زیر و بم افشاگری ها علیه رنو

۲۴ خرداد ۱۴۰۰ زیر و بم افشاگری ها علیه رنو

دیزل‌ گیت عبارتی بود که نخستین بار پس از افشاگری درباره فریبکاری فولکس واگن و جعل اسناد توسط این کمپانی برای کمتر نشان دادن میزان آلایندگی محصولاتش، ابداع شد. به نظر می‌رسد که ماجرای دیزل ‌گیت این غول خودروسازی آلمانی آخرین فریبکاری تاریخ صنعت خودروسازی نبوده و حالا نوبت به رقیب فرانسوی آن، یعنی رنو رسیده است تا درگیر چنین پرونده‌ای شود.

غول خودروسازی رنو در روز گذشته، یعنی در تاریخ نهم ژوئن، اعلام کرد که یک دادگاه فرانسوی پرونده‌ای علیه این کمپانی تشکیل داده است. علت این شکایت و دادگاه‌کشی به سال 2017 باز می‌گردد. گویا این برند چهار سال پیش برای مدل‌های قدیمی‌تر خود که درصد آلایندگی بیشتری داشتند و برای فرار از تبعات آن، اسناد ساختگی ارائه داده است.

پس از ماجرای فولکس واگن و آبروریزی بزرگی که راه انداخت، خودروسازان اروپایی زیادی زیر ذره بین سازمان‌های سنجش آلایندگی، همچون یورو 7 (Euro 7) تا در صورت داشتن اسناد جعلی در پرونده، دستشان رو شود. ظاهرا رنو نیز در همان دوران نگران موقعیت خود شده و دست به جعل اسناد زده است. تمامی این‌ها در حالیست که ارگان‌ها و سازمان‌های مربوطه، هر روز قوانین سختگیرانه‌تری برای کنترل آلایندگی محصولات مختلف وضع می‌کنند. در کمال تعجب، رنو احتمال هر گونه سندسازی را رد کرده است.

این گروه خودروسازی فرانسوی که بازار جهانی را قبضه کرده و طرفداران زیادی در سراسر دنیا دارد، در دفاع از خود بیانیه‌ای صادر کرده و می‌گوید: «رنو هرگونه اتهام ارتکاب جرم را رد کرده و با تمام قوا تکرار می‌کند که هیچ کدام از محصولاتش به سیستم‌های مخصوص برای تقلب در تست‌های سنجش آلایندگی، مجهز نیست. تمامی محصولات رنو تا به امروز، با قوانین و استانداردهای قانونی همخوانی داشته اند.» این در حالیست که سرپرست تیم طراحی این خودروساز بزرگ اعلام کرده است که هنوز تعداد خودروهای دخیل در این آبروریزی و فریب بزرگ و تاریخی، مشخص نیست.

نمایی از لوگو برند رنو

این اتهامات که هر ثانیه ریشه می‌دوانند درست زمانی شکل گرفت که لوکا دومو، مدیرعامل جدید این برند فرانسوی، روی کار آمد و باعث پیشرفت چشمگیری در روند رشد اعداد و ارقام این کمپانی و موفقیت روز افزون آن شد.

از آنجایی که همه گیری کرونا در سال میلادی گذشته، کسب و کار خودروسازان زیادی را خواباند و باعث ضرر و زیان‌های فراوانی شد، رنو سعی دارد در فضای رقابتی بهبود یافته پسا کرونا خودی نشان داده و زیان و ریزش آمار تولید و خرید و فروش سال گذشته را پوشش دهد. بنابراین این روزها بیش از هر زمان دیگری در زمینه طراحی و تولید خودروهای پر سود و محصولات الکتریکی تمرکز می‌کند.

آنطور که به نظر می‌رسد، دادستان‌های فرانسوی مصرانه به دنبال بازبینی اسناد و مدارک مربوط به این خودروها در سال 2017 هستند. طبق اطلاعات فاش شده، نیتروژن اکسیدی که خودروهای رنو تولید می‌کردند، 10 برابر حد مجاز بود.

اگر این اتهامات در دادگاه‌های پیش رو اثبات شود، رنو نیز مانند همتای آلمانی خود ناچار به پرداخت قرامت سنگینی خواهد شد. پس از ثابت شدن اتهامات فولکس واگن، این خودروساز مجبور شد بیش از 32 میلیارد یورو جریمه پرداخت کند.

منبع: reuters

نویسنده: پرستو مهدی قلیخان

فروش فوری خودرو