بررسی مشخصات تویوتا پریوس ۲۰۱۷

۲۱ مهر ۱۴۰۰ بررسی مشخصات تویوتا پریوس ۲۰۱۷

تویوتا پریوس یکی از معروف‌ترین و محبوب‌ترین خودروهای هیبریدی جهان است که تولید آن از سال ۱۹۹۷ میلادی توسط کمپانی ژاپنی تویوتا آغاز شد و چهار نسل آن تا هنوز هم در بازارهای جهان حضور دارد. بازار خودرو ایران نیز این شانس را داشت که پذیرای نسل چهارم تویوتا پریوس در قالب مدل‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ باشد.

شرکت ایرتویا به عنوان نماینده رسمی کمپانی ژاپنی تویوتا این خودرو را در تیپ‌های مختلف روانه بازار ایران کرد؛ تیپ C پریوس، فول‌آپشن‌ترین نسخه این خودرو هیبریدی به شمار می‌آید که مدل‌های سفارش اروپا، آپشن‌های بیشتری نسبت به دیگر تیپ‌ها دارند.

مزایا و معایب

+ مصرف سوخت پایین

+ کیفیت ساخت بالا

+ سیستم تعلیق نرم

+ آپشن‌های ایمنی

طراحی ظاهری خاص

طراحی متفاوت کابین

پیچیدگی فنی

هزینه نگهداری بالا

کمبود آپشن‌ها در تیپ پایه

مشخصات فنی

تویوتا پریوس علاوه بر اینکه ظاهر خاصی دارد، از نظر مشخصات فنی هم خودرو ویژه‌ای در بازار ایران محسوب می‌شود. خودروهای هیبریدی موجود در کشور به تعداد انگشتان دو دست هم نمی‌رسند که پریوس یکی از آنها است. پیشرانه این خودرو ژاپنی ترکیبی از یک موتور ۴ سیلندر بنزینی با حجم ۱.۸ لیتر و یک موتور برقی دو تایی است که به یک باتری با ظرفیت ۱.۲ کیلووات ساعت متصل است.

حداکثر قدرت پیشرانه هیبریدی تویوتا پریوس از طریق جعبه دنده eCVT به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. این خودروها در بازار ایران فقط با محور محرک دیفرانسیل جلو موجود هستند اما در بعضی از کشورها مدل تمام چرخ متحرک پریوس نیز به فروش می‌رسد.

تویوتا پریوس با استفاده از پیشرانه هیبریدی فقط ۳.۶ لیتر بنزین در صد کیلومتر مصرف می‌کند و یکی از کم‌مصرف‌ترین خودروها در کشورهای مختلف است.

این خودرو هیبریدی دارای ۴ حالت رانندگی است، معمولی (Normal)، اکو (Eco)، اسپرت (Power) و برقی (EV). هر کدام از این حالت‌ها در شرایط مختلفی قابل استفاده است و عملکرد خودرو را تغییر می‌دهد. البته مصرف سوخت و شتاب پریوس در سه حالت اول، هیچ فرقی با هم ندارد.

مشخصات کلی

نوع موتور

هیبریدی

حجم موتور

۱.۸ لیتر

سیلندر / سوپاپ

۴ / ۱۶

تنفس موتور

طبیعی

حداکثر قدرت

۱۲۱ اسب بخار

حداکثر گشتاور

۱۴۲ نیوتن متر

جعبه دنده

 اتوماتیک eCVT

محور محرک

دیفرانسیل جلو

شتاب

۱۰.۶ ثانیه

حداکثر سرعت

۱۸۰ کیلومتر بر ساعت

مصرف سوخت

۳.۶ لیتر در صد کیلومتر

استاندارد آلایندگی

یورو ۵

سیستم فرمان

برقی

نوع بدنه

لیفت‌بک

نوع رینگ

آلومینیومی

نوع شاسی

یکپارچه

ترمز جلو

دیسکی خنک‌شونده

ترمز عقب

دیسکی

ابعاد و ظرفیت ‌ها

طول

۴۵۴۰ میلیمتر

عرض

۱۷۶۰ میلیمتر

ارتفاع

۱۴۹۰ میلیمتر

فاصله بین محور جلو و عقب

۲۷۰۰ میلیمتر

وزن خالص

۱۳۹۴ کیوگرم

تعداد سرنشین

۵ نفر

ظرفیت صندوق عقب

۵۰۲ لیتر

حجم مخزن سوخت

۴۳ لیتر

قطر رینگ

۱۵ اینچ

چرخ جلو و عقب

R15 195/65

طراحی ظاهری

طراحی ظاهری تویوتا پریوس ۲۰۱۷

همان طور که احتمالا شما نیز با آن موافق هستید، می‌توان گفت که طراحی ظاهری تویوتا پریوس در نگاه اول نه‌تنها زیبا به نظر نمی‌رسد، بلکه تا حد زیادی عجیب‌ و غریب و شبیه به موجودات بیگانه فضایی جلوه می‌کند؛ به‌ویژه استفاده از المان‌های مثلثی شکل در طراحی چراغ‌ها و سپر این خودرو سبب شده تا شاهد چهره‌ای نه‌چندان مرسوم از نسل چهارم تویوتا پریوس باشیم.

با این حال نمی‌توان همه چیز را در چهره این خودرو از دید منفی نگاه کرد؛ ظاهر نسل چهارم تویوتا پریوس ۲۰۱۶-۲۰۱۷ نسبت به نسل‌های پیشین، مهیج‌تر و جسورانه‌تر به نظر می‌آید و به همین خاطر، جنبه‌های اسپرت ظاهر پریوس بیشتر به چشم می‌آید.

حالت اخم‌آلود چراغ‌ها در کنار طراحی سه‌بعدی سپر، علاوه بر القای حالتی نامهربان در ذهن بیننده، از تصورات ما نسبت به یک خودروی کم‌مصرف خانوادگی فاصله زیادی دارد. با این حال رعایت اصول آیرودینامیک در طراحی بدنه پریوس به‌طور واضح به چشم می‌خورد و می‌توان آن را در زمره نکات مثبت طراحی بیرونی این خودرو به حساب آورد.

حالت متمایز و بسیار خاص چراغ‌های عقب نیز در نگاه اول کاملا نظرها را به سوی خود جلب می‌کنند. طراحی این چراغ‌ها در هماهنگی با نمای جلوی خودرو انجام شده و حضور شیشه روی درب صندوق عقب از جمله ویژگی‌های بارز طراحی بدنه تویوتا پریوس نسل چهارم به شمار می‌آید.

به طور کل می‌توان گفت که طراحان شرکت تویوتا در پروژه نسل چهارم پریوس سعی داشته‌اند تا ضمن رعایت اصول آیرودینامیک و کاهش مقاومت هوا، ظاهر این سدان جمع‌وجور را کمی اسپرت‌تر و مهیج‌تر از مدل‌های پیشین از آب درآورند تا علاوه بر جذب مشتریان، بتوانند توجه جوانان و افراد اسپرت‌پسند را نیز جلب کنند.

طراحی داخلی

طراحی داخلی تویوتا پریوس ۲۰۱۷

فضای داخلی تویوتا پریوس در همان نگاه اول، مثل طراحی ظاهری آن متمایز، خاص و منحصربه‌فرد دیده می‌شود. در قسمت پشت غربیلک فرمان این خودرو اثری از پنل کیلومترشمار نیست، چرا که نشانگرها و آمپرها در قسمت بالا و میانی داشبورد قرار گرفته‌اند. کنسول وسط نیز با اشکال هندسی چند ضلعی و خطوط غیرسیال سر و شکل گرفته که حس غریبی را به بیننده منتقل می‌کند و البته بر طراحی آینده‌نگرانه فضای داخلی این خودرو صحه می‌گذارد.

کیفیت متریال داشبورد و سایر قسمت‌ها مناسب ارزیابی شده و حس خوبی از لمس آنها در ذهن پدید می‌آید. همچنین میزان گنجایش کابین نیز اگرچه چندان جادار نیست اما برای ۴ تا ۵ سرنشین بزرگسال کافی به نظر می‌رسد.

به طور کلی شاید طراحی داخلی تویوتا پریوس در نگاه اول نتواند با سلیقه بسیاری از مشتریان جور در بیاید، اما در ادامه و پس از عادت کردن چشم به تفاوت‌های موجود در داخل کابین این خودرو، قطعا زیبایی‌های آن نیز در نظر مشتریان پدیدار خواهد شد.

آپشن ‌ها و امکانات

همان‌طور که اشاره شد تویوتا پریوس در تیپ‌های مختلفی روانه بازار کشورمان شده که هر کدام از آنها سطح متفاوتی از امکانات را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهند. تیپ C بیشترین امکانات و آپشن‌ها را دارد، اما ایرادی که می‌توان به این خودرو گرفت کمبود امکانات در تیپ پایه است.

کروز کنترل

دارد

کروز کنترل هوشمند

ندارد

کنترل ایستایی در سربالایی

دارد

کنترل سرعت در سرازیری

دارد

کنترل کشش

دارد

کنترل پایداری

دارد

کنترل دینامیکی

ندارد

اتو پارک

ندارد

سنسور جلو

دارد

سنسور عقب

دارد

سنسور فشار باد تایر

دارد

سنسور باران

دارد

رادار نقطه کور

دارد

رادار تغییر لاین

ندارد

رادار تصادف جلو

ندارد

رادار تصادف عقب

ندارد

هشدار توجه راننده

ندارد

ترمز ضدقفل

دارد

توزیع نیروی ترمز

دارد

ترمز کمکی

دارد

ترمز اضطراری

ندارد

ترمز پارک برقی

ندارد

اتولایت

دارد

چراغ روز

دارد

نور بالا خودکار

دارد

چراغ بدرقه

ندارد

مه‌شکن جلو

دارد

مه‌شکن عقب

دارد

چراغ چرخشی

دارد

روشنایی کابین

دارد

دکمه‌های کنترلی فرمان

دارد

گرم‌کن فرمان

ندارد

نمایشگر اطلاعات و سرگرمی

دارد

بلوتوث

دارد

وای فای

ندارد

شارژ USB موبایل

ندارد

شارژر بی‌سیم

دارد

ناوبری

دارد

نمایشگر هدآپ

ندارد

دوربین عقب

دارد

دوربین جانبی

ندارد

دوربین ۳۶۰ درجه

ندارد

کیسه هوا

دارد

ورود بدون کلید

دارد

استارت بدون کلید

دارد

استارت از راه دور

ندارد

تهویه اتوماتیک

دارد

صندلی برقی راننده

ندارد

صندلی برقی سرنشین جلو

ندارد

گرم‌کن صندلی جلو

ندارد

سردکن صندلی جلو

ندارد

ماساژور صندلی

ندارد

مموری صندلی

ندارد

صندلی برقی عقب

ندارد

در برقی صندوق

ندارد

خروجی ۱۲ ولت

دارد

ایزوفیکس

دارد

کول باکس

ندارد

آینه بغل برقی

دارد

گرم‌کن آینه بغل

دارد

پانوراما

ندارد

سانروف

ندارد

پریوس؛ ژاپنی عجیب و کم‌ مصرف

نمای عقب تویوتا پریوس ۲۰۱۷

پریوس به عنوان یک خودروی هیبریدی کم‌مصرف و با ظاهری متفاوت، از بازار خرید و فروش مناسبی برخوردار است و رونق معاملات آن در حد متوسط ارزیابی می‌شود؛ چرا که از یک سو با برند خوشنام تویوتا عرضه شده و توانمندی فنی مناسبی را در کنار مصرف سوخت بسیار پایین به مشتریان ارائه می‌دهد، اما از سوی دیگر ظاهر نه‌چندان زیبا و همچنین پیچیدگی فنی پیشرانه هیبریدی سبب شده تا برخی از مشتریان ماشین‌های بنزینی را به این خودرو کم‌مصرف ژاپنی ترجیح بدهند.

فروش فوری خودرو

نویسنده: میلاد قزللو