ام جی جی اس (MG GS)، یکه تازی در خفا از ام جی

۲۷ مهر ۱۳۹۹ ام جی جی اس (MG GS)، یکه تازی در خفا از ام جی

پیش از آن‌که محصولات برند ام جی (MG) طی چندسال گذشته به کشور وارد شوند، نام این خودروساز بریتانیایی برای ایرانیان به واقع ناشناخته و غریب بود. این خودروساز که تاریخچه‌ای پرفراز و نشیب را تجربه کرده بود از اسطوره‌های خودروسازی بریتانیا در دهه‌های 1960 و 1970 میلادی به حساب می‌آید که دستی طولانی در طراحی و تولید خودروهای اسپرت کوچک داشت و دقیقا از همین رو می‌توان آن را بسیار به دو برند انگلیسی دیگر TVR و ترایومف نزدیک دانست.

با فروپاشی شرکت ام جی روور (MG Rover) در سال 2015 و گسترش خودروسازان چینی در بازار جهانی، این شرکت در تملک چینی‌ها درآمد و امروزه یکی از زیرمجموعه‌های بین المللی سایک موتورز چین شناخته می‌شود. برند ام جی نیز یکی دیگر از آن برندهای باکیفیت اما بدشانسی بود که در نسخه‌های مونتاژی تولید داخل پس از بارها دست به دست شدن سرنوشت مطلوبی را تجربه نکرد اما خوشبختانه نسخه‌های وارداتی این برند که از سوی شرکت مدیا موتور با قدرت به کشور عرضه شد. یکی از جدیدترین اقدامات ام جی همراهی با موج پرتوان کراس اوورسازی جهانی بود که در میانه‌‌های دهه گذشته به اوج خود رسید. ام جی نیز دست روی دست نگذاشت و اولین تلاش خود برای طراحی و تولید یک کراس اوور را در نمایشگاه خودرو بین المللی شانگهای چین در سال سال 2015 به معرض نمایش گذاشت.

پرواز MG با GS

از دیدگاه طراحی نمای خارجی GS، هیچ جای تعجب ندارد که تاریخ دور و دراز اسپرت‌سازی ام جی را به همراه المان‌های نوین و مد روز در ساختار اولین بلند قامت انگلیسی-چینی ام جی دید. تا زمان عرضه GS به بازار جهانی، استفاده از خطوط شکسته و تیز و طراحی نسبتا عجیب در ساختار محصولات این برند به امضای انحصاری این خودروساز بدل شده بود که از قلم طراحانی چون آنتونی ویلیامز کِنی نشات می‌گیرد. این طراح که طراحی مدل‌های 3، 6 و 550 ام‌جی را در کارنامه خود دارد همچنین مسئول طراحی نسخه مفهومی GS و نسخه تولیدی آن نیز است.

ظاهر کلی ام جی GS بدون شک منتقل کننده حس و روح جسور و چالاک محصولات اسپرت ام‌جی است که هیجان را در جلوپنجره باریک و در ترکیب با خطوط تیزی که به لوگو MG قرار گرفته در مرکز جلو پنجره منتهی می‌شود، به بیننده القا می‌کند. نمای انتهایی GS شاید به اندازه نمای جلویی آن جذاب و خیره کننده نباشد اما استفاده از چراغ‌های عقب با طراحی متمایز و البته وفاداری بسیار زیاد به نسخه مفهومی باعث می‌شود این خودرو همانند همه مدل‌های ام جی، منحصر به فرد و متمایز جلوه کند. استفاده هوشمندانه طراحان ام‌جی از سپرهای جلو و عقب مشکی رنگ و امتداد آن‌ها تا قوس لبه گلگیرها، به شکل بسیار چشمگیری در ترکیب دقیق دو حس متمایز اسپرت‌گرایی برند ام جی با ساختار کراس اوور مدل GS موثر واقع شده است.

متاسفانه نمای داخلی MG GS به اندازه نمای خارجی آن جسارت و اسپرت‌گرایی را به راننده القا نمی‌کند. البته به منظور هماهنگی سبک طراحی و حفظ پایداری و اتصال نمای خارجی به نمای داخلی، در کابین GS نیز از خطوط شکسته و زاویه دار بسیاری بهره گرفته شده است که باعث می‌شود نمای داخلی چشمگیر و شلوغ‌تر از آنچه هست به نظر برسد.

یکی از بزرگترین قدم‌های ام‌جی در راستای افزایش کیفیت و ارزش معنوی GS در برابر رقبای هم‌کلاس خود استفاده از تریم‌های براق پیانویی بر مرکز داشبرد و تریم دو رنگ داخلی در روکش صندلی‌ها و رودری‌ها است که در کمتر محصول چینی موجود در بازار ایران شاهد آن‌ هستیم.

ام جی جی اس با داشتن ارگونومی راحت و قابلیت حمل 5 سرنشین در صندوق بار خود تنها 335 لیتر فضای آزاد در اختیار سرنشینان قرار می‌دهد که به هیچ عنوان رضایت بخش نیست اما جای شکر آن باقی است که با خوابیدن ردیف دوم صندلی‌ها این قدار می‌تواند تا 1340 لیتر افزایش یابد.

استفاده از آپشن‌ها و ویژگی‌هایی چون فرمان الکتریکی، سیستم ورود و استارت بدون کلید، پدال‌های تعویض دنده از پشت فرمان، سیستم نظارت بر فشار باد تایرها، کنترل خودرو در آستانه حرکت در شیب، سیستم مولتی مدیا با نمایشگر 6.1 اینچی لمسی و دوربین دید عقب به همراه سیستم جهت‌یابی جهانی، سانروف و سیستم روشنایی اتوماتیک چراغ‌های جلو توانست تا حد بسیار زیادی برتری و رگه اروپایی خود را بر سایر چینی‌های بازار ثابت کند.

 

طراحی ظاهری جی اس

قلب تپنده پرتوان ام جی جی اس

پیشرانه به کار رفته در ام جی GS یک نمونه 4 سیلندر 2 لیتری انژکتوری تزریق مستقیم توربو (T-GDI) است که به لطف استفاده از دو تکنولوژی توربوچارجر و پاشش مستقیم سوخت به صورت همزمان، قادر است قدرتی برابر با 217 اسب بخار در دور 5000 و گشتاوری معادل با 350 نیوتون متر در دور 2500 را در اختیار گیربکس اتوماتیک 6 سرعت اتوماتیک دو کلاچ (6DCT) و سپس چرخ‌های جلو قرار دهد. زمانی که GS به بازار ایران عرضه شد یکی از قدرتمندترین چینی‌های بازار ایران بود.

ایرانیانی که جک S5 کرمان موتور را خودرویی تند و تیز تصور می‌کردند، حال باید می‌پذیرفتند که باید در برابر GS پرتوان که وزنی تنها برابر با 1640 کیلوگرم دارد، پرچم سفید صلح را بالای سر ببرند. GS چالاک با این ویژگی‌‌های فنی قادر است تا در مدت خیره کننده 8.7 ثانیه از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر دست یابد و این درحالی است که مصرف سوخت متوسط آن تنها برابر با 8.5 لیتر در هر صد کیلومتر است. از آنجایی که درصد قابل توجهی از سهام شرکت مادر ام‌جی، یعنی سایک موتور (Saic Motor) در اختیار جنرال موتورز آمریکا، است باید یادآور شد که این شرکت بخش عمده‌ای از تکنولوژی‌های به کار گرفته شده در بخش نیرو محرکه خود را مدیون این کمپانی بزرگ و قدرتمند آمریکایی است.

با داشتن ابعاد خارجی معادل با 4500×1855×1675 میلی‌متر و فاصله محورهای 2650 میلی‌متری، بهتر بود GS با اندکی عرض بیشتر طراحی می‌شد تا از حس غلطش اتاق نسبتا بلند آن در پیچ‌های تند و تیز کاسته شده و ظاهری قلدرتر پیدا کند. با این اوصاف نه تنها GS در داخل اتاق راننده را در اجرای مانورهای رانندکی به خوبی در بر می‌گیرد بلکه در اجرای حرکات نمایشی نیز می‌تواند با پایداری قابل توجه خود سرنشینان را شوکه کند.

 

طراحی داخلی جی اس

چشم بادامی اروپایی

ام جی GS کراس اووری دورگه است که به دلیل داشتن ریشه‌ای اصیل و اروپایی، ضمن داشتن روابطی مستقیم با شرکت جنرال موتورز آمریکا، تنها از سوی چینی‌های سایک موتور اداره می‌شود. از این رو این برند به خوبی توانست اعتبار و شکوه نام ام جی را در محصولات اخیر خود و همچنین در بازار ایران حفظ کند. اما مشکل مدل GS در حضور در بازه قیمتی به مراتب فراتر از رقبای بی‌کیفیت‌تر و صد البته ارزان‌تر و البته بی توجهی و کاهلی نسبی طراحان نسبت به نمای داخلی آن بود که با وجود داشتن کیفیت طراحی و مونتاژ بسیار بالا، قدرتی فراتر از حد انتظار و اعتبار بسیار خوب برند، نتوانست آنچنان که باید در دل مشتریان ارزان‌پسند ایرانی جا باز کند. ام جی GS هنوز هم یکی از توانمندترین کراس اوورهای بازار کشور است که از دیدگاه کیفی و توانمندی‌های حرکتی رقیبی در سگمنت خود ندارد.

 

نمای عقب جی اس

 

نویسنده: شهاب انیسی