پیش بینی بازار خودرو در آخرین روزهای 99

۱۸ اسفند ۱۳۹۹ پیش بینی بازار خودرو در آخرین روزهای 99

بازار خودرو در یک سال گذشته اتفاق‌های مختلفی را به خود دیده است. از طرح‌های متعدد پیش‌فروش تا نوسان افزایشی و کاهشی که هر کدام یک بخش از تقویم خودرویی سال 99 را شکل داد. طرح‌های بسیاری از طرف نهادهای مختلف ارائه شد. یک بار مجلس از ساماندهی بازار خودرو و مساله بورس خودرو صحبت کرد و یک بار دیگر، دولت طرحی را برای تصویب در شورای هماهنگی سران قوا ارائه کرد. اما هر کدام از این طرح‌ها به مسکنی موقت تبدیل شد که حتی در مواردی به جای کاهش درد، مشکلات را دوچندان کرد.

داستان تکراری شورای رقابت

مساله قیمت‌گذاری در بازار خودرو هم حکایت دیگری بود که مثل هر سال، در ید اختیار شورای رقابت قرار داشت. قیمت‌گذاری‌های دستوری در یک بازه زمانی باعث شد تا قیمت بازار آزاد خودرو از قیمت کارخانه هم کمتر شود. در همان زمان نقدهای بسیاری مطرح شد که نشان می‌داد نهادها و دستگاه‌های متعددی در تعیین قیمت خودرو دست دارند و ساماندهی آن کار راحتی نیست.

همین آشفتگی‌های بازار خودرو سبب شد تا چشم امید ساماندهی این بازار به روابط ایران با کشورهای دیگر دوخته شود. قبل از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا اینطور عنوان می‌شد که باید منتظر ورود رئیس جمهور تازه آمریکا و تصمیمات او باشیم. در آن زمان، اندک روزنه امیدی وجود داشت که با آمدن بایدن، قدری فضای مذاکرات و روابط دوجانبه تلطیف و تکلیف تحریم‌های ایران هم روشن شود.

بسیاری از کارشناسان اینطور می‌گفتند که احتمال کاهش و تثبیت قیمت‌ها در بازار خودرو با نزدیک شدن به نوروز وجود دارد. با این حال، گویا آمدن بایدن هم آنطور که باید بازار خودرو را تکان نداده و حتی احتمال اندکی مبنی بر افزایش قیمت به چشم می‌خورد. برخی کارشناسانی که پیش از این احتمال کاهش قیمت در بازار را مطرح کرده بودند، حالا عنوان می‌کنند که احتمالا قیمت‌ها دوباره به سمت افزایش سیر کند.

خودرو گران می شود؟

مرتضی مصطفوی کارشناس صنعت خودرو در این رابطه معتقد است که احتمال ثبات قیمت در بازار شب عید و بعد از آن، قدری بعید است. وی به خودرو45 می‌گوید: به نظرم تنش‌های میان ایران و برخی کشورهای غربی به جای تلطیف شدن، قدری در حال افزایش است. پیش از این گفته بودم که مدل فعالیت بایدِن و حرکت به سمت آرامش در روابط ایران با کشورهای دیگر، باعث خواهد شد تا امید به کاهش قیمت‌ها داشته باشیم.

وی تاکید می‌کند: اما شرایطی که در مدت اخیر شاهد هستیم، نشان از آن دارد که تنش‌ها بیشتر شده و به نظر می‌رسد که نمی‌توانیم انتظار کاهش قیمت‌ها در بازار شب عید را داشته باشیم. دست کم این وضعیت تا زمان انتخابات ریاست جمهوری به همین شکل ادامه خواهد داشت.

این کارشناس خودرو در خصوص احتمال افزایش قیمت خودرو گفت: ممکن است شاهد افزایش قیمت هم باشیم اما حتی اگر بازار به سمت گرانی نرود، دست کم نمی‌توان به کاهش قیمت امید داشت. آنطور که بسیاری از کارشناسان همچون مصطفوی بیان می‌کنند، مساله سیاست و برخی بازارها همچون خودرو به هم گره خورده و به نظر نمی‌رسد که تا زمان انتخابات ریاست جمهوری در ایران و روشن شدن مواضع کشورهای غربی، بتوان امیدی به ساماندهی بازار خودرو داشت.

 

نویسنده: سپیده اشرفی

فروش فوری خودرو کارکرده