ایموبلایزر (سیستم ضد سرقت) چیست؟

۱۴ مهر ۱۳۹۹ ایموبلایزر (سیستم ضد سرقت) چیست؟

سیستم ایموبلایزر (Immobilizer) یکی از پیشرفته‌ترین سیستم‌های ضد سرقت است که بیشتر خودرو‌های مدرن به آن مجهز‌ند. طراحی این سیستم به گونه‌ای است که تا قفل ECU باز نشود، خودرو استارت نمی‌خورد.

خودرو‌های مدرن به سیستم‌های پیشرفته‌ای مجهز شده‌اند که البته برخی از این سیستم‌ها طراحی پیچیده‌ای دارند. سیستم ایموبلایزر یکی از سیستم‌هایی است که در خودرو‌های امروزی به کار می‌رود و برخی از خودروهای داخلی نیز از این آپشن برخوردار هستند. ایموبلایزر به شکلی طراحی شده تا کار به سرقت بردن اتومبیل را سخت و غیر ممکن کند.

ایموبلایزر چیست؟

خودروهای مدرن، سوئیچ ایموبلایزر دارند و عملکرد آن به این صورت است که یک قفل نرم‌افزاری روی کامپیوتر خودرو گذاشته می‌شود تا از روشن شدن موتور خودرو جلوگیری کند. به عبارتی تا این قفل باز نشود، استارت زدن خودرو بیهوده است و موتور روشن نمی‌شود. سوئیچ خودرو دارای کدهایی است که این کدها با سیستم ایموبلایزر مطبق هستند.

هنگامی که سوئیچ خودرو را می‌چرخانید اگر کدها با یکدیگر هم‌خوانی نداشته باشند، خودرو روشن نمی‌شود. در واقع ایموبلایزر یک سیستم امنیتی برای خودرو به شمار می‌رود و تنها با سوئیچی که با کد آن هم‌خوانی دارد قفل را باز می‌کند و اجازه می‌دهد که موتور خودرو روشن شود.

نحوه عملکرد ایموبلایزر

ایموبلایزر چگونه کار می‌کند؟

سیستم ایموبلایزر از قسمت‌های مهمی مانند بورد موجود در سوئیچ خودرو، حافظه سوئیچ، بورد ایموبلایزر (در زیر فرمان نصب می‌شود) و قفل نرم‌افزاری موجود در کامپیوتر خودرو تشکیل شده است. در مرحله تولید خودرو، روی سوئیچ آن کد مخصوصی گذاشته می‌شود که با سیستم ضد سرقت هم‌خوانی دارد. هنگامی که سوئیچ را می‌چرخانید اطلاعات آن پردازش می‌شود و در صورت درست بودن کد، خودرو روشن می‌شود اما اگر کد دسترسی مطابقت نداشته باشد خودرو تنها استارت می‌خورد و روشن نمی‌شود.

در گذشته هنگام تحویل خودرو کد مربوطه همراه سوئیچ به مشتری تحویل داده می‌شد  و امروزه تنها با درخواست مشتری و احزار هویت آن، کد مربوط به سوئیچ تحویل داده می‌شود.

نحوه کد خوانی سوئیچ

پس از اینکه سوئیچ باز می‌شود، UCH یا سیستم کنترل تجهیزات با استفاده از میدان مغناطیسی تولید شده به وسیله ترانسپاندر با اعلام به چیپ در خواست کد ثبت شده را می‌کند. چیپ این کد را برای UCH ارسال می‌کند و در صورت صحیح بودن،‌ موتور اجازه روشن شدن را از کامپیوتر دریافت می‌کند. اطلاعات بین چیپ و سوئیچ با چیپ توسط ترانسپاندر جا‌به‌جا می‌شود.

ترانسپاندر چیست؟

پس از قرار گرفتن سوئیچ در جای خود، کد ثبت شده توسط یک آنتن مخصوص دریافت می‌شود که این گیرنده ترانسپاندر نام دارد.

اقدامات امنیتی ایموبلایزر

  • قطع جرقه شمع‌ها
  • قطع برق مثبت بعد از انداختن سوئیچ
  • جلوگیری از پاشش سوخت
  • قطع برق پمپ بنزین و انژکتورها

معنی چراغ هشدار ایموبلایزر

  • روشن بودن دائمی چراغ: خراب بودن سیستم ایموبلایزر یا پریدن کد آن
  • خاموش بودن چراغ: ایموبلایزر غیر فعال است.
  • چشمک سریع و چهار چشمک در ثانیه: ایموبلایزر فعال و سوئیچ باز است.
  • یک چشمک در ثانیه : ایموبلایزر فعال و سوئیچ بسته است.

راهکار گم شدن سوئیچ خودرو

سرقت خودرو

اگر خودرو شما تولید داخل است و سوئیچ آن را گم کرده‌اید اصلا نگران نباشید چراکه کلید‌سازها بدون داشتن کد دسترسی، کد قبلی را غیرفعال کرده و کد جدیدی را برای سوئیچ خودرو تعریف می‌کنند. بحث سوئیچ در خودرو‌های خارجی کمی پیچیده می‌شود و تنها راه حل پیدا کردن کد سوئیچ یا ساختن کلید جدید با استفاده از کامپیوتر خودرو است. بیشتر خودروها سوئیچ یدک دارند که با استفاده از آن می‌توان کد را تغییر داد تا از سرقت خودرو جلوگیری شود.

قابل توجه است که ایموبلایزر، امنیت صد درصدی خودرو را تضمین نمی‌کند و با دستکاری سیستم برق خودرو می‌توان به آن نفوذ کرد. اگر سیستم برق خودرو برای پاک کردن کد از روی کامپیوتر زیاد دستکاری شود، برای راه‌اندازی خودرو باید به نمایندگی‌های آن مراجعه کنید.

فروش آنلاین خودرو

نویسنده: شقایق صفی خانی