بررسی مشخصات فنی چری آریزو ۵ GT

۴ تیر ۱۴۰۱ بررسی مشخصات فنی چری آریزو ۵ GT

صنعت خودروسازی چین در دهه‌های ابتدایی کار خود، پیشرفتی لاکپشت مانند را تجربه کرد اما با نرخ رشد رادیکالی، این صنعت امروزه بخش قابل توجهی از بازار کشورهای در حال توسعه را در اختیار گرفته است و البته سعی دارد راه خود را برای ورود به بازار کشورهای توسعه یافته و بازار‌های خاص نیز باز کند.

آریزو ۵ از سال ۱۳۹۵ و با نشان تجاری چری (فونیکس امروزی) روانه بازار کشور شد تا نماینده یک سگمنت رده بالاتر از محصولات مدیران خودرو (MVM) باشد. پیشرفت چشمگیر این مدل در شش سال گذشته در نوع خود خیره کننده است اما رونمایی از نسخه GT، نشان دهنده ورود آریزو ۵ به حوزه سدان‌های اسپرت است.

مزایا و معایب

+ طراحی نوین و جذاب

+ ظاهر اسپرت

+ استفاده از پیشرانه جدید و قدرتمندتر

+ بهبود المان‌های طراحی داخلی

+ مشاهده المان‌های مدرنیته و پیشرفته

– ظاهری بیش از حد شبیه به محصولات تویوتا و لکسوس

– نامشخص بودن عرضه در بازار ایران

مشخصات فنی

از زمانی که محصولات جدید چری با نام برند فونیکس (Fownix) در بازار کشور عرضه می‌شوند، این سری محصولات به سگمنت خودروهای لوکس نزدیکی بیشتری پیدا کرده‌اند تا خودروهای اسپرت. فونیکس تیگو ۸ پرو، تیگو ۷ پرو و آریزو ۶ پرو، هر سه خودروهای انقلابی جدید عرضه شده از برند چری در بازار کشور هستند که بدون تردید المان لوکس‌گرایی مهم‌ترین المان به کار رفته در آنها است.

البته فونیکس تیگو ۸ پرو با استفاده از پیشرانه جدید ۱.۶ لیتری توربو تزریق مستقیم با قدرت و گشتاور به مراتب بالاتر، نشان داد که شرکت چری دست از پیشرانه‌های ۱.۵ لیتری رایج و تکراری شسته و به استفاده از پیشرانه‌های پیشرفته‌تر و قدرتمندتر GDI (پاشش سوخت مستقیم) روی آورده است.

همچنین در این سری محصولات لوکس، چری در استفاده از گیربکس‌CVT تردید بیشتری از خود نشان داده و در عوض گیربکس‌های رایج‌تر دو کلاچه را نمونه برتری دانسته است که از قضا در بازار کشور ایران نیز با استقبال گرم‌تری همراه است.

حالا با رونمایی از نسخه GT آریزو ۵، انتظار می‌رود که این سدان سایز کوچک چینی، با کمک پیشرانه ۱.۶ توربو تزریق مستقیم (مشترک با فونیکس تیگو ۸ پرو)، در پی ارائه حس سواری اسپرت، مناسب برای جایگاه خانواده و زندگی روزمره شهری باشد. با وجود همه پیشرفت‌هایی که خودروسازان چینی در سال‌های اخیر داشته‌اند، بخش فنی همچنان یکی از لاکپشتی‌ترین بخش‌های صنعت خودروسازی این کشور از دیدگاه سرعت در پیشرفت است.

هنوز اطلاعات کامل و دقیق آریزو ۵ GT منتشر نشده است. در نتیجه تنها به بیان اطلاعات موجود اکتفا می‌کنیم.

مشخصات کلی

نوع موتور

بنزینی انژکتوری تزریق مستقیم-I4 TGDI

حجم موتور

۱.۶ لیتر
سیلندر / سوپاپ

۴ / ۱۶

تنفس موتور

توربو
قدرت

۱۹۷ اسب بخار

گشتاور

۲۹۰ نیوتون.متر
گیربکس

۷ سرعت اتوماتیک دو کلاچ

محور محرک

جلو
شتاب

حدود ۷ ثانیه

سرعت

مصرف سوخت

حدود ۶.۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر

استاندارد آلایندگی

یورو ۶
فرمان

برقی

نوع بدنه

سدان سایز کوچک
نوع رینگ

آلومینیومی

ابعاد و ظرفیت ‌ها

طول

عرض

ارتفاع

فاصله محورها

۲۶۷۰ میلی‌متر
وزن خالص

حدود ۱۳۵۰ کیلوگرم

تعداد سرنشین

۵ نفر
ظرفیت صندوق

حجم مخزن سوخت

قطر رینگ

۱۷ اینچ

آپشن ها و امکانات

کروز کنترل

دارد

کروز کنترل هوشمند

ندارد
کنترل ایستایی در سربالایی

کنترل سرعت در سرازیری

کنترل کشش

دارد

کنترل پایداری

دارد
اتو پارک

ندارد

سنسور جلو

دارد
سنسور عقب

دارد

رادار نقطه کور

رادار تغییر لاین

رادار تصادف جلو

رادار تصادف عقب

ترمز ضدقفل

دارد
ترمز کمکی

دارد

ترمز اضطراری

ترمز پارک برقی

دارد

اتولایت

دارد

چراغ روز

دارد

دکمه‌های کنترلی فرمان

دارد
گرم‌کن فرمان

نمایشگر اطلاعات و سرگرمی

دارد
ناوبری

دارد

نمایشگر هدآپ

ندارد
دوربین عقب

دارد

دوربین جانبی

دارد
دوربین ۳۶۰ درجه

دارد

کیسه هوا

دارد
ورود بدون کلید

دارد

استارت بدون کلید

دارد
تهویه اتوماتیک

دارد

صندلی برقی راننده

دارد
صندلی برقی سرنشین جلو

دارد

گرم‌ کن صندلی جلو

ندارد
سردکن صندلی جلو

دارد

آینه بغل برقی

دارد
گرم‌کن آینه بغل

دارد

پانوراما

سانروف

دارد

طراحی

نمای جلویی چری آریزو ۵ GT

موضوع کپی برداری خودروسازان چینی از طرح‌های مطرح جهانی، چند سالی می‌شود که رو به کهنگی گذاشته است. اما در برخی از محصولات تولید این کشور همچنان شاهد الهام‌گیری‌های مستقیم از سبک طراحی برندهای مشهور هستیم. این خودرو نیز در نمای جلو خود به طور کلی دگرگون شده و حالا از سبک طراحی بهره می‌گیرد که در برخی مدل‌های خانواده تویوتا (و لکسوس) مشاهده می‌شود. استفاده از جلوپنجره بسیار بزرگ X مانند مشبک، چراغ‌های کشیده و ورودی هوای بزرگ در دو گوشه زیر سپر باعث می‌شود که در صورد عدم وجود لوگو چری بر روی جلوپنجره، آن را به سادگی با محصولات ژاپنی تویوتا/لکسوس اشتباه بگیریم. این در حالی است که نمای جانبی خودرو همان خطوط رایج آریزو ۵ را به همراه دارد و نمای عقب نیز کاملا مشابه آریزو ۶ پرو، با چراغ‌های پیوسته تمام LED طراحی شده است. نکته بارز در نمای عقب آریزو ۵ GT اما استفاده از چهار خروجی مجزا اگزوز است که تمایز آن با نسخه معمولی آریزو ۵ معمولی را فریاد می‌زند.

طراحی داخلی

نمای کابین چری آریزو ۵ GT

نمای داخلی آریزو ۵ GT تمایز چندانی با نسخه معمولی آریزو ۵ ندارد اما گویا تمرکز طراحان چری در این مدل، بر بهبود کیفیت و افزایش ویژگی‌های ایمنی و رفاهی متمرکز بوده است. مهم آن است که نمای داخلی محصولات روز چری در مقایسه با محصولات گذشته پیشرفت و بهبود زیادی به همراه داشته است.

نمایشگر دیجیتال بسیار بزرگ پیوسته ۲۴ اینچی، برای نمایشگر سیستم مولتی مدیا و نشانگرهای پشت فرمان، ابتدا در تیگو ۸ پرو به کار گرفته شد و حضور آن در آریزو ۵ GT نیز بسیار چشمگیر، دلنواز و البته آینده‌نگر است. استفاده از دوخت بخیه دارای رنگ متضاد در پوشش چرمی صندلی‌ها و رودری‌ها جلوه مناسبی به یک خودرو دارای پسوند GT عرضه می‌کند و طراحی و چیدمان ادوات کنترلی روی داشبرد و کنسول میانی پوشیده شده با تریم مشکی پیانویی نیز همگی به صورت لمسی و دیجیتال است که ظاهری بسیار مینیمال و البته مدرنی به همراه دارد.

سخن نهایی

نمای پشتی چری آریزو ۵ GT

آریزو ۵ از بدو ورود به کشور به عنوان یک سدان موفق و خوش فروش ایفای نقش کرده است. موفقیت کسب شده از سوی آریزو ۵ در بازار کشور حتی از سوی آریزو ۶ نیز تکرار نشد. به همین دلیل آریزو ۵ را باید یک محصول موفق و پرفروش شرکت مدیران خودرو دانست.

با معرفی برند لوکس فونیکس از سوی مدیران خودرو در سال ۱۴۰۰، می‌توان انتضار داشت که آریزو ۵ GT بتواند در ساختار برند فونیکس به بازار کشور راه یابد، چرا که با داشتن اختلاف قیمت قابل توجه با نسخه معمولی، شاید در رده محصولات اقتصادی مدیران خودرو (MVM) جای نگیرد. البته هنوز برای حدس و گمانه‌زنی پیرامون مونتاژ احتمالی این خودرو جدید در بازار ایران بسیار زود است و در صورت مثبت بودن تصمیم در عرضه این خودرو در بازار ایران، باید بیشتر از دو سال منتظر ماند.

فروش آنلاین خودرو

نویسنده: شهاب انیسی