انواع کلاه ‌های ایمنی موتور

۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ انواع کلاه ‌های ایمنی موتور

کلاه‌های ایمنی در بسیاری از موارد می‌توانند جان ما را از مرگ حتمی نجات دهند، بنابراین یکی از مهم‌ترین و ضروری‌ترین مواردی محسوب می‌شوند که به هنگام خرید یا سواری با یک موتورسیکلت، همیشه باید به آن فکر کنید. پس از استفاده از این کلاه‌ها که فرشته نجات شما هستند، نترسید. برخی فکر می‌کنند با استفاده از کلاه ایمنی، اصطلاحا «بی کلاس» با «غیر حرفه‌ای» به نظر می‌رسند، در صورتی که در هیچ جای این دنیا، شما یک موتور سوار حرفه‌ای را پیدا نمی‌کنید که کلاه ایمنی به سر نداشته باشد، بنابراین بیایید با دنیای بی حد و مرز آن‌ها که دست کمی از دنیای مد و فشن ندارد، آشتی کنید.

نکته جالب اینجاست که کلاه‌های ایمنی مخصوص موتور سیکلت‌ها، انواع مختلفی دارند. شاید در ابتدا، تنها یک تصویر از یک کلاه ایمنی معمولی در ذهنتان نقش بندد، غافل از اینکه حدودا هفت نوع کلاه ایمنی با هزاران هزار طرح مختلف در دنیا وجود دارد.

کلاه ایمنی تمام صورتکلاه ایمنی تمام صورت

نوع اول کلاه‌های تمام صورت هستند و همانطور که از نامشان مشخص است، تمامی سر و بخش پشتی جمجه را  به طور کامل می‌پوشانند. چانه و صورت، از دیگر نقاطی هستند که توسط این کلاه‌ها حفاظت می‌شوند. این گروه، معمول‌ترین کلاه‌های ایمنی را تشکیل می‌دهند که روزانه چندین موتور سوار را با آن‌ها می‌بینیم. این مورد برای استفاده در جاده‌ها نیز ایمن است، اما از آنجایی که سر و صداهایی مانند بوق ماشین‌ها را تا حد زیادی کاهش می‌دهد، باید به هنگام استفاده حواستان را بیشتر جمع کنید.

کلاه ایمنی ماژولار

کلاه ایمنی ماژولار

این موارد که نوع دوم را تشکیل می‌دهند، احساس انزوا و قطع شدن ارتباط از دنیای بیرون را برای موتور سوار تا حد بسیار زیادی کاهش می‌دهند. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های کلاه‌های ایمنی ماژولار، قابلیت حرکت بخش محافظتی چانه و صورت یا در برخی موارد، جدا کردن آن از بخش اصلی کلاه است. از آنجایی که اکثر افراد ترجیح می‌دهند این بخش محافظ را جدا کنند، ایمنی ماژولارها نسبت به کلاه‌های تمام صورت کمتر است.

کلاه ایمنی آفرود/ موتورکراس

کلاه ایمنی آفرود/ موتورکراس

افرادی که به طور حرفه‌ای به دنبال آفرود یا موتورکراس هستند، لازم است که از این نوع سوم استفاده کنند. موتورکراس و آفرود به طور کلی فعالیت‌های سنگینی محسوب می‌شوند، بنابراین بهتر است که کلاه در عین سبکی، گرمای سر و صورت را از خود خارج کند. بنابراین بخش محافظتی چانه بر خلاف دو مورد قبلی به صورت نمی‌چسبند. همین امر به جریان بهتر هوا کمک می‌کند. در صورتی که این کلاه با یک عینک مخصوص و مرغوب همراه شود، میزان ایمنی آن به اندازه کلاه‌های تمام صورت خواهد بود.

کلاه‌ ایمنی صورت باز

کلاه‌ ایمنی صورت باز

همانطور که از نام این نوع کلاه ایمنی مشخص است،  هیچ بخشی برای محافظت از صورت و چانه برای ایمنی بیشتر آن‌ در نظر گرفته نشده است. معمولا موتور سواران نقاط و شهرهای گرم از این کلاه‌های ایمنی استفاده می‌کنند. برخی از آن‌ها شیشه دارند که از برخورد حشرات و گرد و خاک به صورت جلوگیری می‌کند. ایمنی بخشی که سر و جمجمه را می‌پوشاند بالا است، اما هیچ تضمینی برای آسیب ندیدن صورت در صورت بروز حادثه وجود ندارد.

کلاه‌های نیمهکلای ایمنی نیمه

این دسته به کلاه‌های سربازان در دوران جنگ جهانی شباهت دارد و بیشتر محبوب دل دوچرخه سواران است. این کلاه تا حدی از آسیب‌های مغزی جلوگیری می‌کند، اما صورت و بخش پشتی سر و جمجمه هیچ محافظی ندارند. ایمنی آن‌ها به حدی پایین است که بسیار از تولید کنندگان آن‌ها را به طور کلی از رده خارج کرده‌اند.

کلاه ایمنی دوال اسپرت-ماجراجویی

کلاه ایمنی دوال اسپرت-ماجراجویی

این گروه دنیای کلاه‌های ایمنی را دچار دگرگونی کردند و برای آفرود و ماجراجویی مناسب هستند. بارزترین ویژگی‌های آن‌ها شیشه‌های عریض آن‌هاست که تا کناره‌های چشم می‌رسند و دید واضحی از مسیر و اطراف ارائه می‌‎دهند. فضای داخلی آن به اندازه‌ای است که هوا به خوبی گردش پیدا می‌کند و می‌توانید از عینک استفاده کنید. متاسفانه این نوع کلاه‌ها، نسبت به دیگرا انواع قیمت بالاتری دارد.

کلاه‌های ایمنی هوشمندکلاه‌های ایمنی هوشمند

این گروه، جدیدترین نوع کلاه‌های ایمنی را تشکیل می‌دهند و شامل تکنولوژی‌های زیادی مثل یک پنل لمسی، قابلیت اتصال تلفن همراه هوشمند و دوربین دید پشت می‌شوند. از آنجایی که این کلاه‌ها به طور مستقیم به تلفن همراهتان وصل می‌شوند، دیگر نگرانی در باره استفاده از هندزفری نخواهید داشت. ایمنی این کلاه مدرن به اندازه کلاه‌های نوع اول و شاید حتی بیشتر است.

کلاه‌های ایمنی با طراحی‌ های جالب و عجیب و غریب

 نوآوری دهه 50 میلادی

Thermoscaphe

Thermoscaphe یک اختراع فرانسوی و متعلق به دهه 50 میلادی بوده و به کلاه فضانوردان بی شباهت نیست. این کلاه ایده جالب و مهمی را به همراه داشت، اما از آنجایی که به اندازه کافی کاربردی و ایمن نبود، مورد استقبال قرار نگرفت. این کلاه اکریلیکی تمام شفاف بود و یک دید 360 درجه در اختیار موتور سوار می‌گذاشت. Thermoscaphe برای استفاده در سرعت‌های بالا به هیج وجه مناسب نبود و بند چانه‌ای نداشت تا آن را در سر جای خود نگه دارد. از طرفی این کلاه ایمنی غیر معمول مجهز به یک سیتم گرم کننده بسیار ابتدایی بود که از طریق یک لامپ الکلی و یک فن کوچک باتری خور کار می‌کرد. این سیستم گرمایشی به بخش سمت چپ متصل بود. این کلاه از طریق بندهای نامرئی به سر جای خود متصل شده بود. ایمنی Thermoscaphe تقریبا صفر بود چرا که ساختار آن قوی نبوده و از طرفی در صورت بروز هر گونه تصادف، احتمال اشتعال لامپ الکلی وجود داشت.

هِیلو

(Halo Master Chief Helmet)

هیلو یک بازی محبوب کامپوتری است که لباس‌های مخصوص شخصیت‌هایش طرفداران زیادی دارد. طراحان هم فرصت را غنیمت شمرده و یک کلاه ایمنی را که عینا به کلاه‌های این بازی شباهت دارد طراحی کرده‌اند.

وِنوم

(Venom Helmet)

ونوم یک فیلم هالیوودی محبوب در ژانر وحشت با هنرنمایی تام هاردی است و در بین فیلم بازان، طرفداران زیادی دارد.

هیولای کلوچه ‌ای

(Cookie Monster Helmet)

هیولای کلوچه‌ای از محبوب‌ترین شخصیت‌های برنامه‌های تلویزیونی است، چرا که هم بامزه و عاشق کلوچه است. طرفدارن هیولای کلوچه‌ای می‌توانند این کلاه ایمنی پشمالو را تهیه کرده و شبیه به او شوند.

پسا قیامت

(Postapocalyptic Helmet)

طراحی این کلاه شبیه به کلاه‌های ایمنی و ماسک‌های شیمیایی است که در فیلم‌ها و بازی‌هایی که روزگار پس از پایان حیات در زمین را به تصویر می‌کشند، دیده می‌شود.

جنگ ستارگان

(Star Wars Stromtrooper Helmet)

طرفداران سری فیلم‌های جذاب و محبوب جنگ ستارگان، می‌توانند با خرید این کلاه توجهات زیادی را به خود جلب کنند. این سری کلاه‌ها به شکل نقاب دارث ویدر، یکی از شخصیت‌های مهم این فیلم‌ها نیز طراحی شده است.

کایراکس

(Cyrax Helmet)

سری بازی‌های مورتال کامبت (Mortal Kombat/نورد فانی) به اندازه‌ای محبوب هستند که می‌توانید کلاه‌هایی که شبیه به ماسک برخی از شخصیت‌های آن است، تهیه کنید.

بتمن

(Batman Helmet)

این کلاه ایمنی دقیقا شبیه به ماسک بتمن، یکی از محبوب‌ترین ابر قهرمان‌های کمپانی DC است.

آشیل

(Achilles Helmet)

آیا با شخصیت آشیل افسانه‌ای آشنایی دارید؟ اگر طرفدار این قهرمان هستید، می‌توانید یک کلاه ایمنی شبیه به کلاه خود او بخرید.

اسکایریم

(Skyrim Daedric Helmet)

بازی کامپیوتری پرطرفدار اسکایریم پر از شخصیت‌های مثبت و منفی است. اگر تصمیم دارید در تیم آدم بدهای این بازی باشید، این کلاه ایمنی را فراموش نکنید.

 

نویسنده و مترجم: پرستو مهدی قلیخان