سوبارو در تب و تاب ساخت محصولات الکتریکی

۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ سوبارو در تب و تاب ساخت محصولات الکتریکی

عالم خودروسازی در تب ساخت محصولات پاک و الکتریکی می‌سوزد. هر روز خبر می‌رسد که خودروسازان بیشتری به جمع برندهای پاک می‌پیوندند و در صدد این هستند که خط تولید محصولات الکتریکی خود را گسترش دهند. این بار نوبت به سوبارو ژاپنی رسیده است تا با رونمایی از مدل مفهومی اولین خودرو الکتریکی خود، آمادگی‌اش را برای رقم زدن آینده‌ای پاک اعلام کند.

به نظر می‌رسد که برند آسیایی سوبارو نیز پس از دیدن تلاش رقبا برای قبضه بازار خودروهای الکتریکی، قصد دارد دل را به دریا زده و اولین خودرو الکتریکی‌اش را در سال میلادی آینده، یعنی 2022، وارد بازار جهانی کند.

این خودرو الکتریکی جذاب که گویی از آینده به دنیای ما سفر کرده است، سوبارو سولتِرا (Subaru Solterra) نام دارد. تنها کافیست کمی دقت کنید تا متوجه شباهت غیر قابل انکار سولترا با مدل مفهومی جدید کمپانی بزرگ تویوتا، یعنی BZ4X شوید. به نظر می‌رسد که این دو خودرو همتای یک دیگر هستند و با این دو برند خودروسازی بزرگ آسیایی طراحی و تولید خواهند شد.

 

نمایی از سوبارو سولترا

نام «سولترا» ریشه در زبان لاتین دارد و از ترکیب دو کلمه «زمین» و «خورشید» تشکیل شده است. به گفته سوبارو، دلیل انتخاب این نام زیبا «قدردانی از مادر طبیعت و نوعی هم زیستی با آن» است. البته که رسانه‌ها و خبرگزاری‌های کشور ژاپن اعلام کرده‌اند احتمال اینکه این نام با «ایولتیس» (Evoltis) جایگزین شود، وجود دارد.

از لحاظ اندازه، این خودرو جدید سوبارو با محصول قدیمی‌تر این کمپانی، یعنی فورستر (که هنوز با موتور درون سوز کار می‌کند)، یکسان خواهد بود. پلتفرم در نظر گرفته شده برای سولترا، حاصل همکاری و توسعه سوبارو با تویوتا است و با عنوان e-TNGA شناخته می‌شود.

طراحی این خودرو الکتریکی جوان و نوپا با دیگر خواهر و برادرهایش متمایز است. پلتفرم سوبارو سولترا به شکلی طراحی شده است که برای خودروهای مختلف با اندازه‌های مختلف مناسب خواهد بود. به لطف این نوآوری می‌توان برای هر محور موتوری در نظر گرفت، بنابراین خودرو از الگوهای RWD، FWD یا AWD بهره خواهد برد.

این پلتفرم قابل تنظیم، از لحاظ استفاده از چندین باتری با اندازه‌های مختلف نیز مشکلی نخواهد داشت. به نظر می‌رسد که تویوتا قصد دارد با استفاده از e-TNGA در طراحی و توسعه خط تولید خود، شش خودرو الکتریکی جدید دیگر نیز به بازار تزریق کند.

پلتفرم سوبارو سولترا

متاسفانه تنها اطلاعاتی که از این تازه وارد در دست داریم، پلتفرم آن و نحوه همکاری این دو خودروساز در این پروژه مشترک است. سوبارو از انتشار و افشای مشخصات فنی و اطلاعات بیشتر در خصوص سولترا خودداری کرده می‌کند. به نظر می‌رسد که موضوع تویوتا نیز همچون شریکش، سکوت است.

طراحی و توسعه سولترا قدم بسیار بزرگی برای ورود سوبارو به عالم خودروهای الکتریکی و البته پیش بردن برنامه‌ الکتریکی سازی خط تولید کمپانی خواهد بود. پیش‌تر نیز نسخه هیبرید ملایم مدل‌هایی همچون فورستر، ایمپِرزا و XC رونمایی شده بود. این خودروساز ژاپنی اعلام کرد که قصد دارد که تا سال 2030، بیش از 40 درصد خط تولید خود را به خودروهای پاک و نیمه پاک اختصاص دهد.

با توجه به رونمایی از این مدل مفهومی در سال میلادی جاری، پیش بینی می‌شود که تنها تا چند ماه دیگر و در سال 2022، شاهد عبور و مرور سولترا در خیابان‌ها باشیم.

منبع: autocar

نویسنده و مترجم: پرستو مهدی قلیخان

فروش فوری خودرو کارکرده