خودروسازان برای افزایش قیمت خودرو در سه ماهه سوم سال مجوز گرفتند

۶ آبان ۱۳۹۹ خودروسازان برای افزایش قیمت خودرو در سه ماهه سوم سال مجوز گرفتند

رییس شورای رقابت دستور افزایش قیمت کارخانه محصولات برای سه ماهه سوم سال را صادر کرد.

شورای رقابت در اردیبهشت ماه تصمیم گرفته بود با توجه به نرخ تورم بخشی بانک مرکزی  و قیمت تمام شده خودرو، افزایش قیمت خودروها را هر سه ماه یکبار به روز رسانی و قیمت‌های جدیدی را اعمال کند. رضا شیوا، رییس شورای رقابت روز گذشته اعلام کرد که سازمان گسترش و نوسازی با تصمیم شورای رقابت مبنی بر افزایش قیمت خودرو موافقت کرده است. او با اشاره به موضوع مجوز افزایش خودرو مطرح کرد که این موضوع نیازمند تایید شورای رقابت نیست و حتی امکان افزایش قیمت‌ها متناسب با نرخ تورمی وجود دارد. رییس شورای رقابت عقیده دارد که خودروسازان برای نیاز سه ماهه خود کالا دارند و به همین دلیل بازه زمانی برای افزایش قیمت خودرو سه ماهه در نظر گرفته شده و سه ماه حداقل زمانی است که خودروسازان باید موجودی انبار خود را تامین کنند.

مجوز افزایش قیمت پاییز خودروسازان صادر و به وزیر صنعت معدن و تجارت ابلاغ شده است و قیمت خودرو از در کارخانه در قصل پاییز تغییراتی خواهد داشت. در نامه‌ ابلاغ شده به وزیر صمت، ملاک افزایش قیمت خودروها مطابق با تورم بخشی بانک مرکزی است. براساس خبرهای منتشر شده، خودروسازان می‌توانند قیمت خودروهای تولیدی را تا ۲۵ درصد در سه ماهه سوم سال افزایش دهند. شورای رقابت مجوز افزایش قیمت را از ابتدای مهر ماه صادر کرده است و به نظر می‌رسد دعتونامه خودروسازان برای موعدهای تحویل مهرماه با قیمت‌های جدید صادر شود که در بخشنامه پیش فروش‌های جدید نیز اعمال می‌شود.

قیمت خودرو در سال جاری نوسان بسیار شدیدی داشته است و بازار در دو هفته اخیر با کاهش نرخ ارز کاهش قیمت نه چندان چشمگیری را تجربه کرده است و براساس دستورالعمل صادر شده، قیمت‌ خودروها دوباره افزایش پیدا خواهد کرد.

اگرچه خودروسازان قیمت جدیدی را اعلام نکرده‌اند اما با فرض افزایش قیمت ۲۵ درصدی پژو پارس سال به ۱۲۲ میلیون و ۱۸۲ هزار تومان، پژو پارس LX  به ۱۲۵ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ تیپ ۲ به ۱۱۰ میلیون و ۸۳۲ هزار تومان و تیپ ۵ این خودرو به ۱۲۶ میلیون و ۸۳۱ هزار تومان خواهند رسید.

همچنین سمند LX به ۱۱۷ میلیون تومان، سورن ۱۳۱ میلیون تومان و پژو ۲۰۷ دستی ۱۵۱ میلیون و ۳۳۲ هزار تومان خواهند رسید. همچنین رانا ۱۳۲ میلیون و ۶۲۵ هزار تومان، دنا ۱۴۷ میلیون و ۷۶۸ هزار تومان و دنا پلاس هم احتمالا ۱۶۴ میلیون و ۵۲۰ هزار تومان قیمت‌گذاری خواهد شد.

همچنین پیش بینی می‌شود که با قیمت تیبا ۸۹ میلیون تومان، تیبا صندوقدار آپشنال ۱۰۹ میلیون تومان و جدیدترین خودرو سایپا یعنی شاهین ۲۶۷ میلیون تومان فروخته شود.

 

منبع: ایسنا

گردآورنده: شقایق صفی خانی