ساعت طرح ترافیک تهران و سایر شهرها

۳ فروردین ۱۴۰۳ ساعت طرح ترافیک تهران و سایر شهرها

طرح ترافیک با وجود عمر چندین و چند ساله‌ای که دارد، باز هم بسیاری از جرئیات‌اش برای شهروندان روشن نشده است. از جزئیات آن گرفته تا نحوه ثبت نام و خرید طرح ترافیک و شرایط استفاده از تسهیلات آن همیشه محل سوال‌های بسیاری است.

البته این طرح از زمانی که کرونا مهمان شهرهای مختلف ایران شد با تغییرات بسیاری روبرو شد. در برخی مواقع طرح ترافیک با محدودیت‌های کمتری اجرا می‌شد تا میزان تردد شهروندان در خط‌های حمل و نقل عمومی را کم کند. این مساله بیشتر در زمانی بود که وضعیت شهرهایی مثل تهران قرمز شده و تردد مردم افزایش داشت. اما نکته مهم، تغییر در ساعت ورود به طرح ترافیک و خروج از آن بود که در این مدت جابه‌جا شد تا شهروندان راحت‌تر بتوانند با خودروی شخصی تردد کنند و بخشی از بار ترافیک ورودی به مترو و اتوبوس کم شود.

افزایش مبلغ جریمه زوج و فرد

 جانشین رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ:

  • پلیس اجازه دارد با متخلفان مرتبط با طرح‌های زوج و فرد برخورد کند.
  • جریمه متخلفان پیش از این ۲۰ هزار تومان بود و حالا این عدد به ۱۰۵ هزار تومان رسیده است.
  • تردد شبانه‌ کامیون‌ها ( به غیر از کامیون‌های حامل سوخت و مواد فاسدشدنی) نیز ممنوع است.

ساعت طرح ترافیک شنبه تا چهارشنبه

  •  طرح ترافیک از شنبه تا چهارشنبه ساعت ۶:۳۰ تا ۱۸ اجرا می‌شود.

ساعت طرح ترافیک پنجشنبه ها

  • روزهای پنجشنبه فقط طرح کنترل آلودگی هوا ( زوج و فرد سابق) اجرایی می‌شود.
  •  ساعت اجرای طرح کنترل آلودگی هوا پنجشنبه‌ها در تهران = از ۶:۳۰ تا ۱۳ است.
  • ورود به محدوده طرح کنترل آلودگی هوا در روزهای پنجشنبه، از سهمیه ۲۰ روزه خودروها کسر خواهد شد.

لغو خروج رایگان از طرح

قانون خروج رایگان از محدوده طرح ترافیک که در سال گذشته این امکان را به رانندگان می‌داد تا از ساعت ۱۴:۳۰ به بعد یک خروج رایگان از طرح داشته باشند، در سال ۱۴۰۱ حذف شده است و خروج در این ساعات در سال جدید مشمول جریمه طرح ترافیک می شود.

اجرای طرح ترافیک در سایر شهرها

یکی از شهرهایی که طرح ترافیک آن بعد از تشدید همه‌گیری کرونا لغو شد، کرج بود که بر خلاف محدودیت‌های مربوط به تهران، با تغییر ساعت طرح ترافیک روبرو نشد و از یک تاریخی به بعد، این طرح به کلی لغو و محدودیت شبانه تردد جایگزین آن شد. اما اصفهان هم مانند تهران، با ادامه طرح ترافیک روبروست. طرحی که با عنوان طرح زوج و فرد و در کنار توسعه حمل و نقل عمومی دنبال می‌شود. شیراز هم مثل تبریز، از زمانی که همه‌گیری کرونا شدت گرفت، به جای طرح ترافیک با طرح زوج و فرد روبروست و به نظر می‌رسد که این طرح در شهرهای فوق همچنان اجرا می‌شود.

به طور کلی این نکته را در نظر داشته باشید که قبل از ورود به محدوده طرح ترافیک یا طرح کاهش آلودگی هوا، ابتدا از آخرین تغییرات آن مطلع شوید و نسبت به رزرو این طرح اقدام کنید. با این کار، احتمال ثبت جریمه برای خودروی شما به صفر نزدیک شده و راحت‌تر می‌توانید به نقاط مختلف شهر تردد کنید.

تهیه و تنظیم: تیم تولید محتوا خودرو45