۱۰ خودرو برتر «بی ام و» در صد سال

۲ آذر ۱۳۹۸ ۱۰ خودرو برتر «بی ام و» در صد سال

حقیقت این است که در گذشته، هیچ کسی حتی فکرش را نمی‌کرد که بی ام و، به یکی از محبوب‌ترین برندهای آلمانی تبدیل شود. این Brand محبوب حالا ۱۰۳ ساله شده خیلی‌ از ماشین‌بازها با نسل‌های مختلف از تولیدات این خاطره‌هایی دارند.

به گزارش خودرو۴۵، به لطف یک مهندس اتریشی با درک بسیار بالا از ساخت موتور، به نام فرنز-جوزف پاپ، دو شرکت با یک دیگر ادغام شدند و Bayerische Motoren Werke یا همان «ب‌ا‌م‌ و» را به‌ وجود آوردند.

ماه مارس امسال، این شرکت خودروسازی ۱۰۳ ساله شد. این شرکت خودروسازی در طول یک قرن گذشته، از موتورهای گران قیمت هواپیما به موتور سیکلت، و سپس به خودروهای مخصوص‌ مسابقه‌های اتومبیل‌رانی و تولید خودروهای هیبریدی که نشانی از آینده هستند، رسیدند.

۱)BMW 328

بی ام و با مدل Dixi وارد صنعت خودروسازی شد. در همان زمان بود که وقتش رسید تا روی بهبود عملکرد خودروهای تولیدی خود متمرکز شود.

328 اولین اتومبیل اسپورتی بود که موفق شد با یک موتورو شش سیلندر خطی، از مدل 303 پیشی بگیرد و به الگوی بسیاری از مدل‌های دیگر تبدیل شود.

مدل 328 باعث شد همه جهان این برند را بشناسند، زیرا پس از تولید این محصول، این شرکت  به یک رقیب سرسختی در صنعت خودرو تبدیل شد و نامش باعث ترس سایر خودروسازان می‌شد.

صد سال با بی ام و

۲) BMW 507

507 احتمالاً زیباترین خودرویی است که تاکنون توسط باواریایی‌ها ساخته شده است. این خودروی دلربا با دو سرنشین، به اندازه شورولت کوروت و جگوار E-type افسانه‌ای است. پس از فروش موفق این خودرو، بعدها اما قیمت این خودرو دو برابری شد.

بی ام و کروک

۳) BMW Isetta

از بهترین تا احمقانه‌ترین! شاید این بهترین تعبیر از این مدل خودرو باشد اما Isetta یک مدل عجیب و غریب بود که توسط یک موتور اسکوتر همراهی می‌شد.

این اتومبیل که حتی واقعا یک «بی ام و» محسوب نمی‌شد، توانست شرکت را از ورشکستگی حتمی نجات دهد.

کشور آلمان پس از جنگ جهانی پولی برای خرید خودروهای اسپورت و گران قیمت نداشت و صادرات 507 نیز از نظر اقتصادی مشکل ساز بود، از این رو «BMW» به یک قهرمان نیاز داشت.

 

قدیمی‌ترین بی ام و

Isetta توسط یک شرکت سازنده یخچال تولید شد؛ یک در و یک سیلندر داشت و نیروی اسب بخار آن تک رقمی بود. همچنین رسیدن سرعت (شتاب) از 0 تا 50 کیلومتر در ساعت 30 ثانیه طول می‌کشید و رسیدن آن به 100 کیلومتر در ساعت غیرممکن بود.

البته این مدل در هر 100 کیلومتر از 3 لیتر سوخت استفاده می‌کرد، به همین دلیل به پرفروش‌ترین خودروی تک سیلندر دنیا تبدیل شد.

۴) BMW 2002tii

یک خودروی جدید با موتور جدید؛ این راه و روش «ب ام و» در دهه 60 بود. نتیجه آن خودروهایی با موتورهای 1.5 تا 2.0 لیتری بودند که توسط Wilhelm Hofmeister طراحی شدند.

بهترین آنها، 2002tii بود. این مدل که 130 اسب بخار را از یک موتور چهار سیلندر می‌گرفت، مانند طوفان بر سر آمریکا آوار شد.

 

عکس بی ام و

۵) BMW M1

این ابرخودرو از لحاظ طراحی ریسک بزرگی بود و با کمک لامبورگینی تولید شد. موتور آن یک پیشرانه 3.5 لیتری شش سیلندری خطی بود. تمامی دریچه‌های گازی موتور این مدل دست ساز بودند.

 

قیمت بی ام و

۶) (BMW M3 (E30

این مدل برای سال‌ها پایه و شیرازه «ب ام و»  سری 3 بود. مدل M1 از این خودرو مخصوص مسابقات اتومبیل‌رانی طراحی شده و با یک موتور چهار سیلندر همراه بود.

اما M3 سال‌ها در بازار ماند و تبدیل به یک موفقیت بزرگ شد. بعدها M3 های سریع‌تری تولید شدند، اما هیچ کدام جای مدل اصلی را پر نکردند.

 

عکس ماشین بی ام و قدیمی

۷) (BMW M5 (E34

M5 ترکیبی از M1 و M3 بود که به یک سدان چهار در کاربردی تبدیل شده بود. مانند دیگر مدل‌های سری 5، M5 نیز بسیار جادار بود، اما برخلاف آنها قلبی شیطانی داشت.

آخرین نسل از M5 که با کد E34 شناخته می‌شود، آخرین خودروی تمام دست ساز و در نتیجه یک مدل بسیار خاص بود. این مدل انتخاب بسیاری از کلکسیونرها است.

 

ماشین بی ام و

۸) BMW M Coupe

این شرکت با طراحی این مدل از سری M می‌خواست ثابت کند که تا چه حد می‌تواند دیوانه باشد. این مدل از ترکیب چند خودرو به وجود آمد. در توصیه‌های رانندگی این خودرو آمده است: «پیشنهاد می‌شود که در روزهای بارانی، با این خودرو رانندگی نکنید زیرا کنترل آن آسان نخواهد بود.»

 

بی ام و قدیمی

مدل ب ام و  M Coupe، یکی از “ترکیبی‌ترین” مدل‌های این برند معتبر و نشانگر طرز فکر عجیب مهندسان آن است.

۹) BMW X5 V12 Le Mans

مزه معرفی یک شاسی بلند به دهان بسیاری از طرفداران «بی‌ام و» خوش نیامد، اما مدل X5 بسیار خوب بود. زیرا کنترل کردن آن به قدری ساده و خوب بود که توانست جای خود را در دل همه باز کند.

به علاوه از نظر مالی، یک موفقیت بزرگ برای «ب ام و» محسوب می‌شد و فروش این مدل تا اندازه‌ای به شرکت آلمانی تبار کمک کرد تا بتواند تا پول بیشتری صرف پروژه‌های خاص این شرکت کند.

بی ام و در ایران

۱۰) BMW i8

پس از جنگ اسب بخارها، مدل تک و خاص این برند آلمانی، یک محصول متفاوت از آب درآمد. البته که می‌توانید مدل‌های قوی‌تری با نیرو بیشتر پیدا کنید، اما هیچ کدام جای این مدل را که انگار از آینده آمده است را نمی‌گیرند.

این مدل افسانه‌ای نیروی مورد نیاز خود را از موتورهای الکتریکی و یک موتور توربوشارژ سه سیلندر می‌گیرد.

 

آخرین مدل بی ام و در ایران

این خودرو که دوستدار محیط زیست است، بیشتر به یک ابر خودرو شباهت دارد.

نکته جالب توجه این است که گرچه واردات خودروهای خارجی از سال ۱۳۹۷ به کشور ممنوع شده است، اما همچنان خودروهایی نظیر این برند طرفداران زیادی دارد. به گونه‌ای که همچنان ماشین‌های قدیمی بی ام و در ایران خرید و فروش می‌شوند و حتی آخرین مدل‌های این برند نیز در بازار خودروهای کارکرده پرطرفدار است. از این رو توصیه می‌شود در صورت تمایل به فروش فوری خودرو حتما از سایت‌های معتبر خرید و فروش خودروکارکرده کمک بگیرید.

مترجم: پرستو مهدی قلیخان