ام جی 350، سدان محجوب چینی قربانی قیمت‌گذاری غلط

۲۷ آذر ۱۳۹۹ ام جی 350، سدان محجوب چینی قربانی قیمت‌گذاری غلط

محصولات شرکت ام جی (MG) در همان اوایل ورود به کشور کیفیت نسبتا بالاتری را در قیاس با سایر محصولات چینی به نمایش گذاشتند و به واسطه نام و نشان برند بریتانیایی خود، اعتباری خاص در بازار به دست آوردند.

ام جی ۳۵۰ ( MG 350 ) که در کشور چین با عنوان رووی ۳۵۰ از آن یاد می‌شود، یک سدان کوچک خانوادگی بوده و در سگمنت c دسته‌بندی می‌شود. پلتفرم این خودرو با مدل ام جی ۵ تشابه کامل دارد و از سال ۲۰۱۰ افتخار آشنایی با خود را به مشتریان چینی اعطا کرد.

ام جی ۳۵۰ در سال ۱۳۹۲ مهمان ما ایرانی‌ها شد و مدل‌های ۲۰۱۳ ۲۰۱۴ آن در کشور به فروش رسید. بخش عمده شایستگی‌های این خودرو به دلیل قیمت‌گذاری نامناسب به دست فراموشی سپرده شد و بازار روی خوش به آن نشان نداد؛ در نهایت نیز مشتریان ایرانی نسبت به این دو رگه انگلیسی چینی با دیده تردید نگریستند و فاصله خود را با ام جی ۳۵۰ تا حد زیادی حفظ کردند.

ام جی ۳۵۰ در حال حاضر به عنوان یکی از گزینه‌های پیش روی مشتریان ایرانی در بازار خودروهای دست دوم حضور دارد و با رقبایی نظیر کیا سراتو سایپا، رنو مگان پارس خودرو و چری آریزو ۵ دست‌وپنجه نرم می‌کند. با مطالعه سطور ذیل به اطلاعاتی کامل و دقیق‌تر پیرامون مشخصات ظاهری، امکانات، نقاط ضعف و قوت و وضعیت فروش ام جی ۳۵۰ در ایران دست خواهید یافت.

طراحی زیبا و نسبتا هماهنگ ام جی ۳۵۰

مسلما اولین نکته‌ای که نگاه مشتریان ایرانی را به سمت‌وسوی جنبه‌های مثبت ام جی ۳۵۰ سوق می‌دهد، ظاهر نسبتا زیبا، جمع‌وجور و هماهنگ این خودرو است. هرچند که تبلیغات شرکت ارائه‌دهنده مبنی بر بریتانیایی بودن اصالت محصولات ام جی نیز در جلب نظر مشتریان ایرانی بسیار موثر واقع شد اما در مجموع، طراحی ظاهری متقاعدکننده ام جی ۳۵۰ ذهنیت خوبی از این خودرو در افکار به وجود آورد.

چراغ‌های جلو و عقب هماهنگی مناسبی با یکدیگر دارند و همراه طرح خوشایند سپرها و مه شکن‌های جلو، چهره‌ای عامه‌پسند را برای این سدان کوچک خانوادگی پدید آورده‌اند. از لحاظ فرم‌دهی و حجم‌پردازی بدنه نیز برخی خطوط روی قسمت‌های مختلف حک شده‌اند تا فرم بدنه را جسورانه و عضلانی‌تر جلوه دهند.

چراغ‌های کشیده عقب به همراه طرح متناسب و نه‌چندان پیچیده سپر و درب صندوق نیز ناحیه پشت ام جی ۳۵۰ را به سبکی با اصالت و عامه‌پسند زینت بخشیده‌اند. به عنوان نتیجه این بخش باید گفت که ظاهر ام جی ۳۵۰ به گونه‌ای طراحی شده تا اکثر مشتریان، از خانواده‌ها گرفته تا افراد جوان‌تر نسبت به شمایل آن احساس خوبی داشته باشند و امتیازی قابل قبول را برای آن در نظر بگیرند.

طراحی داخلی ایستاده بر قله تعادل

با ورود به کابین ام جی ۳۵۰ همان حس خوشایندی را که در مشاهده طرح بدنه این خودرو در ذهنتان ایجاد شده، در فضای داخلی نیز خواهید یافت. وجهه داشبورد در قیاس با مدل‌های روز اندکی کلاسیک و قدیمی به نظر می‌رسد اما عیب و کاستی خاصی در آن مشاهده نمی‌شود. غربیلک فرمان  نیز خوش‌فرم و با سایز مناسب طراحی شده که در کنار طرح ویژه و متمایز پنل کیلومتر شمار می‌تواند منظره نسبتا مهیج و قابل قبولی را مقابل راننده پدید بیاورد.

اکثر ادوات مورد نیاز به راحتی در دسترس راننده قرار می‌گیرند و صندلی‌ها نیز سعی در رعایت هرچه بیشتر اصول ارگونومیک در کاهش خستگی و کوفتگی بدن راننده طی مسافرت‌های طولانی دارند. صندلی‌های ردیف عقب با حداقل محدودیت پذیرای سرنشینان بزرگسال بوده و فضایی نسبتا راحت را در اختیار ایشان قرار می‌دهند. همچنین سطح کیفی متریال به خدمت گرفته شده در ساخت ادوات کابین و روکش صندلی‌ها خیلی فراتر از انتظار ظاهر نشده اما در همین حد نیز رضایت‌بخش و متناسب برآورد می‌شود. صندوق عقب ام جی ۳۵۰ از ظرفیت حجمی معادل ۴۵۸ لیتر برخوردار است و در نتیجه به راحتی قادر به پاسخگویی نیازهای مسافرتی خانواده‌ها خواهد بود.

 طراحی ظاهری ام جی 350

تجهیزات رفاه ایمنی ام جی ۳۵۰

ورای قیمت بالای اکثر خودروها در بازار منحصربه‌فرد فعلی ایران، باید ام جی ۳۵۰ را یک سدان کوچک اقتصادی دانست و در نتیجه این خودرو به هیچ عنوان نمی‌تواند سطح انتظارات اکثر مشتریان نسبت به امکانات و آپشن‌های خود را برآورده سازد.‌ با وجود این امکانات پایه موجود در ام جی ۳۵۰ قطعا جوابگوی نیاز مشتریان در این رنج قیمت خواهد بود. مهم‌ترین امکانات و آپشن‌های ام جی ۳۵۰ در موارد زیر خلاصه می‌شود:

حسگر پارک عقب، سنسور فشار باد تایر، ترمز ABS و EBD ، ترمز کمکی، کنترل ترمزها در پیچ که منجر به تعادل مناسب این خودرو در عبور از مسیرهای منحنی شکل می‌شود، چراغ‌های مه شکن در هر دو سمت، فرمان هیدرولیک با روکش چرم و دکمه‌های کنترل، سیستم صوتی با ۸ اسپیکر و تنظیم هوشمند بلندی صدا، نمایشگر ۷ اینچی لمسی، دوربین عقب، بلوتوث، usb، شش کیسه هوا، کمربند ایمنی پیش کشنده، تهویه مطبوع اتوماتیک، صندلی راننده با تنظیمات ۶ حالته برقی، صندلی عقب تاشو دو تکه، آینه‌های بغل برقی با گرمکن و سانروف.

پیشرانه بی ادعا و کم استهلاک

ام جی ۳۵۰ از لحاظ فنی اصلا پرمدعا ظاهر نشده و همان تواضع موجود در طراحی ظاهری خود را به درون محفظه موتور نیز بسط داده است. در این خودرو از یک پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی با حداکثر قدرت ۱۰۷ اسب بخار و بیشینه گشتاور ۱۳۴ نیوتن متر استفاده شده و یک گیربکس ۴ دنده اتوماتیک نیز به همراهی آن شتافته است. شتاب ۰ تا ۱۰۰ ام جی ۳۵۰ چندان مطلوب نیست و به حدود ۱۳ ثانیه می‌رسد.

حداکثر سرعت و میانگین مصرف سوخت این سدان دورگه چینی بریتانیایی نیز معادل ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت و ۷.۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر خواهد بود. با توجه به آمار ارائه شده باید گفت که ام جی ۳۵۰ از لحاظ توان فنی حرف زیادی برای گفتن ندارد اما مشتریان عادی و خانواده‌ها می‌توانند از توان فنی متعادل این خودرو حداکثر لذت و استفاده را ببرند و کمبود قابل توجهی را در مصارف روزمره حس نکنند.

طراحی داخلی ام جی 350

نقاط ضعف و قوت ام جی 350

MG 350 در بین مشتریان ایرانی به خودرویی نسبتا کم استهلاک با کیفیت و خوش استایل شهرت دارد. امکانات ایمنی، فرمان‌پذیری و توان فنی آن نیز سبب رضایت مالکان بوده است. اما از سوی دیگر واردات محدود این خودرو سبب شده تا بازار خریدوفروش آن به اندازه محصولاتی همچون سراتو سایپا پررونق نباشد و این نکته را می‌توان در دسته نقاط ضعف ام جی ۳۵۰ طبقه‌بندی کرد.

نمایی از ام جی 350

بازار خرید و فروش ام جی ۳۵۰ در ایران

ام جی ۳۵۰ علی‌رغم تمام شایستگی‌ها و نقاط قوت فراوانی که دارد، از همان ابتدای واردات با قیمت نسبتا بالا به خریداران ارائه شد و در نتیجه مشتریان ایرانی تمایل چندانی برای تصاحب آن نشان ندادند.  اگر قیمت‌گذاری مناسب‌تری برای آن صورت می‌پذیرفت حالا شاید ام جی ۳۵۰ یکی از سدان های خوش‌فروش بازار ایران لقب می‌گرفت. واردات و عرضه محدود این خودرو سبب شد تا در شرایط حاضر نمونه‌های دست دوم ام جی ۳۵۰ از بازار و رونق فروش پایین‌تر از رقبایی همچون سراتو و رنو مگان برخوردار باشد. با این وجود افرادی که به دنبال یک سدان  کم استهلاک و نسبتا خوش قیمت دست دوم هستند و البته قصد فروش سریع اتومبیل خود را ندارند، می‌توانند MG 350 را در گزینه‌های اصلی خود به عنوان یک سدان کوچک خانوادگی جای دهند.

 

 

نویسنده: حسین باباپور

 

فروش خودرو