مشخصات فنی فولکس واگن تیگوان ۲۰۱۸

۲۰ آذر ۱۴۰۲ مشخصات فنی فولکس واگن تیگوان ۲۰۱۸

گروه خودروسازی فولکس واگن در سال ۲۰۱۵ نسل دوم کراس اوور کامپکت شهری تیگوان را به نمایشگاه خودرو فرانکفورت آورد. مدل ۲۰۱۸ این ماشین آلمانی هم توسط شرکت ماموت خودرو به عنوان نماینده فولکس واگن، به ایران آمد.

عرضه فولکس واگن تیگوان ۲۰۱۸ به دلیل شروع دور جدید تحریم‌ها ناکام ماند، اما همان مدل‌های محدودی هم که به ایران آمدند، با استقبال گسترده مشتریان روبرو شدند. چراکه هم از لحاظ کیفیت فنی و هم از لحاظ سرمایه‌ای، خرید یک خودرو آلمانی جدید هوشمندانه محسوب می‌شد، به‌خصوص در بازار کم‌تنوع ایران که با تحریم و ممنوعیت واردات هم روبه‌رو شده بود.

مزایا و معایب

+ کیفیت ساخت بالا و دوام فنی

+ بازار دست دوم پررونق

+ هندلینگ مطلوب

+ توان فنی و شتاب مناسب

+ ایمنی بالا

– لوازم جانبی و تعمیرات گران

– حساسیت موتور به کیفیت بنزین

مشخصات فنی

فولکس واگن تیگوان ۲۰۱۸ روی پلتفرم MQB A2 سوار شده است و مشخصات فنی آن برای بازار ایران شامل موتور ۲ لیتری ۴ سیلندر توربوشارژ به‌علاوه گیربکس دوکلاچه اتوماتیک ۷ سرعته می‌شود. به‌کارگیری این موتور و جعبه دنده باعث شده است قدرتی معادل ۱۸۰ اسب بخار و بیشینه گشتاور ۳۲۰ نیوتن.متر، قابل ارسال به سمت چرخ‌ها باشد. در ضمن، تیگوان مدل 2018 از سیستم تمام چرخ محرک4motion  بهره می‌برد و در نتیجه برای عبور از مسیرهای آفرود سبک، گذرگاه‌های خاکی و جاده‌های آسفالت لغزنده و شیب‌دار عملکرد بهتری از خود نشان می‌دهد.

شتاب صفر تا ۱۰۰ فولکس واگن تیگوان 2018 بر اساس تست‌های رسمی و غیررسمی، ۷.۸ ثانیه برآورد می‌شود. این عدد بسته به شرایط جاده، نوع لاستیک، شیب مسیر، تعداد سرنشین و موارد دیگر، قابل تغییر است، اما می‌توانید به‌طور متوسط این رقم را به عنوان شتاب ۰ تا ۱۰۰ این شاسی بلند آلمانی بازار ایران در نظر بگیرید.

میانگین مصرف سوخت فولکس واگن تیگوان ۲۰۱۸ نزدیک به ۷.۵ تا ۷.۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است که برای یک شاسی بلند شهری با وزن ۱۶۴۵ کیلومتر رقمی متعادل و قابل قبول به نظر می‌رسد. هرچند در عمل میزان مصرف سوخت این خودرو بیشتر از ارقام اعلام‌شده توسط خودروساز است.

یکی از نقاط قوت مشخصات فنی که حین رانندگی با فولکس واگن تیگوان ۲۰۱۸ به آن پی می‌برید، بحث هندلینگ و پایداری مطلوب این خودرو است. شما با تیگوان می‌توانید حتی در سرعت‌های بالا هم به‌صورت مطمئن و با چسبندگی از جاده‌های پرپیچ‌وخم عبور کنید. ضمن آنکه سواری این خودرو هم چندان خشک نیست و آرامش و نرمی قابل قبولی برای سرنشینان به همراه می‌آورد.

مشخصات کلی

نوع موتور خودرو خطی بنزینی
حجم موتور ۲ لیتر
سیلندر / سوپاپ ۴ / ۱۶
تنفس موتور توربوشارژر
قدرت ۱۸۰ اسب بخار
گشتاور ۳۲۰ نیوتن.متر
گیربکس ۷ سرعته اتوماتیک DCT
محور محرک دو دیفرانسیل
شتاب ۷.۸ ثانیه
سرعت ۲۰۸ کیلومتر بر ساعت
مصرف سوخت ۷.۷ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر
استاندارد آلایندگی یورو ۵
فرمان برقی
بدنه کراس اوور کامپکت
نوع رینگ آلومینیومی

ابعاد و ظرفیت ‌ها

طول ۴۴۸۶ میلیمتر
عرض ۱۸۳۹ میلیمتر
ارتفاع ۱۶۴۶ میلیمتر
فاصله محورها ۲۶۸۱ میلیمتر
وزن خالص ۱۶۴۵ کیلوگرم
تعداد سرنشین ۵ نفر
ظرفیت صندوق عقب ۶۱۵ لیتر
حجم مخزن سوخت ۶۰ لیتر
قطر رینگ ۱۹ اینچ

طراحی ظاهری

طراحی فولکس واگن تیگوان ۲۰۱۸

نسل دوم فولکس واگن تیگوان متولد سال ۲۰۱۵ است و حدود یک دهه از ورود این خودرو به بازار می‌گذرد. در این یک دهه صنعت خودروسازی از لحاظ طراحی دچار تحول اساسی شده است و زبان‌های طراحی مدرن و نوین توسط شرکت‌ها به کار می‌رود. بنابراین ظاهر خوش‌استایل، ساده و با اصالت تیگوان ۲۰۱۸ نمی‌تواند برای مشتریان امروزی خیلی هیجان‌انگیز به نظر برسد.

به بیان دقیق‌تر اگر نشان فولکس واگن از روی این خودرو برداشته شود، به عنوان کراس اووری با طراحی ساده و قدیمی به نظر می‌رسد. اما لوگوی فولکس واگن روی این اتاق باعث شده است تا همچنان طرفداران سرسخت خودروهای آلمانی از ظاهر این ماشین دفاع کنند و فولکس تیگوان ۲۰۱۸ را نسبت به محصولات جدید و چینی موجود در بازار، خودروی جذاب‌تری بدانند.

گذشته از بحث کیفیت ساخت، باید گفت طراحی فولکس واگن تیگوان ۲۰۱۸ نسبت به شاسی بلندهای چینی، قدیمی و از مد افتاده شده است. با این حال، استایل مردانه، بااصالت، خوش‌فرم و هماهنگ تیگوان ۲۰۱۸ همچنان طرفداران زیادی دارد و فرم کلاسیک بدنه آن کماکان توجه بسیاری از مشتریان ایرانی را جلب می‌کند.

طراحی داخلی

کابین فولکس واگن تیگوان ۲۰۱۸

طراحی داخلی، به‌ویژه داشبورد تیگوان ۲۰۱۸ تا حد زیادی دمده و قدیمی به نظر می‌رسد. حتی اگر استایل بیرونی این خودرو کماکان جذاب و با اصالت باشد، اما طرح داشبرد و نمای داخلی چندان گیرایی ندارد و زیبایی خاصی در آن دیده نمی‌شود. تعدد سطوح پلاستیکی خشک روی پوسته داشبورد و رودری‌ها نیز می‌تواند کمی ناامیدکننده باشد.

هرچند این پلاستیک‌ها باکیفیت هستند و از این جهت می‌توانند رضایت حداقلی مشتریان را به دست آورند. طراحان کابین فولکس واگن تیگوان ۲۰۱۸ فضاهای متعددی را در کنسول وسط و داخل تودری‌ها برای قرار دادن اشیا تعبیه کرده‌اند‌ و از این جهت وضعیت مناسبی را به وجود آورده‌اند. فاصله بین محورهای چرخ‌های این خودرو ۲۶۸۱ میلیمتر است که در نوع خود بزرگ به نظر می‌رسد و می‌تواند فضای پای مناسبی برای سرنشینان ردیف دوم فراهم کند.

حجم صندوق عقب فولکس واگن تیگوان ۲۰۱۸ برابر ۶۱۵ لیتر است و می‌تواند به راحتی لوازم مسافرتی یک خانواده ۵ نفره را در خود جا دهد.

آپشن‌ها و امکانات

فولکس واگن تیگوان ۲۰۱۸ به‌عنوان یک خودرو باکیفیت آلمانی، امکانات رفاهی و ایمنی مناسبی را در اختیار سرنشینان قرار می‌دهد.

کروز کنترل دارد
کروز کنترل هوشمند ندارد
کنترل ایستایی در سربالایی ندارد
کنترل سرعت در سرازیری دارد
کنترل کشش دارد
کنترل پایداری دارد
اتو پارک دارد
سنسور جلو دارد
سنسور عقب دارد
رادار نقطه کور ندارد
رادار تغییر لاین ندارد
رادار تصادف جلو ندارد
رادار تصادف عقب دارد
ترمز ضدقفل دارد
توزیع نیروی ترمز دارد
ترمز کمکی دارد
ترمز اضطراری ندارد
ترمز پارک برقی دارد
پدال شیفتر دارد
اتولایت دارد
چراغ روز دارد
دکمه‌های کنترلی فرمان دارد
گرم‌کن فرمان ندارد
نمایشگر اطلاعات و سرگرمی دارد
ناوبری دارد
نمایشگر هدآپ ندارد
دوربین عقب دارد
دوربین ۳۶۰ درجه دارد
کیسه هوا دارد
ورود بدون کلید دارد
استارت بدون کلید دارد
تهویه اتوماتیک دارد
صندلی برقی راننده دارد
صندلی برقی سرنشین جلو دارد
گرمکن صندلی جلو دارد
سردکن صندلی جلو ندارد
ماساژور صندلی جلو ندارد
آینه بغل برقی دارد
گرم‌کن آینه بغل دارد
پانوراما دارد
سانروف دارد

قیمت فولکس واگن تیگوان ۲۰۱۸ در بازار

نمای عقب فولکس واگن تیگوان ۲۰۱۸

قیمت فولکس واگن تیگوان ۲۰۱۸ در بازار ایران نوسانات زیادی داشته و به‌عنوان یک خودروی محدود و پرطرفدار آلمانی، تا مبالغ بالایی پیش رفته است. اما زمان نگارش این مطلب (آذر ماه ۱۴۰۲) قیمت خودرو تیگوان ۲۰۱۸ در بازار آزاد چیزی حدود ۲ میلیارد و ۴۵۰ میلیون تومان است.

بنابراین افرادی که قصد خرید خودرو با چنین بودجه‌ای را دارند، می‌توانند در شرایط فعلی به فکر خرید این کراس اوور کامپکت آلمانی نیز باشند. فولکس واگن تیگوان تا پیش از ورود خودروهای وارداتی بسیار پرطرفدار بود، اما بعد از باز شدن نسبی واردات خودرو و عرضه محصولات جدید به‌ویژه نیسان ایکس تریل ۲۰۲۳، هیوندای توسان ۲۰۲۳، کیا اسپورتیج ۲۰۲۳ و دیگر خودروهای وارداتی که در رنج قیمتی این ماشین آلمانی قرار می‌گیرند، از این به بعد کار دشوارتری پیش رو خواهد داشت.

فروش فوری خودرو

نویسنده حسین باباپور