مراحل صفرشویی خودرو

۲۳ آبان ۱۴۰۱ مراحل صفرشویی خودرو

شاید اصطلاح صفرشویی خودرو برای کسانی که چندان با خودرو سر و کار ندارند کمی عجیب به نظر بیاید اما همانطور که از اسمش پیدا است، صفرشویی یکی از روش‌های شستن خودرو است که البته با شست‌وشوی معمولی خودرو متفاوت است.

در صفرشویی خودرو، پس از اتمام مراحل، تمام قسمت‌های خودرو (بدنه، کابین، موتور) مثل روز اول که تحویل از کارخانه، تمیز می‌شود.

صفرشویی خودرو چیست؟

صفرشویی شامل نظافت و شستن تمام بخش‌ها و قطعات اتومبیل است. با این روش، تمام قسمت‌های بدنه، داخل کابین، کاپوت و… که ممکن است در شست‌وشوی ساده از قلم بیفتد یا به خوبی تمیز نشود، به صورت عمیق شسته شده و تمام دوده‌ها، چربی‌ها و آلودگی‌ها از بین می‌رود.

تجهیزاتی که در این روش به کار گرفته می‌شود، معمولا بسیار حرفه‌ای‌تر و تخصصی‌تر از تجهیزات یک کارواش معمولی است تا تمامی زوایای پنهان خودرو هم به خوبی تمیز شوند.

تفاوت کارواش و صفرشویی خودرو

همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم، کارواش معمولی تنها شامل شست‌وشوی ساده و سطحی خودرو است، در حالی که در صفرشویی تمام بخش‌های خودرو به صورت عمقی نظافت می‌شود.

شما برای صفرشویی باید چندین برابر کارواش معمولی هزینه کنید. اما از سوی دیگر اگر کارواش معمولی حدودا نیم ساعت طول بکشد، برای صفرشویی حدودا باید ۸ ساعت را در نظر بگیرید.

همچنین بعد از صفرشویی، خودروی شما برای مدت طولانی‌تری تمیز باقی خواهد ماند.

مراحل صفرشویی خودرو

صفرشویی باعث حفظ یا بالا بردن ارزش خودروی شما می‌شود. خصوصا اگر می‌خواهید خودروی خود را بفروشید، بهتر است حتما از این روش استفاده کنید.

همچنین در روش صفرشویی، قطعات خودرو بیشتر محافظت می‌شوند چون یک روکش با حالت مومی روی سطح بدنه خودرو کشیده می‌شود تا سطح خودرو در برابر آلودگی و اکسید شدن محافظت شود.

شست و شوی کف خودرو

در اولین مرحله از تمیزی عمیق خودرو، بعد از خارج کردن کفپوش خودرو، کف ماشین که به مرور زمان با انواع کثیفی‌ها مثل گرد و غبار کفش، مواد غذایی، پلاستیک و… آلوده شده با کمک جاروبرقی‌های صنعتی تمیز می‌شود. بهتر است صندلی‌های خودرو کمی جابه‌جا شوند تا دسترسی کافی به کف خودرو فراهم شود. سپس با کمک مواد شوینده مخصوص، کف خودرو را می‌شویند و اجازه می‌دهند تا خشک شود.

از آنجا که مواد شوینده کفی‌های خودرو با توجه به جنس آن‌ها باید متفاوت باشد، دقت در انتخاب شوینده مناسب اهمیت بسیاری دارد.

شست و شوی صندلی خودرو

در این مرحله با کمک جاروبرقی‌های صنعتی پرقدرت، صندلی‌ها از هرگونه گرد و خاک یا کثیفی پاک می‌شوند. بهترین جاروبرقی‌ها برای این کار، مدل تر و خشک است که انواع آلودگی‌های تر و خشک را از سطح روکش صندلی خودرو پاک می‌کند. البته دستگاه‌های صندلی‌شور مختلفی برای این کار وجود دارند که فرآیند شست‌وشو صفرشویی را ساده‌تر می‌کند.

برای تمیز کردن پارچه فابریک صندلی، باید روکش‌ صندلی جدا شود.

تمیز کردن سقف خودرو

سقف داخلی خودرو بر اثر مرور زمان ممکن است به علت برخورد دست، موی سر یا دوده سیگار کثیف شود. در صورتی که سقف خودرو برای مدت طولانی تمیز نشود، احتمال بازگرداندن آن به رنگ اصلی سخت شود.

جهت نظافت سقف ماشین به دلیل حساسیت بالای آن، ابتدا باید از دستگاه صفرشویی یا جاروبرقی صنعتی آب و خاک برای پاشیدن مواد شوینده و مکش آلودگی‌ها استفاده شود.

در صورت عدم دسترسی به جاروبرقی صنعتی بهتر است متناسب با جنس سقف از دستمال مرطوب و سپس از اسپری یا مایع خوشبوکننده استفاده شود.

نظافت داشبورد خودرو

تمیزی داشبورد، اولویت و اهمیت زیادی در صفرشویی خودرو دارد. داشبورد خودرو در عرض نور مستقیم خودرو و آلودگی قرار دارد و دارای منافذ زیادی است. داشبوردها در بیشتر مواقع از جنس چرم هستند و برای تمیزی آن‌ها از اسپری مخصوص استفاده می‌شود.

فراموش نشود که برای داشبوردهای چوبی، نباید از مواد مایع استفاده شود زیرا منجر به کدری آن خواهد شد. بنابراین اگر هم از مواد مرطوبی جهت تمیزی آن استفاد شد، بلافاصله باید به صورت کامل خشک شود.

موتورشویی خودرو

موتور خودرو قطعات بسیاری دارد که جنس هر یک از آنها با دیگری متفاوت است. از سوی دیگر باقی ماندن آلودگی داخل محفظه موتور به مرور ممکن است باعث اختلال در عملکرد خودرو شود. بنابراین فرآیند صفرشویی موتور خودرو حساسیت بسیار بالایی دارد.

در موتورشویی با آب، ابتدا باید سطوح برقی به خوبی با پلاستیک و چسب پوشانده شود. سپس گرد و خاک با وسایل مناسب صنعتی از روی سطوح پاک می‌شود. در مرحله بعد مواد شوینده روی سطح موتور پاشیده می‌شود.  در پایان سطح موتور آبکشی شده و با دستمال ماکروفایبر خشک می‌شود.

موتورشویی بدون آب به نسبت موتورشویی با آب گزینه بهتری است. در این نوع از شست‌وشوی خودرو نیز بهتر است سطوح برقی با پلاستیک و چسب پوشانده شود و پس از تمیز کردن موتور از گرد و خاک، به وسیله شوینده موتورشوی بدون آب، موتور خودرو تمیز شود.

بهترین گزینه برای تمیز کردن موتور و دسترسی به تمام بخش‌های قطعات آن، استفاده از یک وسیله مخصوص تحت عنوان بخارشوی صفرشویی است.

تمیز کردن شیشه خودرو

شیشه خودرو به سرعت کثیف و آلوده می‌شود و رد دست روی آن باقی می‌ماند. از آنجایی که تمیزی خودرو در دید راننده تاثیر مستقیم دارد، تمیز بودن شیشه‌ها بسیار حائز اهمیت است.

برای پاک کردن شیشه باید از اسپری شیشه پاک‌کن کمک گرفت و سپس با دستمال مایکروفایبر سطح را تمیز کرد.

مزایای صفرشویی خودرو

  • رانندگی با خودرویی که دارای شیشه تمیز و شفاف باشد دید خوبی به راننده می‌د‌هد و تسلط او را بر اطراف، بیشتر می‌کند. بنابراین امنیت راننده را بالا می‌برد.
  • توجه نکردن به نظافت قطعات ماشین، به مرور زمان منجر به پارگی، ساییدگی و فرسودگی بخش‌های مختلف خودرو می‌شود؛ در حالی که صفر شویی درصد این موارد را بسیار کم می‌کند.
  • قرار گرفتن در معرض کثیفی‌هایی که در ماشین وجود دارد و پس از مدتی آلوده‌تر هم می‌شود؛ سلامتی افراد را تحت تاثیر قرار می‌دهد. بنابراین با انجام صفرشویی راننده و سرنشینان خودرو کمتر در معرض آلودگی و بیماری احتمالی قرار می‌گیرند.

اهمیت صفرشویی پیش از فروش خودرو

یکی از نکات مهمی که قبل از اقدام به فروش خودرو پیشنهاد می‌شود، صفرشویی کامل خودرو است. خودرویی که دارای ظاهر تمیز و زیبایی باشد حتما طرفداران بسیاری پیدا خواهد کرد. همچنان صفرشویی می‌تواند کارشناسی خودرو کارکرده را آسان‌تر کند.

برخی بر این باورند که صفرشویی خودرو، تنها پیش از فروش ماشین الزامی است و تا زمانی که قصد معامله نداشته باشند؛ نسبت به این کار اقدام نمی‌کنند. اما بهتر است شست‌وشوی خودرو را به صورت دوره‌ای و مکرر انجام دهید؛ زیرا رانندگی با یک وسیله نقلیه تمیز هم در سلامت سرنشینان موثر بوده و هم حس خوبی به شما می‌دهد.

فروش آنلاین خودرو

نویسنده: فاطمه امین الرعایا