کارمانیا BYD S6 در برابر ایکو هایما S7T، خوش اندام های چینی‌

۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ کارمانیا BYD S6 در برابر ایکو هایما S7T، خوش اندام های چینی‌

معمولا بازار خودروهای سایز بزرگ در ایران چندان مورد استقبال قرار نمی‌گیرد. حتی با توجه به علاقه بسیار شدید خانواده‌های ایرانی به خودروهای بزرگ و جادار از گذشته‌های دور، امروز حجم بسیار زیاد ترافیک شهری و هزینه‌های جانبی تقریبا همه را به سمت و سوی استفاده از خودروهای کوچک‌تر و جمع و جورتر سوق داده است.

اما اگر با منطق و ذهنی باز به داستان نگاه کنیم، اختلاف دشواری‌های میان رانندگی با یک خودرو پنج‌ متری یا یک خودرو چهار متری بسیار ناچیز است. هر دو در ترافیک متوقف می‌شوند و هر دو نیاز به جای پارک دارند چرا که هر دو بر اساس استانداردهای کلاس مختص به خود ساخته شده‌اند. در نتیجه ابعاد خودرو برای مالک و راننده تفاوت چندانی ایجاد نخواهد کرد مگر آنکه قیاس میان یک خودرو شاسی بلند و یک هاچ‌بک شهری باشد تا این تفاوت‌ها اندکی محسوس‌تر شود.

در نتیجه وجود برخی کراس اوورهای سایز بزرگ در بازار ایران هنوز هم از مهم‌ترین مزیت‌های بازار خودرو کشور به حساب می‌آید که مشتری‌‌های بخصوص این دست خودروها را از فیض داشتن اتاقی جادارتر و راحت‌تر بهره‌مند می‌کند.

دو گزینه BYD S6 از شرکت کارمانیا و هایما S7T از شرکت ایکو (ایران خودرو) را می‌توان به نوعی از بزرگ‌ترین کراس اوورهای چینی‌ موجود در کشور دانست که معمولا مشتری‌های خاصی را به سوی خود جلب می‌کنند.

ریشه شناسی، دنیای متفاوت هایما و BYD

برند هایما از زیرمجموعه‌های گروه خودروسازی FAW چین برای اولین بار نسخه S7 را در سال 2010 به بازار چین معرفی کرد. هایما که شریک تجاری شرکت ایران خودرو (ایکو) نیز بود، موفق شد خط تولید S7 را در ایران به راه انداخته و در نتیجه این محصولات را از سال 1394 روانه بازار ایران کند. S7 با پیشرانه 2 لیتری تنفس طبیعی به بازار ایران راه یافت اما در سال 1396 ایکو نسخه توربوچارجر این مدل را با نام S7T مجهز به پیشرانه 1.8 لیتری توربو نیز به همراه طراحی ظاهری تغییر یافته روانه بازار کشور کرد.

نسخه توربو در حقیقت با ظاهر فیس لیفت S7 به بازار ایران راه یافت که در حقیقت در سال 2013 از سوی هایما روانه بازار چین شده بود اما ورود نمونه فیس لیفت به ایران منوط به ارائه آن با پیشرانه توربو شد. S7 بار دیگر در سال 2015 دستخوش تغییرات ظاهری و فیس لیفت شد که بیشترین تمایز آن در نمای جلویی خودرو بود اما این فیس لیفت دوم هنوز نتوانسته است به بازار ایران راه یابد.

مدل S6 حاصل همکاری مستقیم شرکت تویوتا با BYD چین است. از این رو این خودرو یک کپی‌کاری دیگر از سوی چینی‌ها به حساب نمی‌آید چرا که S6 بر پلتفرم لکسوس RX نسل دوم توسعه یافته و این توسعه به کمک خود تویوتا انجام شده است.

این حجم از همکاری برای BYD در خلق مدل S6 خلاصه شد که همانند هایما S7 اولین بار در سال 2010 به بازار چین معرفی شد. این لکسوس چینی با تکیه بر مهندسی به مراتب قوی‌تر از بسیاری از رقبای چینی نه چندان با کیفیت خود، توانست پنج ستاره ایمنی از سوی موسسه تست ایمنی خودروهای چین (C-NCAP) دریافت کند و با ثبت رکورد فروش قابل توجه در بازار چین در سال 2011، خوش فروش‌ترین و برترین شاسی بلند سال این کشور لقب بگیرد. البته این حجم از موفقیت برای S6 زیر سایه مستقیم تویوتا با اشتراک پلتفرم قدیمی لکسوس RX چندان جای تعجب ندارد. چون همان‌طور که بیان شد، S6 نه یک کپی‌کاری بلکه حاصل یک طراحی مشترک میان تویوتا و BYD است که آن را از بیشتر رقبای چینی و همکلاس خود جدا می‌کند.

S6 درسال 2014 با مدل به روزتر و نوین‌تر S7 جایگزین شد که این مدل قرار بود از سوی شرکت کارمانیا نیز به عنوان محصولی جدید به موازات S6 در کشور عرضه شود اما بروز تحریم‌های خودرویی این اتفاق را تنها به یک مفهوم و در حد یک رونمایی در چند سری از نمایشگاه‌‌های خودرو در سراسر کشور محدود کرد.

طراحی، میانه روی S6 و بال و پر گرفتن S7T

طراحی ظاهری کارمانیا BYD S6

طراحی ظاهری هایما S7T

با یک نگاه سریع و کوتاه به S6 ظاهر بسیار آشنایی را رویت خواهید کرد. حتی اگر علاقه‌مند و آگاه از جزئیات صنعت خودرو نباشید باز هم می‌توانید ظاهر آشنای این خودرو را تشخیص دهید چرا که دومین نسل لکسوس RX که از دیدگاه پلتفرم با S6 مشترک است از سوی ایرتویا به ایران وارد شده بود و یکی از محبوب‌ترین کراس اوورهای ژاپنی بازار ایران بود.

در نتیجه ساختار اتاق S6 دقیقا منطبق بر لکسوس RX350 نسل دوم است که در بازار خودروهای کارکرده ایران نیز یافت می‌شود. تنها المان‌های اصلی تغییر یافته در ظاهر S6 چراغ‌های گربه‌ای جلو مجهز به سیستم روشنایی در روز در کنار جلو پنجره نسبتا باریک مزین به نشان BYD است. سپر جلو به همراه یک ورودی باریک هوا و دو مه شکن نمای جلوی این خودرو را تکمیل می‌کند. چراغ‌های عقب این خودرو شکل بخصوص و مشخصی ندارند اما همانند جلو از گرافیکی شکیل و ساده تشکیل شده‌اند که در کنار سپر بیرون زده عقب هماهنگی قابل توجهی دارد.

سه المان طراحی در نمای خارجی S6 بارز و کاملا مشهود است. اول ظاهر خاص اتاق که از شیب تند سقف و ارتفاع کم ستون D خودرو نشات می‌گیرد و باعث می‌شود ظاهر این خودرو در کنار اسپویلر بالای در پنجم همانند لکسوس RX350 نسل دوم منحصر به فرد و متفاوت از رقبا جلوه کند. مورد دوم استفاده بسیار کم و محدود از تریم پلاستیکی مشکی رنگ بر دامن خودرو است که تنها در جلو و عقب، در ظاهری شبیه به دفیوزر جلوه می‌یابد. نکته آخر سادگی بسیار زیاد طراحی این خودرو در عین رعایت تناسبات هندسی بسیار خوب است که ظاهری میانه‌رو و محافظ کار به این خودرو می‌بخشد. دلیل این محافظ کاری و سادگی آن است که نه تنها طراحی S6 مربوط به یک دهه پیش (سال 2010) است بلکه طراحی ظاهری پلتفرم قرض گرفته شده از لکسوس RX نسل دوم آن به اوایل دهه 2000 باز می‌گردد. با این وجود می‌توان ظاهر کلی S6 را قابل قبول و نسبتا معاصر دانست هرچند که مدل S7 ثابت کرد این خودرو به یک فیس لیفت ظاهری نیاز دارد.

در مقابل S7T که نمونه فیس لیفت اول S7 هایما است در مقایسه با نسخه پیش از فیس لیفت خود ظاهری رادیکال و به روزتر دارد. نمای جلو خودرو از چرغ‌های نسبتا بزرگ و کشیده با طراحی اندکی شبیه به هاوال H2 در کنار جلوپنجره بزرگ مزین به ستون‌های عمودی کرومی و نشان هایما بهره می‌گیرد که بارزترین المان متفاوت در طراحی نسخه توربو هایما با نسخه معمولی آن است. سپر بزرگ این خودرو دربخش زیرین ورودی هوا نسبتا بزرگی دارد که با دو مه شکن قرار گرفته در قاب مثلثی با تریم تزئیناتی آلومینیومی مات همراه می‌شود. نمای عقب S7T با چراغ‌هایی دشنه مانند با طراحی مشابه به چراغ عقب بی ام و سری 5 (F10) و نوار کرومی عرضی و سر اگزوزهای تزئینی کرومی دوبل همراه می‌شود.

هایما S6 در نمای جانبی از گلگیرهای بزرگ و برجسته و خط جانبی شیب‌دار بهره می‌گیرد که به پویایی نمای جانبی این خودرو کمک بزرگی می‌کند. S6 نیز از خط جانبی و برجستگی مشابهی استفاده می‌کند اما به پویایی و برجستگی خط جانبی S7T نیست.

مقایسه ابعاد خارجی دو خودرو نشان می‌دهد که S6 در طول به اندازه 280 میلی‌متر کشیده‌تر، در عرض برابر با 25 میلی‌متر پهن‌تر و در ارتفاع به مقدار بسیار ناچیز (پنج میلی‌متر) از S7T کوتاه‌تر است. همچنین فاصله محورها در S6 برابر با 99 میلی‌متر کشیده‌تر است. این ابعاد خاص در S6 باعث می‌شود با وجود داشتن ظاهری نسبتا قدیمی‌تر، مخصوصا در حالت ایستا همچنان بسیار خوش‌ سیما و پویا جلوه کند.

نمای داخلی، برتری S6 بر S7T

طراحی داخلی کارمانیا BYD S6

 

طراحی داخلی هایما S7T

هر دو خودرو در سال 2010 روانه بازار شدند اما S7 نسخه فیس لیفت شده‌ای است که در سال 2013 به بازار جهان معرفی شد و از این رو فرصت این را داشت تا از دیدگاه طراحی نمای داخلی خود را با استانداردهای روز منطبق کند. اما اگر تصور می‌کنید که فضای درونی هایما S7T از BYD S6 زیبا‌تر است باید اندکی در تصورات خود تجدید نظر کنید.

S7T داشبردی کاملا قرینه مملو از پلاستیک فشرده دارد که در بخش میانی اندکی برجسته شده و با در بر گرفتن مجموعه کلیدهای کنترلی سیستم تهویه مطبوع و مولتی مدیا در شیبی تند با کنسول میانی ادغام می‌شود. غربیلک فرمان از نوع چهار شاخه است و حسی غیر اسپرت به همراه دارد. نشانگرهای پشت فرمان نیز در طراحی کاملا سنتی و قدیمی از دو دایره به همراه یک کامپیوتر سفری تشکیل شده است که هیچ جلوه خاص و رادیکالی به همراه ندارد و این در تضاد کامل با طراحی نمای خارجی این خودرو است.

تنها المان خاص طراحی نمای داخلی، استفاده از تریم دو رنگ نارنجی/مشکی است که معمولا از سوی خودروسازان دولتی چون ایکو و سایپا بر بیشتر محصولات تولیدی ارائه نمی‌شود، اما بر جذابیت بیشتر نمای داخلی S7T تاثیر بسیار دارد.

در مقابل زمانی که پا در کابین S6 می‌گذاریم شاهد سبک طراحی خاص داشبرد خواهید بود که با وجود قرینه و پوشیده بودن از پلاستیک، حداقل از سبک و رویکرد طراحی متفاوتی بهره می‌گیرد. همانند نمای خارجی، این طراحی فضای داخلی نیز از الهام بسیار زیادی از لکسوس RX نسل دوم گرفته است. در نتیجه برجستگی میانه داشبرد که دربرگیرنده ادوات کنترلی سیستم تهویه مطبوع و مولتی مدیا و حتی اهرم دنده است، ظاهری به مراتب منحصر به فرد به نمایش می‌گذارد. در نمای داخلی S6 دو نکته مهم مجموعه نشانگرهای ترکیبی (آنالوگ/دیجیتال) با طراحی بسیار جذاب و البته تریم داخلی دو رنگ با چیدمان بسیار منطقی و زیبا را نباید از یاد برد.

به عبارت بهتر نمای داخلی S7T شاید بیش از حد عادی جلوه کند در حالی که فضای داخلی متمایز S6 آن را بهتر و بیشتر در دل مشتریان بازار خودروهای کارکرده جا می‌کند. S6 به دلیل داشتن ابعاد بزرگ‌تر اتاق صندوق عقب بزرگ‌تری دارد که به اندازه 96 لیتر فراتر از حجم صندوق 400 لیتری S7T است. این اختلاف حجم می‌توانست به مراتب بیشتر باشد اما دلیل این اختلاف نسبتا کم اما محسوس، در شیب تند ستون D این خودرو است که از فضای مفید صندوق بار می‌کاهد.

مشخصات فنی، اختلاف میان شب و روز

نمای پشتی کارمانیا BYD S6

طراحی پشتی هایما S7T

هر دو خودرو مورد بررسی از پیشرانه چهار سیلندر خطی انژکتوری دو میل سوپاپ (DOHC) مجهز به 16 سوپاپ بهره می‌برند اما نسخه مورد استفاده در S7T یک نمونه 1.8 لیتری مجهز به توربوشارژر است. این پیشرانه می‌تواند قدرتی برابر با 170 اسب بخار در دور 5500 و گشتاوری معادل با 230 نیوتون.متر در دور 4500 تولید کند. S7 با پیشرانه تنفس طبیعی 2.0 لیتری و امکان سفارش گیربکس دستی نیز به بازار ایران عرضه شد که مورد بررسی این مقاله نیست.

گیربکس مورد استفاده در این خودرو یک نمونه شش سرعت اتوماتیک معمولی است که وزن حدود 1550 کیلوگرمی این کراس اوور چینی‌ را در حدود 10.5 ثانیه به تندی 100 کیلومتر بر ساعت می‌رساند در حالی که مصرف سوخت متوسط حدود 10 لیتر در هر 100 کیلومتر با خود به همراه دارد.

پیشرانه S6 در اقدامی نسبتا عجیب از نوع تنفس طبیعی اما به حجم 2.4 لیتر است که در میان رقبای امروزی محصولات چینی پیشرانه‌ای حجیم به حساب می‌آید. این پیشرانه توان تولید 160 اسب بخار قدرت در دور 5800 و 230 نیوتون.متر گشتاور در دور 4000 را دارد که به یک گیربکس اتوماتیک دو کلاچ شش سرعت (DCT) مجهز شده است. S6 با داشتن وزنی بیشتر در حدود 1690 کیلوگرم می‌تواند در حدود 13 ثانیه به تندی 100 کیلومتر بر ساعت دست یابد در حالی که میزان مصرف سوخت متوسط آن با S7T برابر است.

نتیجه گیری

رقابت هایما S7T و BYD S6 در بازار خودروهای کارکرده از چند جهت اهمیت دارد. اول آن که این دو گزینه در میان کراس اوورهای چینی نسبتا بزرگ و جادار به حساب می‌آیند اما تفاوت میان این دو خودرو در حقیقت در بخش نیرو محرکه نهفته است. در بازار جهانی و ملی کشورمان خودروهای چینی توربوشارژر به عدم داشتن دوام کافی در دراز مدت مشهور هستند و از این رو خودروهای توربوشارژر چینی در بازار دست دوم با احتیاط و وسواس بسیار معامله شده و نمونه‌هایی که کارکرد بالایی دارند معمولا به سختی به فروش می‌رسند. در این میان BYD S6 یک کراس اوور پرتوان و بزرگ با پیشرانه تنفس طبیعی حجیم و نسبتا قدرتمند است که تنها ضعف اصلی آن مشکلات متعدد سد راه شرکت کارمانیا در بازه تولید و عرضه محدود و ارائه خدمات پس از فروش نه چندان قدرتمند به این خودرو در بازار کشور به حساب می‌آید. اگر بتوان در بازار خودروهای کارکرده ایران یک نمونه S6 تمیز و کم کارکرد انتخاب کرد بدون شک بر S7T برتری خواهد داشت.

فروش آنلاین خودرو

نویسنده: شهاب انیسی