پیش بینی قیمت خودرو تا پایان بهار ۱۴۰۰

۸ خرداد ۱۴۰۰ پیش بینی قیمت خودرو تا پایان بهار ۱۴۰۰

در شرایطی که کمتر از یک ماه تا انتخابات ریاست جمهوری ایران باقی مانده، وضعیت قیمت خودرو قدری غیرقابل پیش بینی شده به طوری که نمی توان روال مشخصی برای آن تا پایان بهار ۱۴۰۰ پیش بینی کرد.

قیمت خودرو این روزها از یک قانون پیروی می‌کند؛ قانون جنگل. قیمت‌ها در این بازار هیچ حساب و کتاب مشخصی ندارد. آن زمان که همه انتظار کاهش قیمت را می‌کشند، خودرو گران می‌شود و موقعی که کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند «خودرو حتما گران می‌شود»، قیمت‌ها اندکی پایین می‌آید.

حالا هم که زمان زیادی به انتخابات 1400 باقی نمانده، نوسان قیمت‌ها در بازار خودرو نیز بیشتر شده است. به هر حال همه منتظر هستند بدانند قیمت‌ها این بازار به کدام سو می‌رود؟ آیا کشش افزایش قیمت بیش از این در بازار خودرو وجود دارد؟ ممکن است بعد از انتخابات یا به سرانجام رسیدن برجام،  قیمت‌ها کاهش پیدا کند؟ اصلا آیا می‌توان وضعیت قیمت خودرو تا پایان 1400 را پیش‌بینی کرد؟

قدرت تحلیل نداریم

امیرحسن کاکایی، کارشناس صنعت خودرو در این رابطه به «خودرو ۴۵» می‌گوید: این روزها هیچ کارشناسی قدرت واقعی تحلیل و پیش‌بینی آینده قیمت‌ها را در بازار خودرو ندارد. دلیل هم روشن است. در ایران هیچ جامعه آماری درستی وجود ندارد. اگر من قرار باشد قیمت خودرو را پیش‌بینی کنم اول باید از آینده قیمت‌ها در  بازار ارز خبر داشته باشم که ندارم. یعنی هیچکس خبر ندارد.

امیرحسن کاکایی کارشناس خودرو

کاکایی برای توضیح اظهار نظر خود به مشخص نبودن وضعیت تورمی کشور برای سال جاری اشاره می‌کند: مشکل ما این است که به جای دیدن واقعیت، همه چیز را انکار می‌کنیم. اقتصاددان‌ها می‌گویند امسال تورم کشور بالای ۶۰ درصد خواهد بود. عده‌ای از مسئولان اما تصور می‌کنند به هر طریق ممکن موفق می‌شوند جلوی افزایش نرخ ارز را بگیرند تا چنین تورمی رخ ندهد. مگر کاهش قیمت ارز با شیوه دستوری می‌تواند نتیجه بخش باشد؟ پاسخ قطعا منفی است.

بگویید ارز چند است تا بگویم خودرو چه می‌شود

کاکایی صحبت‌های خود را درخصوص پیش‌بینی قیمت‌ها در بازار خودرو، اینطور ادامه می‌د‌هد: از من می‌پرسید آینده قیمت‌ها در بازار خودرو چه می‌شود؟ پس اول به من بگویید از آینده بازار ارز خبر دارید یا خیر. چون کاهش یا افزایش قیمت خودرو ارتباط مستقیمی با نرخ ارز دارد. اما پیش‌بینی‌ها زمین تا آسمان با یکدیگر فرق دارد، یکی می‌گوید قیمت دلار در بازار به ۱۵ هزار تومان می‌رسد، دیگری بر این باور است که نرخ دلار در چهارراه استانبول ۳۵ هزار تومان را هم رد خواهد کرد.»

اگر دلار ارزان شود…

کاکایی در پاسخ به این پرسش که «فرض کنیم در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری، قیمت ارز طبق پیش‌بینی برخی مسئولان کاهش پیدا کرد، آن موقع وضعیت قیمت‌ها در بازار خودرو چگونه می‌شود؟» توضیح می‌هد: با این فرض،  تصور من این است که قیمت‌‌ها در بازار خودرو کاهش پیدا می‌کند اما رکود به قوت خود باقی می‌ماند. به دو دلیل: نکته اول اینکه بسیاری از دهک‌های درآمدی جامعه قدرت خرید ندارند و نکته دوم اینکه خودروسازان بیش از حد مشخصی نمی‌توانند قیمت محصولات خود را پایین بیاورند. خودروسازی در ایران ورشکسته است و آنها نیاز دارند تا روی قیمت سود کنند نه روی تعداد خودروهایشان.

 جمع‌بندی

این تحلیلگر صنعت خودرو در پایان صحبت‌های خود به مساله رابطه قیمت خودرو با آزادسازی واردات هم اشاره کرد. او می‌گوید: اگر واردات خودرو آزاد شود خرید خودرو هم  آسان خواهد شد و کمی قیمت‌ها متعادل می‌شود اما کسی به سختی می‌تواند خودروی خود را در بازار بفروشد.  او در نهایت بر این باور است که باید منتظر ماند و دید رییس‌جمهور جدیدی که بر سر کار می‌آید چه رفتاری با نرخ ارز، بودجه، مساله واردات خودرو و بحث‌هایی از این قبیل خواهد داشت. آن زمان است که راحت‌تر می‌توان قیمت‌ها را در بازار خودرو پیش‌بینی کرد.

نویسنده: فرشته بهروزی‌نیک

فروش فوری خودرو کارکرده