کانسپت جدید J201؛ تلاش لکسوس برای کسب مقام نخست مسابقات رالی Rebelle Rally

۲۲ مهر ۱۳۹۹ کانسپت جدید J201؛ تلاش لکسوس برای کسب مقام نخست مسابقات رالی Rebelle Rally

لکسوس به تازگی با همکاری شرکت اکسپدیشن اوورلند (Expedition Overland)  کانسپت جدیدی طراحی و رونمایی کرده است. این کانسپت جدید که J201 نام دارد برپایه شاسی‌بلند پرچمدار لکسوس یا همان خودرو LX 570 طراحی شده است.

کمپانی سازنده خودرو، هدف از معرفی و رونمایی از این کانسپت را شرکت در مسابقات رالی Rebelle Rally  عنوان کرده است چراکه هرساله خودروسازان مختلف برای حضور در این مسابقات رالی مخصوص بانوان اعلام آمادگی کرده و محصولاتی را نیز در راستای بدست آوردن مقام نخست این مسابقات طراحی و تولید می‌کنند. مسیر حرکت این رالی اتومبیل‌رانی در حدود ۲ هزار کیلومتر است و شامل دریاچه تاهو تا تپه‌های شنی امپریال در نزدیکی مرز ایالات متحده و مکزیک می‌شود.

برنده شدن در چنین مسابقات اتومبیل‌رانی برای خودروسازان مختلف سبب افزایش محبوبیت آن‌ها شده و عموما خودروهایی نیز که در مقام نخست این مسابقات قرار می‌گیرند از بازار فروش خوبی برخوردار هستند.

همانطور که پیش از این نیز گفتیم لکسوس برای کانسپت J201 از شاسی و پلتفرم LX 570 الهام گرفته و به همین جهت نیز این دو خودرو در بعدهای مختلف شباهت‌های زیادی با یکدیگر دارند.

البته این شباهت‌ها شامل بعد ظاهری نمی‌شود چراکه J201 از نسخه استاندارد شاسی‌بلند پرچم‌دار لکسوس بزرگتر بوده و ارتفاع بیشتری از زمین دارد. این افزایش ارتفاع سبب شده که کانسپت مذکور بتواند تجهیزات و امکانات بیشتری را با خود حمل کند و این موضوع برای یک خودرو آفرود مزیت فوق‌العاده‌ای محسوب می‌شود.

این افزایش ارتفاع به واسطه بهره‌گیری از اجزای تعلیق ساخت Icon Vehicle Dynamics حاصل است،  بدین صورت که خودرو مذکور در محور جلو ۱۲۲ میلی‌متر و در محور عقب ۱۰۴ میلی‌متر ارتفاع بیشتری از سطح زمین دارد.

این کانسپت روی سپر جلو از نمونه CBI Offroad بهره برده است. این سپر می‌تواند در مسیرهای خارج از جاده‌ای و آفرود به خوبی از خودرو محافظت کند و یک آپشن فوق‌العاده به خصوص برای مسابقات رالی Rebelle Rally است.

علاوه‌بر این سپر یک وینچ و چراغ نواری‌ به طول ۷۶۲ میلی‌متر نیز در نمای روبرو این خودرو به چشم می‌خورد. در نمای عقب اما سپر CBI Offroad جای خود را به یک نمونه استاندارد داده و دیگر خبری از خلاقیت‌ها و ولخرجی‌های خاص لکسوس نیست. سپری که اگر در محور عقب نیز شاهد حضور آن بودیم قطعا خودرو از لحاظ امکانات آفرود از دیگر رقبای خود جلو می‌افتد.

 

طراحی کانسپت جدید لکسوس

علاوه‌بر یک سپر استاندارد در نمای عقب نردبان، بازوهای دوگانه، چرخ زاپاس و نورافکن نیز به چشم می‌خورند. همچنین یک محفظه مخصوص حمل آب نیز در قسمت انتهایی خودرو تعبیه شده که ظرفیتی برابر با ۵ گالن دارد و در مواقع لزوم می‌تواند سرنشینان خودرو را از آب بی‌نیاز کند.

کمپانی لکسوس در خصوص رینگ و لاستیک نیز اصلا خساست به خرج نداده و شاهد حضور رینگ‌های x 8 Evo Corse DakarZero  و تایرهای همه‌جاروی 285/70 R17 General Grabber X3 بر روی این کانسپت هستیم. در کنار این موارد دیسک‌های ترمز و کالیپرهای J201 نیز به نسبت نسخه استاندارد  LX 570 قوی‌تر شده‌اند.

یک موتور ۵.۷ لیتری هشت سیلندر خورجینی بر روی این کانسپت قرار گرفته است. این موتور با توجه به بهبودهای فنی متعدد و نصب سوپرشارژر Magnusson TVS 1900  توانایی تولید ۵۵۰ اسب بخار قدرت و ۷۴۵ نیوتن متر گشتاور را دارد.

موتور مذکور با موتورهای نصب شده معمولی بر روی خودروهای آفرود فرق داره و از طریق اسنورکل (لوله انتقال هوا) و کمپرسور آفرود خاص خود تنفس می‌کند. به‌علاوه ارتباط این موتور تقویت شده با چرخ ها نیز از طریق دیفرانسیل‌های مقاوم‌تر بادی ممکن شده است.

لکسوس در درون کابین این کانسپت مفهومی سنگ تمام گذاشته و تجهیزات اتاقک نیز به‌روزرسانی شده اند. یک رابط کاربری خاص با نام ARB Linx Accessory Interface به منظور مدیریت تجهیزات اضافی داخل کابین در نظر گرفته شده که کار را برای سرنشینان خودرو راحت‌تر می‌کند.

علاوه‌بر محفظه آبی که در قسمت عقبی خودرو دیده می‌شود یک محفظه آلومینیومی نیز در درون کابین تعبیه شده تا به کمک آن کمیپن و آفرودسواری برای سرنشینان این خودرو راحت باشید. در واقع این محفظه آلومینیومی محلی برای نگه‌داری تجهیزات سفر در درون شاسی‌بلند مفهومی J201 است.

 

همانطور که پیش از این نیز عنوان کردیم هدف لکسوس از معرفی این کانسپت حضور در رقابت‌های رالی Rebelle Rally  است. شنیده‌ها حاکی از آن است که تیم لکسوس برای شرکت در این مسابقات راشل کرافت (Rachelle Croft)  و تیلور پاولی (Taylor Pawley) است و این دو راننده قصد دارند J201 را برانند. با این اوصاف طبیعی است که این خودرو پیش از آغاز مسابقات به مرحله تولید برسد.

باید منتظر ماند و دید که تلاش تیم لکسوس و شرکت اکسپدیشن اوورلند چه نتیجه‌ای خواهد اشت و آیا J201 می‌تواند مقام اول رقابت‌های رالی Rebelle Rally را از آن خود کند یا خیر.

نویسنده: زهرا ملکی