرمی

دارد

ناوبری

دارد

نمایشگر هدآپ

ندارد

دوربین عقب

دارد

دوربین جانبی

دوربین ۳۶۰ درجه

کیسه هوا

دارد

ورود بدون کلید

دارد

استارت بدون کلید

دارد

تهویه اتوماتیک

دارد

صندلی برقی راننده

دارد

صندلی برقی سرنشین جلو

دارد

گرم‌کن صندلی جلو

سردکن صندلی جلو

آینه بغل برقی

دارد

گرم‌کن آینه بغل

دارد

پانوراما

سانروف

دارد

طراحی خارجی

نمای خارجی پژو 408 فست بک

یکی از جنجالی‌ترین بخش‌های تاریخ پژو در دهه اخیر، تغییر سبک طراحی نمای خارجی و مخصوصا الهام‌گیری از المان بارز طراحی نمای خارجی رنو با سیستم روشنایی در روز به شکل حرف C است که از سال ۲۰۱۶ به بعد اعمال شد. پژو نیز در اقدامی مشابه و پیرو نشان تجاری این شرکت، سیستم روشنایی در روز خود را به صورت یک چراغ باریک زاویه‌دار نسبتا عمودی برگزید که در تاریکی ظاهری بسیار شبیه به دندان‌های نیش یک شیر درنده دارد.

تفاوت اینجا است که حالا ظاهر کلی این چراغ‌ها، با جلوپنجره و چراغ‌های اصلی روشنایی در روز، کاملا ادغام شده و همگی پیوسته و یکپارچه به نظر می‌رسند. چراغ‌های باریک و پله‌ای جلوپنجره و زیر سپر مشبک، همگی یک چهره خشن و اسپرت را به نمایش می‌گذارند. نمای جانبی خودرو با تزئینات پلاستیکی مشکی رنگ جزئی بر دامن بدنه، اندکی یادآور سواری‌های جهش‌یافته‌ دورگه‌ای چون سوبارو اوت‌بک (Outback) است. ریم‌های فضایی خودرو جلوه‌ای کاملا آینده‌ گرایانه دارند و احساسی تمام الکتریکی محور از ۴۰۸ ارائه می‌دهند. نمای عقب خودرو با آن ظاهر جذاب فست‌بک، جلوه‌ای دیدنی دارد، مخصوصا که چراغ‌های عقب LED خودرو نیز نماینده چنگال‌های درنده سه‌گانه یک شیر خشمگین است.

حالا که صحبت از شیر و نشان پژو شد، باید یادآوری کنیم که این خودروساز اخیرا اقدام به تغییر سبک طراحی نشان تجاری خود کرده است و نشان شیر جدید پژو، با سبک طراحی نوین این شرکت به خوبی سازگار و همسو است.

طراحی داخلی

نمای کابین پژو 408 فست بک

نمای داخلی ۴۰۸ فست‌بک نیز از بهبودها به دور نمانده است. پژو این سبک طراحی را i-Cockpit خطاب می‌کند که از فرمان کوچک و مجموعه نشانگرهای فشرده و ادغام شده با ساختار پیشرفته داشبرد در کنار نمایشگر لمسی ۱۰.۰ اینچی سیستم مولتی مدیا تشکیل شده است. هدف پژو از این ساختار و سبک طراحی، ارائه یک روح اسپرت اما قابل کنترل با سواری لذت‌بخش و تیز است.

ساختار ابتدایی سبک طراحی i-Cockpit پژو، بر ساختار راننده محور نمای داخلی تاکید دارد، اما این موضوع به آن معنا نیست که سرنشین جلو از نعمت کنترل و استفاده از تجهیزات کنترلی (مخصوصا نمایشگر مولتی مدیا) بی‌بهره باشد. با این وجود، به منظور وفاداری به ساختار راننده‌ محوری که پژو قولش را داده بود، پنل کنترل دینامیک رفتاری خودرو کاملا به سمت راننده طراحی شده است که نوع و شیوه کنترل خودرو را به صورت تمام لمسی فقط در اختیار او قرار می‌دهد.

با مد نظر قرار دادن آپشن‌ها و اهمیت پیشرفت و تکنولوژی به کار رفته در ۴۰۸ فست‌بک، ویژگی‌هایی چون سیستم کروز کنترل هوشمند انطباق پذیر، سیستم دید در شب با قابلیت هشدار تشخیص موانع، عابران پیاده و حیوانات، سیستم نظارت بر نقاط کور با برد بسیار زیاد (تا ۷۵ متری خودرو)، سیستم هشدار موانع پشت سر هنگام حرکت در دنده عقب و چندین ویژگی ایمنی و رفاهی دیگر است.

سخن نهایی

از آخرین محصولات پژو که به بازار ایران راه یافت، پژو ۲۰۰۸ و ۵۰۸ ایکاپ حاصل توافق برجام بود. از آن سال (۲۰۱۶) تا کنون، پژو بر اثر ادغام با خودروسازان ایتالیایی و آمریکایی در غالب گروه استلانتیس، تغییرات زیادی به خود دیده است. آنچه امروزه در بازار جهانی با نام پژو به فروش می‌رسد، با آنچه ما ایرانی‌ها از محصولاتی چون ۲۰۶ و حتی ۲۰۰۸ و ۵۰۸ به خاطر داریم بسیار متفاوت‌تر است.

پژو امروز در سایه یک گروه بزرگ خودروسازی متشکل از شرکای آمریکایی و ایتالیایی، یک برند متحول شده، پیشرفته، زیبا و اسپرت‌گرا است.

فروش آنلاین خودرو

نویسنده: شهاب انیسی