خودروهای کم فروش سال ۲۰۲۰

۲۴ بهمن ۱۳۹۹ خودروهای کم فروش سال ۲۰۲۰

صنعت خودروسازی طی یک سال گذشته چالش‌های فراوانی را پشت سر گذاشته است و با شروع سال ۲۰۲۱ میلادی امید می‌رود این صنعت بتواند دوباره به روال صعودی روزهای گذشته خود بازگردد. شیوع ویروس کرونا در سال ۲۰۲۰ سبب شد که صنعت خودروسازی نیز همچون دیگر صنایع با کاهش قابل توجه فروش و کوچکتر شدن بازار هدف خود مواجه شود. اتفاقی که ضربه‌های شدید و سنگینی را به خودروسازان وارد کرده و سبب شد برنامه‌ریزی‌های آن‌ها به طور اساسی تغییر کند.

حتی پرفروش‌ترین خودروهای موجود در بازار نیز در سال ۲۰۲۰ با کاهش قابل توجه تقاضا مواجه شدند و این روند در خصوص خودروهای نه چندان محبوب نیز با شدت بیشتری رخ داده است.

وب سایت خودرویی iSeeCars که در حوزه قیمت‌گذاری و خرید و فروش خودروها فعالیت می‌کند به تازگی با بررسی بیش از ۷۰۰ هزار خودرو لیستی از محصولاتی را ارائه داده است که در طی یک سال گذشته با کاهش اقبال عمومی مواجه شده‌اند. به عبارت دیگر لیست مذکور، خودروهایی را معرفی می‌کند که در طی یک سال گذشته کمتر مورد اقبال بازار خودرو واقع شده‌اند.

لیست ۱۰ گانه وب‌سایت iSeeCars

کاهش فروش در سال ۲۰۲۰

جایگاه نخست لیست مذکور را فورد اسکیپ به خود اختصاص داده است. بیش از ۹۰% از مدل‌های ارائه شده از این خودرو در وب سایت iSeeCars تولیدی سال ۲۰۲۰ بوده و همین موضوع حکایت از آن دارد که فورد اسکیپ در سال ۲۰۲۰ محبوبیت چندان بالایی بین مشتریان بازار خودرو نداشته است. البته علت این عدم محبوبیت را نمی‌توان در کارایی پایین و عملکرد ضعیف این محصول فورد جستجو کرد. کما اینکه فورد اسکیپ تا پیش از این و در سال‌های گذشته محصول نسبتا محبوبی در مقایسه با دیگر محصولات فورد به حساب می‌آمد.

واقعیت این است که فورد با ارائه برانکو اسپرت مدل ۲۰۲۱ دیگر نتوانست بازار اسکیپ را نیز نگه دارد و پس از عرضه این خودرو خریداران فورد اسکیپ ترجیح می‌دهند به سراغ برانکو اسپرت جدید بروند. علت این ترجیح آن است که برانکو اسپرت در کنار برچسب قیمتی معقول‌تر پکیجی از قابلیت‌های آفرود و اسپرت را نیز در اختیار سرنشینان خود قرار می‌دهد. پکیجی که خود به تنهایی سبب جذابیت بالای این محصول شده است.

در رتبه دوم، محصول دیگر فورد یعنی اکو اسپرت قرار دارد. بیش از ۷۱ درصد از فورد اکو اسپرت‌های عرضه شده در وب سایت iSeeCars تولیدی سال ۲۰۲۰ هستند و همین موضوع نشان می‌دهد که اکثر خریداران این خودرو در سال ۲۰۲۰ به دنبال فروش خودروی خود بوده و چندان تمایلی به حفظ آن ندارند. در واقع این گزارش حکایت از کاهش اقبال خریداران خودرو نسبت به این محصول دارد.

خودروهای اکسپدیشن با عرضه بیش از ۶۱ درصدی، خودرو مکس با عرضه نزدیک به ۶۰ درصد و رنجر با عرضه حدودا ۵۲ درصد از دیگر محصولاتی هستند که در این لیست جا خوش کرده‌اند. از دیگر محصولاتی که عرضه نمونه‌های صفر کیلومتر آن‌ها به نسبت دیگر خودروها بیشتر بوده می‌توان به شورولت بولت (حدودا ۶۹ درصد)، کرایسلر ۳۰۰ (۵۲ درصد)، داج چارجر (بیش از۵۱ درصد) و بیوک انویژن (بیش از ۵۱ درصد) اشاره کرد.

هیوندا سانتافه تنها محصول غیر آمریکایی است که در لیست این وب سایت به چشم می‌خورد. علت عدم تمایل خریداران این خودرو آن است که هیوندای سانتافه را در مدل ۲۰۲۱ به همراه تجهیزات و امکانات بیشتری عرضه کرده است. ضمن آنکه فاصله قیمتی هیوندای سانتافه ۲۰۲۱ با نمونه ۲۰۲۰ آن چندان زیاد نیست و با این شرایط طبیعی است که خریداران تمایل بیشتری نسبت به هیوندا سانتافه ۲۰۲۱ از خود نشان بدهند.

کاهش فروش خودرو در سال ۲۰۲۰ هر چند امری زیانبار برای خودروسازان محسوب می‌شود اما مشتریان بازار خودرو می‌توانند از این اتفاق سود ببرند. با توجه به آنکه قیمت خودرو با گذشت یک سال از زمان تولید آن و البته در بازارهای خودروی خارجی به میزان قابل توجهی کاهش قیمت را تجربه می‌کند، خریداران می‌توانند محصولات موردنظر خود را در مدل پایین‌تر و صد البته با پرداخت کمتر در اختیار داشته باشند.

نویسنده: زهرا ملکی