بازار خودرو در دولت سیزدهم دستوری می ماند؟

۳۰ خرداد ۱۴۰۰ بازار خودرو در دولت سیزدهم دستوری می ماند؟

در شرایطی که برخی خبرهای غیررسمی از نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری خبر می دهد، برخی این پرسش را مطرح می کنند که آیا بازار خودرو می تواند در دولت جدید از حالت دستوری خارج شود؟

در طول ماه‌های گذشته که بحث انتخابات ریاست‌جمهوری ایران مطرح شد، وعده‌های بسیاری درباره بازار خودرو به میان آمد. هر کدام از نامزدهای ریاست‌جمهوری بخشی از بازار خودرو را در صحبت‌هایشان هدف قرار می‌دادند و تلاش‌شان این بود که نشان دهند در دولت‌شان قرار است بازارهای اقتصادی به سرانجام بهتری برسند.

در این میان بیشترین شعاری که در خصوص بازار خودرو مطرح شد، مربوط به اصلاح قیمت و خروج از انحصار بود. مساله انحصاری بودن بازار خودرو از جمله مواردی بود که در صحبت بسیاری از نامزدهای ریاست‌جمهوری دیده می‌شد. البته خیلی‌هایشان هم قیمت‌گذاری درست در بازار خودرو را وعده می‌دادند و با این وعده ساده مشخص می‌شد که اعتقاد چندانی به آزادسازی بازار ندارند.

 

ادامه قیمت گذاری دستوری؟

حالا در شرایطی که نتایج غیررسمی نشان از پیروزی یکی از نامزدهای ریاست‌جمهوری دارد، مساله وعده‌هایی که تا قبل از این مطرح کرده، بیشتر در معرض نقد قرار گرفته است. وعده‌هایی که بیشتر درباره انحصار بازار خودرو و اصلاح قیمت‌گذاری در این بازار است. اما نکته مهم در این میان روشن شدن سیاست‌های کلی حاکم بر بازارهایی مثل خودروست که بخشی از بلاتکلیفی این بازار را از بین می‌برد. شعارهایی که رئیس‌جمهوری احتمالی مطرح کرده، به معنای ادامه قیمت‌گذاری دستوری بازار خودرو و نظارت دولت بر این بازار است. هرچقدر هم که قرار باشد برنامه‌های گسترده‌ای برای رونق این بازار در نظر گرفته شود، وضعیت قیمت‌گذاری به صورت مشخص دستوری خواهد بود.

وعده خروج از انحصار

بخش دیگر وعده مطرح شده، مربوط به خروج بازار از انحصار است. بسیاری از کارشناسان معتقدند که بازار خودرو تنها در صورتی از وضعیت انحصاری خارج می‌شود که بتوان فکری برای رشد همکاری‌های خودروسازان ایران با دیگر کشورها کرد. تنها در آن صورت است که می‌توان در یک فضای رقابتی حرکت کرد و به رشد کیفی در این بازار امید داشت. هرچند که این گزینه عملا با توجه به سوابقی که از رئیس‌جمهور منتخب دیده می‌شود، ممکن نیست. در چنین شرایطی، بسیاری معتقدند که خروجی مهمی که از بازار خودرو خواهیم دید، مساله قیمت‌گذاری دستوری در بازار است.

نتیجه گیری

فراموش نکنیم که بازار خودرو در طول ماه‌های گذشته و با وجود پشت سر گذاشتن شوک‌های روانی، کماکان در وضعیت انتظار بود و امکان پیش‌بینی قیمت هم به سختی وجود داشت. بخشی از این انتظار بازار به دلیل مشخص نبودن سرانجام برجام و بخش دیگر به دلیل انتخابات ریاست‌جمهوری ایران بود. با این حال، برخی کارشناسان معتقدند که دست کم وضعیت برخی بازارها روشن شده و حالا فرصت خوبی است که یک برنامه‌ریزی دقیق و درازمدت برای آن انجام داد.

نویسنده: سپیده اشرفی

 

فروش فوری خودرو