نکات کلیدی در خرید لاستیک خودرو

۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ نکات کلیدی در خرید لاستیک خودرو

لاستیک خودرو یکی از همان قطعاتی است که باید پیش از خرید آن دقت و حساسیت بالایی به خرج داد. چرا که اگر لاستیک مناسب خودرو مورد نظر شما نباشد، می‌تواند عواقب زیادی برای راننده، سرنشینان و خودرو داشته باشد. اما پرسش اینجاست که واقعا چه نکات کلیدی و مهمی در خرید لاستیک باید رعایت شود؟

در اولین قدم خرید لاستیک خودرو، ابتدا باید مدل خودرو در نظر گرفته شود، به همین جهت بهتر است مشاوره خرید لاستیک را از افراد کاربلد، تعمیرکاران و یا نمایندگی خودرویتان داشته باشید. شما هنگام خرید لاستیک با تکیه بر اطلاعاتی که پیش‌تر به آن اشاره کردیم و متناسب با نوع اتومبیل و نیاز خود می‌توانید مناسب‌ترین انتخاب را داشته باشید.

پیش از خرید لاستیک باید بدانید که اعداد نوشته شده روی لاستیک خودرو به چه معناست و اصلا چرا باید به این عداد توجه داشت؟ این اعداد درباره مدل خودرو ( سبک- سنگین- سدان- شاسی بلند و …)، عرض لاستیک، تاریخ ساخت و تاریخ انقضا آن است.

 

علائم روی لاستیک

 

پیش از خرید لاستیک به این نکات توجه کنید:

     سایز لاستیک

اندازه تایر با ترکیبی از حروف و اعداد روی آن مشخص می‌شود که با یک مثال آن را بررسی می‌کنیم.  (R13-165/65)

  • R: تایر رادیال
  • 13: قطر رینگ بر اساس اینچ
  • 165: پهنای آن بر حسب میلی‌لیتر
  • 65: ارتفاع دیواره تایر به پهنای باند بر حسب درصد

    سرعت مجاز

    این ویژگی با حروف لاتین A  تا Z روی لاستیک درج شده و نشا‌ن‌دهنده حداکثر سرعتی است که تایر می‌تواند در مدت زمان 10 دقیقه تحمل کند. به‌ طور مثال حرف S نشان‌دهنده سرعت 180 کیلومتر بر ساعت، حرف A نشان‌دهنده کمترین سرعت و Z بیشترین سرعت است.

نکته: توجه داشته باشید که فشار باد نیز در بهینه‌سازی سرعت مجاز تاثیرگذار است.

     فشار باد مجاز

یکی از ارقام دیگری که شما بر روی آن می‌بینید، مربوط به حداکثر فشار باد استانداردی است که لاستیک می‌تواند تحمل کند و با دو عدد کنار حروف psi مشخص می‌شود. به طور مثال تایری با فشار باد مجاز 44 psi می‌تواند 44 پوند در ثانیه، فشار باد را پشتیبانی کند.

نکته: در سفر بهتر است که کمی این حد مجاز را کاهش دهید؛ زیرا تایرها در سرعت بالا گرم شده و در نتیجه فشار باد آن‌ها بالا می‌رود.

   بار مجاز

حداکثر باری که تایر، قادر به تحمل آن است را بار مجاز می‌نامند که با شاخص بار مشخص می‌شود. توجه داشته باشید عددی که به‌عنوان شاخص بار بر روی لاستیک می‌بینید، تنها به عنوان یک استاندارد جهانی است و شما با مراجعه به جدول شاخص بار می‌توانید بار مجاز را به‌ دست آورید. به طور مثال طبق جدول، تایری با شاخص بار 83، وزنی معادل 475 کیلوگرم بار را تحمل می‌کند.

نکته مهم: در صورتی که لاستیک‌های ماشین شما، باری بیش از حد استاندارد را محتمل شوند؛ امکان ترکیدن تایر بالا می‌رود.

 تاریخ تولید لاستیک

عدد چهار رقمی درج‌شده روی تایر، همان تاریخ تولید آن به سال میلادی است؛ دو رقم اول مربوط به سال و دو رقم بعدی، نشان‌دهنده هفته تولید آن است.

توجه داشته باشید که معمولا هر تایری، چهار سال عمر می‌کند و بعد از چهار سال، غیر قابل اطمینان جهت مصرف است.

نکته: استفاده از لاستیکی که عمر خود را کرده است، بسیار خطرناک است و هر لحظه امکان ترکیدن آن وجود دارد.

 چسبندگی

قابلیت متوقف‌کردن ماشین در جاده و بزرگراه‌های خیس را میزان چسبندگی لاستیک می‌نامند. این ویژگی با حروف AA, A, B, C نشان داده می‌شود که AA بیانگر بیشترین میزان چسبندگی است.

 مقاومت حرارتی

این ویژگی با یکی از حروف A, B, C بر روی لاستیک درج شده است؛A بالاترین و C کمترین میزان مقاومت در برابر حرارت را پشتیبانی می‌کند.

جمع بندی

توصیه می شود پیش از خرید هر یک از قطعات و اجزا خودرو چه جهت تعویض و سرویس دوره‌ای و چه خرید قطعات نو، حتما با تعمیرکاران خودرو و یا افراد متخصص مشورت کنید.

تهیه و تنظیم: تیم محتوا خودرو45

 

فروش فوری خودرو کارکرده