تاریخچه تویوتا کمری؛ از دیروز تا امروز

۲ تیر ۱۴۰۲ تاریخچه تویوتا کمری؛ از دیروز تا امروز

تویوتا کمری یکی از پرطرفدارترین و محبوب‌ترین سدان‌های سایز متوسط جهان به شمار می‌آید که به مطمئن بودن، راحتی و قیمت اقتصادی معروف است. این خودرو از زمان معرفی نسل اول در سال ۱۹۸۳ راه درازی را پیموده و امروزه نماد کیفیت و نوآوری کمپانی ژاپنی تویوتا است.

کمری در طول زمان از یک خودرو کامپکت به یک سدان سایز متوسط لوکس تبدیل شده و استانداردهایی را برای کیفیت و اطمینان در کلاس خود تعریف کرده است.

دوام و کیفیت ساخت بالا به همراه توان فنی مناسب، قیمت قابل قبول و سواری راحت، از جمله دلایل استقبال مشتریان ایرانی از این سدان کهنه‌کار ژاپنی به شمار می‌رود. نسل سوم کمری از سال ۲۰۰۵ توسط ایرتویا وارد کشورمان شد و حضور آن تا مدل‌های ۲۰۱۶ نسل هفتم در ایران تداوم داشت. با ممنوعیت واردات خودرو در سال ۱۳۹۷، مدل جدیدی از کمری به بازار ایران نرسید، اما تولید نسل هشتم آن از سال ۲۰۱۸ شروع شده و تا امروز در دسترس خریداران جهانی قرار دارد.

نسل اول: ۱۹۸۳ – ۱۹۸۶

نسل اول تویوتا کمری ۱۹۸۵

تویوتا کمری مدل ۱۹۸۳ به عنوان جانشین کرونا وارد بازار شد. تویوتا کرونا همراه با برادر کوچک‌ترش، کرولا در دهه ۷۰ میلادی به شرکت ژاپنی کمک کرد تا حضور در بازارهای جهانی بیشتری را تجربه کند و حتی به عنوان پرفروش‌ترین برند وارداتی به آمریکا نیز شناخته شود. تویوتا برای متمایز کردن سدان چهار در دیفرانسیل جلو از مدل دیفرانسیل عقب، نام کمری، برگرفته از kamuri به معنی تاج، را روی آن گذاشت. تویوتا کمری را باید اولین محصول کامپکت واقعی خودروساز ژاپنی دانست که رقبایی همچون شورولت سیتیشن، فورد تمپو، کرایسلر سری K و هوندا آکورد را پیش روی خود داشت.

نسل اول کمری با بدنه‌های سدان و لیفت‌بک و طول ۴۳۵۰ تا ۴۴۴۵ میلیمتر وارد بازار شد. این خودرو در ابتدا از یک موتور ۲ لیتری ۴ سیلندر انژکتوری تک بادامک به قدرت ۹۲ اسب بخار و گیربکس دستی ۵ سرعته یا اتوماتیک ۴ سرعته استفاده می‌کرد. مدل توربو دیزل بعدها به فهرست محصولات اضافه شد، اما درصد خیلی کمی از فروش را به خود اختصاص داد. فضای داخلی کمری از کرونا بزرگ‌تر بود و همین قضیه موجب شد تا طرفداران زیادی پیدا کند.

نسل دوم: ۱۹۸۷ – ۱۹۹۱

نسل دوم تویوتا کمری ۱۹۸۷

چهار سال بعد از معرفی نسل اول کمری، تویوتا نسل دوم را در سال ۱۹۸۷ روانه بازار کرد. خودرو جدید فضای داخلی بزرگ‌تر و مدل‌های متنوع‌تری داشت. اگرچه فاصله محوری نسل دوم کمری مشابه مدل اولیه بود، اما طول و عرض بیشتر و صندوق بزرگ‌تری داشت. نمای کلی، حالت سه جعبه‌ای را حفظ کرده بود، اما خطوط روی بدنه موجب شد تا خودرو آیرودینامیک‌تر باشد. تویوتا کمری نسل دوم از یک موتور ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ ۲ لیتری استفاده می‌کرد که ۲۰ اسب بخار قدرت بیشتری داشت و حداکثر نیروی پیشرانه به ۱۱۲ اسب بخار می‌رسید.

تنوع پیشرانه در سال ۱۹۸۸ بیشتر شد. مدل‌های ۴ سیلندر جدید با سیستم چهار چرخ محرک معروف به All-Trac به فروش می‌رسید که برای تغییر گشتاور بین محورهای جلو و عقب از دیفرانسیل مرکزی استفاده می‌کرد. یک موتور ۲.۵ لیتری V6 به قدرت ۱۵۳ اسب بخار روی مدل‌های سدان و استیشن قرار گرفت و امکان جفت شدن با گیربکس اتوماتیک یا دستی را داشت.

نسل سوم: ۱۹۹۲ – ۱۹۹۶

نسل سوم تویوتا کمری ۱۹۹۲

عرضه نسل سوم کمری در سال ۱۹۹۲، نقطه عطفی در تاریخ این خودرو شد. برای اولین بار نسخه‌های خاص بازار آمریکا در دسترس خریداران قرار گرفت و تویوتا کمری از یک خودرو کامپکت به یک سدان سایز متوسط تبدیل کرد. طول و عرض بیشتر موجب شد تا فضای داخلی وسیع‌تری درون بدنه شیک و منحنی ایجاد شود. مدل‌های مختلف سدان و واگن از از دو موتور جدیدتر و قوی‌تر ۲.۲ لیتری ۴ سیلندر و ۳ لیتری V6 بهره می‌بردند. ظرافت، کیفیت و ارزش خرید کمری، آن را در فهرست ۱۰ خودرو برتر سال ۱۹۹۲ و ۱۹۹۳ قرار داد و به عنوان «معیاری برای ساخت سدان» شناخته شد.

در سال ۱۹۹۴، تویوتا یک نسخه کوپه دو در از کمری را ارائه داد. این خودرو با همان ابعاد سدان و موتورهای ۴ سیلندر و V6 به دست مشتریان رسید. همچنین کمری به یک پیشرانه V6 آلومینیومی سبک‌تر به قدرت ۱۸۸ اسب بخار مجهز شد.

نسل چهارم: ۱۹۹۷ – ۲۰۰۱

نسل چهارم تویوتا کمری ۱۹۹۹

با انتقال نیمی از تاسیسات مهندسی تویوتا به ایالات متحده، کمری بیش از پیش آمریکایی شد. نسل چهارم بزرگ‌تر، سبک‌تر و ارزان‌تر از نسل قبلی بود. دو موتور ۲.۲ لیتری ۴ سیلندر و ۳ لیتری V6 با ۱۳۳ و ۱۹۴ اسب بخار قدرت بیشتری از گذشته پیدا کردند. در سال ۱۹۹۷ کمری عنوان پرفروش‌ترین خودرو آمریکا را از آن خود کرد و این روند همچنان ادامه دارد.

کلاس سدان سایز متوسط در اواخر دهه ۹۰ دچار تغییراتی شد که به حذف تویوتا کمری استیشن انجامید و مدل کوپه نیز بعد از توقف تولید در سال ۱۹۹۷ و ۱۹۹۸، دوباره با نام کمری سولارا دو در به بازار برگشت. کوپه جدید اسم و ظاهر متفاوتی از مدل سدان پیدا کرد، اما از نظر مشخصات فنی فرقی با آن نداشت.

نسل پنجم: ۲۰۰۲ – ۲۰۰۶

نسل پنجم تویوتا کمری ۲۰۰۲

همزمان با بازطراحی در اوایل دهه ۲۰۰۰، کمری دوباره با تغییراتی روبه‌رو شد. نسل پنجم دارای فاصله محوری طولانی‌تر و ارتفاع بلندتری از قبل بود. صندلی راننده و سرنشین جلو در ارتفاع بالاتری قرار گرفته بود و سرنشینان ردیف عقب فضای پای بیشتری داشتند.

تویوتا کمری نسل پنجم که با کد SV30 شناخته می‌شود، سال ۲۰۰۵ میلادی در مدل‌های گرند، GLi و XLi راه بازار ایران را در پیش گرفت. نسخه‌های GLi و XLi از یک پیشرانه ۴ سیلندر ۲.۴ لیتری نیرو می‌گرفتند، این در حالی بود که کمری گرند به یک موتور ۶ سیلندر ۳ لیتری مجهز شده بود.

پیشرانه ۲.۴ لیتری تنفس طبیعی کمری قادر به تولید ۱۵۷ اسب بخار قدرت در ۵۶۰۰ دور در دقیقه و ۲۱۸ نیوتن متر گشتاور در ۴۰۰۰ دور در دقیقه بود. این نیرو توسط یک گیربکس ۵ سرعته دستی و یا ۴ سرعته اتوماتیک راهی چرخ‌های جلو می‌شد. شتاب صفر تا ۱۰۰ تویوتا کمری ۲۰۰۵ – ۲۰۰۶ در مدل‌های GLi و XLi برابر ۹.۵ تا ۱۰.۵ ثانیه و مصرف سوخت آن نیز ۹.۷ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر بود. حداکثر سرعت این خودرو ۱۴۰۰ کیلوگرمی به ۲۰۰ تا ۲۱۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسید.

از سوی دیگر کمری گرند از یک موتور ۶ سیلندر ۲۴ سوپاپ معادل ۱۹۴ اسب بخار قدرت و ۲۸۴ نیوتن.متر گشتاور دریافت می‌کرد و نیروی تولیدی را به وسیله جعبه دنده ۵ سرعته دستی یا ۴ سرعته اتوماتیک به چرخ‌های جلو می‌فرستاد. این خودرو می‌توانست در ۷.۸ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت دست یابد. مصرف سوخت ترکیبی کمری گرند ۱۵۱۰ کیلوگرمی ۹.۹ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر بود و حداکثر سرعت آن نیز به ۲۱۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسید.

از جمله آپشن‌ها و امکانات رفاهی و ایمنی استاندارد موجود در هر سه مدل تویوتا کمری ۲۰۰۵ – ۲۰۰۶ می‌توان به مواردی همچون دو کیسه هوا راننده و سرنشین، ترمز ضد قفل، تهویه مطبوع، کروز کنترل، آینه و شیشه‌های برقی، سیستم صوتی CD به همراه ۶ اسپیکر و تنظیم دستی صندلی‌ها اشاره کرد. نسخه XLi به عنوان مدل پایه به حساب می‌آمد و تنها از امکانات فوق برخوردار شده بود. اما مدل GLi مضاف بر این‌ها از سانروف، تریم طرح چوب، رینگ‌های آلومینیومی، تنظیم ارتفاع چراغ از داخل و سامانه رهیاب بهره می‌برد. تویوتا کمری گرند نیز علاوه بر موارد ذکرشده به کیسه‌ هوا جانبی جلو، تهویه مطبوع اتوماتیک، مه‌ شکن جلو و کامپیوتر سفری مجهز شده بود.

نسل ششم: ۲۰۰۷ – ۲۰۱۱

نسل ششم تویوتا کمری ۲۰۰۸

با پایان عمر نسل پنجم، بازطراحی تویوتا کمری به امری قابل پیش‌بینی تبدیل شده بود. هر مدل جدید از نسل قبل بزرگ‌تر، قوی‌تر و مجهزتر بود و در نسل ششم نیز همین جریان ادامه داشت. این مدل از کمری به دلیل کیفیت ساخت بالا و ظاهر جوان‌پسند مورد توجه مشتریان ایرانی قرار گرفت. تویوتا کمری ۲۰۰۷ تا ۲۰۰۹ در سه تیپ به کشورمان راه پیدا کرد، اما نام نسخه‌های لیمیتد، اسپشیال و غیره نیز در بین این تیپ‌ها به چشم می‌خورد.

تویوتا کمری XV40 پیشرانه ۴ سیلندر به حجم ۲.۴ لیتر را زیر کاپوت جای داده بود که ۱۵۸ اسب بخار قدرت و ۲۱۸ نیوتن.متر گشتاور تولید می‌کرد. این نیرو توسط یک جعبه دنده ۵ سرعته اتوماتیک به چرخ‌های جلو منتقل می‌شد. شتاب صفر تا صد این خودرو معادل ۱۰.۵ ثانیه بود و در هر ۱۰۰ کیلومتر ۸.۲ لیتر سوخت مصرف می‌کرد. بیشینه سرعت تویوتا کمری XV40 به ۱۹۵ کیلومتر بر ساعت می‌رسید.

از جمله مهم‌ترین آپشن‌های رفاهی ایمنی موجود در نسخه‌های فول آپشن تویوتا کمری ۲۰۰۷ – ۲۰۰۹ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: کروز کنترل، سنسور پارک جلو و عقب، ترمز ضد قفل، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز، ترمز کمکی، ترمز پارک برقی، چراغ مه شکن، دکمه‌های کنترل روی فرمان، غربیلک فرمان با تنظیمات ۴ حالته، روکش فرمان چرمی، سیستم صوتی ۶ بلندگو، چنجر ۶ تایی، مانیتور، دوربین عقب، بلوتوث، USB، نمایشگر صفحه کیلومتر، دو عدد کیسه هوا، کمربند ایمنی پیش کشنده، ورود بدون کلید، صندلی راننده ۶ حالته برقی، صندلی سرنشین ۴ حالته دستی، روکش صندلی پارچه‌ای اسپرت، ایزوفیکس صندلی، آینه وسط الکتروکرومیک، آینه جانبی با تنظیمات برقی، سانروف، پرده برقی عقب.

تویوتا کمری نسل ششم در سال ۲۰۱۰ به صورت جزیی فیس‌لیفت شد که تغییراتی در جلوپنجره و بخش‌هایی از سپر آن به چشم می‌خورد. این مدل از تویوتا کمری در سال‌های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱ به بازار کشورمان راه پیدا کرد.

برای اولین بار پیشرانه هیبریدی روی نسل ششم تویوتا کمری قرار گرفت. سدان ژاپنی با این سیستم در هر صد کیلومتر بین ۵.۸ تا ۷.۱ لیتر بنزین می‌سوزاند و ۱۷۸ اسب بخار قدرت داشت. کمری سولارا و کانورتیبل در سال ۲۰۰۹ از فهرست محصولات تویوتا حذف شدند.

نسل هفتم: ۲۰۱۲ – ۲۰۱۷

نسل هفتم تویوتا کمری ۲۰۱۲

نسل هفتم تویوتا کمری بدون هیاهو و سر و صدا، سال ۲۰۱۲ وارد بازار شد. خودرو طراحی جدید اما معمولی داشت و به جز پیشرانه هیبریدی که به‌روز شده بود، از همان موتورهای بنزینی نسل قبل بهره می‌برد. نسل هفتم اولین تویوتا کمری بود که گیربکس دستی نداشت و همه مدل‌ها با جعبه دنده اتوماتیک به دست مشتریان می‌رسید. کابین فضای بیشتری را در اختیار سرنشینان قرار می‌داد و سیستم اطلاعات و سرگرمی Etune امکان اتصال گوشی هوشمند را فراهم می‌کرد.

تویوتا کمری XV50 از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۶ به بازار ایران راه پیدا کرد و در دو تیپ GL و GLX مهمان پارکینگ منازل ایرانیان شد که از لحاظ بعضیی آپشن‌ها با یکدیگر تفاوت داشتند.

ظرفیت پیشرانه تویوتا کمری XV50 نسبت به نسل پیشین حجیم‌تر شد و به ۲.۵ لیتر رسید. این پیشرانه قادر به تولید ۱۸۱ اسب بخار قدرت و ۲۳۵ نیوتن.متر گشتاور بود که توسط یک جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک به محور جلو انتقال داده می‌شد. تنها ۹.۳ ثانیه زمان نیاز بود تا این سدان ژاپنی از حالت ایستا به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت دست یابد. همچنین مصرف سوخت ترکیبی و بیشینه سرعت این خودرو نیز به ترتیب برابر ۷.۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر و ۱۹۵ کیلومتر بر ساعت بود که برای یک سدان خانوادگی ۱۴۶۵ کیلوگرمی ارقام مناسبی به نظر می‌رسید.

از جمله مهمترین امکانات رفاهی و ایمنی کمری 2012-2015 می‌توان به این موارد اشاره کرد: کروز کنترل، سامانه کنترل پایداری، حسگر پارک جلو و عقب، ترمز ضد قفل ABS، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD، ترمز کمکی، ترمز پارک برقی، چراغ مه‌شکن جلو، فرمان برقی حساس به سرعت، سیستم صوتی 6 اسپیکر، نمایشگر لمسی ۶.۱ اینچی، دوربین عقب، بلوتوث، USB، شش عدد کیسه هوای جلو-جانبی و پرده‌ای، سیستم ضد سرقت با آلارم، ورود و استارت بدون کلید، تهویه اتوماتیک دوگانه، صندلی 8 حالته برقی راننده، تنظیمات چهار حالته صندلی سرنشین به صورت دستی، ایزوفیکس، تریم طرح چوب، آینه وسط الکتروکرومیک، سانروف، آینه‌های راهنمادار.

تویوتا در سال ۲۰۱۵ دستی به سر و روی کمری کشید. خودرو فیس لیفت تغییر زیادی پیدا کرد، چرا که فقط سقف دست‌نخورده باقی مانده بود. طراحی جدید جسورانه‌تر شد و فضای داخلی نیز بهبود پیدا کرد، با این حال، موتورهای قدیمی همچنان به کار خود ادامه می‌دادند. بیشتر مدل‌های واردشده از این نسل مربوط به تیپ GLX بنزینی بود و همچنین مدل XLi نیز در میان کمری‌های ۲۰۱۶ موجود در بازار ایران به چشم می‌خورد.

تویوتا کمری در مقایسه با مزدا ۳ خوش درخشید و بیشتر طرفداران کمری ترجیح می‌دادند به جای تغییر برند ماشین هنگام فروش، نسل جدیدتری از کمری را خریداری کنند.

فیلم تست و بررسی تویوتا کمری هیبرید

تویوتا کمری یکی از اقتصادی‌ترین و باکیفیت‌ترین سدان‌هایی است که در بازارهای جهانی خرید و فروش می‌شود، اما داستان کمری مثل همه خودروهای وارداتی در بازار ایران متفاوت است. تویوتا کمری هیبرید مدل ۲۰۱۵ – ۲۰۱۷ قدرت ۲۰۰ اسب بخار و شتاب ۷.۸ ثانیه‌ای را در اختیار راننده می‌گذارد و در عین حال، در هر ۱۰۰ کیلومتر فقط ۵.۹ لیتر بنزین مصرف می‌کند. میزان مصرف سوخت کمری هیبرید از همه ماشین‌های بنزینی جدید موجود در بازار کشور کمتر است. هر چند دیگر نسخه صفر کیلومتری از این خودرو در بازار موجود نیست، اما دیدن فیلم تست کمری هیبرید برای آنهایی که دنبال یک ماشین باکیفیت می‌گردند، می‌تواند جالب باشد.

نسل هشتم: ۲۰۱۸ تا کنون

نسل هشتم تویوتا کمری ۲۰۱۸

انتظارات از تویوتا کمری زمانی بالا رفت که در نمایشگاه دیترویت ۲۰۱۷ با طراحی جدیدی معرفی شد. بعد از چندین سال، پلتفرم جدید TNGA برای تولید نسل تازه خودرو به کار رفت. تغییر و تحول کمری زمانبندی‌شده بود، چرا که در آن زمان رقابت سختی با هوندا آکورد داشت. سال ۲۰۱۸ اولین مدل‌های نسل جدید هر دو خودرو ژاپنی وارد بازار شد. اگرچه کنترل بهتر رانندگی، پیشرانه‌های قوی‌تر ۴ سیلندر و V6 و هیبریدی توانست مشتریان را راضی کند، اما هوندا آکورد خودرو بهتری بود.

در ۲۰۲۰، مدل اسپرت تویوتا کمری TRD با سیستم تعلیق محکم‌تر و طراحی اسپرت‌تر به بازار آمد، اما پیشرانه آن هیچ تغییری نسبت به موتور ۳.۵ لیتری V6 تیپ‌های XSE و XLE با قدرت ۳۰۱ اسب بخار نداشت.

فروش فوری خودرو

نویسنده: میلاد قزللو