تهران؛ کلان شهری که به پارکینگ تبدیل شده است!

۲۷ بهمن ۱۳۹۹ تهران؛ کلان شهری که به پارکینگ تبدیل شده است!

غیر ممکن است خیابان‌های تهران را خالی از ماشین‌های پارک شده مشاهده کنید؛ چرا که در هر نقطه از این شهر خودروهایی با مدل‌ها و تیپ‌های مختلف پارک است. گاهی اوقات از ابتدا تا انتهای خیابان ماشین‌ها به صورت دوبل پارک شده‌اند و راه رفت و آمد هم سخت شده است. پیاده‌رو‌ها نیز شاهد پارک موتور سیکلت‌ها است و خیلی وقت‌ها باید از لا‌به‌لای آنها عبور کرد…؛ این چهره‌ای آشفته از یک روز پایتخت است. ‌

تهران، مملو از انواع وسایل نقلیه

زمان‌هایی در این شهرِ خسته هستند که خیابان‌ مملو از ماشین‌های در حال حرکت یا توقف شده هستند و آدم باید قید رفتن به خیلی مکان‌ها را بزند چون می‌داند که جای پارک پیدا نمی‌کند. مسئله جای پارک در مرکز شهر و مناطقی که مراکز تفریحی و تجاری دارند به یک چالش جدی تبدیل می‌شود. گاهی اوقات نیز پیدا کردن پارکینگ در برخی مناطق مانند پیدا کردن سوزن در انبار کاه است و آدم نمی‌تواند به راحتی جایی برای توقف ماشینش پیدا کند. افزایش روز افزون خرید خودرو در کلان شهر تهران علاوه بر آلودگی هوا و ترافیک کمبود جای پارک را نیز به معضل تبدیل کرده است. معضلی که باید برای آن برنامه‌ای تدوین شود تا خیابان‌های پر از ماشین را نجات دهد.

خیابان‌هایی که اجاره داده می‌شوند!

شاید خیلی عجیب باشد اما برای پارک کردن ماشین در بعضی از خیابان باید جای پارک ماشینتان را اجاره‌ کنید. خیابان‌هایی که در آخر هفته‌ها شلوغ می‌شوند یا خیابان‌های اطراف برخی مراکز خرید معروف در بعضی از روزها جای سوزن انداختن نیست و برخی افراد که خودشان را پارکبان معرفی می‌کنند در ازای جای پارک مبلغی پول دریافت می‌کنند. این در حالی است که برخی از این افراد لباس فرم و فیش دارند و برخی نیز با لباس معمولی و یک صندلی جای پارک می‌دهند و پول می‌گیرند؛ یا باید پول بدهی یا ماشینتان را دورتر از جایی که می‌خواهید بروید پارک کنید؛ البته اگر جای پارکی باشد!

 

تهرانی که پارکینگ ندارد!

وقتی کلمه پارکینگ را در نقشه‌های آنلاین جست‌و‌جو می‌کنید نقطه‌های قرمزی پارکینگ‌های شهر را نشان می‌هند که در مواقع لازم یا خالی نیستند و یا باید برای هر ساعت هزینه بالایی را پرداخت کنید که همین مسئله مردم را در استفاده از پارکینگ بی میل می‌کند. افراد به جای پرداخت پول و پارک ماشین در جای امن ترجیح می‌دهند که گوشه‌ای از خیابان را برای پارک انتخاب کنند. کمبود پارکینگ در تهران سبب شده که خیلی از افراد به تابلوهای پارک ممنوع توجهی نداشته باشند و ماشین‌های خود را زیر همان تابلو‌های پارک ممنوع پارک کنند. برخی خیابان‌ها آنقدر عریض نیستند که تحمل و پارک و عبور و مرور را داشته باشند و همین سبب ایجاد ترافیک می‌شود. اگر با عینک واقع بینی نگاه کنیم متوجه می‌شویم که تهران با حجم بالایی از خودرو و جمعیت رو‌به‌رو است و از طرفی حضور مسافران برای انجام کارها در این شهر نشان می‌دهد که نیاز به پارکینگ بیش از بیش احساس می‌شود. همچنین مراکز تجاری که پارکینگ ندارند جریمه می‌شوند و شهرداری موظف است با پول آن پارکینگ احداث کند.

شهرداری با وجود دریافت عوارض شهری چند پارکینگ ساخته است؟

با وجود اینکه شهرداری از شهروندان عوارض شهری دریافت می‌کند تا در قبال آن خدمات شهری ارائه دهد اما به نظر می‌رسد که در زمینه احداث پارکینگ عملی انجام نداده یا آنچنان مطرح نبوده که بتواند مشکلی را حل کند چون همچنان خیابان‌ها پر از خودروهای پارک شده است و کم شدن ماشین‌های پارک شده در خیابان‌ها احساس نمی‌شود. شهرداری برای تاسیس پارکینگ شروطی قرار داده و مجوز مربوطه را باتوجه به آن شروط صادر می‌کند. به نظر می‌رسد تاسیس پارکینگ‌های عمومی برای شهر تهران نیازمند ورود بخش خصوصی است و شاید تا به اکنون ورود نکردن بخش خصوصی به ساخت پارکینگ به دلیل ناآگاهی و یا پایین دانستن سود آن باشد. البته شروط شهرداری برای ساخت پارکینگ آنقدر آسان نیست که نیاز تهران به بالای هزار پارکینگ را شدنی کند. به نظر می‌رسد می‌رسد که نیاز تهران با ساخت پارکینگ‌های طبقاتی بر طرف می‌شود. باید دید که معضل جای پارک در تهران چه زمانی حل می‌شود.

جریمه پارک دوبل چقدر است؟

پلیس راهنمایی رانندگی رانندگانی که خودرو خود را در محل‌های پارک ممنوع یا دوبله پارک کنند؛ اعمال قانون می‌کند. توقف دوبله ۵۰ هزار تومان جریمه دارد و اگر راننده خودرو را در مکان‌هایی که تابلو حمل با جرثقیل دارد پارک کند، پلیس می‌تواند خودرو را به پارکینگ منتقل کند. همچنین ماشین‌های کنترل مکانیزه پلیس در سطح شهر پلاک‌ خودروهایی که به صورت غیر مجاز پارک کرده باشند را شناسایی می‌کند و راننده جریمه می‌شود.

طی سال‌های اخیر علاوه بر آلودگی هوا و ترافیک‌های خسته کننده، معضل جای پارک نیز گریبانگیر شهر تهران شده است. این مسئله هم برای رانندگان و هم برای عابران یک چالش جدی است که باید هرچه زودتر حل شود چراکه رفته رفته تهران در حال تبدیل شدن به پارکینگ است. از طرفی با توجه به اینکه خودرو‌ها تنها ۵ تا ۱۰ درصد از عمر خود را در حرکت هستند و همیشه باید جایی برای توقف داشته باشد رفع نکردن نیاز پارکینگ ممکن است سبب ایجاد مشکلات جدی تری شود.

احداث پارکینگ مکانیزه در ۴ منطقه تهران

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران از طراحی و احداث پارکینگ‌های مکانیزه در ۴ منطقه تهران خبر داد. سید مناف هاشمی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: با هماهنگی‌های به عمل آمده با شهرداری‌های مناطق ۱۴، ۶، ۲۰ و ۶ پارکینگ‌های مکانیزه‌ای در این مناطق در دستور کار قرار گرفته‌ است.

 

(به روز رسانی شده در تاریخ 1399/11/27)

نویسنده: شقایق صفی‌خانی

 

فروش فوری خودرو کارکرده