چراغ راهنما ماشین و کاربرد آن

۲۴ دی ۱۴۰۲ چراغ راهنما ماشین و کاربرد آن

چراغ راهنما ماشین و فلاشر از جمله مهم‌ترین قطعات خودرو است که نقش حیاتی برای پیشگیری از تصادفات را به عهده دارد. راننده با استفاده از این چراغ رانندگان دیگر را از جهت تغییر خودرو مطلع می‌کند. خرابی این قطعه یا عدم استفاده درست از آن می‌تواند عواقب جبران‌ناپذیری را به همراه داشته باشد.

چراغ راهنما ماشین چیست؟

چراغ راهنما، یکی از انواع چراغ خودرو است که در گوشه چپ و راست جلو و عقب ماشین نصب شده‌اند. این چراغ‌ها برای نشان دادن تصمیم راننده برای ادامه مسیر است. همچنین با استفاده از چراغ‌های راهنما می‌توان رانندگان اطراف را از خطرات احتمالی آگاه کرد.

این چراغ‌ها حتما باید ۴ عدد و به صورت چشمک‌زن باشند. معمولا در طراحی لامپ چراغ راهنما از نور زردرنگ استفاده می‌شود.

چراغ راهنمای خودرو گاهی بالای سپر و حتی روی آینه بغل خودرو قرار می‌گیرد و معمولا جایگاهی دارد تا راحت‌تر توسط دیگران قابل مشاهده باشد.

کاربرد چراغ راهنما

چراغ راهنما معمولا در چندین موقعیت مورد استفاده قرار می‌گیرد:

  • هنگام تغییر جهت خودرو برای خارج شدن از مسیر
  • هنگام سبقت گرفتن
  • زمان خارج شدن خودرو از پارک
  • هنگام دور زدن
  • هنگامی که خودرو دچار مشکل شده است
  • هنگام تغییر جهت در تقاطع
  • هنگام گردش در میدان
  • جهت هوشیار کردن رانندگان از خطرهای پیش رو

بخش های سیستم چراغ راهنما

سیستم چراغ راهنما در عین سادگی از چندین بخش تشکیل شده است:

ساختار چراغ راهنما

ساختار چراغ راهنما نیز بسیار ساده است. وقتی سوئیچ خودرو در حالت روشن قرار دارد، مدار چراغ راهنما فعال می‌شود.  در این حالت انرژی برق از پنل فیوز به اتومات راهنما یا چشمک‌زن حرارتی می‌رسد و از آنجا به دسته راهنما که پشت غربیلک فرمان قرار گرفته، می‌رود.

با توجه به جایگاه قرارگیری دسته راهنما، انرژی برق به سمت راهنمای سمت چپ یا راست فرستاده می‌شود.

نحوه عملکرد چراغ راهنما خودرو

استفاده از چراغ راهنمای خودرو بسیار ساده و آسان است، برای این کار، کافی است اهرمی که سمت چپ فرمان وجود دارد را به بالا یا پایین حرکت دهید تا چراغ‌های راهنما روشن شوند.

فلاشر

مدار اصلی چراغ راهنما از فلاشر آغاز می‌شود. داخل مجموعه چراغ راهنما یک کنتاکت الکتریکی وجود دارد که جریان را از صفحه فیوز به فلاشر وارد می‌کند. یک تکه فولاد فنر منحنی به کنتاکت الکتریکی متصل شده است. در مرحله بعد، یک تکه سیم مقاومتی دور یک تکه فولادی کوچک‌تر فنری که در امتداد سیم بزرگتر قرار دارد پیچیده می‌شود.

با انتخاب چراغ راهنمای چپ یا راست، فلاشر را به صورت الکتریکی به لامپ‌های سیگنال روی ماشین وصل می‌کنید و مدار تکمیل می‌شود. بعد از این مرحله، جریان از سیم مقاومت عبور کند و باعث گرم شدن فولاد فنری دور سیم شود.

در زمان بسیار کوتاهی، فولاد فنر منبسط می‌شود و قطعه بزرگ‌تر فولاد فنر را صاف می‌کند. قطعه فولادی که اکنون صاف شده است در تماس الکتریکی مستقیم با لامپ‌های سیگنال قرار گیرد، سیم مقاومت را دور زده و جریان کامل را به لامپ‌ها ارسال می‌کند.

با روشن شدن لامپ‌ها به سرعت فولاد فنر خنک شده، دوباره منحنی می‌شود و تماس را قطع می‌کند و رشته‌های لامپ را خاموش می‌کند. سپس جریان به سیم مقاومت برگشته و کل فرآیند را دوباره تکرار می‌کند.

دلایل سهل انگاری رانندگان برای استفاده از چراغ راهنما

اگر هنگام رانندگی کمی به دیگر خودروها توجه کنید، خواهید دید که تعداد قابل توجهی از رانندگان از چراغ راهنمای خودرو در مواقع لزوم استفاده نمی‌کنند. در ادامه برخی دلایل این سهل‌انگاری را مرور می‌کنیم.

رانندگی هیجانی و عدم توجه به قانون

چراغ راهنما خودرو مانند پل ارتباطی بین رانندگان عمل می‌کند اما عده‌ای به آن اعتقاد ندارند و بدون هشدار به سایر رانندگان مسیر خود را تغییر می‌دهند. رانندگی هیجانی، سبقت گرفتن‌های غیر قانونی و انجام حرکات مارپیچ از اقداماتی است که می‌تواند خطر آفرین باشد و بدون هشدار به سایر رانندگان می‌تواند تصادف به بار آورد.

نبود خودرو دیگر در جاده

یکی دیگر از دلایلی که سبب می‌شود تا رانندگان کمتر از چراغ راهنما استفاده کنند، خلوت بودن خیابان است. به یاد داشته باشید که استفاده از چراغ راهنما یک قانون رانندگی است و زیر پا گذاشتن آن پیامدهای گریزناپذیری به همراه خواهد داشت.

استفاده از چراغ راهنما تنها در گردش به چپ

برخی رانندگان تنها در گردش به چپ از چراغ راهنما استفاده می‌کنند که تعداد آن در کشورهایی که فرمان  خودرو در سمت چپ دارد، برای سبقت گرفتن بیشتر از چراغ راهنمای سمت چپ استفاده می‌شود و برعکس آن نیز در کشورهای دیگر وجود دارد.

کلام آخر

استفاده از چراغ راهنما خودرو می‌تواند از تصادفات بسیاری جلوگیری کند. اگر چراغ راهنما خودرو خراب باشد باید هرچه سریع‌تر آن را تعویض کرد. هزینه تعمیر چراغ راهنما خودرو ناچیز است و بدون مراجعه به تعمیرکار می‌توان آن را  تعویض کرد. تغییر مسیر بدون اطلاع به رانندگان و آگاهی‌سازی آنان می‌تواند سبب تصادفات زنجیره‌ای شود. به یاد داشته باشید که ۱۰۰ متر قبل از تغییر مسیر باید چراغ راهنمای خودرو را روشن کنید.

فروش فوری خودرو

نویسنده: فاطمه امین الرعایا