دوربین ماشین و کاربردهای آن

۱۷ تیر ۱۴۰۲ دوربین ماشین و کاربردهای آن

نزدیک به دو دهه پیش، دوربین دیجیتال به عنوان یکی از وسایل لوکس زندگی انسان شناخته می‌شد. با گسترش تکنولوژی، امروزه یکی از رایج‌ترین ابزارهایی که در بسیاری از خودروها دیده می‌شود، دوربین ماشین است که در گوشه و کنار خودرو برای افزایش دید راننده و کاهش نقاط کور و در نهایت حفظ سلامت خودرو، نصب شده است.

دوربین خودرو هوشمند

مزایای دوربین ماشین

برخی از دوربین‌های خودرویی، قابلیت‌های بیشتری از مدل‌های معمولی ارائه می‌کنند که به دوربین خودرو هوشمند معروف هستند. برای مثال دوربین خودرو هوشمند قادر است که در صورت ضربه به خودرو و تصادفات جاده‌ای، به طور خودکار اقدام به فیلمبرداری کنند. یا با استفاده از GPS می‌تواند جدا از اینکه زمان فیلمبرداری را ثبت می‌کند، مسیر حرکت خودرو را هم ذخیره کند. ضمن اینکه  در صورت دزدیده شدن خودرو، می توان از طریق GPS دوربین، آن را ردیابی کرد.

دوربین ماشین هوشمند حتی می‌تواند به صورت شبکه و با داشتن وای‌فای یا سیم‌کارت، با تلفن همراه هوشمند نیز کنترل شود. به این ترتیب، راننده هر زمان که نیاز داشته باشد، می‌تواند داخل یا اطراف خودرو را مشاهده و بررسی کند. معمولا به این دوربین‌ها که امکان اتصال به اینترنت و ارسال تصاویر به صورت آنی و لحظه‌ای را دارند، آنلاین و به نمونه‌هایی که فاقد این ویژگی هستند، آفلاین می گویند.

دوربین داخل خودرو

یکی از مهم‌ترین انواع دوربین ماشین، مدل‌هایی است که درون خودرو به کار می‌رود. این نوع دوربین داخل خودرو یا برای ضبط وقایع بیرون خودرو از پشت شیشه نصب می‌شود، یا امکان ضبط فیلم و عکس از داخل خودرو را نیز دارد. البته در برخی از موارد مثل خودروهای امنیتی و ماشین‌های حمل پول، برای رصد لحظه به لحظه داخل خودرو در مرکز فرماندهی و همچنین در خودروهای تجاری، برای پایش فضای کابین و رفتار راننده هنگام رانندگی در جاده، از این دوربین برای ماشین استفاده می‌شود.

برخی از این دوربین‌ها پشت آینه خودرو و روی شیشه نصب می‌شود و برخی نیز همان آینه داخل خودرو است که دارای لنز و دیگر تشکیلات یک دوربین بوده و کار دوربین را نیز انجام می‌دهد. بعضی از این مدل دوربین‌ها، دارای یک لنز رو به داخل کابین نیز است.

بعضی از مدل‌های دوربین داخل ماشین، به صورت استوانه‌ای و چرخشی طراحی شده‌اند و امتیاز این دوربین‌ها، قابلیت چرخش لنز آنها به سمت داخل خودرو و فیلمبرداری از کابین است. امکان استفاده از سیم‌کارت و اینترنت و همچنین مجهز بودن به GPS و آنتن وای‌فای، از دیگر نکاتی است که باید در زمان خرید این نوع دوربین ماشین، مدنظر قرار داد.

مزایای دوربین ماشین

دوربین وسیله‌ای برای ثبت لحظات و خاطرات است. علاوه بر این، همانطور که گفته شد از دوربین به عنوان آپشن رفاهی و ایمنی نیز استفاده می‌شود.

ثبت و ضبط تصویر و مدرک

در بسیاری از مواقع مثل تصادفاتی که در حین عبور از چراغ قرمز رخ می‌دهد، یا مواجهه با افرادی که به دنبال اخاذی و تصادفات ساختگی هستند، یا تصادفاتی که در اثر عدم رعایت حق تقدم رخ می‌دهد و…، وجود فیلم حادثه می‌تواند کمک بزرگی برای تعیین مقصر و اعمال جریمه رانندگی باشد.

ثبت رفتار رانندگان متخلف

ثبت رفتار متخلفان با دوربین ماشین

نمونه‌هایی از دوربین داخل ماشین برای پایش و بررسی رفتار راننده است تا در صورت بروز تخلف یا تصادف، بتوان علت حادثه را پیدا کرد. ضمن اینکه دوربین‌هایی نیز برای کنترل هوشیاری راننده ساخته شده که به سیستم خودرو متصل است و در صورت تشخیص خواب‌آلودگی یا عدم هوشیاری راننده، می‌تواند اقدامات پیشگیرانه‌ای مثل هشدارهای صوتی و بصری را انجام دهد.

جلوگیری از استفاده غیرمجاز

این ویژگی بیشتر مناسب زمانی است که خودرو، بیشتر از یک راننده دارد. در این حالت می‌توان با قرار دادن دوربین ماشین در حالت ضبط خودکار پس از روشن شدن خودرو، فهمید که چه افرادی در چه زمان‌هایی از خودرو استفاده کرده‌اند. همچنین پیشگیری از سرقت خودرو یکی از مزایای این وسیله به شمار می‌آید.

ردیابی با دوربین ماشین

ثبت تصاویر می‌تواند مسیر حرکت خودرو را نیز نشان دهد. ضمن اینکه برخی از دوربین برای ماشین با داشتن GPS می‌تواند مسیر حرکت خودرو را نیز ثبت کند. همچنین می‌توان خودرو را با داشتن این گونه از دوربین‌ها، در لحظه ردیابی کرد.

ثبت خاطرات سفر

بدون شک یکی از بیشترین استفاده‌های دوربین داخل خودرو، ثبت خاطرات سفر با ماشین شخصی است. این دوربین‌ها معمولا روی داشبورد یا پشت آینه و روی شیشه جلو نصب می‌شوند و با زاویه باز لنز، می‌توانند گستره وسیعی را تحت پوشش قرار دهند.

انواع دوربین ماشین

انواع دوربین ماشین

همان طور که گفته شد، دوربین ماشین دارای انواع مختلفی است که برخی از آنها کاربرد ایمنی دارد، برخی برای افزایش امنیت خودرو به کار می‌رود و بعضی نیز برای ثبت وقایع و لحظات است.

دوربین ثبت وقایع

یکی از رایج‌ترین گونه‌های دوربین خودرویی که هم در برخی از خودروها از سوی کارخانه سازنده نصب می‌شود و هم می‌توان انواع آن را در بازار پیدا کرد، دوربین ثبت وقایع است. این دوربین معمولا بالای شیشه جلو نصب می‌شود و با زاویه باز لنز خود، مسیر پیش رو را کاملا پوشش می‌دهد.

دوربین مداربسته

برخی مواقع لازم است تا فضای داخل کابین نیز پوشش داده شود. این کار به‌خصوص در خودروهای امنیتی، نظامی و تجاری کاربرد دارد. این دوربین‌ها معمولا ابعاد کوچکی دارند تا به راحتی توسط دیگران دیده نشوند. ضمن اینکه وای‌فای، جی‌پی‌اس و قابلیت نصب سیم‌کارت را داشته و سنسور پارک و ضربه نیز دارند.

دوربین 360 درجه

بدون شک یکی از کاربردی‌ترین و پراستفاده‌ترین نمونه از دوربین ماشین، دوربین ۳۶۰ درجه است که امروزه در بسیاری از خودروهای جدید وجود دارد و البته می‌توان آن را به صورت مجزا روی هر خودرویی نصب کرد. دوربین ۳۶۰ حداقل از چهار دوربین تشکیل شده که در نقاط مختلفی از خودرو نصب می‌شود این نقاط معمولا عقب، جلو و زیر آینه‌هاست و با ترکیب تصاویر آنها، نمای کاملی از اطراف خودرو را روی نمایشگر نشان می‌دهد. طوری که انگار از بالای ماشین در حال فیلمبرداری هستیم. این تکنولوژی باعث می‌شود تا بتوان در زمان نیاز مثل موقع پارک کردن، به راحتی خودرو را از بین موانع حرکت داد.

دوربین دنده عقب

شایع‌ترین، ساده‌ترین و البته، ابتدایی‌ترین دوربین داخل خودرو، دوربین دنده عقب است که امروزه در بسیاری از اتومبیل‌ها دیده می‌شود. این وسیله برای حرکت دنده عقب خودروهای بزرگ و شاسی بلند، بسیار کاربردی‌تر است تا در هنگام دنده عقب، راننده بتواند پشت خودرو را نیز مشاهده کند. دوربین دنده عقب در بعضی ماشین‌ها روی سپر خودرو جاسازی می‌شود.

دوربین جلو

این دوربین ماشین، کاربردهای محدودی دارد و بیشتر در زمان پارک کردن خودرو و مشاهده فاصله تا ماشین جلویی و البته در خودروهای شاسی بلند در هنگام بیراهه‌نوردی، برای مشاهده مسیر پیش رو کاربرد دارد. همچنین در برخی از خودروهای دارای سیستم اتوپارک، از دوربین جلو برای این سیستم استفاده می‌شود.

دوربین دید در شب

برخی از خودروهای لوکس دوربین در شب نیز دارند تا بتوانند فاصله بیشتری از میدان دید راننده را روی نمایشگر، نشان دهند و به این ترتیب، راننده هنگام رانندگی در شب بتواند حتی فاصله‌ و اجسامی را که با چشم خود نمی‌تواند ببیند، روی مانیتور مشاهده کند.

دوربین آینه بغل

این تکنولوژی به قدری جدید است که فعلا در خودروهای تولید انبوه سواری دیده نمی‌شود و فقط برخی از شرکت‌های سازنده خودروهای تجاری مثل مرسدس بنز و داف، از آن استفاده کرده‌اند. در این حالت، دیگر خبری آینه بغل نیست و جای آنها دوربینی قرار گرفته که تصاویرشان در نمایشگرهایی که روی هر دو ستون خودرو نصب شده، دیده می‌شود.

نکاتی درباره دوربین ماشین

تصویربرداری در شب

سعی کنیم دوربینی تهیه کنیم که تصویربرداری بهتری در نور کم و شب‌ها داشته باشد. همچنین تکنولوژی دید در شب امتیاز بزرگی برای این نوع دوربین ماشین خواهد بود.

منبع تغذیه دوربین

منبع تغذیه دوربین

دوربین ماشین دارای باتری داخلی است و البته امکان اتصال به فندکی خودرو را نیز دارد. با این حال، در برخی از آنها، باید با پرداخت هزینه جداگانه، کابل اتصال به فندکی را تهیه کرد که معمولا قیمت بالایی دارد. علاوه بر این، دوربین داخل ماشین را می‌توان به سیستم برق خودرو متصل کرد، اما برای جلوگیری از آسیب دیدن باتری خودرو و دوربین، این کار باید توسط متخصصان انجام شود.

دارای سنسور ضد لرزش

داشتن لرزشگیر قوی و کارا در دوربین برای ماشین، اهمیت زیادی دارد. خصوصا اگر اهل طبیعت‌گردی باشید و دوربین را با این هدف تهیه کنید، این قضیه اهمیت بیشتری خواهد داشت.

نمایشگر دوربین خودرو

برخی از انواع دوربین خودرو صفحه نمایش نیز دارد که می‌توان از آن برای مشاهده تصاویر و فیلم‌های ضبط‌شده استفاده کرد. این دوربین معمولا قیمت بالاتری داشته و البته به خاطر داشتن صفحه نمایش، تنظیمات راحت‌تری نیز دارند.

چگونگی نصب دوربین

نصب آسان دوربین برای ماشین از دیگر نکاتی است که باید به آن توجه کرد. به‌خصوص در بسیاری از مواقع که دوربین با کمک اتصالات چسبی در جای خود قرار می‌گیرد، آفتاب‌خوردگی می‌تواند باعث جدا شدن دوربین از محل نصب و افتادن آن شود. از این رو هم باید به اتصالات دوربین ماشین در هنگام نصب دقت شود و هم در صورت لزوم، پایه و اتصالات مناسبی برای این کار تهیه کنید.

پارکینگ مد دوربین

یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید در زمان خرید دوربین به آن دقت کرد، داشتن پارکینگ مد است. وقتی خودرو را پارک کرده و حالت پارکینگ را فعال می‌کنیم، دوربین فیلم‌های کوتاه چند ثانیه‌ای ضبط می‌کند و اگر اتفاق خاصی مثل لرزش یا ضربه توسط دوربین ماشین حس نشود، این فیلم‌ها بعد از مدتی پاک شده و فیلم جدید، جایگزین آن خواهد شد تا به این ترتیب، حافظه کمتری استفاده شود. این حالت هنگامی که دزدگیر خودرو فعال می‌شود، به کار می‌افتد و از اتفاقات آن لحظه فیلم می‌گیرد.

سنسور G

این سنسور وظیفه دارد تا اگر ضربه‌ای دریافت کرد یا شدت ترمزگیری بالا بود، به طور خودکار شروع به فیلمبرداری کند. این کار باعث می‌شود تا هم قبل از تصادف و هم در زمان پارک ضربه‌ای دریافت کرد، فیلم آن لحظه موجود باشد.

اجزای دوربین ماشین

دوربین خودرو مثل دیگر انواع دوربین‌ها از قسمت‌های مختلفی تشکیل شده است. یکی از مهم‌ترین بخش‌ها، لنز است که اهمیت بالایی در کیفیت عکس‌ها و فیلم‌های گرفته‌شده دارد. باتری یا منبع تغذیه، حافظه داخلی و همچنین حافظه جانبی برای افزایش ظرفیت ذخیره‌سازی، بدنه دوربین و… از دیگر بخش‌های تشکیل‌دهنده این وسیله است. همچنین برخی از دوربین‌ها، صفحه نمایش نیز دارند که امکان مشاهده فیلم‌ها و عکس‌های ذخیره‌شده را فراهم می‌کنند. پردازنده مرکزی و همچنین قطعات الکترونیکی نیز از دیگر بخش‌های دوربین برای ماشین است. ضمن اینکه بسته به محل و چگونگی نصب آن، قطعاتی نیز برای قرارگیری دوربین در نقاط مختلف خودرو درون جعبه وجود دارد.

تاثیر دوربین در فروش خودرو

داشتن امکانات رفاهی و ایمنی در فروش ماشین، بسیار موثر است. دوربین ماشین از جمله مواردی است که بسیاری از خریداران در زمان خرید خودرو به آن توجه می‌کنند. از این رو وجود دوربین ۳۶۰ درجه، دوربین دنده عقب و همچنین دوربین ثبت وقایع که از رایج‌ترین انواع دوربین برای ماشین محسوب می‌شود، می‌تواند تاثیر مثبتی در فروش خودرو داشته باشد.

نتیجه گیری

دوربین ماشین، به‌خصوص دوربین ۳۶۰ درجه و ثبت وقایع، می‌تواند در فروش خودرو موثر داشته باشد. ضمن اینکه امروزه با شلوغ شدن معابر و افزایش تصادفات واقعی و ساختگی، داشتن یک دوربین ثبت وقایع می‌تواند از مشکلات زیادی جلوگیری کند. از این رو بهتر است اگر تصمیم به خرید دوربین برای ماشین داریم، مدل‌های خوب و باکیفیت را تهیه کنیم تا بعدها نیاز به تعویض و هزینه دوباره نداشته باشیم. در زمان خرید دوربین ثبت وقایع، بهتر است دوربین با لنز بازتر خریداری کنید تا زاویه بیشتری از خیابان را پوشش دهد و فیلمبرداری آن در هر شرایط نوری و آب و هوایی، خوب باشد.

سوالات متداول

نام دیگر دوربین ماشین چیست؟

دوربین ماشین با نام دیگری شناخته نمی‌شود و در زبان لاتین car camera یا dash cam نام دارد. ضمن اینکه بسته به کاربرد، با نام دوربین ثبت وقایع، دوربین دنده عقب، دوربین داشبورد و… نیز شناخته می‌شود.

دوربین ماشین کجا نصب می‌شود؟

دوربین ماشین بسته به اینکه چه کاربردی دارد، در نقاط مختلفی مثل پشت آینه داخل خودرو، روی بدنه و گوشه‌های عقب و جلو خودرو، سپر عقب و جلو، پشت شیشه عقب، زیر آینه‌ها و… قرار می‌گیرد.

فیلمبرداری مداوم برای دوربین داخل ماشین به چه معنی است؟

اکثر انواع دوربین داخل خودرو که برای ثبت وقایع به کار می‌رود، امکان ضبط فیلم و عکس جدید روی فیلم‌های گذشته را دارد. به این معنی که با پر شدن ظرفیت حافظه دوربین، اولین فیلم حافظه به طور خودکار پاک شده و فیلم جدید به جای آن ضبط می‌شود. این کار چون همزمان انجام می‌شود، هیچ اختلالی در روند ذخیره فیلم و عکس به وجود نخواهد آمد.

دسترسی به آرشیو دوربین ماشین آسان است؟

دوربین‌های خودرویی حافظه داخلی و جانبی دارند و می‌توان به راحتی به محتوای موجود در این حافظه‌ها دسترسی پیدا کرد. ضمن اینکه برخی از انواع دوربین ماشین که دارای صفحه نمایش است، قابلیت پخش فیلم و عکس‌های ذخیره‌شده را در صفحه خود دارد.

فروش فوری خودرو

نویسنده : علیرضا داودی