بررسی مشخصات فنی فونیکس FX

۲۴ دی ۱۴۰۱ بررسی مشخصات فنی فونیکس FX

شرکت خودروسازی چری کشور چین در دهه گذشته مسیر ترقی را با سرعت خیره کننده‌ای پشت سر گذاشت. شریک تجاری این برند در ایران، یعنی شرکت مدیران خودرو (MVM)، به عنوان یکی از به‌روز‌ترین خودروسازان خصوصی کشور نیز در ارائه محصولات روز این شرکت چینی کم نگذاشت و همواره تلاش کرد که بازار خسته صنعت خودرو کشور را با مدل‌های جدید خانواده چری داغ نگه‌ دارد.

پس از رونمایی و معرفی برند انحصاری لوکس‌ساز فونیکس (Fownix) از سوی مدیران خودرو در آذرماه سال ۱۴۰۰، این شرکت توانست برخی از محصولات رده بالا و شیک‌تر برند چری را تحت عنوان این نام از خانواده رایج و اقتصادی‌تر MVM جدا کند. در نتیجه امروز کراس‌اوور امودا ۵، پس از تیگو ۸ پرو، تیگو ۷ پرو و آریزو ۶ پرو، چهارمین محصول لوکس از خانواده فونیکس است که با نام تجاری FX در بازار کشور عرضه خواهد شد. نخستین مرحله فروش این خودرو از دی ماه ۱۴۰۱ آغاز شد.

رونمایی از فونیکس FX

فونیکس اف ایکس مدیران خودرو

مدیران خودرو در رونمایی رسمی فونیکس FX در اولین روز دی ماه ۱۴۰۱ در هتل استقلال تهران اعلام کرد که این خودرو در نسخه‌ای پایه یا به اصطلاح کم آپشن نیز روانه بازار خواهد شد که از پیشرانه ۱.۵ لیتری توربو به قدرت ۱۵۶ اسب بخار و گشتاور ۲۳۰ نیوتون.متر بهره خواهد گرفت که با یک گیربکس ضریب متغیر اتوماتیک (CVT) با ۹ ضریب از پیش تعیین شده هماهنگ است. این تیپ بخصوص از فونیکس FX شتاب اولیه‌ای برابر با ۹.۹ ثانیه خواهد داشت و به نوعی برادر فنی ام‌وی ام X55 با ظاهری لوکس‌تر، جذاب‌تر و مدرن‌تر از خانواده برند فونیکس است. یکی دیگر از بارز‌ترین تمایز‌های نسخه پایه فونیکس FX با نمونه قدرتمندتر رده بالا، استفاده از سیستم تعلیق میل پیچشی (تورشن بیم) در محور عقب بجای نمونه دقیق‌تر و گران قیمت‌تر مولتی لینک در نسخه ۱.۶ لیتری است.

قیمت فونیکس FX

رونمایی فونیکس مدیران خودرو

مدیران خودرو بعد از رونمایی و تست فونیکس FX در ماه‌های گذشته، قیمت کراس‌اوور جوان‌پسند را اعلام کرد. تیپ اکسلنت فونیکس FX که مثل تیگو ۷ پرو از موتور ۱.۵ لیتر توربو و گیربکس CVT استفاده می‌کند، با سیستم تعلیق عقب یکپارچه، دی ماه ۱۴۰۱ با قیمت یک میلیارد و ۲۸۰ میلیون تومان عرضه خواهد شد. این تیپ به صورت محدود تولید می‌شود و فقط ۷۰۰ دستگاه از آن به روانه بازار خواهد شد.

فونیکس FX پرمیوم با موتور ۱.۶ لیتری توربو و گیربکس دوکلاچه تر و سیستم تعلیق عقب مولتی لینک، مشخصات فنی مشابه تیگو ۸ پرو دارد و بهمن ماه سال جاری با قیمت یک میلیارد و ۳۸۰ میلیون تومان به متقاضیان فروخته می‌شود.

مدیران خودرو همچنین اعلام کرد که قصد دارد در آینده نزدیک نسخه دو دیفرانسیل (AWD) مدل FX را نیز به سبد محصولات این برند لوکس اضافه کند. تا این لحظه از دیدگاه آپشن‌های رفاهی و ایمنی عرضه شده در هر دو تیپ، تفاوتی مشاهده نمی‌شود. ارائه یک خودرو از برند لوکس فونیکس در چند تیپ متفاوت می‌تواند ضمن ارائه حق انتخاب‌های بیشتر، بازه قیمتی را در میان تیپ‌های مختلف گسترش داده و قیمت نهایی را برای مشتری تا حدود زیادی تعدیل کند.

مزایا و معایب

+ طراحی نوین و مورد پسند روز

+ توان فنی درخور توجه

+ ایجاد تنوع در بازار راکد کشور

– قیمت نهایی قابل توجه

– کیفیت پایین‌تر از تیگو ۸ پرو و تیگو ۷ پرو

– کیفیت متریال پایین‌تر از حد انتظار

– نامشخص بودن ستاپ فنی نهایی

مشخصات فنی

برند اُمودا (Omoda) پس از برندهای جتور و اِکسید، سومین برند انحصاری خانواده چری به حساب می‌آید. هدف چری از توسعه زیرمجموعه‌های خود، گسترش سبد محصولات و بازتر کردن دست و بال طراحان و مهندسان برای تولید محصولات متمایز و البته ایجاد قابلیت برندسازی بر اساس منطقه فروش محصولات متنوع در رده‌های مختلف است.

شرکت مدیران خودرو نیز مدل امودا ۵ را با نام FX از خانواده محصولات فونیکس (Fownix) انتخاب کرده است که در سبد محصولات این برند، جایی پایین‌تر از تیگو ۷ پرو خواهد ایستاد.

شرکت چری برند اُمودا را در نمایشگاه گوانژو سال ۲۰۲۱ و به عنوان جانشین خانواده کراس‌اوورهای این شرکت یا همان سری تیگو (Tiggo) معرفی کرده است. حرف O در ابتدای ام این برند به معنای جدید و نوین و واژه Moda از صنعت فشن و مد برگرفته شده است که در مجموع بیانگر یک سلیقه جدید در مد روز دنیا است.

در روز آزمایش رانندگی و بررسی خودرو از سوی گروه خبرنگاران تخصصی صنعت خودرو کشور در پیست آزادی، فونیکس FX با دو سیستم انتقال نیرو حضور داشت که البته هر دو آن‌ها پیش‌تر در خانواده محصولات فونیکس به بازار کشور عرضه شده بود. سیستم انتقال نیرو اول، همان نسخه ۱.۶ لیتری نسبتا جدید خانواده چری است که از سیستم پرخوران توربو و پاشش مستقیم سوخت (GDI) بهره می‌گیرد که با توان خروجی ۱۹۷ اسب بخار و ۲۹۰ نیوتون.متر در ترکیب با گیربکس دو کلاچ هفت سرعت اتوماتیک، دقیقا همان ستاپی است که در فونیکس تیگو ۸ پرو به کار گرفته می‌شود.

مشخصات کلی

نوع موتور

بنزینی ۴ سیلندر

حجم موتور

۱.۶ لیتر
سیلندر / سوپاپ

۴/۱۶

تنفس موتور

توربو
قدرت

۱۹۷ اسب بخار

گشتاور

۲۹۰ نیوتون.متر
گیربکس

اتوماتیک ۷ سرعت دو کلاچ

محور محرک

دیفرانسیل جلو
شتاب

حدود ۸.۲ ثانیه

سرعت

مصرف سوخت

استاندارد آلایندگی

فرمان

برقی

نوع بدنه

کراس‌اوور سایز کوچک
نوع رینگ

آلومینیومی

ابعاد و ظرفیت ‌ها

طول

۴۴۰۰ میلی‌متر

عرض

۱۸۳۰ میلی‌متر
ارتفاع

۱۵۸۵ میلی‌متر

فاصله محورها

۲۶۳۰ میلی‌متر
وزن خالص

کمتر از ۱۵۰۰ کیلوگرم

تعداد سرنشین

۵ نفر
ظرفیت صندوق

حجم مخزن سوخت

قطر رینگ

آپشن ها و امکانات

کروز کنترل

دارد

کروز کنترل هوشمند

دارد
کنترل ایستایی در سربالایی

دارد

کنترل سرعت در سرازیری

دارد
کنترل کشش

دارد

کنترل پایداری

دارد
اتو پارک

ندارد

سنسور جلو

دارد
سنسور عقب

دارد

رادار نقطه کور

دارد
رادار تغییر لاین

دارد

رادار تصادف جلو

دارد
رادار تصادف عقب

ندارد

ترمز ضدقفل

دارد
ترمز کمکی

دارد

ترمز اضطراری

دارد
ترمز پارک برقی

دارد

اتولایت

دارد
چراغ روز

دارد

دکمه‌های کنترلی فرمان

دارد
گرم‌کن فرمان

ندارد

نمایشگر اطلاعات و سرگرمی

دارد
ناوبری

دارد

نمایشگر هدآپ

ندارد
دوربین عقب

دارد

دوربین جانبی

دارد
دوربین ۳۶۰ درجه

دارد

کیسه هوا

دارد
ورود بدون کلید

دارد

استارت بدون کلید

دارد
تهویه اتوماتیک

دارد

صندلی برقی راننده

دارد
صندلی برقی سرنشین جلو

دارد

گرم‌کن صندلی جلو

دارد
سردکن صندلی جلو

ندارد

آینه بغل برقی

دارد
گرم‌کن آینه بغل

دارد

پانوراما

ندارد
سانروف

دارد

طراحی ظاهری

نمای جلویی فونیکس fx

شرکت چری بزرگ‌ترین صادرکننده خودرو در کشور چین است. این خودروساز بزرگ در دهه گذشته با اقدام برای تعیین خط‌مشی و زبان طراحی انحصاری و همچنین به کارگیری لیست بلندی از امکانات رفاهی و ایمنی، تلاش کرده است تا قدم در جای پای بزرگان بگذارد بلکه شاید بتواند خود را به سهم فروش برندهای کره‌ای در کشورهای در حال توسعه نظیر ایران، آمریکای لاتین و آسیای شرق نزدیک کند.

این موضوع تا حد بسیار زیادی برای چری محقق شده است اما به این معنا نیست که چینی‌ها دیگر از سبک طراحی‌ خودروسازان مطرح جهان الهام نمی‌گیرند. این سطح از الهام‌گیری خود را از حالت کپی برداری جدا کرده است اما همچنان می‌توان آثار این الهام‌گیری‌های شدید را در نمای خارجی فونیکس FX دید.

نمای جلو خودرو همان جلوپنجره کهکشانی محصولات لوکس چری را به همراه دارد، با این تفاوت که این جلوپنجره حالا به عنوان بخشی ادغام شده در ساختار بده (ساختار کامل سپر جلو) به حساب می‌آید و دیگر شبیه به یک عضو جداگانه دیده نمی‌شود. این سبک طراحی را بیشتر می‌توان در خودروهای تمام الکتریکی (EV) بازار جهان دید که در عمل نیازی به جلوپجره ندارند و این بخش در آن‌ها بیشتر جنبه تزئینی دارد.

سبک طراحی چراغ‌ها همان سیاست رایج دهه گذشته را به همراه دارد که سیستم روشنایی اصلی در زیر سیستم روشنایی در روز و در دل سپر جلو قرار گرفته است. هرچند این ترند طراحی همچنان برای بسیاری از افراد جدید و جذاب به حساب می‌آید اما در حقیقت مدت زمان قابل توجهی از آغاز عرضه آن به بازار گذشته است.

سقف خودرو در بخش ردیف دوم سرنشینان شیب ملایمی به خود می‌گیرد که حس پویایی در حرکت و اسپرتی به خودرو می‌بخشد، اما به هیچ عنوان ساختار کوپه مانندی که در خودرویی چون دیگنیتی دیده می‌شود را به همراه ندارد. شکست و زوایای ستون C خودرو شباهت بسیار زیادی به سبک طراحی خانواده کراس‌اوورهای برند لکسوس دارد و این شباهت در بخش چراغ‌های سه‌گوش عقب نیز قابل رویت است.

استفاده از تریم و اکسنت‌های قرمز رنگ در نمای خارجی محصولات چری که در خانواده MVM نظیر X55 به کار گرفته شد، در فونیکس FX نیز احساس اسپرت‌گرایی و جوان پسندانه‌ای به همراه دارد. به نوعی که گویی این اکسنت‌های تزئیناتی فقط به منظور ایجاد تمایز میان رده سنی مشتریان بالقوه این خودرو در ساختار بدنه و ریم‌های آن استفاده شده‌اند.

عدم تناسب در ابعاد خارجی خودروهای چینی، مخصوصا عرض بسیار کم در مقایسه با ارتفاع قابل توجه، از بزرگ‌ترین نقاط ضعف محصولات ساخت این کشور است. با سبک طراحی نوین در فونیکس FX، شاید بتوان این خودرو را در زمره نادرترین خودروهای ساخت این کشور دانست که عرض آن در تناسب با ارتفاع و طول خودرو آزار دهنده و به اصطلاح تابلو به نظر نمی‌رسد.

طراحی داخلی

نمای داخلی فونیکس fx

نمای داخلی فونیکس FX در نگاه اول بسیار مینیمال و ساده جلوه می‌کند اما تنها با اندکی دقت، این مینیمال‌گرایی و سادگی کمی در ذوق زده و به واقع در مقایسه با سایر محصولاتی چون فونیکس تیگو ۸ پرو و تیگو ۷ پرو اقتصادی جلوه می‌کند. اگر تجربه سواری یا تملک دو محصول لوکس خانواده تیگو برند فونیکس را داشته باشید، می‌توانید اقرار کنید که مدل FX در رده اقتصادی خانواده فونیکس خواهد گنجید.

در عین حال صندلی‌های چرمی خودرو در بخش جلو از نوع کاملا اسپرت است. کنسول میانی بسیار پهن است. فرمان خودرو با ساختار سه شاخه اسپرت برش خورده (D-Cut)، تلاش دارد حس و حال یک کراس‌اوور اسپرت (و نه لوکس) را به سرنشینان انتقال دهد. استفاده از نمایشگر بزرگ تمام دیجیتال در ترکیب با داشبرد افقی با کلید‌های کنترلی لمسی قرار گرفته در بخش میانه و در محل اتصال داشبرد به کنسول میانی، نشان می‌دهد که این خودرو به واقع به خانواده تیگو برند چری تعلق دارد.

تجربه رانندگی

نمای کنسول میانی فونیکس fx

در روز تست رانندگی با فونیکس FX، راننده پرآوازه ایرانی مسبقات فرمول ۱، کوروش محمد‌خانی نیز حضور داشت تا حداکثر توان نهایی این خودرو جمع‌وجور را استخراج کند. سواری با فونیکس FX زیر دستان باتجربه و توانمند این راننده بسیار متمایزتر از آن چیزی است که یک راننده عادی می‌تواند انتظارش را داشته باشد. اما در رانندگی شهری و معمولی زیر پای رانندگان غیر مسابقه‌ای، آنچه از FX دیده می‌شود، کشش بهتر، پایداری بالاتر و حس سواری اسپرت‌تر در مقایسه با تیگو ۸ پرو است.

البته با توجه به وزن نهایی کمتر FX در مقایسه با تیگو ۸ پرو، این موضوع چندان جای تعجب نخواهد داشت. به شرطی که FX با همان سیستم انتقال نیرو قدرتمند مشترک با تیگو ۸ پرو روانه بازار شود.

نکته جالب دیگر، استفاده از سیستم تعلیق مستقل مکفرسون در هر دو محور عقب و جلو FX است که از این نظر در محور جلو با تیگو ۸ پرو مشترک اما در محور عقب از تعلیق مولتی لینک این خودرو ساده‌تر، ارزان‌تر و ناپایدارتر است. با این وجود داشتن وزن کمتر در FX، کمک بسیار زیادی به حس سواری پایدار در FX کرده و اجازه نمی‌دهد که متوجه سادگی بیشتر این سیستم تعلیق شوید یا به آن شک کنید.

آسایش سواری و راحتی فضای کابین در ترکیب با ارگنومی مناسب صندلی‌ها (مخصوصا صندلی‌های جلو)، تاثیر بسزایی در افزایش لذت حاصل از تجربه رانندگی با این خودرو نوظهور دارد. البته استفاده از کلید‌های کنترلی لمسی بر بخش مرکزی داشبرد، به جای کلید‌های مکانیکی واقعی، استفاده از آن‌ها را در هنگام رانندگی اندکی دشوار می‌کند. این همان مشکلی است که در آریزو ۶ پرو، تیگو ۷ پرو و تیگو ۸ پرو و البته بیشتر خودروهای نوین بازار جهان که از سیستم مشابه بهره می‌گیرند نیز دیده می‌شود و تنها محدود به فونیکس FX نیست.

سخن نهایی

نمای پشتی فونیکس fx

فونیکس FX یا همان چری امودا ۵، یکی از ایمن‌ترین کراس‌اوورهای چینی بازار کشور خواهد بود که با داشتن پاره‌ای از تجهیزات رفاهی و ایمنی نظیر دوربین ۳۶۰ درجه (AVM)، سیستم هشدار خروج از خط، سیستم جلوگیری از برخورد با خودرو جلو، حفظ خودرو در بین خطوط، سیستم حرکت اتوماتیک در ترافیک با حفظ فاصله، سنسور نور و باران، سیستم کروز کنترل هوشمند تطبیق‌پذیر و صندوق عقب برقی، از دیدگاه تجهیزاتی در جایگاه رقابتی خوبی قرار می‌گیرد اما در عین حال از دیدگاه کیفی و لوکس‌گرایی که در دو محصول کراس‌اوور دیگر برند فونیکس دیده‌ شد، چندان رقابتی عمل نمی‌کند.

پس از حاشیه‌های بسیاری که پیرامون قیمت نهایی فونیکس تیگو ۸ پرو (لوکس‌ترین کراس‌اوور چینی بازار ایران) و سهم فروش بسیار محدود آن پیش آمد، مدیران خودرو می‌داند که حتی برای رقابت در زمینه کراس‌اوورهای لوکس بازار ایران باید کمی محتاط‌تر و منطقی‌تر جلو رود. انتظار می‌رود فونیکس FX (اُمودا ۵)، در بازه قیمتی کمتر از تیگو ۷ پرو روانه بازار شود. البته باید دید که مشخصات فنی نهایی آن برای عرضه در بازار کشور دقیقا چه خواهد بود.

فروش آنلاین خودرو

نویسنده: شهاب انیسی