سودای گرانی در بازار تابستانی خودرو

۲۱ تیر ۱۴۰۰ سودای گرانی در بازار تابستانی خودرو

قیمت خودروهای داخلی در بازار، طی یک هفته‌ گذشته از ۳ تا ۵ میلیون تومان گران شد تا پیش‌بینی کارشناسان درباره تداوم افزایش خودرو، درست از آب دربیاید. از ابتدای تیرماه تاکنون، قیمت خودرو در بازار میانگین ۱۰ میلیون تومان افزایش پیدا کرده است. این افزایش قیمت بر خرید خودرو کارکرده در بازار نیز اثرگذار است.

به نظر می‌رسد خودروسازان برای جبران زیان انباشته خود چاره‌ای به جز افزایش قیمت ندارند. هرچند در این باره اظهار نظرهای متفاوتی وجود دارد.

بازار سرپیچی کرد!

اواسط خردادماه، وقتی شورای رقابت به خودروسازان اولتیماتوم داد نباید قیمت محصولات خود را بیش از ۹ درصد افزایش دهند، ناگفته پیدا بود که خودروسازان از این فرمان سرپیچی خواهند کرد. حالا علی‌رغم تلاش شورای رقابت برای ثابت نگاه داشتن قیمت خودرو، اما بازار همچنان سودای گرانی دارد.

قیمت ‌ها واقعی نیست!

با این اوصاف، فرقی نمی‌کند که روند صعودی قیمت خودرو در بازار محسوس باشد یا غیر محسوس، چرا که حتی با متر و معیار دست‌‌اندرکاران بازار، از سال ۹۷ قیمت‌ها در این بازار پرحاشیه چنان افسارگسیخته بالا رفته که نرخ‌های فعلی در مقایسه با قیمت‌ واقعی ( با احتساب کیفیت و هزینه تولید)، در بهترین حالت، ۲۰ میلیون تومان فاصله دارد.

بازار خودرو بعد از آزادسازی واردات

با یک حساب سرانگشتی می‌توان فهمید با این دست فرمان، حداقل در میان مدت، نمی‌توان انتظار ثبات قیمت‌ها را از آشفته بازار خودرو داشت. مگر آنکه تصمیم خلع الساعه‌ای از جنس آزادسازی واردات خودرو برای ساماندهی وضعیت بازار خودرو در ایران گرفته شود.

از قیمت ‌ها چه خبر؟

هفته اول تیرماه، وقتی قیمت خودروهای صفر با تخته گاز روی خط گرانی حرکت کرد، کارشناسان اقتصادی بارها اعلام کردند که بازار فعلا روی ارزانی را نخواهد دید. از ابتدای تیرماه امسال تا امروز، بازار خودرو روند افزایش قیمت را تجربه می‌کند.

در هفته دوم تیرماه بود که قیمت خودروهای صفر، افزایش ۶ میلیون تومانی را شاهد بود و به نظر می‌رسد این ماجرا همچنان ادامه دارد.

پژوپارس ارزان شد

محصولات شرکت خودروسازی سایپا در هفته سوم تیرماه با اندکی افزایش قیمت همراه بود. این در حالی است که قیمت محصولات گروه صنعتی ایران خودرو از جمله، دنا، پژو پارس اتوماتیک و پژو پارس LX کاهشی شده است.

بر اساس این گزارش، قیمت سمند افزایش ۳ میلون تومانی قیمت را تجربه کرد. جالب آنکه رشد قیمت پراید ۱۵۱ همپای سمند گزارش شده است.

از سوی دیگر بررسی قیمت‌ها نشان می‌دهد این بیشترین قیمتی است که این هفته برای خودروهای داخلی ثبت شده است.

همچنین که هایما S7 و چانگان در بازار به ترتیب ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان گران شده‌اند.

قیمت محصولات ایران خودرو

رصد گزارش‌های منتشر شده از سوی وزارت صمت همچنین نشان می‌دهد قیمت ماشین سمند LX در میان محصولات داخلی، بیشترین افزایش قیمت را تجربه کرده است. همچنین که قیمت پژو ۲۰۶  و ال ۹۰ نیز رقمی در حدود ۲  میلیون تومان در مقایسه با هفته قبل گران شد.

بر اساس این گزارش، پژو ۴۰۵ و پژو ۲۰۷ هم با افزایش یک میلیون تومانی فروخته می شوند. در مقابل اما، قیمت خودرو سمند EF7، دنا و همچنین پژو پارس، حوالی ۲ میلیون تومان از معاملات هفته قبل افزایش کمتری داشته‌اند.

جمع‌ بندی؛ خودرو ارزان می‌ شود؟

اگرچه اظهارنظرهای متفاونی در خصوص چشم‌انداز قیمت خودرو در بازار وجود دارد، اما آنچه همه آگاهان اقتصادی روی آن به اتفاق نظر رسیده‌اند آن است که «ارزانی» واژه درستی نیست، قیمت‌ها باید «متعادل» شود.

فروش آنلاین خودرو

نویسنده: فرشته بهروزی‌نیک