ضروری ترین ابزارهای خودرویی

۲۲ اسفند ۱۴۰۲ ضروری ترین ابزارهای خودرویی

خودرو از قطعات بسیار زیادی درست شده است که خرابی بعضی از آنها می‌تواند به راحتی وسیله نقلیه را زمین‌گیر و متوقف کند. اما مهم اینجاست که برطرف‌کردن بسیاری از این ایرادات، کار چندان سختی نیست و همراه داشتن یک سری لوازم می‌تواند ما را از دردسرهای زیادی دور کند. این لوازم باید در تمام خودروها وجود داشته باشد، مخصوصا اگر قصد سفر داریم، بهتر است آنها را همراه داشته باشیم.

کپسول آتش نشانی

کپسول آتش‌نشانی یکی از حیاتی‌ترین تجهیزاتی است که باید در هر خودرو سبک و سنگین وجود داشته باشد. بهتر است بدانیم که کپسول‌های یک کیلویی بیشتر حالت تزئینی و نمایشی دارند و کارایی چندانی در زمان آتش‌سوزی نخواهند داشت. به همین خاطر بهتر است یک کپسول آتش نشانی با مشورت کارشناس انتخاب کنیم تا در زمان نیاز، از هزینه‌های بسیار هنگفت جانی و مالی جلوگیری شود. دقت کنیم که کپسول آتش‌نشانی باید در یک نقطه با دسترسی آسان قرار داشته باشد تا در زمان نیاز بتوان به‌سرعت از آن استفاده کرد. همچنین باید نحوه کار با این وسیله را از فروشنده یا کارشناس آتش‌نشانی، یاد گرفت.

مثلث خطر

در بسیاری از مواقع که خودرو در کنار جاده خراب می‌شود، عدم استفاده از لوازم هشداردهنده، باعث برخورد خودروهای دیگر با ماشین خراب می‌شود و می‌تواند تلفات جانی نیز داشته باشد. ازاین‌رو استفاده از شبرنگ مثلث خطر و قرار دادن آن در فاصله ۴۵ متری، می‌تواند دیگران را از وجود مانع یا خودرو خراب و پنچر در کنار جاده مطلع کند.

چراغ قوه

هرچند که امروزه تمام گوشی‌های تلفن همراه چراغ قوه نیز دارند، اما هیچ وقت یک گوشی نمی‌تواند کارایی یک چراغ قوه را داشته باشد. به‌خصوص که در زمان خراب شدن خودرو، تمام شدن شارژ باتری موبایل می‌تواند دردسرهای بزرگتری به همراه بیاورد. پس یک چراغ قوه جیبی و کوچک را در لیست وسایل ضروری موجود در خودرو قرار دهیم.

شارژر فندکی

امروزه بسیاری از ابزارهای اطراف ما شارژی هستند و از همه مهم‌تر، گوشی همراه نیز یک وسیله شارژی است. وجود یک شارژر فندکی می‌تواند کمک زیادی به ما در زنده کردن وسایل شارژی همراه، به‌ویژه موبایل ما باشد.

جعبه ابزار خودرو

برای انجام کوچک‌ترین اقدامات تعمیری و رفع عیب، نیاز به ابزار و آچار هست. تعدادی از آچارها و ابزارآلات مناسب با خودرو را همراه داشته باشیم تا در زمان بروز مشکلات بتوان رفع عیب کرد. بهتر است در جعبه ابزار خودرو، به غیر از آچارها، چسب برق، مقداری سیم برق و چسب دوقلو نیز وجود داشته باشد.

جعبه کمک های اولیه

جعبه کمک‌های اولیه، یکی از ضروریات هر خودرو است. این جعبه را هم می‌توان به‌صورت انتخابی، جمع‌آوری کرد و هم به‌صورت آماده قابل خریداری است. همراه داشتن جعبه کمک‌های اولیه همیشه، مخصوصا در مسافرت‌ها لازم و ضروری است.

زنجیر چرخ

در فصول سرد سال و زمان بارش برف، همراه داشتن یک جفت زنجیر چرخ حتی برای تردد در معابر شهری نیز لازم و ضروری است.

ظرف آب

خنک‌کاری پیشرانه با آب است و در بسیاری از مواقع، به دلایلی مثل نشتی آب از سیستم خنک‌کاری، این قسمت با کمبود آب مواجه می‌شود. همراه داشتن یک ظرف آب برای اضافه کردن به رادیاتور در زمان اضطرار، بسیار سودمند است. ضمن اینکه در این فصل که زمان بارش‌هاست، گاهی مواقع متوجه کمبود آب در ظرف شیشه‌شور می‌شویم که یک ظرف آب، می‌تواند این نیاز را برطرف کند.

جک و لاستیک زاپاس

پنچر شدن یکی از اتفاقات معمول هر خودرویی است. هرچند که امروزه با وجود تایرهای تیوپلس، نیاز کمتری به تعویض لاستیک پیدا می‌شود؛ اما گاهی مواقع آن‌قدر دیر متوجه پنچری تایر می‌شویم که چاره‌ای جز تعویض آن نیست. پس همیشه هم جک در داخل صندوق عقب و کنار جعبه ابزار خودرو داشته باشیم و هم سلامت تایر زاپاس هر چند وقت، بررسی شود تا در زمان نیاز، غافلگیر نشویم.

آچار چرخ

برای تعویض لاستیک پنچر و معیوب، به آچارچرخ نیاز داریم. ضمن اینکه در اکثر خودروهای امروزی، جک نیز با کمک آچارچرخ بالا و پایین می‌شود. بنابراین وجود این نوع آچار در کنار جعبه ابزار خودرو لازم و ضروری است.

روغن ترمز

نشتی روغن ترمز همچنین در خودروهایی که دارای کلاچ روغنی هستند، می‌تواند مشکلات و خطرات زیادی به همراه داشته باشد. بهتر است تا یک ظرف روغن ترمز که می‌توان از آن برای کلاچ نیز استفاده کرد، در خودرو موجود باشد. البته قبل از همه چیز، نوع روغن مناسب با ترمز و کلاچ خودرو خود را از روی درب مخازن آنها پیدا کنید.

کابل اتصال باتری

کابل اتصال باتری خودرو یکی دیگر از مهم‌ترین لوازمی است که در جعبه ابزار خودرو باید وجود داشته باشد. به‌خصوص که اگر عمری از باتری گذشته و در هوای سرد، ممکن است که دیگر توان استارت زدن را نداشته باشد، بهتر است تا همیشه یک کابل اتصال باتری در صندوق عقب خودرو داشته باشید. در زمان خرید این کابل باید دقت کرد. چرا که نمونه‌های بی‌کیفیت از این کابل، در زمان استارت زدن و باتری به باتری کردن، توان کافی برای تحمل شدت جریان عبوری را ندارند و به‌طرز شدیدی داغ می‌شود. در این وضعیت کابل اتصال باتری هم کارایی خود را از دست می‌دهد و هم می‌تواند آسیب‌رسان باشد.

پمپ باد

اکثر تایرهای امروزی از نوع تیوپلس یا همان بدون تیوپ هستند. ازاین‌رو پنچر شدن آنها می‌تواند با همراه داشتن یک پمپ باد، دردسرهای بسیاری کمتری داشته و نیازی به تعویض لاستیک نباشد. این پمپ بادها بر اساس اندازه لاستیک خودروها در بازار وجود دارد و از مدل‌های تک‌سیلندر مناسب برای خودروهای سبک گرفته تا نمونه‌های قوی‌تر دو سیلندر برای لاستیک‌های بزرگی مثل تایر شاسی‌بلندها. نکته مهم اینجاست که با وجود مدل‌های شبیه به هم از این وسیله در بازار، لازم است تا قبل از خرید به خوبی تحقیق کرد تا یک محصول خوب و باکیفیت را خریداری کنید.

پارچه و مواد شوینده

انجام کارهای فنی خودرو، باعث کثیفی دست‌ها خواهد شد. ازاین‌رو همیشه وجود مقداری مواد شوینده در داخل خودرو لازم است. ضمن اینکه همراه داشتن مقداری پارچه نیز برای تمیز کردن دست‌ها و یا پاک کردن آلودگی از برخی قسمت‌های خودرو، لازم و ضروری خواهد بود.

تسمه بکسل

گاهی مواقع ماشین در محلی خراب می‌شود که یا به خودروهای امدادی دسترسی نیست، یا تا زمان رسیدن آنها، می‌تواند مشکلات زیادی برای ما و دیگران به همراه بیاورد. برای مثال فرض کنیم که خودرو در یک مسیر شلوغ. یا در ابتدای یک پل خراب شده باشد. در این زمان اگر همراه خود یک تسمه بکسل داشته باشیم، می‌توان از خودروهای عبوری برای بکسل کردن خودرو و باز کردن مسیر کمک گرفت. این قطعه برای تردد در بیرون شهر، بیشتر به کار خواهد آمد. در زمان خرید این قطعه، باید دقت کنیم که طول و توان کشش آن، مناسب با اندازه و وزن خودرو ما باشد.

فیوز

تمام قطعات برقی خودرو یک فیوز در مسیر سیم‌کشی خود دارند. سوختن فیوز در اثر فشار بیش از حد به سیستم برق خودرو یا اتصالات کوتاه در سیم‌کشی، امری شایع و عادی است. به همین علت، باید همیشه مقداری فیوز مناسب با نوع جعبه فیوز و با آمپرهای متفاوت، داخل جعبه ابزار خودرو داشته باشیم تا در زمان نیاز، بتوان فیوز سوخته را جایگزین کرد.

دفترچه نگهداری خودرو

داخل دفترچه راهنمایی و نگهداری خودرو، اطلاعات خوبی از بعضی قسمت‌های خودرو وجود دارد که با مراجعه به آن، می‌توان تا حد زیادی مشکلات خودرو را فهمید. همچنین می‌توان دفترچه تعمیرات خودرو را نیز تهیه کرد و نسخه‌ای از آن به همراه داشت تا در زمان نیاز، از این دفترچه نیز کمک گرفت.

دستکش کار

یک جفت دستکش کار مناسب، یکی از ضروری ترین ابزارهای خودرویی است. حتی ساده‌ترین کارها با وجود دستکش کار باعث می‌شود تا هم دست ما آسیب نبیند و هم آلودگی‌های اطراف به دست ما منتقل نشود. به همین خاطر، همیشه یک جفت دستکش کار مناسب و باکیفیت در داخل خودرو داشته باشیم.

چاقو و فندک

وجود یک چاقوی کوچک و همچنین فندک یا کبریت یکی از ابزارهای ضروری و حیاتی هر خودرو است. خراب شدن خودرو در فصل سرد، به‌ویژه در جاده‌های بیرون شهر، مشکلات خاص خود را دارد که سرما یکی از آنهاست. در این زمان می‌توان با روشن کردن آتش، هم به خودروهای دیگر بابت خرابی خودرو، هشدار داد و هم خود را گرم کرد.

جمع بندی

وجود یک سری لوازم و ابزارها در جعبه ابزار خودرو لازم و ضروری است. البته فهرست ضروری ترین ابزارهای خودرویی با توجه به اینکه در چه محدوده‌ای تردد می‌کنیم، یا اینکه قصد سفر به چه منطقه‌ای را داریم، می‌تواند متفاوت باشد. اما همان‌طور که گفته شد، وجود همیشگی برخی از این ابزارها و لوازم مثل کپسول آتش‌نشانی، آچار و پیچ گوشتی، دستکش کار، فیوز، پمپ باد، تایر زاپاس و… ضرورت دارد. بهتر است تا یک قسمت کوچک از فضای داخل صندوق عقب را به لوازم ضروری و جعبه ابزار خودرو اختصاص دهیم تا در زمان بروز مشکلات، دردسرها و البته هزینه‌های کمتری متحمل شویم.

فروش فوری خودرو

نویسنده : علیرضا داودی