چرا ماشین بی دلیل و غیر عادی گاز می‌خورد؟!

۸ خرداد ۱۴۰۰ چرا ماشین بی دلیل و غیر عادی گاز می‌خورد؟!

گاز خوردن بی دلیل یا غیر عادی ماشین مشکل بسیار شایعی در بین خودروهایی است که کیفیت مطلوبی ندارند همچنین این اتفاق در خودروهای داخلی بسیار شایع است.

گاز خوردن بی دلیل خودرو به دلایل مختلفی رخ می‌دهد. این اتفاق می‌تواند سبب بالا رفتن دور موتور خودرو شود. دلیل این مشکل گاهی ساده و جزئی است و به راحتی می‌توان آن را حل کرد اما بیشتر اوقات بی دلیل گاز خوردن خودرو از مشکلات بزرگتری حکایت دارد. گاز خوردن بی دلیل معمولا به دلیل نقص فنی رخ می‌دهد که در ادامه به آن می‌پردازیم.

از کجا بفهمیم ماشین بی دلیل گاز می‌خورد؟

وقتی خودرو شتاب ندارد و با فشار دادن پدال گاز شتاب نمی‌گیرد به اصطلاح می‌گویند که خودرو گاز می‌خورد. تشخیص این حالت سخت نیست زیرا شتاب و سرعت خودرو در حالت عادی مشخص است و عمل نکردن درست آن را می‌توان به راحتی متوجه شد. البته برای مطمئن شدن از گاز خوردن بی دلیل خودرو در یک مکان خلوت با سرعت بالا رانندگی کنید اگر خودرو شتاب همیشگی را نداشت یعنی خودرو بی دلیل گاز می‌خورد.

چه دلایلی باعث کاهش شتاب خودرو می‌شود؟

  • کثیف بودن فیلتر هوا
  • تمام شدن عمر روغن موتور
  • کثیف بودن فیلتر روغن
  • انژکتورها نیاز به سرویس دارند
  • اشکال در سنسور گاز خودرو
  • تمام شدن دیسک و صفحه کلاچ

قطعاتی که در گاز خوردن خودرو نقش دارند

استپر موتور

استپر موتور در سیستم گشتاور خودرو نقش دارد و دور موتور را در دور پایین تنظیم می‌کند. هنگامی که پدال گاز در هنگام رانندگی درگیر نیست، این قطعه هوای ورودی را تنظیم می‌کند. خراب بودن این قطعه کاربردی موجب بالا رفتن دور موتور می‌شود همچنین موجب نوسان دور موتور در حالت درجا می‌شود.

اشکال در سنسور فشار هوای ورودی (مپ سنسور)

در صورت معیوب بودن این سنسور مپ (MAP)، دستور اشتباهی به کامپیوتر خودرو داده می‌شود و ترکیب سوخت و هوا تناسب خود را از دست می‌دهد.

اشکال در پدال گاز

یکی از ساده‌ترین مشکلاتی که سبب گاز خوردن بی دلیل خودرو می‌شود خارج شدن پدال گاز از رگلاژ است. اگر تنظیم این پدال به هم بریزد سبب بالا رفتن دور موتور می‌شود.

انژکتورها

این قطعات وظیفه ترکیب سوخت و هوا و ساندن آن به موتور خودرو را به عهده دارند. اگر این قطعات نقش خود را به درستی ایفا نکنند، دور موتور بالا می‌رود که باید انژکتورها تمیز یا سرویس شوند.

اختلال در کامپیوتر خودرو یا ECU

سنسورهای به کامپیوتر خودرو متصل‌اند که وضعیت موتور را به آن گزارش می‌دهد. اگر این سنسورها به درستی عمل نکنند در عملکرد کامپیوتر اختلال ایجاد می‌شود و موجب بالا رفتن دور موتور می‌شود.

اشکال در سنسور دور موتور

این سنسور دور موتور را پایش می‌کند و به کامپیوتر خودرو گزارش می‌دهد. اگر سنسور دور موتور معیوب باشد سنجش دور موتور به درستی صورت نمی‌گیرد و دور موتور از تنظیم خارج می‌شود.

خودرو چه زمانی به تنظیم موتور نیاز دارد؟

  • کاهش شتاب خودرو
  • روشن شدن چراغ چک
  • صداهای غیرعادی موتور
  • لرزش بدنه
  • مصرف سوخت بالا رفته است
  • ماشین بد استارت می‌خورد
  • ریپ زدن
  • روشن شدن چراغ‌های هشدار خودرو

این نشانه‌ها از فرا رسیدن زمان تنظیم موتور خبر می‌دهند.

دلیل گاز نخوردن ماشین چیست؟

احتمالا برای شما هم پیش آمده که خودروتان در سربالایی و در حالت درجا با مشکل مواجه شود و به عبارتی گاز نخورد. این مشکل را باید در موارد زیادی جستجو کرد. فیلتر هوا، کامپیوتر خودرو، پمپ بنزین، سنسورها و… از جمله مواردی هستند که سبب گاز نخوردن ماشین می‌شوند.

ECU چگونه سبب گاز نخوردن خودرو می‌شود؟

Engine control unit یا ECU که مغز خودروست، وظیفه تنظیم کردن بخش‌های مختلف را به عهده دارد و در سیستم‌های انژکتوری می‌تواند باعث گاز نخوردن خودرو شود. کارکرد خودرو بدون کامپیوتر محال است چراکه این قطعه بسیار مهم وظیفه دستور به سایر بخش‌ها را به عهده دارد. وجود هر نوع مشکل در این قطعه سبب می‌شود که دستورات لازم به بخش‌های خودرو صادر نشود و موجب نوسان در دور موتور شود. ایراد یابی کامپیوتر خودرو با استفاده از دستگاه دیاگ انجام می‌شود. برای اینکه مطمئن شوید مشکل گاز نخوردن خودرو از ای سی یو است، باید از دستگاه دیاگ کمک بگیرید.

پمپ بنزین، یکی از دلایل گاز نخوردن خودرو

پمپ بنزین در باک خودرو قرار دارد و سوخت مورد نیاز موتور را تامین می‌کند. پیشرانه برای کار کردن به پمپ بنزین وابسته است و بدون پمپ بنزین شروع کار پیشرانه غیر ممکن است. زمانی که پمپ بنزین نتواند سوخت لازم را به پیشرانه برساند، فشردن پدال گاز نتیجه عکس می‌دهد و خودرو گاز نمی‌خورد.

نقش فیلتر هوا در گاز نخوردن خودرو

فیلتر هوا از قطعات مصرفی خودرو است و طی زمان‌های مشخصی باید تعویض شود. فیلتر هوا اجازه ورود گرد و غبار و خاک را به موتور نمی‌دهد. در صورتی که فیلتر هوا کثیف باشد، تنفس موتور با مشکل مواجه می‌شود و پیشرانه عملکرد درستی از خود نشان نمی‌دهد و همین سبب گاز نخوردن خودرو می‌شود.

ارتباط خرابی سنسورها و گاز نخوردن خودرو

خودرو سنسورهای زیادی از جمله سنسور دور موتور، سنسور مپ و… غیره دارد. هر یک از این سنسورها وظیفه خاصی به عهده دارند و اطلاعات مربوط به خود را به کامپیوتر خودرو مخابره می‌کنند. حال اگر یکی از سنسورهای خودرو دچار مشکل شود، اطلاعات لازم به ای سی یو نمی‌رسد و کامپیوتر خودرو نیز نمی‌تواند دستورات لازم را مخابره کند که یکی از مشکلات آن می‌تواند گاز نخوردن خودرو باشد.

نویسنده: شقایق صفی خانی

 

فروش فوری خودرو کارکرده