گول پیامک‌های جعلی خودرویی را نخورید!

۱۱ آبان ۱۴۰۰ گول پیامک‌های جعلی خودرویی را نخورید!

«پیامک جعلی توقیف خودرو»، خبری بود که در روزهای گذشته در سایت‌های خبری و خبرگزاری‌های کشور منتشر شد. البته اتفاق جدیدی نیست. در گذشته بارها خبر استفاده از «پیامک جعلی» برای سودجویی در حوزه‌ها و زمینه‌های مختلف مانند رجیستری تلفن همراه، اعلام نیازمندی یارانه نقدی، زائرین حج تمتع، رمز دوم بانکی و رمز پویا، صدور احکام جدید بازنشستگان، اینترنت ۱۲۰ گیگابایتی موبایل، سامانه همتا و همین طور حوزه خودرو منتشر شده بود.

«پیامک جعلی کارت سوخت»، «پیامک جعلی بخشش خلافی خودرو به مناسبت ۲۲ بهمن»، «پیامک جعلی بخشش ۸۰ درصد خلافی خودرو» پیامک‌هایی است که در حوزه خودرو توسط کلاهبرداران برای تعدادی از مردم ارسال شده بود.

توقیف خودرو، جدیدترین موضوعی است که کلاهبرداران از آن برای ارسال پیامک‌های تقلبی استفاده می‌کنند.

کدام پیامک جریمه اعمال می‌شود؟

هادیان‌فر، رئیس پلیس راهور:

پیامک نخست تخلف که شناسه پرداخت ندارد، قطعی نیست و تنها پیامکی که پس از مرحله بررسی اپراتوری فرستاده می‌شود و درج شناسه پرداخت دارد، ملاک عمل پلیس است.

توضیحات پلیس راهور درباره پیامک جعلی جریمه کرونا

سرهنگ جهانی، معاون اجتماعی پلیس راهور ناجا:

  • چند روزی است پیام «اگر پیامک جریمه یک میلیون تومانی برای شما واصل شد، به ۱۱۰ زنگ بزنید» در فضای مجازی منتشر شده است.
  • این موضوع کاملا ساختگی و غیر واقعی است و از سوی پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا تکذیب می‌شود.
  • اگر پیامک جریمه دارای شناسه قبض و شناسه پرداخت از سوی پلیس ارسال شد و مالک وسیله نقلیه نسبت به آن معترض بود، می‌تواند به اجرائیات پلیس راهور در استان یا شهرستان‌ها مراجعه کنند.

 پیامک‌های جعلی کارت سوخت و سهمیه بنزین

پیامک‌های جعلی درباره کارت سوخت و سهمیه بنزین همچنان ارسال می‌شود. این SMS حاوی اخبار دروغی درباره سهمیه بنزین، راه‌ها و روش‌های افزایش سهمیه سوخت و دریافت تعداد بیشتری کارت بنزین است.

این پیامک‌های جعلی اتفاق تازه‌ای نیست و در سالیان گذشته هم بارها و بارها شاهد چنین اس‌ام‌اس‌هایی بوده‌ایم. دو سال قبل وزارت نفت اطلاعیه‌ای را در این باره صادر کرده بود و با افزایش دوباره تعداد این نوع پیامک‌ها، اطلاعیه جدیدی توسط شرکت پخش فرآورده‌های نفتی منتشر شده است.

بر اساس این اطلاعیه، برای اطلاع از وضعیت سهمیه بنزین و کارت سوخت می‌توان به سایت پخش فرآورده‌های نفتی به نشانی www.niopdc.ir مراجعه کرد و یا با مرکز پاسخگویی به شماره ۰۹۶۲۷ تماس گرفت. دیگر تلفن‌ها و سایت‌هایی که در پیامک‌های جعلی دیده می‌شود، غیرقانونی است. در صورتی که کارت سوخت را گم کرده باشید و یا بخواهید کارت سوخت جدید بگیرید، باید با در دست داشتن مدارک شناسایی مالک و وسیله نقلیه، شامل شناسنامه، کارت ملی، کارت خودرو و بیمه‌نامه شخص ثالث به دفاتر پلیس +۱۰ مراجعه کنید.

بعد از انجام ثبت نام می‌توانید وضعیت کارت سوخت خودرو را از طریق سایت www.epolice.ir پیگیری کنید.

لطفا گول نخورید

در ۹ آذر ۹۹ خبری درباره «پیامک جعلی توقیف خودرو» منتشر شد. طبق اظهارات علی محمد رجبی، رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرائم پلیس فتا، پیامک‌های جعلی با عنوان توقیف خودرو برای تعدادی از مردم ارسال شده است. مجرمان در این پیامک‌ها آدرس یک سایت جعلی یا فیشینگ را نوشته و مردم را ترغیب می‌کردند تا وارد این سایت‌ها شوند و برای دیدن اطلاعات بیشتر ۲ هزار تومان را پرداخت کنند و بدین طریق اطلاعات کارت بانکی آنها توسط کلاهبرداران سرقت شود.

سرهنگ رجبی در این زمینه بیان کرد که باید به آدرس این سایت‌ها و همین طور به نشانی دامنه سایت پرداخت دقت کنید. کلاهبرداران یک سایت جعلی که به آن فیشینگ می‌گویند، می‌سازند و افراد را به آن سایت هدایت کرده و با دریافت مبالغ اندک، اطلاعات عابربانک و حساب بانکی آنها را سرقت می‌کنند. از این رو باید دقت کنید که سایت‌های پرداخت با دامنه shapark مرتبط باشند.

بر اساس گفته‌های رییس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرائم پلیس فتا، سایت‌های جعلی یا فیشینگ معمولا از دامنه‌های رایگان مانند tk و یا ga استفاده می‌کنند و بهتر است قبل از ورود به این سایت‌ها، به آدرس و نشانی آنها دقت کنید.

فروش فوری خودرو

پیامک جعلی چیست؟

پیشرفت تکنولوژی و فناوری باعث آسایش و راحتی انسان‌ها شده و انجام کارها تسهیل کرده است. اما در این بین کلاهبرداران با استفاده از امکانات مدرن و همین طور ناآگاهی مردم، دست به اقدامات مجرمانه می‌زنند. این مجرمان سعی می‌کنند تا به طریقی به اطلاعات حساب بانکی و همین طور کارت بانکی مردم دست پیدا کرده و پول‌ها را از حساب‌های بانکی بیرون بکشند.

یکی از روش‌هایی که برای دستیابی به اطلاعات بانکی افراد استفاده می‌شود، پیامک جعلی است. پیامک جعلی به دو شکل برای سودجویی استفاده می‌شود.

نوع اول sms سودجویی به این صورت است که کلاهبرداران به افراد پیامک می‌دهند که در یک قرعه‌کشی برنده شده‌اند و برای دریافت جایزه باید به دستگاه‌های خودپرداز مراجعه کنند. شناسایی و دستگیری مجرمان در این نوع سودجویی، بخشی از وظایف آگاهی است.

نوع دوم پیامک جعلی در فضای مجازی انجام می‌شود. در این روش که در «پیامک جعلی توقیف خودرو» هم به کار رفته، مجرمان به تعدادی از افراد پیامک‌هایی را ارسال می‌کنند. در این متون ارسالی لینک و آدرس یک سایت جعلی را قرار می‌دهند و مردم را ترغیب می‌کنند که وارد این سایت‌ها شده و مبلغ کمی را پرداخت کنند. و به این ترتیب، با وارد کردن شماره کارت بانکی، CCV2، تاریخ انقضا و رمز دوم در یک سایت جعلی، تمامی این اطلاعات در اختیار کلاهبرداران قرار می‌گیرد. پلیس فتا وظیفه دارد تا با این نوع سودجویی مقابله کند.

چطور گول پیامک جعلی را نخوریم؟

برای اینکه اس‌ام‌اس‌های جعلی را تشخیص دهید و در دام کلاهبرداران نیافتید، باید به موارد زیر توجه داشته باشید:

۱. پیامک‌های سازمان‌های دولتی، فقط با اسم خود سازمان‌ها ارسال می‌شود.

۲. پیامک‌هایی که با شماره شخصی ارسال شده و حاوی پیام‌هایی مبنی بر ارائه اطلاعات بیشتر از طریق یک لینک به‌خصوص هستند و همین طور ثبت‌نام در طرح‌های دولتی و دریافت کارت‌های سازمان‌های دولتی باشند، جعلی است.

۳. نام کاربری و رمز اینترنت بانک و همین طور رمز کارت بانکی را در اختیار افراد ناشناس قرار ندهید.

۴. برای وارد کردن اطلاعات در صفحه‌های پرداخت بانکی و خرید اینترنتی، از صفحه‌کلید مجازی استفاده کنید.

۵. هنگام ورود اطلاعات دقت کنید که صفحه پرداخت متعلق به بانک و سیستم shapark باشد. همچنین توجه داشته باشید که صفحه پرداخت امن اینترنتی با https شروع می‌شود.

سایر پیامک‌های جعلی خودرویی

همان طور در ابتدای مطلب گفته شد، «پیامک جعلی توقیف خودرو»، اولین و تنها اس‌ام‌اس تقلبی نیست که در حوزه خودرو فرستاده شده است. پیشتر اس‌ام‌اس‌هایی برای «کارت سوخت»، «بخشش خلافی به مناسب ۲۲ بهمن» و «بخشش ۸۰ درصد خلافی خودرو» توسط مجرمان ارسال شده است.

پیامک جعلی بخشش خلافی خودرو

سرهنگ علی موالی، رئیس پلیس فتا استان قم در ۱۸ آذر ۹۸ از ارسال اس‌ام‌اس جعلی خبر داد که متن آن به این شرح است:

“خودروی شما مشمول بخشش ۸۰ درصد خلافی شده است و برای استفاده از این تخفیف به سایت زیر مراجعه فرمایید”

سرهنگ موالی گفت که شهروندانی که این پیامک را دریافت کرده‌اند، برای آگاهی از درستی محتوای آن به سازمان مربوطه مراجعه کنند.

در شرایط فعلی، طبیعتا «پیامک جعلی توقیف خودرو» قطعا آخرین متنی نیست که توسط کلاهبرداران ارسال می‌شود، پس حواستان باشد که اطلاعات بانکی خودتان را در هیچ سایت جعلی وارد نکنید.

نویسنده: میلاد قزللو

فروش فوری خودرو