بررسی مشخصات فنی تویوتا کرولا کراس هیبریدی ۲۰۲۳

۲۷ خرداد ۱۴۰۱ بررسی مشخصات فنی تویوتا کرولا کراس هیبریدی ۲۰۲۳

تویوتا کرولا به عنوان پرفروش‌ترین خودرو تاریخ، از محبوبیت بسیار زیادی در جوامع و بازارهای مختلف دنیا برخوردار است. این خودرو باعث و بانی تولد محصولات دیگری در سبد کمپانی تویوتا نیز شده است و از دو سال پیش، برای افرادی که به دنبال داشتن یک ترکیب از کرولا و یک کراس‌اوور هستند، مدل کراس این شرکت نیز معرفی شده است. این روزها سری جدید هیبریدی این شرکت نیز رونمایی شده که به لطف تکنولوژی، مصرف سوخت کمتری نیز دارد.

در تاریخ خودروسازی تویوتا، نام‌های معروف و جاودانه زیادی وجود دارد که ازمیان  آنها می‌توان به لندکروزر، هایلوکس، کمری، سوپرا، سلیکا و…. اشاره کرد. اما بی‌شک، یکی از خاص‌ترین این محصولات، تویوتا کرولا است که این روزها عنوان پرتیراژترین خودرو تاریخ را به همراه دارد. محبوبیت این خودرو در دنیا باعث شده تا هم بسیاری خواهان آن باشند و هم تویوتا قدرت و جرات ریسک کردن روی این نام را برای تولید زیرشاخه هایی جدید داشته باشد. از این رو، سری کراس این خودرو برای افرادی که به دنبال داشتن یک کرولا کراس‌اوور یا یک تویوتا کراس‌اوور سایز کوچک بودند، در سال ۲۰۲۰ معرفی شد. برای این خودرو، خیلی زود تکنولوژی هیبرید در نظر گرفته شد و حالا کرولا کراس هیبرید با کمی تغییرات فنی، برای سال ۲۰۲۳ به فناوری پیشرفته‌تری که باعث مصرف سوخت کمتر آن می‌شود، مجهز شده است.
تویوتا کرولا کراس از همان پلتفرم مشترک با کرولا و CH-R استفاده می‌کند و در چین با نام فرونت‌لندر فروخته می‌شود و از نظر ابعادی، بین CH-R و تویوتا RAV-4 قرار می‌گیرد. سیستم هیبریدی این خودرو، پنجمین نسل از تکنولوژی هیبریدی تویوتا است که مصرف سوخت کمتر و راندمان حرکتی بالاتری دارد. سری هیبریدی کراس کرولا، در تمام مدل‌هایش به صورت استاندارد به سیستم حرکتی چهارچرخ دائم مجهز است و امکان سفارش آن به شکل تک دیفرانسیل، ممکن نیست.

مزایا و معایب

+ مصرف سوخت کمتر نسبت به قبل
+ آلایندگی بسیار کم
+ استهلاک پایین
+ امکانات قابل قبول
+ قیمت رقابتی
+ ظاهر جذاب‌تر از مدل هاچ‌بک
+ اتاق کاربردی‌تر از دیگر مدل‌ها

– عدم وجود نمونه تک دیفرانسیل
– صدای درشت پیشرانه
– شتاب پایین

مشخصات فنی

در حالی که مدل‌های هیبریدی قبلی این خودرو، هم موتور ۱.۸ لیتری دارند و هم با موتور ۲ لیتری عرضه می‌شوند، سری جدید فقط با موتور ۲ لیتری همراه است که در ترکیب با موتورهای الکتریکی حدود ۱۹۴ اسب بخار قدرت تولید می‌کند. گیربکس این سری نیز از نوع eCVT است که بیشتر در خودروهای هیبریدی استفاده می‌شود و از نظر اساس کاری، شبیه به جعبه دنده‌ CVT است. قابل ذکر است که هیبریدی‌های ۲ لیتری کرولا کراس، باتری ۴.۰۸ آمپرساعتی دارند، در حالی که توان باتری مدل‌های هیبریدی با موتور ۱.۸ لیتری، ۶.۵ آمپرساعت است. قدرت مدل هیبریدی از نمونه بنزینی حدود ۲۵ اسب بخار بیشتر بوده و یک ثانیه نیز زودتر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسد.

نوع موتور

خطی بنزینی + ۳ موتور الکتریکی
حجم موتور بنزینی

۲ لیتر

سیلندر / سوپاپ

۴ / ۱۶
تنفس موتور

تنفس طبیعی با تزریق مستقیم سوخت

حداکثر قدرت مجموع

۱۹۴ اسب بخار
حداکثر گشتاور

۱۹۰ نیوتن متر (پیشرانه بنزینی)

نسبت تراکم

۱۴ به یک
مصرف سوخت ترکیبی

۶.۳۵ لیتر در صد کیلومتر

بیشترین سرعت

۲۲۰ کیلومتر بر ساعت
شتاب صفر تا صد

۹.۲ ثانیه

گیربکس

اتوماتیک eCVT
محور محرک

دائم چهارچرخ

استاندارد آلایندگی

یورو ۶
سیستم فرمان

برقی

نوع بدنه

کراس اوور ۵ نفره سایز کوچک
نوع رینگ

آلومینیومی

ابعاد و ظرفیت ‌ها

طول

۴۴۶۰ میلیمتر
عرض

۱۸۲۵ میلیمتر

ارتفاع

۱۶۲۰ میلیمتر
فاصله بین محور جلو و عقب

۲۶۴۰ میلیمتر

فاصله از زمین

۲۰۵ میلیمتر
وزن خالص

۱۳۸۵ کیلوگرم

حجم مخزن سوخت

۳۶ لیتر
فضای صندوق بار

۷۵۰ قابل افزایش تا ۱۸۹۱ لیتر

تعداد سرنشین

۶ نفر
قطر رینگ

۱۷ و ۱۸ اینچ

آپشن ها و امکانات

کروز کنترل

دارد
کروز کنترل هوشمند

دارد

کنترل ایستایی در سربالایی

دارد
کنترل سرعت در سرازیری

دارد

کنترل کشش

دارد
کنترل پایداری

دارد

اتو پارک

ندارد
کمک کننده پارک برای جلو و عقب

ندارد

سنسور جلو

دارد
سنسور عقب

دارد

رادار نقطه کور

دارد
رادار تغییر لاین

دارد

رادار نگهدارنده در بین خطوط

ندارد
سیستم خودکار تعویض خطوط

دارد

رادار تصادف جلو

دارد
رادار تصادف عقب

دارد

سنسور شکست شیشه

ندارد
ترمز ضدقفل

دارد

تقسیم الکترونیکی نیروی ترمز

دارد

ترمز کمکی

دارد

ترمز اضطراری

دارد

ترمز پارک برقی

دارد
اتولایت

دارد

چراغ روز

دارد
چراغ بدرقه

ندارد

دکمه‌های کنترلی فرمان

دارد
گرم‌کن فرمان

ندارد

نمایشگر اطلاعات و سرگرمی

دارد
ناوبری

دارد

سازگاری با آیفون

دارد
سازگاری با اندروید

دارد

نمایشگر هدآپ

ندارد
دوربین عقب

دارد

دوربین جانبی

ندارد
دوربین ۳۶۰ درجه

ندارد

کیسه هوا

دارد
ورود بدون کلید

دارد

استارت بدون کلید

دارد
استارت از راه دور

ندارد

تهویه اتوماتیک

دارد
تهویه سرنشینان عقب

ندارد

صندلی برقی راننده

دارد
صندلی برقی سرنشین جلو

دارد

صندلی ردیف دوم برقی

ندارد
گرم‌کن صندلی جلو

دارد

گرم‌کن صندلی عقب

ندارد

سردکن صندلی جلو

ندارد
ماساژور صندلی راننده

ندارد

آینه بغل برقی

دارد
گرم‌کن آینه بغل

دارد

پانوراما

دارد
سانروف

دارد

طراحی ظاهری

نمای جلویی تویوتا کرولا کراس هیبریدی ۲۰۲۳

آخرین نسل کرولا به لحاظ ظاهری، بهترین نسل آن شناخته می‌شود و از طراحی‌های محافظه‌کارانه این خودرو در مدل‌های قبل‌تر، دور شده است. تویوتا با عرضه سری کراس این خودرو با یک طراحی زیباتر، سبد محصولات خود را گسترش داده است. این خودرو از نظر ابعاد بدنه، بالاتر از CH-R و پایین تر از RAV-4 قرار می‌گیرد و برای افرادی که به دنبال داشتن یک کراس‌اوور کامپکت و جمع و جور هستند، گزینه خوبی است. دماغه خودرو در برخی از تیپ‌ها، تفاوت‌های اندکی دارد اما شکل کلی آن، تغییری نکرده است. باربند سقفی یا همان روف‌ریل‌ها، برای یک سری مدل به صورت استاندارد وجود دارد و برای تریم‌های ضعیف‌تر به صورت آپشنال است. وجود چراغ‌های LED برای چراغ‌های بزرگ جلو نیز همین وضعیت را دارد و در مدل XSE به صورت استاندارد بوده اما برای دیگر مدل‌ها باید سفارش داده شود. برای این سری، تریم های LE، XLE، S و SE و در نهایت فول‌ترین تریم به نام XSE در نظر گرفته شده است.

طراحی داخلی

نمای داخلی تویوتا کرولا کراس هیبریدی ۲۰۲۳

طراحی فضای داخلی نیز برای مدل ۲۰۲۳ تغییری نکرده است و همه مدل‌ها به شارژر وایرلس و خروجی شارژر با پورت USB-C نیز مجهز هستند. البته که کیفیت صفحه نمایش مرکزی داشبرد، با حفظ همان ابعاد و اندازه قبلی، بیشتر شده است. کابین این خودرو در برخی از مدل‌ها دارای دسته‌های تعویض دنده در بخش پشتی فرمان نیز است. به جز سری XSE که برای صندلی‌ها پوشش چرمی دارد، صندلی بقیه مدل‌ها از نوع پارچه‌ای است.

نتیجه گیری

نمای پشتی تویوتا کرولا کراس هیبریدی ۲۰۲۳

قیمت برای خرید خودرو در مدل پایه برابر با ۲۸ هزار دلار است که در فول‌ترین نمونه به ۳۶ هزار دلار می‌رسد. سری بنزینی این خودرو رقبای توانایی مثل هیوندای کونا، مزدا CX30، کیا سول، هوندا HRV و فولکس‌ واگن تائوس دارد که در این میان در اکثر رتبه‌بندی‌ها، رتبه پنجم تا هفتم را کسب کرده است. البته که نسخه هیبریدی این خودرو، وضعیت بهتری دارد که قیمت رقابتی آن، بی‌تاثیر نیست. همه مدل‌های کراس کرولا به بسته ایمنی Toyota Safety Sense 3.0 مجهز هستند که شامل سامانه اعلام خروج از خطوط جاده، ایربگ زانو برای راننده، سیستم تشخیص عابر پیاده، سیستم کمک به فرمان‌گیری راحت تر، کروز کنترل هوشمند، سامانه حفظ خودرو در بین خطوط، نور بالا اتوماتیک، سیستم خواندن تابلوهای جاده، رادار تصادف عقب، دوربین نقطه کور و… می‌شود.

فروش آنلاین خودرو

نویسنده: علیرضا داودی