آشنایی با انواع سنسور خودرو

۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ آشنایی با انواع سنسور خودرو

خودروها سنسورهای مختلفی دارند. هر کدام از این سنسورها وظایف خاصی به عهده دارند. سنسورها رانندگان را نسبت به وضعیت خودرو آگاه می‌کنند. خودروهای قدیمی و خودروهای مدرن هرکدام سنسورهای خاص خودشان را دارند. در دنیای مدرن سنسورها را می‌توان در  جاهای مختلف دید چرا که سنسورها نقش پررنگی در خودروها دارند. در ادامه سنسورهای مختلف را در خودروها بررسی می‌کنیم.

سنسور خودرو چیست؟

قبل از اینکه به توضیح درباره سنسورهای خودرو بپردازیم بهتر است که سنسور را تعریف کنیم. سنسور (Sensore)  به معنی حس کننده است؛ سنسورها می‌توانند حرارت، گرما، فشار و… را به کمیت‌های الکتریکی پیوسته (آنالوگ) یا غیر پیوسته (دیجیتال)‌ تبدیل کنند. خودروهای مدرن به سنسورهای مختلفی مجهزند. این سنسورها اطلاعات را از بخشی به بخش دیگر ارسال می‌کنند. سنسورها در خودروهای مدرن نقش پررنگی دارند چرا که به راحتی رانندگی کمک می‌کنند.

سنسورهای مختلف در خودرو

همانطور که گفتیم سنسورها در بخش‌های مختلف خودرو تعبیه شده‌اند و هر کدام نقش خاص و مهمی را به عهده دارند. شناسایی سنسورها به رانندگان کمک می‌کند که اطمینان خاطر بیشتری درباره خودرو خود داشته باشند. آیا می‌دانید خودرو شما چند سنسور دارد و هرکدام چه وظیفه‌ای دارند؟

سنسور مَف (MAF)

این سنسور میزان چگالی هوای دریافتی موتور خودرو را اندازه‌گیری می‌کند. این سنسور اطمینان لازم از هوای کافی در موتور خودرو را به شما می‌دهد. اگر سنسور مف آسیب ببیند میزان سوخت خودرو بالاتر از حد معمول می‌رود و در عملکرد آن اختلال ایجاد می‌شود.

سنسور دور موتور

این سنسور به میل لنگ متصل شده است و سرعت چرخش آن را کنترل می‌کند. همچنین این سنسور وظیفه کنترل میزان سوخت تزریق شده به موتور و زمان آن را نیز برعهده دارد. سنسور دور موتور از توقف ناگهانی حرکت موتور جلوگیری می‌کند. اگر این سنسور آسیب ببیند خودرو استارت می‌خورد ولی روشن نمی‌شود.

سنسور دریچه گاز

این سنسور دریچه گاز را کنترل می‌کند. این سنسور با توجه به اطلاعات دریافتی از ECU پس از فشرده شدن پدال گاز، زاویه دریچه آن را تغییر می‌دهد. با این کار ترکیب سوخت به درستی وارد سیلندر شده و موتور خودرو به حرکت در می‌آید.

سنسور ضربه ناک

سنسور ضربه ناک به راننده این اطمینان را می‌دهد که سوخت به درستی و آرامی می‌سوزد. سوخت نامنظم سبب انفجار می‌شود و این انفجار می‌تواند به واشر سرسیلندر، میل لنگ و پیستون آسیب وارد کند. سنسور ضربه ناک روی سیلندر نصب است و ضربات غیرعادی را به کامپیوتر خودرو مخابره می‌کند.

سنسور اکسیژن

سنسور اکسیژن وظیفه اندازه‌گیری اکسیژن غیرعادی در اگزوز را برعهده دارد. سنسور اکسیژن وضعیت سوخت را نشان می‌دهد و غنی یا ضعیف بودن آن را نشان می‌دهد.

سنسور ولتاژ

این سنسور وظیفه نشان دادن ظرفیت افزایش یا کاهش دور موتور را دارد.

سنسور دمای سوخت

همانطور که از نام آن مشخص است این سنسور وظیفه دارد که دمای سوخت را اندازه‌گیری کند. اگر دمای سوخت پایین باشد کندتر می‌سوزد و هرچه دمای آن افزایش پیدا کند سرعت سوخت آن نیز افزایش میابد. سنسور دمای سوخت به راننده این اطمینان را می‌دهد که میزان سوخت تزریق شده مناسب است.

سنسور MAP

سنسور MAP یا فشار مطلق منیفولد بار موتور را حس می کند. اگر سنسور بر روی منیفولد ورودی نصب شود، تفاوت فشار خروجی را اندازه‌گیری می‌کند.

سنسور زاویه سنج پدال

این سنسور برای سنجش زاویه پدال گاز در خودروهای جدید نصب شده است. هنگامی که زاویه پدال گاز تغییر می‌کند اطلاعات لازم به کامپیوتر خودرو ارسال می‌شود و با ارسال آن به دریچه گاز،‌ هوای وارد شده به موتور را کنترل می‌کند.

سنسور سوئیچ کولر

سنسور سوئیچ کولر که در شیلنگ‌های کمپرسور قرار دارد فشار گاز کولرخودرو را اندازه‌گیری می‌کند. این سنسور اطلاعات لازم را به یونیت فن ارسال می‌کند تا فن‌های رادیاتور روشن شود.

سنسور فشار روغن هیدرولیک

کار این سنسور راحت تر کردن حرکات فرمان است و روی شلنگ فشار روغن هیدرولیک قرار دارد.

سنسور سرعت

سنسور سرعت از سنسورهای مهم است که میزان سرعت  خودرو را اندازه‌گیری می‌کند.

سنسور دمای آب

این سنسور با توجه به دمای موتور تصحیح نسبت سوخت و هوا را انجام داده و حالت‌هایی مانند ساسات را به وجود می‌آورد.

سنسورها وظایف حیاتی و مهمی را به عهده دارند و آسیب رسیدن به هرکدام از آنها می‌تواند عملکرد کلی خودرو رات مختل کند. همچنین این سنسورها اطلاعاتی را در اختیار راننده قرار می‌دهد که به توجه به آن می‌توان نسبت به وضعیت خودرو و سلامتی آن اگاهی پیدا کرد.

نویسنده: شقایق صفی خانی