ابرخودرو هیبریدی GR010 نیروی تازه نفس مسابقات

۱۷ بهمن ۱۴۰۰ ابرخودرو هیبریدی GR010 نیروی تازه نفس مسابقات

تویوتا به تازگی از یک ابرخودرو هیبریدی با نام GR010 رونمایی کرده است. این ابرخودرو قرار است در سال ۲۰۲۱ در مسابقات استقامتی جهان به رقابت بپردازد و اتفاقا تویوتا امید زیادی به این ابرخودرو دارد.

اوایل سال میلادی جاری تصاویری از این ابرخودرو هیبریدی منتشر شد و حالا تویوتا آن را به طور رسمی رونمایی کرده است. از این خودرو در سری مسابقات لمانز نیز استفاده خواهد شد.

گفتنی است که ابرخودرو GR010 یک نسخه مخصوص جاده نیز دارد که با نام تویوتا GR Super Sport  شناخته می‌شود. این خودرو اولین‌بار در افتتاحیه هشتاد و هشتمین دوره مسابقات لمانز در پیست سرعت به عموم مردم معرفی شد. تویوتا هنوز برنامه خود برای توسعه GR Super Sport  را مطرح نکرده است و در این مورد به شدت محافظه‌کارانه برخورد می‌کند. براساس شایعات مطرح شده تویوتا احتمالا تا سال ۲۰۲۳ این خودرو را با یک به‌روزرسانی جدید راهی بازار خواهد کرد.

تویوتا مدعی است که ابرخودرو هیبریدی GR010 را در طی یک سال و نیم گذشته در مقر خود در کشور آلمان طراحی و تولید کرده و همچنین پیشرانه هیبریدی آن نیز در هیگاشی فوجی ژاپن تولید شده است.

مشخصات ابرخودرو هیبریدی GR010

ابرخودرو هیبریدی GR010

زیر کاپوت این ابر خودرو یک پیشرانه‌ی ۳٫۵ لیتری خورجینی ۶ سیلندر توئین توربو قرار دارد که می‌تواند ۶۷۰ اسب ‌بخار قدرت تولید کند. یک پیشرانه برقی نیز در کنار قوای محرکه درون‌سوز مذکور قرار دارد که می‌تواند ۲۶۸ اسب بخار قدرت تولید کند. توان تولیدی پیشرانه برقی به چرخ‌های جلو و توان تولیدی پیشرانه درون‌سوز به چرخ‌های عقب ارسال می‌شود.

تویوتا ابرخودرو هیبریدی GR010 را بر مبنای مدل TS050 LMP1 طراحی کرده است. این ابرخودرو  حدود ۲۵۰ میلی‌متر طویل‌تر، ۱۰۰ میلی‌متر عریض‌تر‌ و ۱۰۰ میلی‌متر ارتفاع بیشتری نسبت به مدل TS050 LMP1  دارد.

نکته دیگر آنکه وزن خودرو نیز نسبت به مدل TS050 LMP1 افزایش یافته و به رقم ۱۰۴۰ کیلوگرم رسیده است. این رقم برای یک ابرخودرو که قصد شرکت در مسابقات قهرمانی استقامت (WEC) فدراسیون جهانی اتومبیل‌رانی را دارد کمی بالا است و نیاز است که برای شرکت در این مسابقات کمی از وزن آن کاسته شود.

هدف تویوتا از طراحی و تولید این محصول به دست آوردن جایگاه نخست در سری مسابقات استقامتی است. همانطور که پیش از این نیز گفتیم تیوتا قصد دارد با ابرخودرو هیبریدی GR010 در سری مسابقات لمانز و همچنین مسابقات جهانی قهرمانی استقامت (WEC) فدراسیون جهانی اتومبیل‌رانی در سال ۲۰۲۱ شرکت کند.

ابرخودرو هیبریدی GR010

با توجه به گفته‌های مسئولان شرکت تویوتا این شرکت قصد ندارد ترکیب رانندگان تیم خود را تغییر دهد و اضافه شدن ابرخودرو هیبریدی GR010 به لیست خودروهای مسابقه‌ای این شرکت تغییری در ترکیب این تیم به وجود نخواهد آورد. تویوتا به دنبال آن است که با کمک خودرو جدیدی که معرفی کرده از عناوین و جایگاه‌های به دست آورده خود دفاع کند.

گفته می‌شود که ابرخودرو هیبریدی GR010 را سباستین بوئمی، کازوکی ناکاجیما و برندون هارتلی هدایت خواهند کرد. این خودرو با شماره ۸ در مسابقات لمانز و WEC شرکت داده خواهد شد. خودرو فعلی تویوتا با شماره ۷ و با کمک رانندگان این شرکت یعنی کاموئی کوبایاشی، مایک کانوی و خوزه ماریا لوپز مقام‌های قهرمانی مختلفی را به دست آورده است.

نویسنده: زهرا ملکی