بررسی مشخصات فنی ری را ایران خودرو

۱۳ اسفند ۱۴۰۲ بررسی مشخصات فنی ری را ایران خودرو

خودروهای کراس اوور این سال‌ها، سلطان بلامنازع بازار خودرو در سراسر جهان محسوب می‌شوند. ازاین‌رو، خودروسازان بزرگ داخلی، یعنی ایران خودرو و سایپا نیز محصولاتی را معرفی کرده‌اند تا بتوانند در رقابت با خودروهای چینی سهمی از بازار کراس اوورها در ایران داشته باشند.

اولین کراس اوور ملی ایران خودرو با نام ری را در اواخر سال ۱۴۰۲ روی خط تولید قرار گرفت. پروژه تولید این خودرو از اواخر دهه ۹۰ با نام K125 شروع شد و برای اولین بار در تیر ماه ۱۴۰۱ در معرض دید خبرنگاران قرار گرفت. طراحی و تولید ری را ایران خودرو روی پلتفرم متعلق به نسل دوم پژو ۲۰۰۸ انجام شده است. ری را در زبان مازندرانی به معنی باران و همچنین پرنده‌ای کوچک‌تر از گنجشک است.

مزایا و معایب

+ طراحی مدرن‌تر از خودروهای ایرانی

+ قدرت مناسب پیشرانه

+ فول آپشن‌ترین خودرو ایرانی

– قیمت احتمالی بالا

مشخصات فنی

ایران خودرو برای طراحی ری را از پلتفرم IKP1 استفاده کرده که نوع ارتقایافته پلتفرم PF1 گروه خودروسازی پژو سیتروئن به حساب می‌آید. نسل دوم پژو ۲۰۰۸ روی این پلتفرم ساخته شده است.

ری را ایران خودرو از پیشرانه EF7P TC بهره می‌برد که یک موتور ۴ سیلندر توربو به حجم ۱.۷ لیتر و به عبارت دقیق‌تر ۱۶۴۵ سی‌سی است. بیشینه قدرت و گشتاور موتور ری را ۱۶۰ اسب بخار و ۲۴۰ نیوتن.متر است که برای یک کراس اوور کوچک مناسب به نظر می‌رسد. برای مقایسه باید بدانید که پژو ۲۰۰۸ مدل ۲۰۲۴ به یک پیشرانه ۳ سیلندر ۱.۲ لیتری با قدرت ۱۳۶ اسب بخار مجهز است.

قدرت این پیشرانه از طریق گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود و خبری از تولید نسخه دستی ریرا نیست. گیربکس اتوماتیک معمولی کاربرد و کاربری ساده‌تر و راحت‌تری از جعبه دنده CVT و گیربکس دوکلاچه دارد.

شتاب ایران خودرو با این مشخصات ۱۰.۴ ثانیه اعلام شده است که احتمالا با بنزین ایرانی کمی بیشتر خواهد بود. حداکثر سرعت ریرا نیز ۱۹۵ کیلومتر بر ساعت است.

آن‌طور که اعلام شده ایکو ری را در هر ۱۰۰ کیلومتر ۷.۳ لیتر بنزین مصرف می‌کند که در حد رقبای مونتاژی است.

نسخه برقی ری را ایران خودرو در دومین نمایشگاه تحول صنعت خودرو معرفی شد تا بعد از ورود مدل بنزینی، با گسترش زیرساخت خودروهای برقی و همین‌طور دستیابی خودروسازان داخلی به فناوری‌های روز، ری را برقی را هم سالیان آینده در بازار ببینیم.

مشخصات کلی

نوع موتور خودرو

خطی بنزینی

حجم موتور

۱.۷ لیتر

سیلندر / سوپاپ

۴ / ۱۶

تنفس موتور

توربوشارژر

قدرت

۱۶۰ اسب بخار

گشتاور

۲۴۰ نیوتن.متر

گیربکس

۶ سرعته اتوماتیک

محور محرک

دیفرانسیل جلو

شتاب

۱۰.۴ ثانیه

سرعت

۱۹۵ کیلومتر بر ساعت

مصرف سوخت

۷.۳ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر

استاندارد آلایندگی

یورو ۵

فرمان

برقی

بدنه

کراس اوور کوچک

نوع رینگ

آلومینیومی

ابعاد و ظرفیت ‌ها

طول

۴۳۳۴ میلیمتر

عرض

۲۰۷۷ میلیمتر

ارتفاع

۱۶۳۸ میلیمتر

فاصله محورها

۲۶۰۵ میلیمتر

وزن خالص

۱۴۲۵ کیلوگرم

تعداد سرنشین

۵ نفر

ظرفیت صندوق عقب

۴۱۰ لیتر

حجم مخزن سوخت

۵۰ لیتر

قطر رینگ

۱۸ اینچ

طراحی ظاهری

طراحی ری را ایران خودرو

ری را ایران خودرو روی پلتفرم نسل دوم پژو ۲۰۰۸ ساخته شده است و به همین دلیل، ابعاد و اندازه مشابهی با همتای فرانسوی دارد.

طراحان ایران خودرو برای ظاهر ریرا از خودروهای روز و مدرن الهام گرفته‌اند و سعی کرده‌اند چهره‌ای اسپرت و جدید برای آن درست کنند که از این نظر شباهت‌هایی به هیوندای سانتافه ۲۰۲۱، لاماری ایما و ام و ام X22 پرو دارد. بر اساس ترند روز دنیا، دی‌لایت‌ها در قابی باریک و دو طرف در کاپوت کشیده شده است. در وسط چهره ایکو ریرا جلوپنجره مشبک و بزرگی دیده می‌شود که در کناره‌های آن چراغ‌های اصلی نصب شده‌اند. در پایین سپر هم ورودی بزرگ هوا قرار دارد و دو طرف آن نیز مه‌شکن‌ها در قاب مشکی نصب شده‌اند.

کراس اوور ملی ایران خودرو در نمای جانبی شباهت زیادی به پژو ۲۰۰۸ دارد و خط شانه‌ای و حجم‌های روی درها، این خودرو را کشیده‌تر نشان می‌دهد. ستون‌ها و سقف با رنگ مشکی متفاوت از بقیه بدنه هستند. ستون C عریض‌تر از پژو ۲۰۰۸ است و شیب بیشتری دارد و نشان می‌دهد طراحان قصد داشته‌اند کراس‌اوور اسپرت‌تری از همتای فرانسوی عرضه کنند. دور تا دور خودرو از سپرها و قوس چرخ‌ها و پایین درها را پلاستیک مشکی رنگی پوشانده است.

در نمای عقب چراغ‌ها با گرافیک یخی دیده می‌شوند. تریم دو رنگ بدنه از این زاویه بیشتر به چشم می‌آید، چرا که یک خط پهن مشکی رنگ روی در صندوق کشیده شده است و به قاب سیاه شیشه عقب و همین طور اسپویلر مشکی رنگ روی در صندوق متصل است.

طراحان ایرانی تلاش کرده‌اند با اضافه کردن دو سراگزوز به روی سپر، ظاهر اسپرت‌تری را در نمای عقب برای کراس اوور ملی پدید آورند.

هر چند ری را ایران خودرو در مقایسه با محصولات روز جهانی، چندان چشم‌گیر و جذاب نیست، اما طراحی خودرو ایرانی را یک پله جلوتر برده است.

طراحی داخلی

کابین ری را ایران خودرو

همان‌طور که طراحان ایران خودرو برای بدنه محصول جدید از المان‌ها و ترندهای روز استفاده کرده‌اند، در طرح کابین نیز از عناصر مدرن و امروزی بهره گرفته‌اند.

اولین موردی که در کابین ری را ایران خودرو به‌عنوان یک محصول داخلی توجه را جلب می‌کند، نمایشگرهای به‌هم‌پیوسته روی داشبرد است. هر کدام از این نمایشگرها ۱۲ اینچی هستند.

غربیلک فرمان از نوع D کات (برش‌خورده) است و دکمه‌های روی آن امکان کنترل بعضی سیستم‌ها را به راننده می‌دهد.

در کنسول وسط یک اهرم دنده خلبانی دیده می‌شود و در کنار آن دکمه‌ها و کنترل‌هایی برای اتوپارک، کنترل حرکت در سربالایی و… در دسترس راننده قرار دارد.

با توجه به اینکه ری را جدیدترین و رده‌بالاترین محصول داخلی ایران خودرو است، انتظار می‌رود متریال کیفیت مناسبی داشته باشد، هر چند از این نظر از رقبای چینی مونتاژی پایین‌تر است. رویه داشبورد با مواد نرمی ساخته شده است و صندلی‌ها از جنس چرم و پارچه هستند.

از نظر ابعاد و اندازه کابین، ری را ایران خودرو وضعیتی مشابه با پژو ۲۰۰۸ دارد و فضای مناسبی را در اختیار ۴-۵ نفر قرار می‌دهد. گنجایش صندوق عقب ری را ۴۱۰ لیتر است که به‌عنوان یک کراس اوور کوچک کافی به نظر می‌رسد.

آپشن ها و امکانات

ایکو ری را جدیدترین و رده‌بالاترین محصول ایران خودرو است و جای تعجب ندارد که بیشترین امکانات و تجهیزات را در بین خودروهای ملی ایران داشته باشد.

کروز کنترل، سیستم حرکت در سربالایی و سرازیری، اتوهلد، دوربین ۳۶۰، آی کانکت (خودرو متصل)، سیستم کنترل پایداری و کشش، ترمز کمکی، سنسور پارک جلو، سنسور پایش فشار باد تایر، صندلی برقی راننده و سرنشین جلو، چراغ گردشی، در برقی صندوق با حسگر پا و سنسور باران از مهم‌ترین آپشن‌های ری را ایران خودرو است و فعلا فول‌آپشن‌ترین ماشین تولید داخل به حساب می‌آید.

البته امکاناتی مثل هشدار نقطه کور، ترمز اضطراری اتوماتیک و شارژر وایرلس در فهرست تجهیزات ریرا ایران خودرو دیده نمی‌شود.

کروز کنترل

دارد

کروز کنترل هوشمند

ندارد

کنترل ایستایی در سربالایی

دارد

کنترل سرعت در سرازیری

دارد

کنترل کشش

دارد

کنترل پایداری

دارد

اتو پارک

ندارد

سنسور جلو

دارد

سنسور عقب

دارد

رادار نقطه کور

ندارد

رادار تغییر لاین

ندارد

رادار تصادف جلو

ندارد

رادار تصادف عقب

ندارد

ترمز ضدقفل

دارد

توزیع نیروی ترمز

دارد

ترمز کمکی

دارد

ترمز اضطراری

ندارد

ترمز پارک برقی

دارد

پدال شیفتر

ندارد

اتولایت

دارد

چراغ روز

دارد

دکمه‌های کنترلی فرمان

دارد

گرم‌کن فرمان

ندارد

نمایشگر اطلاعات و سرگرمی

دارد

ناوبری

دارد

نمایشگر هدآپ

ندارد

دوربین عقب

دارد

دوربین ۳۶۰ درجه

دارد

کیسه هوا

دارد

ورود بدون کلید

دارد

استارت بدون کلید

دارد

تهویه اتوماتیک

ندارد

صندلی برقی راننده

دارد

صندلی برقی سرنشین جلو

دارد

گرمکن صندلی جلو

ندارد

سردکن صندلی جلو

ندارد

ماساژور صندلی جلو

ندارد

آینه بغل برقی

دارد

گرم‌کن آینه بغل

دارد

پانوراما

ندارد

سانروف

ندارد

قیمت ری را ایران خودرو در بازار

نمای عقب ری را ایران خودرو

ری را ایران خودرو اولین کراس اوور ملی است که در زمستان ۱۴۰۲ روی خط تولید قرار گرفته است و سال ۱۴۰۳ تحویل آن به مشتریان آغاز می‌شود. در حال حاضر قیمت خودرو ری را تعیین نشده است، اما با توجه به افزایش قیمت محصولات ایران خودرو برای سال ۱۴۰۳، می‌توان قیمت یک میلیارد تومان را برای فول‌آپشن‌ترین محصول داخلی پیش‌بینی کرد. البته باید دید که آیا خریداران تمایل دارند این مبلغ را برای ریرا ایران خودرو پرداخت کنند یا خودروهای مونتاژی چینی را به آن ترجیح می‌دهند.

رقیب اصلی ری را در بازار ایران، سایپا آریا است که هنوز تولید آن آغاز نشده است. ام وی ام X22 پرو و هایما S5 دیگر خودروهایی هستند که ری را می‌تواند با آنها رقابت کند.

فروش فوری خودرو

نویسنده: میلاد قزللو / عکاس: میلاد قزللو