تاریخچه تویوتا کرولا؛ پرفروش ترین خودرو تاریخ

۲۵ مرداد ۱۴۰۲ تاریخچه تویوتا کرولا؛ پرفروش ترین خودرو تاریخ

تویوتا کرولا به عنوان یکی از برگ‌های برنده کمپانی ژاپنی، به عنوان پرفروش‌ترین خودرو تاریخ دنیا شناخته می‌شود. کرولا از سال ۱۹۶۶ در دوازده نسل عرضه شده و تا امروز بیش از ۵۰ میلیون دستگاه از آن ساخته و به دست خریداران رسیده است. این خودرو از ابتدا در بازارهای مختلفی مثل ژاپن، اروپا، آمریکا، استرالیا و برخی کشورهای آفریقایی، با طراحی متفاوت در نمای جلو و عقب خودرو، عرضه می‌شد و این رویه تا نسل فعلی آن ادامه پیدا کرده است.

نسل اول: ۱۹۶۶ تا ۱۹۷۰

نسل اول تویوتا کرولا

تویوتا کرولا برای پاسخ به نیاز خریداران قشر متوسط و ضعیف جامعه، طراحی شد. این خودرو بیش از حد ساده بود و خریداران دنبال خودرویی بودند که در کنار قیمت مناسب، کمی امکانات لوکس هم داشته باشد. پس کرولا دوباره طراحی شد. نسخه پیش‌تولید نسل اول، مشکلات عجیبی داشت. برای مثال سیستم تعلیق کرولا در ۵۰۰ متر آزمایش اولیه، از هم پاشید. پیشرانه‌های اولیه خوب نبودند و مشکلاتی از این دست. اما با رفع مشکلات این خودرو، نسل اول تویوتا کرولا بعد از چهار سال، در سال ۱۹۶۶ عرضه شد و توانست نظر مثبت خریداران را جلب کند. این خودرو در انواع سدان، کوپه و استیشن طراحی شد و از موتورهای ۱.۱ لیتری به قدرت ۶۰ و ۷۳ اسب بخار و همچنین موتور ۱.۲ لیتری ۶۵ و ۷۸ اسب بخاری بهره می‌برد.

نسل دوم: ۱۹۷۰ تا ۱۹۷۸

نسل دوم تویوتا کرولا

در طراحی نسل دوم تویوتا کرولا، سعی شد تا با داشتن اتاقی با گوشه‌های دایره‌ای، آیرودینامیک بهتری داشته باشد. بدنه کمی بزرگ‌تر شد و همچنین از موتورهای قوی‌تر ۱.۴ و ۱.۶ لیتری در کنار موتور ۱.۲ لیتری نیز استفاده شد. ضعیف‌ترین موتور، ۶۸ اسب بخار قدرت داشت و قوی‌ترین هم ۱۱۵ اسب بخار که دو کاربراتوره بود. همچنین برای این سری E20 تویوتا کرولا، خریدار می‌توانست گیربکس‌های ۵ سرعته نیز سفارش دهد. این خودرو در نسخه‌های اسپرت با نام‌های Sprinter Trueno و کرولا لوین نیز عرضه شد.

نسل سوم: ۱۹۷۴ تا ۱۹۸۱

نسل سوم تویوتا کرولا

اولین هدف در نسل سوم تویوتا کرولا، افزایش کیفیت رانندگی بود. پس خودرو کمی بزرگ‌تر شد و کیفیت مواد داخل کابین نیز بالاتر رفت. همچنین برای افزایش ایمنی، جلو و عقب خودرو به صورتی طراحی شد که جاذب انرژی تصادف باشد. ضمن اینکه برای اولین بار در تاریخ تویوتا، از تونل باد برای بررسی آیرودینامیک بدنه استفاده شد. نسل سوم کرولا دارای تنوع اتاق بالایی بود که شامل سدان دو و چهار درب، کوپه دو درب، استیشن سه و پنج درب، دو درب هاردتاپ، سه درب لیفت‌بک و همچنین سه در ون برای مصارف تجاری و باری می‌شد. جالب اینجاست که این نسل از کرولا در ژاپن فروش چندانی نداشت اما در دنیا با فروش ۳ میلیون و ۷۵۵ هزار و ۲۹ دستگاه، موفقیت زیادی برای تویوتا به ارمغان آورد.

نسل چهارم: ۱۹۷۹ تا ۱۹۸۷

نسل چهارم تویوتا کرولا

طراحی نسل چهارم تویوتا کرولا، با یک طرح جعبه‌ای شکل همراه بود. جلوپنجره برخلاف مدل‌های قبلی، ساده و یک تکه طراحی شد و همچنین، چراغ‌ها در برخی از بازارها به صورت مستطیلی و در بعضی از بازارها به صورت گرد چهارتایی بودند. تویوتا برای این خودرو، یک پیشرانه جدید ۱.۵ لیتری به قدرت ۷۹ اسب بخار را در نظر گرفت که در کنار قدرت مناسب، مصرف سوخت خوبی هم داشت. همچنین پیشرانه‌های ۱.۳ لیتری و ۱.۶ لیتری ۱۶ سوپاپ نیز قابل انتخاب بود. یک موتور ۱.۸ لیتری هم برای ماه‌های اول در دسترس خریداران قرار داشت که با به‌روزرسانی دیگر پیشرانه‌ها، از خط تولید کنار رفت.

کرولا نسل چهارم در سال‌های پس از بحران نفتی عرضه شد و با توجه به نیاز بازار به  خودروهای کم‌مصرف و اقتصادی، به خاطر قیمت مناسب و پیشرانه‌های کم‌حجم، گزینه خوبی برای خریداران به نظر می‌رسید. ضمن اینکه برای بازار ژاپن نیز، امکان سفارش پیشرانه انژکتوری هم فراهم بود. همچنین برای اولین بار، موتور دیزل هم روی تویوتا کرولا قرار گرفت. از این نسل کرولا نزدیک به ۴ میلیون و ۷۳۰ هزار دستگاه فروخته شد که باز هم آن را تبدیل به پرفروش‌ترین خودرو دنیا کرد.

نسل پنجم: ۱۹۸۳ تا ۱۹۸۷

نسل پنجم تویوتا کرولا

ظاهر این نسل، شباهت زیادی به نسل قبلی داشت. طراحی داخل به کلی دگرگون شده بود و برای اولین بار، کرولا به صورت دیفرانسیل جلو هم عرضه شد. برای نسل پنجم هم طیف کاملی از موتورها در نظر گرفته شده بود که از ۱.۳ لیتری تا ۱.۵ و ۱.۶ و دیزل ۱.۸ لیتری قابل انتخاب بود. همچنین برای اولین بار، گیربکس اتوماتیک ۴ سرعته هم در لیست امکانات این خودرو قرار گرفت. ضمن اینکه نسخه‌ای از این خودرو با بدنه سه درب لیفت بک و چراغ های مخفی شونده برای جذب هرچه بیشتر جوانان طراحی شد. تویوتا کرولا نسل پنجم در بازار آمریکا از سال ۱۹۸۵ به نام شورلت نوا هم فروخته شده است.

نسل ششم، ۱۹۸۷ تا ۱۹۹۲

نسل ششم تویوتا کرولا

در این نسل، تویوتا کرولا دیگر به صورت دیفرانسیل عقب عرضه نشد و به جای آن، نمونه دو دیفرانسیل به فروش رسید. ضمن اینکه غالب خودروهای تولیدی از این نسل، به شکل دیفرانسیل جلو بودند که هم هزینه‌های تولید و هم هزینه‌های نگهداری و وزن کلی خودرو را کاهش می‌داد. آیرودینامیک‌تر شدن خودرو به همراه موتورهای پیشرفته‌تر، مصرف سوخت کرولا را که یکی از برگ‌های برنده آن بود، پایین نگاه می‌داشت. برای این خودرو، یک پیشرانه ۱.۶ لیتری سوپرشارژ با ۱۶۵ اسب بخار قدرت نیز در دسترس بود. کرولا E90 در ژاپن بیش از ۳۰۸ هزار دستگاه فروخت که این رکورد تا ۲۰ سال بعد که توسط خود تویوتا شکسته شد، همچنان پابرجا بود. این نسل از تویوتا کرولا در آفریقای جنوبی تا سال ۲۰۰۶ تولید شد.

نسل هفتم: ۱۹۹۱ تا ۲۰۰۲

نسل هفتم تویوتا کرولا

نسل هفتم کرولا در سال ۱۹۹۱ با بدنه‌ای بزرگتر، سنگین‌تر و البته آیرودینامیک‌تر، معرفی شد. دیگر خبری از دیفرانسیل عقب یا دو دیفرانسیل نبود و در کنار گیربکس‌های ۳ تا ۵ سرعته دستی و اتوماتیک، یک گیربکس دستی ۶+۱ سرعته هم در نظر گرفته شد. موتورها به حجم‌های ۱.۳ و ۱.۵ و ۱.۶ لیتری بودند و همچنین دو موتور ۲ و ۲.۲ لیتری دیزل هم برای آن قابل خریداری بود. از این نسل تویوتا کرولا برای اولین بار، نسخه TRD با موتور ۲ لیتری تنفس طبیعی ۱۸۰ اسب بخاری هم طراحی شد که ۹۹ دستگاه از آن به فروش برسد، اما به خاطر قیمت بسیار زیادش، فقط ۱۰ دستگاه فروخته شد.

نسل هشتم، ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۲

نسل هشتم تویوتا کرولا

در سال‌هایی که بیش از پیش، بحث مصرف سوخت اهمیت پیدا کرده بود و پیشرانه‌ها فقط به صورت انژکتوری طراحی می‌شدند، تویوتا تصمیم گرفت تا با به‌روزرسانی کامل موتورهایش، آنها را از نظر مصرف سوخت و قدرت تولیدی، ارتقا دهد. از این رو سعی کرد تا پیشرانه‌هایی طراحی کند که در بازه وسیع‌تری، بیشترین گشتاور تولیدی را داشته باشند. سرسیلندرها تمام‌آلومینیومی طراحی شدند تا وزن موتورها کاسته شود و خنک‌کاری بهتری داشته باشند و همچنین از انژکتورهای تمام‌برقی در موتورهای دیزل استفاده کرد. بدنه آیرودینامیک‌تر طراحی شد و کاهش وزن خودرو در دستور کار قرار گرفت. تویوتا با این نسل از کرولا که دوباره در نسخه‌های دو دیفرانسیل نیز عرضه می‌شد، در مسابقات ۱۹۹۹ رالی جهانی به مقام قهرمانی رسید. این نسل تویوتا کرولا از ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۰ به طور کلی همراه با موتورهای جدید به‌روز شد.

نسل نهم: ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۷

نسل نهم تویوتا کرولا

تویوتا برای ورود به قرن ۲۱ نیاز داشت تا کرولا را متحول کند. خودرویی که ۲۰ درصد از فروش جهانی تویوتا را در دست داشت، با چهره‌ای کاملا مدرن و آیرودینامیک بهتر وارد میدان شد. ۹ پیشرانه برای آن در نظر گرفته شد که برخی از آنها از سیستم زمان‌بندی متغیر باز شدن سوپاپ نیز بهره می‌بردند. گیربکس‌ها نیز از ۴ سرعته اتوماتیک تا ۵ و حتی ۶ سرعته دستی قابل سفارش بود و یک گیربکس ۵ سرعته AMT نیز برای کرولا جدید در نظر گرفته شد. این خودرو، اولین ساخته تویوتا بود که داخل آن توسط یک تیم مخصوص طراحی داخلی، شکل گرفت. نسخه‌ای از تویوتا کرولا هاچبک با موتور ۲ لیتری سوپرشارژ به قدرت ۲۱۵ اسب بخار عرضه شد که جوابی به فولکس واگن گلف GTi بود. تویوتا با نسل نهم کرولا به فروش بیش از ۳۰ میلیون دستگاه رسید.

نسل دهم: ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۳

نسل دهم تویوتا کرولا

در این نسل، تویوتا کرولا در بازار ژاپن نه تنها با موتورهای متفاوتی از دیگر بازارها عرضه شد، بلکه از نظر ابعاد نیز کمی کوچک شد تا قوانین دولت ژاپن را پوشش دهد. ضمن اینکه در برخی از بازارها، بعضی اتاق‌های این خودرو با نام‌های آئوریس و بلید به فروش رسید تا همخوانی با دو محصول دیگر تویوتا یعنی یاریس و آونسیس داشته باشد. برای نسل دهم پیشرانه‌های مختلفی قابل سفارش بود و نسخه هیبریدی نیز با کمک قوای محرکه پریوس، طراحی شد. ضمن اینکه یک پیشرانه ۳.۵ لیتری ۲۷۶ اسب بخاری برای رقابت با هاچبک‌های اسپرت اروپایی، روی آن قرار گرفت. از این نسل، کرولا با گیربکس CVT هم به بازار آمد.

نسل یازدهم: ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۹

نسل یازدهم تویوتا کرولا

هاچبک نسل یازدهم تویوتا کرولا در اروپا و ژاپن با نام آئوریس عرضه شد و حتی پلتفرم نسخه ژاپنی با دیگر مدل‌ها، متفاوت بود. موتورها در عین تنوع، زیر ۲ لیتر حجم داشتند و قوی‌ترین آنها یک پیشرانه ۲ لیتری بود که در بازارهای مختلف، ۱۴۰ تا ۱۵۱ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد. نسل یازدهم تویوتا کرولا تا سال ۲۰۱۸، سه بار فیس‌لیفت شد تا همچنان توان جذب مشتری را داشته باشد.

نسل دوازدهم: ۲۰۱۸ تا کنون

نسل دوازدهم تویوتا کرولا

این سری از تویوتا کرولا در سه اتاق هاچبک، سدان و استیشن عرضه شد که دارای طراحی متفاوتی از هم در جلو و عقب هستند. در کنار انواع پیشرانه و گیربکس، نمونه هیبریدی این نسل کرولا با موتور ۲ لیتری و قدرت ۱۸۰ اسب بخار است تا در کنار مصرف سوخت مناسب، خودرو تند و تیزی هم باشد. نسخه اسپرت نسل دوازدهم تویوتا کرولا با نام GR از یک موتور ۳ سیلندر توربوشارژ با ۱.۶ لیتر حجم استفاده می‌کند که توانایی تولید ۳۰۰ اسب‌ بخار قدرت را دارد و قوی‌ترین تویوتا کرولا تولیدی تاریخ است.

۵۰ میلیون دستگاه با کرولا

کرولا به عنوان پرفروش‌­ترین خودروی تاریخ شاخته می‌­شود که امسال و بعد از ۵۵ سال عرضه که از این نظر نیز یکی از باسابقه‌­ترین برندهای خودرویی به حساب می‌­آید، تولید ۵۰ میلیون دستگاهی خود را جشن گرفته است. به همین مناسبت، نسخه‌­های خاصی با اتاق سدان، استیشن و هاچ­بک از این خودرو و به نام 50 million edition و به صورت تولید محدود و فقط در کشور ژاپن عرضه خواهد شد. در نمای ظاهری، وجود رینگ­‌های مشکی مات که در مدل­‌های سدان و استیشن با سایز ۱ اینچ و در مدل هاچ­بک از نوع ۱۶ اینچی هستند، از موارد تمایز این نسخه‌­های خاص با مدل­‌های دیگر به شمار می‌­آید. ضمن اینکه وجود یک باله در عقب خودروها به رنگ مشکی براق و نوشته 50 million edition روی گلگیر جلو و جلوپنجره از دیگر نشانه‌­های این مدل خاص و تولید محدود هستند. ضمن اینکه خریداران برای رنگ بدنه نیز می­‌توانند از بین رنگ‌­های خاکستری متالیک، سفید صدفی، نقره‌ای، مشکی میکا و بژ ارتشی نیز یکی را انتخاب کنند که برای برخی از رنگ­‌ها، سقف نیز به رنگ مشکی خواهد بود.

تویوتا در داخل کابین این خودرو نیز سنگ تمام گذاشته است و از چرم به رنگ‌­های نارنجی، طلایی و قرمز استفاده کرده تا داخل کابین نیز از مدل‌­های معمولی متفاوت باشد. ضمن اینکه لوگوی 50 million edition داخل اتاق نیز در چندین جای مختلف دیده می‌شود. همچنین وجود پکیج سیستم ایمنی معروف به ADAS نیز به صورت استاندارد در این سری خاص دیده می‌­شود. این سیستم که نام آن مخفف عبارت advanced driving assistance systems است، شامل مجموعه‌­ای از برنامه‌­های ایمنی مثل رادار نقطه کور، سامانه جلوگیری از برخورد از پشت سر به خودروهای جلویی، اخطار خروج از خطوط جاده، رادار دید در شب و… می­‌شود.

در سینه هر سه اتاق کرولا نسخه۵۰ میلیونی یک پیشرانه ۱.۸ لیتری تنفس طبیعی به قدرت ۱۲۱ اسب بخار و ۱۴۲ نیوتن متر، قرار داده شده است که با توجه به هیبریدی بودن آنها، یک موتور برقی نیز در این خودروها نصب است. این موتور برقی دارای ۷۱ اسب بخار قدرت و ۱۶۳ نیوتن متر گشتاور است. به این ترتیب، مصرف سوخت این خودروها در حدود ۴.۴ تا ۴.۵ لیتر در هر صد کیلومتر خواهد بود. همچنین یک گیربکس CVT وظیفه انتقال قدرت به چرخ­های جلو را برعهده دارد که در مدل­‌های سدان و استیشن، امکان سفارش خودرو به صورت چهارچرخ محرک هوشمند نیز ممکن است. قیمت اعلامی برای مدل سدان برابر با ۲۴۸۱۸ دلار و برای مدل استشین و هاچ بک نیز به ترتیب برابر با ۲۵۲۴۸ و ۲۴۷۷۱ دلار تعیین شده است.

فروش فوری خودرو

نویسنده: علیرضا داودی