بررسی مشخصات فنی کیا سراتو آپشنال

۱۳ شهریور ۱۴۰۲ بررسی مشخصات فنی کیا سراتو آپشنال

همکاری میان خودروسازان ایرانی و کره‌ای حداقل به سه دهه پیش بازمی‌گردد. در این سه دهه دو برند نام‌آشنای هیوندای و کیا محبوبیت خیره‌کننده‌ای در بازار وارداتی‌ها و مونتاژی‌های ایران کسب کردند. یکی از محبوب‌ترین محصولات مونتاژی گروه خودروساز هیوندای/کیا، سدان کیا سراتو (فورته/Forte) نسل دوم با کد شناسایی TD است که از سوی شرکت سایپا و در چهار تیپ مختلف، دو تیپ ۱.۶ لیتر و ۲ لیتر ساده و دو تیپ مشابه با پسوند آپشنال به تولید رسید که بر همین اساس در ایران به سراتو سایپایی آپشنال و کیا سراتو آپشنال مشهور است.

در این میان بیشترین میزان خرید خودرو و محبوبیت و البته بالاترین قیمت متعلق به نسخه ۲ لیتر آپشنال معروف به سراتو ۲۰۰۰ است. در ادامه به بررسی کیا سراتو آپشنال سایپا می‌پردازیم.

مزایا و معایب

+ قیمت معقول

+ داشتن آپشن‌های مناسب

+ بازار دست دوم داغ

– کیفیت پایین متریال داخلی

– حذف برخی آپشن‌های استاندارد

مشخصات فنی

نسخه ۲ لیتری کیا سراتو آپشنال از یک پیشرانه تنفس طبیعی بهره می‌گیرد که به خانواده پیشرانه‌های تتا ۲ (Theta II) هیوندای/کیا تعلق دارد. با این وجود توان فنی و گشتاور تولیدی این پیشرانه در نوع خود مناسب و به‌مراتب بهتر از نسخه ۱.۶ لیتری است. این پیشرانه در ترکیب با گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته با داشتن ضرایب تقسیم‌شده بسیار خوب، توان حرکتی و مانوردهی مناسبی به همراه دارد که از این رو همواره با خودرویی چون مزدا ۳ قدیم مونتاژی شرکت بهمن موتور مقایسه می‌شود.

آنچه سایپا از سراتو در ایران مونتاژ کرد با حذف برخی ویژگی‌های استاندارد از مشخصات فنی سراتو آپشنال نظیر سیستم پایداری الکترونیکی، ایربگ‌های پرده‌ای جانبی، ترمزهای دیسکی عقب، آینه‌های تاشو برقی جانبی و سیستم استارت بدون کلید بود. اما سایپا با اضافه کردن پسوند آپشنال به انتهای نام این مدل، ویژگی‌های دیگری چون کروز کنترل، سیستم روشنایی و سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، سانروف، سنسور و دوربین عقب، نمایشگر لمسی مولتی مدیا، وورد و استارت بدون کلید، صندلی‌های دارای روکش چرم و پدال‌های تعویض دنده پشت فرمان را به آن افزود. اما حذف ویژگی مهم و منطقی چون ترمزهای دیسکی عقب و جایگزینی آن با ترمزهای کاسه‌ای، با منطق کلمه آپشنال جور در نیامده و انتقاد بسیار رسانه‌های تخصصی و مشتریان را به همراه داشت.

مشخصات کلی

نوع موتور خودرو خطی بنزینی
حجم موتور ۲ لیتر
سیلندر / سوپاپ ۴ / ۱۶
تنفس موتور طبیعی
قدرت ۱۵۵ اسب بخار
گشتاور ۱۹۵ نیوتن.متر
گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک
محور محرک دیفرانسیل جلو
شتاب ۱.۵ ثانیه
سرعت ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت
مصرف سوخت ۸ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر
استاندارد آلایندگی یورو ۵
فرمان هیدرولیک
بدنه سدان سایز کوچک
نوع رینگ آلومینیومی

ابعاد و ظرفیت ‌ها

طول ۴۵۳۰ میلیمتر
عرض ۱۷۷۵ میلیمتر
ارتفاع ۱۴۶۰ میلیمتر
فاصله محورها ۲۶۵۰ میلیمتر
وزن خالص ۱۳۰۰ کیلوگرم
تعداد سرنشین ۵ نفر
ظرفیت صندوق عقب ۵۰۲ لیتر
حجم مخزن سوخت ۵۲ لیتر
قطر رینگ ۱۶ اینچ

آپشن ها و امکانات

کروز کنترل دارد
کروز کنترل هوشمند ندارد
کنترل ایستایی در سربالایی ندارد
کنترل سرعت در سرازیری ندارد
کنترل کشش ندارد
کنترل پایداری دارد
اتو پارک ندارد
سنسور جلو ندارد
سنسور عقب دارد
رادار نقطه کور ندارد
رادار تغییر لاین ندارد
رادار تصادف جلو ندارد
رادار تصادف عقب ندارد
ترمز ضدقفل دارد
توزیع نیروی ترمز دارد
ترمز کمکی ندارد
ترمز اضطراری ندارد
ترمز پارک برقی ندارد
اتولایت دارد
چراغ روز دارد
دکمه‌های کنترلی فرمان دارد
گرم‌کن فرمان ندارد
نمایشگر اطلاعات و سرگرمی دارد
ناوبری دارد
نمایشگر هدآپ ندارد
دوربین عقب دارد
دوربین ۳۶۰ درجه ندارد
کیسه هوا دارد
ورود بدون کلید دارد
استارت بدون کلید دارد
تهویه اتوماتیک دارد
صندلی برقی راننده ندارد
صندلی برقی سرنشین جلو ندارد
گرمکن صندلی جلو ندارد
سردکن صندلی جلو ندارد
آینه بغل برقی دارد
گرم‌کن آینه بغل ندارد
پانوراما ندارد
سانروف دارد

طراحی ظاهری

طراحی کیا سراتو آپشنال

نمای خارجی کیا سراتو آپشنال سایپا با نمونه‌های غیرآپشنال یا حتی نسخه‌های وارداتی نسل دوم اطلس خودرو هیچ تمایز بخصوصی ندارد. در نتیجه یک فرد معمولی تنها با نگاه کردن به آن شاید متوجه تمایز نسخه وارداتی با نمونه سایپایی نشود.

سبک طراحی نمای خارجی کیا سراتو آپشنال نسل دوم بسیار مینیمال و محافظه‌کار انجام گرفت. آن دوران (سال‌های پیش از ۲۰۱۰) برای گروه خودروسازی هیوندای/کیا، هنوز موعد بلندپروازی و شیطنت در طراحی فرا نرسیده بود. با این حال مزیت این نوع طراحی حفظ جلوه بصری ساده و تاریخ انقضای بسیار طولانی‌تر نمای خارجی سراتو آپشنال است که همانند مزدا ۳ سری اول (مزدا ۳ قدیم)، جلوه خوب خود را در میان طرفداران بازار دست دوم حفظ کرده است.

طراحی داخلی

کابین کیا سراتو آپشنال

نمای داخلی کیا سراتو آپشنال همانند ترند همیشگی این برند از هیوندای کمی اسپرت‌تر و جذاب‌تر است. مجموعه نشانگرهای پشت فرمان از نوع دایره‌ای با طراحی عمیق سه‌بعدی و رنگ‌آمیزی اختصاصی سفید-قرمز کیا در کنار فرمان دایره‌ای سه شاخه، محیطی متناسب و دلپذیر ایجاد کرده است. البته از حق نگذریم که داخلی‌سازی برخی از اجزا نظیر رودری‌ها و روکش صندلی‌ها ضمن کاهش کیفیت مونتاژ، در گذر زمان افت کیفی خود را بیشتر به نمایش می‌گذارد.

نصب آپشن سیستم مولتی مدیا و نمایشگر لمسی آن از سوی نمایندگی‌های سایپا انجام گرفت در نتیجه نه‌تنها جای نمایشگر مولتی مدیا در کیا سراتو آپشنال سایپایی با نمونه تریم لوکس کیا در آن دوران تفاوت دارد، بلکه در فضای مجازی هیچ کیا سراتو TD را نمی‌یابید که از تریم داخلی مشابه به نسخه مونتاژی سایپا برخوردار باشد.

فضای داخلی این مدل سراتو با توجه به ابعاد نهایی بسیار عالی، اما در ردیف دوم برای افراد قد بلند کمی محصور است. خوشبختانه فضای صندوق با ظرفیت حدود ۵۰۰ لیتر برای سفرهای بین شهری بسیار مناسب ایفای نقش می‌کند.

قیمت کیا سراتو آپشنال در بازار ایران

نمای عقب کیا سراتو آپشنال

با توجه به نوسان شدید قیمت و ناپایداری شرایط اقتصادی کشور، شاید نتوان رقم دقیقی برای فروش ماشین کیا سراتو آپشنال سایپایی عنوان کرد. اما در قیاس این خودرو با رقیب ژاپنی آن از بهمن موتور، یعنی مزدا ۳ قدیم، بسیاری از افراد مزدا ۳ را خودرویی اسپرت‌تر، با کیفیت کلی بالاتر و اعتبار بسیار بیشتر برند تصور می‌کنند. البته همین موضوع هم بر بالاتر بودن قیمت مزدا ۳ قدیم می‌افزاید.

یکی از برگ‌های برنده کیا سراتو ۲۰۰۰ آپشنال سایپایی، تولید در تیراژ بالاتر، قیمت منطقی‌تر، فراوانی بیشتر قطعات و نمایندگی‌های خدمات پس از فروش، داشتن سطح مناسب آپشن‌ها و البته توان فنی کافی در استفاده روزمره است که محبوبیت بیشتر آن در بازار دست دوم را موجب شده است.

سال‌هاست که از ورود و عرضه این خودرو به بازار می‌گذرد و برای اطلاع از قیمت آن می‌توانید به سایت فروش خودرو مراجعه کنید.

فروش فوری خودرو

نویسنده: شهاب انیسی