بررسی مشخصات تویوتا کرولا کراس ۲۰۲۲

۲۲ شهریور ۱۴۰۰ بررسی مشخصات تویوتا کرولا کراس ۲۰۲۲

کرولا (Corolla) را باید گاو شیره تویوتا دانست. یکی از پرفروش‌ترین خودروهای تاریخ صنعت خودروسازی و یکی از پرفروش و پرسودترین محصولات تولیدی برند ژاپنی تویوتا. در نتیجه این حقیقت که با اوج‌گیری فروش چشمگیر کلاس کراس اوور در ده سال گذشته، تویوتا بر آن شد که مدل کرولا را با گروه کراس اوورهای شهری پیوند بزند، به واقع ایده بدی نبود.

در نتیجه مدل جدیدی که تویوتا آن را با نام کرولا کراس (نسخه کراس اوور کرولا) می‌خواند، در حقیقت یک کراس اوور کامپکت شهری با نام و برخی مشخصات فنی نسخه سواری کرولا است که از سال ۲۰۲۰ روانه بازار جهانی شد.

مشخصات فنی کرولا کراس ۲۰۲۲

مشخصات

حجم / میزان / تعداد

محور محرک

دو دیفرانسیل

حجم موتور

۲.۰ لیتر

نوع موتور

چهار سیلندر خطی

تنفس موتور

طبیعی

حداکثر قدرت

۱۶۹ اسب بخار

حداکثر گشتاور

۲۰۳ نیوتون.متر

شتاب

حدود ۹ ثانیه

حداکثر سرعت

۲۴۰ کیلومتر بر ساعت

تعداد سیلندر

۴

تعداد سوپاپ

۱۶

انتقال قدرت

ضریب متغیر اتوماتیک (CVT)

مصرف سوخت ترکیبی

۷.۳ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر

استاندارد آلایندگی

یورو ۶

سیستم فرمان

سیستم تعلیق جلو

مک فرسون استرات

سیستم تعلیق عقب

میل پیچشی

نوع بدنه

کراس اوور کامپکت

نوع رینگ

آلیاژ آلومینیومی

نوع شاسی

یکپارچه

ترمز جلو

دیسکی دوجداره هواخنک

ترمز عقب

دیسکی هواخنک

 

مشخصات

ابعاد و اندازه‌ها

طول

۴۴۶۰ میلی‌متر

عرض

۱۸۲۵ میلی‌متر

ارتفاع

۱۶۲۰ میلی‌متر

فاصله بین محور جلو و عقب

۲۶۴۰ میلی‌متر

وزن خالص

۱۳۲۵ کیلوگرم

حجم مخزن سوخت

۴۷ لیتر

قطر رینگ

۱۸ اینچ

چرخ جلو و عقب

۵۰/۲۲۵

حجم صندوق عقب

۷۲۲ لیتر

تعداد سرنشین

۵ نفر

طراحی کرولا کراس ۲۰۲۲

نمای داخلی تویوتا کرولا کراس ۲۰۲۲

استفاده از نام کرولا در محصول جدید کرولا کراس تویوتا را باید تا حد زیادی یک اقدام بازاریابی خطاب کنیم. اگرچه این کراس اوور نو ظهور بر پایه پلتفرم TNGA-C به صورت مشترک با نسل دوازدهم کرولا (E210) بنا شده است اما از دیدگاه طراحی به واقع هیچ شباهتی به یک کرولا مدرن امروزی ندارد.

در عوض با دقت در نمای جلو خودرو می‌توان آثار جزئی از سبک طراحی مشترک با کراس اوورهای مطرح تویوتا نظیر RAV4 نسل پنجم را در جلوپنجره، تریم گلگیرها و برش ستون‌ها مشاهده کرد. این در حالی است که چراغ‌های عقب خودرو طراحی خود را از کراس اوور دیگر تویوتا، یعنی نسخه فیس لیفت فورچونر نسل دوم الهام گرفته‌اند.

بنابر این اگر در پی جذابیت طراحی خاص کرولا نسل دوازدهم به سراغ نسخه کراس اوور آن بیایید، از جسارت طراحی کرولاهای سواری چیزی نصیبتان نخواهد شد. کرولا کراس از دیدگاه رده بندی در سبد محصولات تویوتا جایی بالاتر از CH-R و یک سر و گردن پایین‌تر از RAV4 می‌ایستد. بنابرین رقبای جهانی این کراس اوور جدید را خودروهایی چون جیپ کامپس، نیسان روگ اسپرت و کیا سلتوس تشکیل می‌دهند. در نتیجه باید کرولا کراس را خودرویی متفاوت دانست که سبک طراحی آن برای نام‌گذاری با اسمی کاملا متمایز و جدید کافی بود اما تویوتا در عوض نام کرولا را به عمد بر این محصول جدید به کار گرفت تا از دیدگاه بازاریابی و فروش، تاثیر تحریک آمیز اعتبار کرولا سواری را به این محصول نوظهور هدیه دهد.

نمای داخلی کرولا کراس خارج از هر گونه انتظار، همانند نسخه سواری خود به سبکی اقتصادی طراحی شده است تا از ذات اصلی خود فاصله نگیرد. با این اوصاف باید اعتراف کرد که طراحی افقی و پیوسته دریچه‌های خروجی سیستم تهویه مطبوع در دو طرف داشبرد، استفاده از تریم تزئیناتی مشکی پیانویی، نمایشگر لمسی هشت اینچی سیستم مولتی مدیا، استفاده معقول و مختصر از تریم تزئیناتی نقره‌ای مات، روکش چرمی صندلی‌ها (فقط در نسخه فول) و البته ارائه تریم دو رنگ نمای داخلی، همچنان جلوه زیبایی به کابین کرولا کراس می‌بخشد.

نسخه فول آپشن کرولا کراس ویژگی‌های رفاهی قابل توجهی نظیر صندلی تنظیم شونده برقی 10 جهته راننده، سیستم تهویه مطبوع دو منطقه اتوماتیک، گرم‌کن صندلی‌های جلو، سیستم نظارت بر نقاط کور، سنسور پارک جلو و عقب و ریم‌های آلیاژ آلومینیومی ۱۸ اینچی را با خود به همراه دارد که معمولا در کلاس شاسی بلند‌های گران قیمت‌تر یافت می‌شود. یا این وجود کرولا کراس در راستای اثبات تعلق خود به کلاس کراس اوورها، در نسخه استاندارد به صورت متحرک جلو عرضه شده و تنها با پرداخت ۱۳۰۰ دلار هزینه بیشتر به صورت دو دیفرانسیل قابل خریداری است.

مزایا و معایب کرولا کراس ۲۰۲۲

کرولا کراس همانند برادر کوچک‌تر خود، یعنی خانواده سواری سدان و هاچ‌بک کرولا، ذاتی تماما اقتصادی دارد. با وجود اختلاف کم‌تری که از دیدگاه ابعادی با کرولا سدان دارد، حجم صندوق در نسخه کراس برابر با ۷۲۲ لیتر است که در مقایسه با حجم صندوق ۳۷۰ لیتری نسخه سدان ارتقا چشمگیری به شمار می‌آید. البته نباید از یاد برد که انتقال حس سواری کلاس شاسی بلند و قابلیت سفارش سیستم دو دیفرانسیل نیز همانند فضای داخلی کاربردی‌تر، از ویژگی‌های غیر قابل انکار کلاس کراس اوور است.

بزرگ‌ترین مشکلات مربوط به کرولا کراس تعلق آن به برند تویوتا است. در نتیجه حتی قدرتمندترین نسخه ارائه شده این خودرو نیز به پیشرانه بسیار ضعیف ۲.۰ لیتری تنفس طبیعی مجهز است. عدم ارائه سیستم پرخوران (توربو یا سوپرشارژر) برای این مدل در کنار استفاده از گیربکس ضریب متغیر (CVT) باعث می‌شود شتابگیری و دستیابی به سرعت‌های بالا در این خودرو با نعره‌های پیشرانه تحت فشار آن مواجه شود.

اما نکته جالب آنجا است که تویوتا در طراحی این گیربکس CVT از تکنیک جدیدی بهره گرفته است که به شتابگیری سریع‌تر و کاهش احتمال بروز آسیب به گیربکس کمک شایانی می‌کند. به این ترتیب که این گیربکس ضریب متغیر دارای یک ضریب ثابت دنده یک است که با نام دنده لانچ شناخته شده و تنها برای حرکت از حالت ایست یا شتابگیری اولیه در سرعت‌های پایین‌تر مورد استفاده قرار می‌گیرد. پس از کسب سرعت، گیربکس CVT وارد مدار می‌شود که خود به تنهایی دارای ۹ ضریب دنده از پیش تعیین شده است که با ضریب ثابت دنده یک، مجموع ۱۰ دنده متنوع را تشکیل می‌دهند.

تویوتا نسخه هیبریدی با پک باتری ۶.۵ آمپر ساعت نیکل-متال و موتور الکتریکی ۷۱ اسب بخاری را نیز برای مشتریان طالب نسخه‌های هیبریدی در نظر گرفته است اما مشکل این نسخه نیز آنجایی است که تنها با پیشرانه بسیار ضعیف ۱.۸ لیتری تنفس طبیعی ۹۷ اسب بخاری عرضه می‌شود. در نتیجه قدرت خروجی در هیچ یک از مدل‌های تولیدی کرولا کراس به ۲۰۰ اسب بخار نخواهد رسید و این خودرو هیچگاه به مانند یک کراس اوور اسپرت عمل نخواهد کرد.

نتیجه گیری

کرولا کراس دقیقا بر اساس قوانین و سنت‌های همیشگی تویوتا و به عنوان یک خودرو کراس اوور کامپکت شهری اقتصادی کم مصرف و نسبتا ارزان قیمت به تولید رسیده است که قیمت ۲۴ هزار و ۴۰۰ دلاری برای نسخه پایه و رقم آغازین ۲۷ هزار و ۵۰۰ دلاری برای نسخه XLE (نسخه فول) آن تا حدود زیادی مشکلات و ضعف‌های فنی این خودرو را از نظر پنهان می‌کند.

در عین حال نباید فراموش کرد که به دلیل ذات کراس اوور این خودرو جدید، فضای نشیمن سرنشینان در کابین و فضای حمل بار به مراتب بزرگ‌تر و ارتفاع سواری و توان حرکتی آن در مسیرهای ناهوار به مراتب برتر از کرولا سدان است.

فروش فوری خودرو

نویسنده شهاب انیسی