پیش بینی قیمت خودرو در بهار 1400

۱۶ فروردین ۱۴۰۰ پیش بینی قیمت خودرو در بهار 1400

یک کارشناس صنعت خودرو معتقد است که وضعیت قیمت در بازار خودرو طی بهار 1400 متفاوت تر از آن چیزی است که برخی تصور می کنند.

مرتضی مصطفوی کارشناس صنعت خودرو در خصوص پیش‌بینی خود از بازار خودرو با توجه به مشکلات موجود در این بازار به خودرو45 می‌گوید: به نظرم روند قیمت‌ها در بازار خودرو در مدت این سه ماه به صورت افزایشی خواهد بود چون اواخر فعالیت‌های دولت است و تصمیم‌های هیجانی گرفته می‌شود. به نظر می‌رسد که بخش مهمی از فعالیت‌ها به این سمت بوده که عامه مردم را مجاب کنند مذاکره ضروری است. در حالی که قیمت‌گذاری منطقی فولاد ربطی به تحریم‌ها ندارد. باید خودمان در داخل کشور به سیاست‌هایی برسیم که بخش تولید بتواند روی پای خود بایستد.

وی تاکید می‌کند: آنطور که به نظر می‌رسد دولت تصمیمات هیجانی می‌گیرد و ممکن است کمتر به منافع ملی توجه داشته باشد. به همین خاطر به نظر بنده تغییر اساسی در وضعیت صنعت خودرو اتفاق نمی‌افتد. به همین خاطر است که چشم انداز را به سمت افزایش قیمت می‌بینم.

تاثیر توافق احتمالی با آمریکا بر بازار خودرو

اما از نیمه دوم فروردین ماه مساله توافق احتمالی ایران با آمریکا و بازگشت آن به برجام، برخی تاثیرات روانی خود را در بازار گذاشته است. کما اینکه بورس هم تحت تاثیر از این احتمال، به کلی قرمز شد. اما بازار خودرو که در سال گذشته هم انتظارهای بسیاری را برای بازگشت آمریکا به برجام پشت سرگذاشت، با این تحولات احتمالی چه سمت و سویی خواهد گرفت؟

برخی کارشناسان معتقدند که توافق احتمالی ایران و آمریکا می‌تواند بازار خودرو را قدری تکان دهد. هر چند که تاثیرات بیشتر تنها در زمانی است که این توافقات نهایی شود. اما برخی دیگر از کارشناسان بازار خودرو هم خیلی به این توافق امید ندارند. مصطفوی از جمله همین کارشناسانی است که چندان به توافق امید ندارد.

وی به خودرو45 می‌گوید: من خیلی به نهایی شدن توافق ایران و آمریکا امیدوار نیستم و تصور نمی‌کنم تغییری در روابط ایران با غرب اتفاق بیافتد. تصور می‌کنم که تمام مواردی که این چند ماه باقیمانده تا انتخابات مطرح می‌شود، وجهه سیاسی دارد و چندان نمی‌توان به قطعیت آن چشم داشت. حتی اگر بخواهیم تاثیر جو روانی آن را روی بازار خودرو در نظر بگیریم، باز هم اندک است و به مدت یک هفته تا 10 روز، کاهش 5 تا 10 درصدی را تجربه خواهد کرد.

مصطفوی تاکید می‌کند: در مجموع به نظرم اتفاق خاصی نمی‌افتد و قیمت‌ها هم در سطح فعلی ماندگار خواهد شد. به نظرم احتمال افزایش قیمت در سه ماه ابتدای سال جاری وجود دارد. برخی از مشکلاتی که در داخل وجود دارد، به دلیل خود تحریمی و برخی مسائلی است که با شیطنت انجام شده است. هزینه تولید برای شرکت‌های خودروسازی بالا رفته و از طرفی هم چشم‌انداز روشنی برای مذاکرات و ارتباط با غرب احساس نمی‌شود. به نظرم ثبات فعلی موجود در بازار ممکن است قدری با کاهش روبرو شود اما قطعا به صورت مقطعی و اندک خواهد بود.

مقاله مرتبط:

قیمت روز خودرو صفر داخلی

 

نویسنده: سپیده اشرفی

 

فروش فوری خودرو کارکرده